LTB działa nie tylko w Polsce, ale i na rynkach europejskich, oferując usługi SEO i marketingu internetowego między innymi w Niemczech, Norwegii, czy Austrii. Z tego też powodu bacznie obserwujemy zagraniczne rynki oraz rozwój trendów w marketingu i brandingu za granicą. Dziś skupimy się na jednym z raportów, który doskonale obrazuje rynek internetowy w Niemczech. Jaki potencjał ma tam marketing internetowy i w jakim kierunku będziemy zwracać nasze działania w nadchodzących miesiącach?

Źródło: Raport Hootsuite – Digital 2019 Germany (EN) (January 2019) v01 

Raport Digital Marketing w Niemczech – jak kształtuje się profil użytkownika w sieci w 2019 roku?

Zgodnie z danymi statystycznymi zebranymi na potrzeby raportu Hootsuite[1], populacja Niemiec to obecnie 82,37 miliona ludzi, spośród których aż 79,13 miliona korzysta w jakimś stopniu z dostępu do Internetu. W Polsce, w tym samym okresie czasu (dane na styczeń 2019 roku) dostęp do Internetu posiadało zaledwie 30.07 miliona osób (79% populacji), co już pozwala wysnuć pierwszy wniosek – rynek usług internetowych w Niemczech jest statystycznie większy, co dla nas oznacza większą pulę potencjalnych odbiorców dla naszych zagranicznych klientów.

Sam dostęp do Internetu nie oznacza jeszcze jednak wiele. W celu lepszego przygotowania się do kolejnych kampanii marketingowych i działań dla klientów musimy przeanalizować dane z raportu nieco dokładniej. Co mówią nam o użytkownikach mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych czy tendencji zakupowych w sieci?

Sprawdź jakie usługi marketingowe realizujemy w Niemczech

Jak Niemcy korzystają z Internetu?

Według zebranych danych nawet 92% Niemców korzysta na co dzień z urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu, przy czym aż 75% populacji posiada nowoczesny smartfon, 76% korzysta także z laptopa lub komputera stacjonarnego, a zaledwie 38% wykorzystuje na co dzień dostęp do Internetu z poziomu tabletu.

Źródło: Raport Hootsuite – Digital 2019 Germany (EN) (January 2019) v01 

Co ciekawe, nawet 92% Niemców posiada czynny dostęp do telewizji (w tym także telewizji internetowej), a zaledwie 15% korzysta z urządzeń umożliwiających streaming treści internetowych w telewizorze. Jedynie 8% populacji korzysta z czytników e-book, a 6% z tzw. wearables, czyli wszelkiego rodzaju opasek sportowych, zegarków, smartwatchów itd.

Czas spędzony w mediach

Internet ma obecnie ogromne znaczenie dla rozwoju społeczeństwa i dzięki niezwykle łatwemu dostępowi, to właśnie sieć dominuje jako główne medium przyciągające uwagę ludzi w Niemczech. 4 godziny i 37 minut to czas, jaki średnio spędzają w Internecie każdego dnia! Dla porównania – 1h 04m  z tego czasu to korzystanie z mediów społecznościowych, 2h 55m to czas spędzony przed tv (w tym także platformami streamingowymi i VOD). Zaledwie 35 minut to średni czas spędzony przez Niemców na streamingu muzyki.

Internet w Niemczech, podobnie jak na całym świecie, jest platformą z ogromnym potencjałem reklamowym i powodem, dla którego wiele firm jest w stanie rozwijać się nie tylko globalnie, ale i w skali kraju. Jak wspominaliśmy już wcześniej, według raportu HootSuite nawet 96% całej populacji kraju przyznaje, że aktywnie korzysta z Internetu i aż 87% wszystkich osób robi to codziennie. 78% Niemców korzysta z Internetu z poziomu urządzeń mobilnych.

Najpopularniejsze usługi internetowe w Niemczech – styczeń 2019

Podsumowanie zachowania użytkowników z ubiegłego roku jest dobrym wyznacznikiem kierunku, w jakim zmierza Internet.

Bez zaskoczenia wydaje się być fakt, że jedną z najszybciej rozwijających się kategorii usług jest obecnie streaming, który w kontekście marketingu internetowego może zostać wykorzystany między innymi pod reklamy bannerowe.

81% użytkowników Internetu w Niemczech ogląda różnego rodzaju filmiki online, głównie przy pomocy platformy YouTube, 45% korzysta ze streamingu programów telewizyjnych przez Internet, 4,4% wykorzystuje streaming do gier, 11% ogląda streamy gier publikowane przez innych użytkowników, a 5,3% użytkowników śledzi turnieje e-sport.

Social media w Niemczech

Nie gorzej prezentują się liczbowo media społecznościowe, odgrywające w marketingu i brandingu niemałą rolę. Obecnie w Niemczech nawet 46% populacji korzysta aktywnie z mediów społecznościowych, w tym 36% populacji z mediów społecznościowych na urządzeniach mobilnych.

Źródło: Raport Hootsuite – Digital 2019 Germany (EN) (January 2019) v01 

Analiza danych z raportu HootSuite wykazała, że nawet 92% użytkowników mediów społecznościowych odwiedza jedną z platform lub komunikatorów co najmniej raz w miesiącu, a 72% angażuje się poprzez komentarze lub polubienia. Niemcy spędzają w mediach społecznościowych średnio godzinę dziennie, a na jednego użytkownika przypada ok. 5,1 profili społecznościowych. Zaledwie 10% użytkowników wykorzystuje SM w ramach wykonywanej pracy.

Gdzie warto celować z marketingiem internetowym w Niemczech?

Najpopularniejsze platformy społecznościowe to YouTube (korzysta z niego 76% wszystkich użytkowników Internetu w Niemczech), WhatsApp (75%), Facebook (63%), Facebook Messenger (37%), oraz Instagram (33%). Szacunkowo, Facebook gromadzi nawet 32 milionów odbiorców reklam, Instagram 20 mln odbiorców, Twitter zaledwie 3,87 mln odbiorców, a wciąż aktywny Snapchat 10,8 miliona odbiorców.

W kontekście wieku, największe grono użytkowników mediów społecznościowych w Niemczech stanowi grupa 25-34 lat, po niej grupy 18-24 lata i 35-44 lata. Dość wyraźną grupę tworzą tu także osoby w przedziale wiekowym 45-54 lata.

HootSuite skupiło się w swoich analizach dość dokładnie na zasięgu stron na Facebooku, sprawdzając ich perspektywy w kontekście płatnych i organicznych wpisów. W styczniu 2019 roku odnotowano 0,15% przyrost polubień na stronach w stosunku do stycznia 2018 roku. Średni zasięg postów w stosunku do polubień strony wyniósł 9,4%, a organiczny zasięg w stosunku do polubień 6,5%. Według danych raportu, 28% korzysta z płatnych reklam. Nie gorzej prezentują się statystyki Instagrama – około 27% użytkowników +13 lat mogą dosięgnąć płatne reklamy publikowane w serwisie, co przekłada się na zasięg rzędu mln osób.

Rynek e-commerce w Niemczech w 2019 roku

Na koniec sprawdziliśmy jeszcze przedstawione przez raport statystyki rynku e-commerce, który w Niemczech, podobnie jak w wielu innych krajach rozwija się niezwykle dynamicznie. Zebrane dane ujawniły, że nawet 81% wszystkich osób korzystających z Internetu robi zakupy lub płaci rachunki w sieci, a 84% wyszukuje w sieci produktów lub usług, których kupnem są zainteresowani. 91% przynajmniej raz w ciągu roku odwiedziła minimum 1 sklep online, a 81% kupiło produkt online. To ogromny potencjał dla firm zainteresowanych sprzedażą usług i towarów w sieci – właściwie każdy z dostępem do Internetu będzie gotowy sprawdzić i porównać ceny w Internecie przed ostatecznym wyborem. Obecnie najwięcej w sieci zarabiają: podróże i hotele ($34,19 mld), elektronika ($22,08 mld), moda i uroda ($19,33 mld), zabawki, diy i hobby ($13,83 mld), meble ($10,79 mld), żywność ($4,322 mld), gry wideo ($1,4 mld) oraz muzyka ($762 mln).

Źródło: Raport Hootsuite – Digital 2019 Germany (EN) (January 2019) v01 

Podsumowując dane statystyczne zebrane w raporcie Digital Marketing za styczeń 2019 roku, pierwszy nasuwający się wniosek to ciągły wzrost zainteresowania usługami internetowymi, a w efekcie także usługami z zakresu marketingu internetowego, pozycjonowania i brandingu w sieci. Jesteśmy przekonani, że zebrane informacje pozwolą nam lepiej nakierowywać działania prowadzone dla naszych zagranicznych klientów i jeszcze skuteczniej trafiać do ich odbiorców docelowych.

Marketing internetowy w Niemczech z LTB

W ramach usług digital marketingu agencja LTB zapewnia kompleksowy outsourcing usług obejmujący pozycjonowanie stron www w Google.de, kampanie reklamowe Google Ads, social media marketing, w tym kampanie leadowe (Facebook Ads, LinkedInAds) i prowadzenie profili firmowych oraz działania wizerunkowe. Kompleksowo podchodzimy do oczekiwań klientów, skupiając się na zalożonych celach.

Rozpocznij działania w Niemczech z agencją LTB!

[1] https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-germany-en-january-2019-v01

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *