Pierwsza część artykułu „Reklama i promocja firmy w Niemczech” była przeglądem ogólnych informacji dotyczących promocji na rynku naszych zachodnich sąsiadów. Aby móc zagłębić się w temat sieciowego marketingu w Niemczech potrzebny jest kolejny artykuł, tym razem opisujący poszczególne elementy wpływające na sukces promocji w internecie.

Marketing internetowy w Niemczech – klucz do sukcesu Twojej firmy

Aby dobrze zrozumieć specyfikę wszystkich elementów, mogących nam pomóc w promocji marki w niemieckiej przestrzeni sieciowej należy odwołać się do najważniejszych działań mogących mieć wpływ nie tylko na sprzedaż jako taką, ale także na budowanie świadomości marki. Wśród nich na wyróżnienie zasługują:

  • pozycjonowanie,
  • reklama PPC,
  • e-mail marketing,
  • social media marketing,
  • obecność w porównywarkach cen.

Cała paleta możliwości nie jest jednak równoznaczna z koniecznością sięgnięcia po te wszystkie narzędzia, aby kampania marketingowa w sieci była skuteczna. Umiejętne dobieranie metod promocji, korzystanie z synergii pewnych elementów, a także rozsądne zarządzanie budżetem wydają się być kluczem do skuteczności działań i zyskania jeszcze lepszych współczynników ROI. Aby lepiej zrozumieć charakterystykę poszczególnych elementów warto przyjrzeć się im bliżej i zobaczyć jak funkcjonują one na niemieckim rynku.

1. Pozycjonowanie w wynikach organicznych Google.de

Pozycjonowanie – wysokie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania napędziło już niejeden biznes i stało się kamieniem milowym w rozwoju nie tylko wielu sklepów internetowych, ale i drobnych usługodawców. Chociaż taki sposób reklamy jest powoli wypierany przez reklamę płatną (AdWords) to nadal w wielu branżach jest to bardzo skuteczna forma promocji. Z technicznego punktu widzenia pozycjonowanie w każdym kraju opiera się na tych samych zasadach, zmienia się tylko język treści. Nie inaczej jest w Niemczech. Chociaż jeśli mielibyśmy porównywać rynek SEO u naszych zachodnich sąsiadów i w Polsce to zauważalny jest jeden dosyć istotny szczegół: w Niemczech liczą się przede wszystkim wysokiej jakości linki zdobywane często na zasadzie ich wymiany z partnerami biznesowymi. Mniejsze znaczenie mają techniki bardziej agresywne, takie jak katalogowanie stron. Co do przydatności pozycjonowania w kontekście zdobywania nowych klientów to warto odnotować, że obecnie jest to najczęściej proces długotrwały, a jego efekty odroczone są w czasie, dlatego rekomendowany jest przede wszystkim długofalowym projektom biznesowym. A skoro jesteśmy już przy temacie pozycjonowania to, tematem jaki się z nim bezpośrednio łączy są bazy firm. W Niemczech są one dosyć mocno rozpowszechnione i są niejako odpowiednikiem naszej Panoramy Firm, ze stroną Gelbe Seiten (w wolnym tłumaczeniu: żółte strony) na czele. Jednak inwestycja tylko w płatne wpisy na takich platformach w kontekście nowych, skuteczniejszych kanałów marketingu internetowego w Niemczech wydaje się być nietrafiona.

Dla kogo: przede wszystkim sklepy internetowe (chociaż tu wiele zależy od konkurencji), a także lokalni usługodawcy.

2. Reklama PCC

Reklama PPC – kojarzona jest przede wszystkim z płatnymi reklamami Google. Temat jest jednak nieco szerszy i obejmuje m.in. tzw. reklamę w sieci reklamowej w postaci banerów, a nawet filmów na YouTube czy remarketingu. W zależności od naszych celów biznesowych możemy wybierać/łączyć elementy spośród sieci wyszukiwania (płatne wyniki wyświetlające się kiedy potencjalny klient wpisze hasło pokrywające się z profilem naszej działalności) albo wspomnianej już sieci reklamowej. Zaletą takiego rozwiązania jest natychmiastowy efekt – nie trzeba czekać jak niejednokrotnie ma to miejsce w przypadku pozycjonowania – ale do wad tego rozwiązania należy zaliczyć większe koszty prowadzenia kampanii linków sponsorowanych. I to właśnie na koszty trzeba zwrócić w Niemczech szczególną uwagę. W Niemczech jest potencjalnie około dwa razy większa liczba internautów, a co za tym idzie większa konkurencja i zazwyczaj wyższa stawka za pojedyncze kliknięcie w reklamę.  Są to często powody tego, że budżet przeznaczony na ten rodzaj promocji u naszych zachodnich sąsiadów będzie dużo wyższy niż z Polsce. Jednak przy zachowaniu dobrych wskaźników ROI to świetny sposób nie tylko na zwiększenie zysków, ale także na prowadzenie kampanii, której celem jest budowanie świadomości marki w internecie.

Dla kogo: sklepy internetowe (możliwość skorzystania na przykład z Google Shopping), usługodawcy, strony internetowe o komercyjnym charakterze a także firmy, którym zależy nie tylko na sprzedaży, ale i efektywnym budowaniu marki w świadomości klientów.

3. E-mail marketing

E-mail marketing – obejmuje nie tylko popularne newslettery, ale także tzw. mass mailing, pozwalający na pozyskanie nowych klientów, wysyłając im na adres e-mail ofertę lub inne informacje, skłaniające do nawiązania współpracy. Niestety niemieckie prawo odnosi się do tego typu reklamy bardzo restrykcyjnie. Niespełnianie warunków takich jak:

  • pozwolenie na dostarczanie ofert handlowych drogą elektroniczną,
  • Impressum na stronie (miejsce na stronie www, w którym znajdziemy dokładne dane zarządcy strony – w przypadku stron komercyjnych na terenie Niemiec prawnie wymagane!),
  • możliwość natychmiastowego przerwania subskrypcji

to powody, które mogą przysporzyć wielu kłopotów i narazić na ogromne kary. Z tego powodu działania takie warto oddelegować do firm zajmujących się e-mail marketingiem, które w Niemczech, podobnie jak w Polsce, są bardzo popularne.

Dla kogo: usługodawcy czy producenci, którzy chcą zwiększyć sprzedaż swoich produktów czy usług, a także firmy, które chcą nawiązać współpracę z innymi przedsiębiorstwami. E-mail marketing daje możliwość wysłania takich propozycji.

4. Social media marketing

Social media marketing – podobnie jak w Polsce, tak i w Niemczech, zaczyna zajmować szczególne miejsce wśród kanałów, jakimi dotrzeć można do klienta. Wykorzystywany jest równie dobrze jako narzędzie do budowania pozytywnego wizerunku marki i „przypominania” klientom o swojej obecności na rynku. Zaszczytne miejsce lidera w zestawieniu najpopularniejszych platform społecznościowych w Niemczech zajmuje oczywiście Facebook, a z dużą stratą za nim znajdują się platformy Twitter czy Instagram. Przykładowo: korzystając z pełnej funkcjonalności Facebooka możemy zarówno prowadzić profil firmy, wrzucając ciekawe (i mobilizujące do zakupu czy innej pożądanej przez nas reakcji) materiały a dodatkowo prowadzić płatną reklamę na tej platformie. Choćby z tego powodu social media marketing to element strategii reklamowej, której w większości przypadków nie wolno pomijać, prowadząc działania marketingowe w Niemczech.

Dla kogo: firmy kierujące swoją ofertę przede wszystkim do młodych ludzi, lokale gastronomiczne, freelancerzy.

5. Porównywarki cen

Porównywarki cen – o tym, jak ważne w obecnych czasach stały się porównywarki cen wiedzą przede wszystkim właściciele sklepów. Wzrost ich popularności zweryfikował już niejeden internetowy biznes – niektóre sklepy musiały obniżyć ceny lub nawet całkowicie wycofać się z rynku. I tutaj Niemcy nie są wyjątkiem. Chociaż popularne w Polsce Ceneo na niemieckim rynku nie funkcjonuje, to portale takie jak: de, Guenstiger.de, Billiger.de czy Geizhals.de spełniają tę samą rolę i pozwalają na porównywanie cen setek tysięcy produktów i tym samym wybór najlepszej oferty. Co więcej, od jakiegoś czasu pojawiają się porównywarki skupiające się tylko na jednym produkcie, czego świetnym przykładem może być portal Alleschuhe.de, pozwalający na porównywanie cen butów. Uwzględniając fakt, że na niemieckim rynku działają tacy giganci jak: Amazon, Ebay, Otto czy Zalando łatwo się domyślić, że za naszą zachodnią granicą trwa nieprzerwanie prawdziwa wojna cenowa. Nie oznacza to, że otwarcie sklepu internetowego w Niemczech jest z góry skazane na niepowodzenie – sklepy z unikalnym asortymentem nadal mogą znaleźć swoje miejsce na prowadzenie biznesu, korzystając z systematycznego wzrostu wartości rynku e-commerce w Niemczech.

Dla kogo: sklepy internetowe.

Umiejętnie korzystaj z narzędzi marketingu i sięgnij po więcej

Biorąc pod uwagę powyższe informacje można powiedzieć, że w ręce przedsiębiorców w Niemczech oddano cały arsenał narzędzi marketingowych. O tym kto wygra walkę o klienta bardzo często decyduje umiejętność zręcznego się nimi posługiwania. Prowadząc działania marketingowe w niemieckiej przestrzeni marketingowej trzeba zwrócić  uwagę na aspekty prawne, a także różnice kulturowe, które w sposób bezpośredni korelują z opłacalnością danego działania marketingowego.

 

Rozpocznij kampanie marketingową w Niemczech

Marketing internetowy w Niemczech
4.9 (97.14%) 7 - ilość głosów

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

autoresponder system powered by FreshMail