Ostatni rok zmienił nasze życie, wywracając je do góry nogami. Dotyczy to zarówno relacji społecznych oraz zawodowych, jak i postrzegania pewnych spraw. Pandemia ogromnie wpłynęła na rozumienie wielu pojęć. Nie ominęło to także biznesu oraz ich definicji marketingu. Wielu przedsiębiorców straciło przez kolejne obostrzenia, w tym także lockdown. Niektórzy odnaleźli się w nowej sytuacji, a inni nadal poszukują rad, które pomogłyby im stanąć na nogi i dalej się rozwijać.

Jednym z narzędzi, które mogą ułatwić rozpęd, jest digital marketing. Właśnie Internet w ostatnim czasie zyskał na ogromnej popularności. Można wręcz powiedzieć, że nabrał nowe znaczenia. W okresie, kiedy kontakt bezpośredni jest utrudniony, z pomocą przychodzą nowoczesne technologie oraz sieć. Wynik badań, przeprowadzonych przez zespół analityków Exacto, wskazuje, że zapotrzebowanie na marketing cyfrowy ma wzrosnąć o 72%. Liczba daje do myślenia.

Co więc należy zrobić, aby dobrze wykorzystać aktualne trendy dla swojego biznesu?

Przeanalizuj swoją propozycję wartości

Jak już zostało wspomniane, czas pandemii znacznie wpłynął na postrzeganie różnych sfer życia. Dotyczy to także całego rynku wraz z oferowanymi usługami i produktami. Ludzie zaczęli potrzebować nowych przedmiotów oraz formuły ich przedstawienia. Nie można więc ignorować dynamicznie zmieniających się preferencji Klientów, o których uwagę przecież walczymy.

Każda firma posiada własną propozycję wartości (value proposition). Wynika ona z wnikliwego zrozumienia potrzeb Klienta oraz jego zachowań. W jej skład wchodzi to co marka oferuje swoim odbiorcom. Dzięki realizacji ich potrzeb podkreśla, dlaczego właśnie z ich oferty należy skorzystać. Pomaga to także podczas analizy, niezbędnej do wprowadzenia zmian w działalności marketingowej. Należy zadać sobie kilka ważnych pytań:

  • Czy moja oferta odpowiada na aktualne potrzeby?
  • Czy moja oferta realizuje potrzeby Klientów?
  • Co mogę zrobić, aby spełnić oczekiwania Klientów?

Przykładem może być dostosowanie oferty produktowej do współczesnych oczekiwań rynkowych. Wiele firm wprowadziło m.in. do sprzedaży maseczki wielorazowe oraz żele i płyny antybakteryjne. Działanie to pokazuje, że przedsiębiorca wsłuchuje się w rynek, panujące na nim trendy, a także potrzeby swoich Klientów.

Warto także poddać analizie wszelkie działania prowadzone w sieci jak i przestrzeni publicznej. Dobrze przeprowadzony audyt, przez profesjonalną firmę, wskaże, gdzie występują niedociągnięcia oraz braki. Świeże spojrzenie będzie ciekawą opcją, która także zwróci uwagę na mocne strony marki, które mogą stać się podstawą do wprowadzenia nowych działań lub ulepszenia aktualnie prowadzonych. Optymalizacja ich jest konieczna, jeżeli zysk i rozwój mają stać się realną wizją, a nie jedynie planem, do którego nie wiemy jak podejść. Odpowiednie narzędzia wraz z metodami pomogą określić, w którą stronę należy pójść, aby zostać zauważonym przez odbiorców.

Obecność online

Audyt jest cennym narzędziem, którego wyniki wyraźnie wskażą, co należy zrobić lub zmienić, aby spełnić cele biznesowe. Innym zachowaniem może być dostosowanie swoich usług. Wiele branż wymaga natychmiastowych zmian, polegających na przeniesieniu się do Internetu. Miejsca kultury wprowadziły możliwość oglądania spektakli w sieci, a sklepy odzieżowe coraz chętniej korzystają z transmisji live, podczas których sprzedają swój asortyment.

Facebook transmisja live

Transmisja live na Facebook branży modowej – I&D Collection Premium 

Właśnie przedsiębiorcy, prowadzący sprzedaż detaliczną, niezwykle ucierpieli przez lockdown. Zamknięte placówki ograniczyły znacznie ich przychody. Dzięki Internetowi możliwe jest odrobienie strat. Chcąc postawić na rozwój przedsiębiorcy, muszą się zastanowić nad rozpoczęciem sprzedaży online lub rozwojem gałęzi e-commerce w swojej działalności. Zbudowanie sklepu online ułatwi stałym Klientom dostęp do produktów, a także zwiększy zasięg odbiorców, wśród których znajdują się przyszli. Jednocześnie zyskuje się pewność, że w razie kolejnych obostrzeń, firma nadal będzie mogła prowadzić swoją działalność.

Swoje działania contentowe oprzyj na strategii i zebranych danych

COVID udowodnił nam wszystkim, jak ważne jest strategiczne myślenie. W biznesie nie ma miejsca, ani czasu na improwizację. Każde działanie, zwłaszcza te marketingowe, muszą odbywać się w oparciu o strategię. Prowadzenie działań analitycznych, przy pomocy odpowiednich narzędzi, pozwoli na optymalizację, a także osiąganie celów marketingowych, jak najmniejszym kosztem, przy sporym zysku. Pozwala to także na mierzenie efektów w czasie rzeczywistym.

Jak podkreśla Martin Smith z Mail Metro Media:

Dzięki zmianie strategii i wprowadzeniu innowacji, firmy znajdują nowe sposoby dotarcia do swoich klientów – ze szczególnym uwzględnieniem kanałów internetowych. Taka pomysłowość zasługuje na wspólne wsparcie ze strony naszej branży, a my możemy to zrobić na wiele sposobów.

Content marketing jest niezwykle ważnym elementem, który musi się znaleźć w strategii działań firmy. Jego efektywne prowadzenie zapewniają prawidłowo przeprowadzone analizy, dotyczące Klientów (ich potrzeb, zachowań zakupowych itp.). Content marketing ma również pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Prowadzenie aktywnej komunikacji w sieci, pozwala na stworzenie stałego grona odbiorców, będących potencjalnymi Klientami. Dbanie o ten aspekt leży wśród kluczowych zadań, należących do digital marketingu.

Komunikacja z Klientem

Dobrze poprowadzona strategia marketingowa musi, w swoich założeniach digital marketingu, zakładać komunikację z Klientami. Pozwoli to na utrzymanie z nimi bliskich relacji. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzenie jej w sferze online. Przykładem może być kontakt poprzez wiadomości e-mail, gdzie możliwe jest przesyłanie aktualnej oferty i promocji za pomocą newslettera. Szerszym zakresem jest prowadzenia kanałów w serwisach społecznościowych. Przy ich pomocy możliwe jest zyskanie nowych Klientów, przedstawienie szerokiej oferty, ale także misji i charakteru firmy.

Kinga Odziemek (CEO w Brainy Bees), wskazuje, że ten czas jest prawdziwym wyzwaniem dla rynku marketingowego:

Marki muszą postrzegać social media w czterech fazach: promocji, komunikacji, informacji i obsługi klienta.

Jak dalej mówi, komunikacja musi zawierać jasne informacje, znaczące dla grona odbiorców. Należą do nich te aktualne, mające wpływ na biznes, ale również edukacyjne, podkreślające postawę obywatelską (świadomość sytuacji ogólnokrajowej i światowej).

Film wyjaśniający działanie Zdalnaprzychodnia.pl sprzedaż e-recept  – YouTube

Oczywiście działania komunikacyjne prowadzone w sieci nie muszą wcale być nudne. Wręcz przeciwnie! Czas pandemii sprowadził wiele firm do Internetu, a każda z nich walczy o uwagę odbiorców. Chcąc wyróżnić się na tle sztampowych wpisów w social mediach, warto testować nowe pomysły oraz formaty. Firma może ukazać swoją „ludzką twarz”, zyskując większy zasięg oraz zaangażowanie obserwatorów.

Otwórz się na możliwości digital marketingu

Czas pandemii pozwolił na dostrzeżenie ogromnego potencjału, który tkwi w digital marketingu. Umiejętne posługiwanie się jego narzędziami, pozwala na osiąganie wymiernych korzyści dla biznesu. To co, niezwykle istotne to wsparcie dla rozpędu po ciężkim czasie, jaki wyniknął m.in. z lockdownu.

Z różnych źródeł dobiegają rady dla MŚP. Najważniejsze, jednak jest skupienie się na analizie danych zastałych. Na ich podstawie można rozpocząć budowanie strategii, która znów prowadzi do kolejno wprowadzanych działań. Jak podkreśla David Walby dla marketingweek.com, w przypadku reklamy cyfrowej, najlepiej myśleć nieszablonowo:

Bądź zwinny, wykorzystaj w pełni cyfrową elastyczność i skup się na budowaniu poczucia wspólnoty. Kanały online pozwoliły nam w Wolf & Badger do pracy z podobnie myślących marek – takich jak Pasta Evangelists – aby przynieść więcej wartości zarówno do naszej społeczności i ich. Byliśmy w stanie wykorzystać elastyczność technologii cyfrowej do płynnej zmiany naszych treści, aby skupić się na obszarach, do których nasza społeczność ciągnie – wykorzystując społeczności, analitykę i ludzki dotyk, aby wsłuchać się w ich priorytety.

Podporządkowanie się trendom nie jest wystarczającym działaniem. Oprócz prowadzenia szerokiego zakresu działań digital marketingu należy także poświęcić czas na znalezienie własnej luki. Dzięki unikatowemu prowadzeniu np. kanałów w social mediach, podkreślaniu korzyści wynikających z oferty, możemy stworzyć niepowtarzalny content dla marki, bez względu na obszar jej działalności.

Skontaktuj się z nami, my wiemy jak dobrze promować firmy w Internecie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *