Jednym z popularniejszych bohaterów reklam – przy rosnącym rynku reklamy suplementów diety oraz wyrobów medycznych – są lekarze czy fizjoterapeuci. Podobnym, choć mniej silnym społecznie autorytetem, będzie mama, babcia, przyjaciółka, a nawet sąsiadka, które przynoszą swoim bliskim niezawodne preparaty na problemy z trawieniem, bóle głowy czy inne dolegliwości. Pewnie niewielu konsumentów zdaje sobie jednak sprawę z tego, że prawdziwy lekarz nie zaryzykuje występu w reklamie, by reklamować maść na ból stawów. Dlaczego?
Trudno w krótkim artykule omówić tak szeroki temat, jakim są rozmaite aspekty prawne reklamowania usług i produktów w różnych kanałach komunikacji. W zarysie podam najistotniejsze wytyczne oraz źródła, z których można czerpać wiedzę. Bolączką naszej branży jest to, że ciągle brakuje szczegółowych regulacji – w obliczu coraz bardziej dynamicznych zmian w świecie nowych mediów, kiedy powstają ciągle nowe kanały docierania do odbiorcy oraz rozwijają się kolejne metody promowania usług, istniejące akty prawne nie zawsze ujmują wszystkie możliwości, z jakich korzystają producenci czy sami twórcy reklam. Mimo wszystko istniejące zapisy ujmują działalność marketingową w pewne ramy prawne, których warto się trzymać:
Poważnym naruszeniem zasad jest np. niepodawanie pełnej informacji o kosztach, uniemożliwianie reklamacji produktu, żądanie transakcji wiązanych, ale również publikowanie materiałów, których reklamowy charakter nie jest czytelny dla konsumenta.
Hasła „poszanowanie ogólnie przyjętych dobrych obyczajów” lub „uwzględnienie przyjętych zasad życia społecznego” wydają się dość ogólnikowe, jednak nabierają kształtu, gdy pomyślimy o różnych kampaniach, które bardzo dzieliły odbiorców.
Przykładem budzących spore emocje reklam jest producent rajstop – firma Adrian Fabryka Rajstop. Marka jest znana z ryzykownego operowania środkami, łączącego trudne społecznie tematy, takie jak śmierć, przemoc, samobójstwo, ze zdjęciami modelek prezentujących rajstopy czy pończochy firmy. Słynne zdjęcie modelki opartej o nagrobek z podpisem „Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą …” (pisownia oryginalna) czy zdjęcie pobitej kobiety, Karoliny Piaseckiej – rzeczywistej ofiary przemocy domowej – na których modelki eksponują długie nogi, wywoływały spore oburzenie wśród odbiorców. Jedna z kampanii została nawet skrytykowana przez Komisję Etyki Reklamy jako niestosowna i nieakceptowalna w przestrzeni publicznej, przekraczająca granice.
Reklamy zamieszczane w social mediach często cechują się swobodniejszym ujęciem tematu – ze względu na środowisko odbiorców i specyfikę tego kanału reklamowego. Jednak nawet w social mediach co jakiś czas pojawiają się kreacje, które ściągają na daną markę i pracującą dla niej agencję falę krytyki. Tak było z kampanią producenta napojów energetycznych Tiger, która została zaprezentowana 1 sierpnia w 2017 roku. Hasło „Chrzanić to, co było”, ukazany na zdjęciu środkowy palec przewiązany czerwoną kokardką oraz data (rozpoczęcie Powstania Warszawskiego) zostały przez wiele osób odebrane bardzo źle. Ta reklama przyczyniła się do spadku popularności marki, strat finansowych i poważnego kryzysu wizerunkowego.
Aby właściwie planować swoją działalność marketingową i uniknąć kar, warto znać następujące akty prawne:
Często pojęcia, którymi posługują się akty prawne są na tyle niejednoznaczne, że same ustawy mogą nie wyczerpać wątpliwości przedsiębiorcy chcącego upewnić się, czy jego działania są zgodne z prawem.
Warto w takiej sytuacji sprawdzać także dotychczasowe orzecznictwo polskich sądów.
Jak zasady te przekładają się na praktykę prowadzenia promocji dla swojej firmy w Internecie?
Wiele zależy od tego, w jakiej branży działamy. Zasadniczo reklamowanie swoich usług czy produktów możemy podporządkować zasadom zawartych w aktach wymienionych powyżej, jednak niektóre branże obowiązują szczególne warunki. Dotyczą one konkretnych rodzajów usług:
Uzyskaj wsparcie marketingowe od specjalistów działających dla różnych branż
Zanim przystąpi się do budowania strategii marketingowej dla swojej firmy warto upewnić się, czy nasze cele, wybrane działania oraz metody i kanały komunikacji z konsumentem nie są sprzeczne z prawem lub nie naruszają regulacji dotyczących uczciwych praktyk. Jest to rzecz, o którą powinna zadbać także zewnętrzna agencja prowadząca działania promujące firmę – w przeciwnym razie można narazić się nie tylko na szkody finansowe, ale przede wszystkim na poważny uszczerbek na wizerunku.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.