Każda branża i należące do niej firmy muszą opracowywać strategię działań marketingowych. Dotyczy to także tych sezonowych, które najwięcej działań podejmują w krótkim okresie czasu o stałych lub zmiennych porach. Jest to konieczne z wielu powodów, jednym z nich jest zaistnienie na rynku i przypomnienie o tym swoim klientom. Innym zaś jest przegonienie konkurencji, która również nie próżnuje w podejmowaniu działań marketingowych. Jak prowadzić strategię marketingowe w branży sezonowej, aby nie dać się zwieść konkurencji?

Najgorsze co może zrobić przedstawiciel branży sezonowej, jest uznanie, że nie potrzebuje on strategii marketingowej. Jest ona tak samo potrzebna zarówno w dziedzinach, wokół których nie ustaje zainteresowanie, jak i w branżach sezonowych.

Co oznacza sezonowość branży?

Sezonowość branży to nic innego jak poszczególne okresy w ciągu roku, które z konkretnych powodów charakteryzują się wzmożonym zainteresowaniem danymi produktami, lub też negatywnie wpływają na ich sprzedaż. Jest to czas, który sprzyja rozwojowi biznesu, ale niekiedy także ją hamuje. Sezonowość z jednej strony jest opłacalna, jednak w przypadku nieumiejętnego prowadzenia działalności i problemów ze stworzeniem właściwej strategii marketingowej może być przysłowiowym gwoździem do trumny. Powodem kłopotów mogą być również nieprzewidziane sytuacje, takie jak chociażby wybuch pandemii, czy inne zmienne, które wpływają na obfitość sezonu.

Branże w marketingu dzielą się na trzy główne grupy

1. Duże sezony

Czas ich trwania wynosi zazwyczaj nawet kilka miesięcy. Najczęściej zalicza się do nich sezon:

  • letni,
  • zimowy
  • świąteczny (głównie chodzi tu o Święta Bożego Narodzenia).

W przypadku sezonów letniego i zimowego są one nakierowane na usługi z branży turystycznej (z uwzględnieniem hotelarstwa). Natomiast Boże Narodzenie to okres idealny dla gastronomii, sklepów dekoratorskich (wystrój wnętrz) i wielu innych branż pokrewnych, ale także wszystkich tych, gdzie możemy zaopatrzyć się w prezenty dla najbliższych. Właśnie w tym okresie może skorzystać każdy rodzaj usług i firm, który potrafi odpowiednio przedstawić swoją ofertę, jako prezentową.

2. Małe sezony

Składają się na nie mniejsze okazje, które są jednak chętnie obchodzone przez społeczeństwo. Przygotowanie do nich nie jest tak wymagające i czasochłonne jak, chociażby do Świąt Bożego Narodzenia. Nie oznacza to jednak, że przychody w związku z tymi datami w kalendarzu są niewielkie.

Do małych sezonów można zaliczyć np. Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Mężczyzn, Dzień Matki, Dzień Ojca, majówka, początek roku szkolnego, długie weekendy itp.

3. Trendy

Są one trudne czy wręcz nawet niemożliwe do przewidzenia. Następują na skutek niespodziewanych okoliczności i aktualnej mody. Konieczne jest również podkreślenie, że trendy nie są cykliczne, co wyróżnia je spośród pozostałych sezonów. Przykładem może być, chociażby panująca moda na lody firmy Ekipa, czy też wzrost zapotrzebowania na środki czystości, artykułu ochrony osobistej i środki dezynfekujące po wybuchu pandemii koronawirusa.

Przykładów sezonowości można szukać wśród skrajnie różnych branż. Dobrze widoczna jest ona na przykładzie branży turystycznej, która funkcjonuje przez cały rok, ale sezon letni jest najważniejszy, gdyż wiąże się on z masowymi wyjazdami na urlopy i zwiększonymi przychodami.

Ciekawym przykładem jest jednak branża turystyczna w górach, gdzie sezon trwa tak naprawdę przez cały rok. Jednak wyróżnia się dwa szczyty. Pierwszy ma miejsce latem w związku z wakacjami, a drugi trwa zimą, kiedy są ferie i ludzie chętnie udają się na narty i inne zimowe aktywności. Każda z tych okazji wymaga dostosowania oferty, a tym samym komunikacji w mediach.

Jednak nie z samej turystyki składają się branże. Wiosną szczyt sezonu osiągają firmy ogrodnicze, kiedy to ludzie kupują nasadzenia na balkony i do ogródków. Branża ogrodnicza cieszy się również sporymi dochodami przed Uroczystością Wszystkich Świętych, kiedy to ludzie tłumnie gromadzą się na cmentarzach i składają na grobach bliskich chryzantemy oraz inne kwiaty, ozdoby.

Lato to z kolei sezon, w którym spore dochody osiągają firmy dostarczające klimatyzacje i wiatraki, jest to także obfity czas dla producentów rolet, moskitier czy też olejków do opalania. Branżą, która musi szczególnie szybko i elastycznie podchodzić do sezonowości jest branża tekstylna i fashion. Jej zadaniem jest zapewnienie w sprzedaży ubrania na nadchodzący sezon z wyprzedzeniem, tak by wszyscy zainteresowani zdążyli się w nie zaopatrzyć na przykład przed pierwszymi mrozami. Branża ta musi zatem być elastyczna i reagować szybko w zależności od pory roku i panujących warunków pogodowych.

Jakie kanały są najskuteczniejsze dla branż sezonowych?

Branże sezonowe nie mają często czasu i funduszy na przygotowywanie strategii działania, która będzie pozwalać na sukcesywną budowę pozycji w wyszukiwarce.

Jako skuteczne sposoby do reklamowania dla takich branż sprawdzają się portale branżowe, reklamy w Google i social mediach. Są to sposoby, które pozwalają w stosunkowo krótkim czasie dotrzeć do dużej grupy odbiorców.

Reklama w wyszukiwarce, prowadzenie profili w mediach społecznościowych, na których będą pojawiały się starannie przygotowane i przemyślane treści wzbogacone o linki do stron i usług. To wszystko pozytywnie wpłynie na budowanie wizerunku firmy i dotarcie do sporej grupy odbiorców. Dobrym rozwiązaniem może być także zastosowanie remarketingu, który polega na śledzeniu reklamami użytkowników, którzy wcześniej weszli w kontakt ze stroną.

sezonowość branży

Przykładowy wpis w social media poza sezonem branży – My Garden Outlet 

SEO a branże sezonowe

Pozycjonowanie na stałe wpisało się w działania marketingowe firm i przedsiębiorstw, korzystają z niego firmy z branż, które przez cały rok cieszą się zainteresowaniem. Jest to metoda, którą uznaje się, za jedną z najskuteczniejszych dla zagwarantowania ruchu.

W przypadku branż sezonowych pozycjonowanie również odgrywa kluczową rolę, konieczne jest jednak przygotowanie planu działania, które będzie uwzględniało wszystkie zmienne.

Zastosowanie SEO w przypadku dużych sezonów jest z pewnością niezbędne. Zainteresowanie potencjalnych klientów należy wzbudzić jeszcze przed rozpoczęciem takiego sezonu. Jest to niezbędne, gdyż często odbiorcy informacji muszą wcześniej zaplanować budżet i plan działania. Warto jest także zastosować dodatkowe korzyści dla klientów takie jak posezonowe promocje i rabaty. Pozwoli to na zapewnienie ruchu, który przełoży się na zyski. Jednak, aby działania związane z pozycjonowaniem przyniosły zamierzony efekty, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków co najmniej około 3 miesięcy przed rozpoczęciem sezonu. Wprowadzenie działań w ostatniej chwili nie przyniesie dobrych efektów, a jedynie będzie stanowiło dodatkowy wydatek.

Klientom trzeba jednak przypominać o swoim istnieniu przez cały czas, nie tylko w okresie związanym z branżą.

Budowanie trwałych relacji z klientem, a następnie podtrzymywanie zainteresowania i zwiększanie świadomości na temat marki jest podstawą, która skłoni ich do skorzystania z oferty. Bez względu na porę roku warto, jest przygotowywać artykuły branżowe dotyczące ciekawostek, trendów czy też porad. Umieszczanie w nich kluczowych słów i wyrażeń, będzie pomocne w późniejszym pozycjonowaniu.

jak przetrwać sezonowość branży

Przykład treści w branży sezonowej – sklep z urządzeniami grillowymi.

Działania marketingowe warto wzmacniać wraz ze zbliżającym się sezonem, dodając także słowa kluczowe, które będą często wpisywane przez potencjalnych klientów. Aby proces pozycjonowania był skuteczny, trzeba włożyć w niego sporo zaangażowania i czasu.

Bez względu na finanse czy sezonowość branży nie wolno zapominać o jej promowaniu w sieci.

Potrzebujesz doradztwa – napisz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo