Jak prowadzić bloga firmowego?

Blog na firmowej stronie www

Jak prowadzić bloga firmowego?

Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu, energii, dobrego pomysłu i regularności, ale jego obecność na Twojej stronie internetowej może okazać się jednym z najlepszych narzędzi budowania rozpoznawalności i wzmacniania wizerunku Twojej marki. Blog prowadzony przez firmę, skupiający się wokół tematyki ściśle powiązanej z jej branżą i dający użytkownikowi wgląd w najważniejsze aktualności branżowe, poradniki i artykuły specjalistyczne to szansa na zbudowanie wizerunku lidera rynku – firmy zaufanej, znającej się na swojej branży i dostarczającej klientowi coś więcej, niż tylko gotowy produkt. Jak prowadzić bloga firmowego, by odnieść z nim sukces i kiedy warto się na niego zdecydować?

Jak prowadzić bloga firmowego?

Blog na stronie firmowej należy potraktować jako odrębny projekt, który podobnie jak samo prowadzenie strony internetowej czy profili w mediach społecznościowych będzie wymagał czasu, energii i dobrego pomysłu. Nie warto decydować się na stworzenie bloga firmowego, jeśli pierwsze dobre pomysły na artykuły zostaną opublikowane i wraz z ich końcem skończy się także motywacja na pisanie kolejnych. To właśnie regularność publikacji i utrzymanie wysokiego poziomu treści jest dla wielu firm najtrudniejszym wyzwaniem – teksty na blogu mogą być specjalistyczne lub nieco luźniejsze, ale przede wszystkim powinny być ciekawe i powiązane z tematyką działalności Twojej firmy. Brak motywacji wynika najczęściej z braku natychmiastowych wyników, ale warto wiedzieć, że blog firmowy jest inwestycją długoterminową i na jego efekty trzeba poczekać nieco dłużej, niż na rezultaty płatnej kampanii reklamowej Google Ads.

Zapytaj o nasze usługi

Pracę nad blogiem firmowym można podzielić na kilka najważniejszych kroków:

1. Przygotowanie listy tematów

Po pierwsze, zawsze miej przygotowaną z wyprzedzeniem listę tematów, które zrealizujesz na swoim blogu firmowym. Dla dobrej dynamiki pracy wystarczy plan na 5-10 tekstów do przodu, ale poziom taki warto utrzymywać przez cały okres prowadzenia bloga, a nie tylko w pierwszym tygodniu od jego startu. Zastanów się nad tym, jakie treści będą interesujące dla Twoich potencjalnych klientów i użytkowników zainteresowanych tematyką związaną z Twoją branżą.

Przykład bloga prowadzonego przez Kancelarię Adwokacką Krzysztoporski z Wrocławia.

Staraj się pisać teksty językiem zrozumiałym, prostym, docierającym do przeciętnego użytkownika – błędy w tej kwestii popełniają przede wszystkim firmy prawnicze, biura rachunkowe i te działające w bardzo wąskiej specjalizacji, które oczekują od swoich odbiorców pełnego zrozumienia terminów branżowych. Choć początkujący przedsiębiorca zakładający firmę powinien mieć pewne pojęcie o jej prowadzeniu, do Twojej firmy trafią też Ci dopiero zainteresowani otworzeniem własnego biznesu – zbyt specjalistyczny język może ich odstraszyć, nie wyjaśniając podstawowych kwestii, na które odpowiedzi poszukują.

2. Ustalenie dnia regularnych publikacji na blogu

Po drugie, ustal dzień regularnych publikacji na swoim blogu. Nie ważne, czy będzie to początek, środek, czy koniec tygodnia – dopilnuj jedynie, by był to zawsze ten sam dzień i by użytkownik powracający na stronę wiedział dokładnie kiedy może spodziewać się nowych tekstów. Możesz oczywiście publikować częściej, np. 2-3 razy w tygodniu, ale postaraj się nie wyczerpać w ten sposób wszystkich dobrych pomysłów na artykuły w pierwszym miesiącu od uruchomienia bloga.

Przykład układu bloga opartego na siatce (grid-based layout), źródło: inpensa.pl

3. Pamiętaj o różnorodności

Po trzecie, pamiętaj o różnorodności. Tematy na blogu powinny być powiązane z Twoją branżą i działalnością, ale postaraj się bazować na różnych kategoriach wpisów – nie tylko artykułach specjalistycznych i poradnikach, ale też tekstach produktowych, aktualnościach z życia firmy czy nowinkach branżowych. Dobrym pomysłem na wyczerpujące treści na bloga są także wszelkiego rodzaju studia przypadku (case study), z których pomocą przedstawisz swojemu klientowi schemat i skuteczność swoich działań.

Blog sklepu internetowego x-reh.pl koncentrujący się na produktach dostępnych w ofercie sklepu.

4. Optymalizacja SEO i UX

Po czwarte, optymalizacja. Pisanie tekstów, które zaciekawią użytkownika to jedno, ale aby osiągnąć wymierne efekty musisz pamiętać o odpowiednim przygotowaniu treści pod kątem SEO. Wykorzystaj frazy kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę internetową, ale i wykonuj odrębny research fraz dopasowanych do konkretnego tematu. Blogi to doskonałe miejsce na wplecenie fraz długiego ogona – warto to wykorzystać, by trafić do prawdziwie zainteresowanych tematem użytkowników.

4. Dystrybucja tekstów blogowych

Po piąte, promuj bloga w sieci. Jeśli Twoja marka pojawia się w mediach społecznościowych, informacje o nowych wpisach na blogu powinny być jednym tematów pojawiających się na profilu. Publikując krótkie wzmianki o nowych treściach blogowych przyciągniesz uwagę swoich stałych obserwatorów, ale też pomożesz budować wizerunek swojej marki i poszerzać jej zasięgi. Polecamy także udostępnianie artykułów na branżowych grupach i forach tematycznych, wywołując na ich temat dyskusję oraz angażując użytkowników spoza bezpośredniej sieci odbiorców Twojej marki.

Kiedy warto zdecydować się na bloga na stronie firmowej?

Jeśli podsumujemy powyższe punkty w kilku prostych zdaniach, możemy wywnioskować, że do prowadzenia bloga firmowego potrzebne są:

  • pomysł,
  • zaangażowanie
  • regularność.

Jeśli brakuje Ci czasu na realizację któregokolwiek z nich, prowadzenie firmowego bloga może nie być najlepszym pomysłem. Nie każdy biznes potrzebuje swojego bloga i wiele zależy od tego, w jakiej branży działasz, jakie treści jesteś w stanie przygotować i jaki rodzaj komunikacji chcesz prowadzić ze swoimi odbiorcami. Stworzenie bloga dla samego faktu jego posiadania nie jest dobrą strategią marketingową.

Statystyki pokazują, że firmy prowadzące własne blogi mają wyższe szanse na uzyskanie linków z zewnątrz, a sam blog pomaga im zainteresować swoją działalnością nowe grono odbiorców wśród tych, którzy interesują się branżą, ale nie przywiązują większej uwagi do płatnych reklam.

Dla nich znaczenie ma wartościowa treść i jeśli są w stanie trafić na porządną dawkę dobrych artykułów, zostaną z Twoją marką na dłużej. Trzeba pamiętać, że sam pomysł na blog, czas na jego prowadzenie ani kolejne pomysły na tematy mogą nie przynieść sukcesu, jeśli nie poświęcisz czasu na analizę konkurencji, badanie słów kluczowych czy zbieranie opinii, pomysłów i potrzeb Twoich klientów. Potrzebna jest solidna strategia content marketingowa – plan działania, który przygotuje Twój blog na długofalową obecność w sieci.

Zapytaj się o prowadzenie bloga

Zalety prowadzenia bloga firmowego

Na koniec warto przybliżyć jeszcze kilka zalet, dla których wiele firm decyduje się na założenie bloga firmowego. Dobrze prowadzony blog może wypracować dla Twojej firmy pozycję eksperta, stanowiąc darmowy PR i ułatwiając budowanie relacji z klientem.

Blog firmowy to także serce content marketingu, na którego sukcesie możesz budować swoje posty w mediach społecznościowych, prowadzone webinary i szkolenia czy wzmacniać własną sprzedaż. Blog pomoże Twoim klientom weryfikować wiedzę i profesjonalizm firmy, nabrać do niej zaufania i zadecydować, czy Twoja oferta jest warta inwestycji.

Blog firmowy to oczywiście dobre narzędzie SEO, ale zanim zdecydujesz się na jego prowadzenie pomyśl, czy faktycznie planujesz tworzyć wartościowe treści dla swoich odbiorców, czy jedynie stworzyć jednorazowo paczkę artykułów, które wzmocnią pozycjonowanie Twojej strony internetowej w sieci. Jeśli nie poświęcisz na bloga niezbędnego czasu, energii i środków, jego efekty nie będą tak spektakularne, jak zdaje się promować je wielu zwolenników blogów firmowych.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB