Analizujemy raport Hootsuite obejmujÄ…cy statystyki, trendy i spostrzeżenia dotyczÄ…ce korzystania z internetu, social media i platform e-commerce w Polsce.  Raport Hootsuite obejmuje dane na styczeÅ„ 2020, wiÄ™c w dużej mierze skupia siÄ™ na wynikach za 4 kwartaÅ‚ 2019 roku. BazujÄ…c na zebranych danych można jednak wyciÄ…gnąć wnioski o tempie i kierunku rozwoju Internetu także w 2020 roku. Na precyzyjny raport za poczÄ…tek nowej dekady trzeba bÄ™dzie jeszcze poczekać, podsumowujÄ…c wyniki z 2019 roku wyciÄ…gnÄ™liÅ›my pewne wnioski na temat ogólnej sytuacji Internetu w Polsce.

Ogólny przeglÄ…d populacji w Polsce

SpoÅ›ród 37,87 miliona osób w Polsce, 81% populacji korzysta z Internetu, a 50% z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. To odpowiednio o 2,3% wiÄ™cej użytkowników Internetu i aż 7,8% użytkowników mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych wiÄ™cej, niż wykazano w raporcie ze stycznia 2019 roku. Choć populacja kraju zmalaÅ‚a o 37 tysiÄ™cy osób, mamy ponad 680 tysiÄ™cy użytkowników Internetu i 1,4 miliona użytkowników mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych wiÄ™cej, niż przed rokiem. W raporcie sporzÄ…dzanym w styczniu 2021 roku liczby te z pewnoÅ›ciÄ… wzrosnÄ… jeszcze bardziej – z uwagi na pandemiÄ™, po pomoc Internetu siÄ™ga obecnie coraz wiÄ™cej osób.

CiekawÄ… statystykÄ… w powyższym zestawieniu jest dostÄ™p do usÅ‚ug komórkowych. W styczniu 2020 aktywnych byÅ‚o ponad 51,84 milionów numerów, co w teorii oznacza, że przeciÄ™tny Polak posiada wiÄ™cej niż jeden telefon. W praktyce 97% osób w przedziale wiekowym od 16 do 64 lat (badana grupa odbiorców) korzysta z urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, przy czym 95% posiada smartfon, 12% telefon komórkowy nie bÄ™dÄ…cy smartfonem, 89% laptop lub komputer stacjonarny, 52% tablet, 35% konsolÄ™ do gier, 7,7% urzÄ…dzenia typu smart home, 19% smart zegarek lub opaskÄ™, a 2,8% badanych urzÄ…dzenia VR.

Jak czÄ™sto korzystamy z mediów? WedÅ‚ug danych zebranych przez Hootsuite, przeciÄ™tny Polak w grupie wiekowej 16-64 lata spÄ™dza w Internecie nawet 6,5 godziny dziennie, w tym 2 godziny poÅ›wiÄ™cajÄ…c na korzystanie z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. 3 godziny i 18 minut to Å›redni czas spÄ™dzany w Polsce każdego dnia przed telewizorem, 1 godzina i 13 minut na sÅ‚uchaniu muzyki, a 43 minuty na korzystaniu z konsoli do gier.

Internet w Polsce – jak korzystamy i czego poszukujemy?

PrzechodzÄ…c do bardziej szczegółowego raportu użytkowników Internetu w Polsce, z sieci korzysta obecnie nawet 30,63 milionaów użytkowników, co daje 81% ogólnej populacji kraju. PrzeciÄ™tnie spÄ™dzamy w sieci nawet 6 godzin i 26 minut dziennie. Jak wykorzystujemy ten czas?

Internet w urzÄ…dzeniach mobilnych

Z mobilnego Internetu korzysta w Polsce 28,55 miliona użytkowników, co daje aż 93% wszystkich użytkowników sieci w Polsce. Z takiej formy dostÄ™pu korzystamy Å›rednio przez 2 godziny i 51 minut dziennie, co w porównaniu do 6 godzin i 26 minut spÄ™dzonych w Internecie ogółem daje dość ciekawy wynik i sugeruje, że pomimo ogromnej popularnoÅ›ci urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, wielu użytkowników w dalszym ciÄ…gu spÄ™dza dużo czasu w sieci z pomocÄ… komputera, laptopa, tabletu lub innych urzÄ…dzeÅ„. Raport Hootsuite zbadaÅ‚ tÄ… zależność pod kÄ…tem udziaÅ‚u urzÄ…dzeÅ„ w ruchu sieciowym, wskazujÄ…c że 56,5% ruchu pochodzi z telefonów komórkowych i smartfonów, 42,4% z laptopów i komputerów stacjonarnych, 1,1% z tabletów, a zaledwie 0,04% z innych urzÄ…dzeÅ„, w tym konsoli i telewizorów z połączeniem internetowym.

Najczęściej odwiedzane strony internetowe

Ranking stron, z jakich Polacy korzystajÄ… w sieci najczęściej pozostaje od wielu lat dość podobny – w czołówce, podobnie jak w latach poprzednich, znalazÅ‚y siÄ™ m.in. Google, Facebook, YouTube, portale informacyjne wp.pl, onet.pl i interia.pl, portale aukcyjne allegro.pl i olx.pl oraz wikipedia.org. W wyszukiwarkach najczęściej wpisujemy hasÅ‚a: pogoda, Facebook, WP, Onet, OLX, Google, YouTube, Allegro i Interia, co pokrywa siÄ™ z listÄ… najczęściej odwiedzanych stron, a w pierwszej 20 znalazÅ‚o siÄ™ także miejsce dla tÅ‚umacza, elektronicznego dziennika librus, CDA, poczty WP, Instagrama, poczty Onet, mapy oraz PKP.

Najpopularniejsze treści polskiego Internetu

TreÅ›ci, po jakie siÄ™gamy przeglÄ…dajÄ…c Internet mogÄ… powiedzieć dużo w kontekÅ›cie planowania kampanii marketingowych i reklam z perspektywy twórców. WÅ›ród przebadanych użytkowników, 95% z nich siÄ™ga regularnie po treÅ›ci video, 41% oglÄ…da vlogi, 55% sÅ‚ucha muzyki z pomocÄ… serwisów streamingowych, 51% korzysta ze stacji radiowych online, a 34% sÅ‚ucha podcastów.

Z perspektywy reklamodawców, umieszczanie materiałów promocyjnych i współpraca z twórcami video, vlogów czy podcastów może wiÄ™c przynieść naprawdÄ™ dobre rezultaty, rozszerzajÄ…c zasiÄ™g prowadzonych kampanii.

Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe w polskim Internecie

WażnÄ… rolÄ™ w digital marketingu odgrywajÄ… od kilku lat media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe, które, stworzone jako platformy uÅ‚atwiajÄ…ce komunikacjÄ™ i publikacjÄ™ różnego rodzaju treÅ›ci, dość szybko zaczęły odgrywać rolÄ™ doskonaÅ‚ej przestrzeni reklamowej. Dotarcie do grup docelowych korzystajÄ…cych z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych jest jednym z najwiÄ™kszych i najważniejszych wyzwaÅ„ dla specjalistów marketingu online – marki powinny być nie tylko obecne w social media, ale i aktywne na platformach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, by przykuwać uwagÄ™ swoich potencjalnych odbiorców.

W ogólnym przeglÄ…dzie, w Polsce jest obecnie okoÅ‚o 19 milionów aktywnych użytkowników mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych, do daje ponad 7,8% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. 97% tych użytkowników korzysta z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych przy pomocy urzÄ…dzeÅ„ mobilnych, w tym głównie smartfonów.

Reklamy w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych – odbiorcy

WykorzystujÄ…c reklamÄ™ w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych warto zdawać sobie sprawÄ™ z tego, do kogo reklama taka ma najwiÄ™ksze szanse dotarcia. WedÅ‚ug analizowanego raportu Hootsuite ze stycznia 2020 roku, najwiÄ™kszy odsetek odbiorców reklamy w social media stanowi grupa 25-34 lata (27,7%), 35-44 lata (21,2%), 18-24 lata (21,2%), a najmniejszÄ… grupÄ™ odbiorców stanowiÄ… osoby po 65 roku życia. W zwiÄ…zku z powyższym, marki celujÄ…ce w grupy docelowe w przedziaÅ‚ach od 18 do 44 lat skorzystajÄ… na marketingu w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych zdecydowanie najwiÄ™cej.

Jak korzystamy z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych?

NajpopularniejszÄ… w Polsce platformÄ… spoÅ‚ecznoÅ›ciowÄ… pozostaje niezmiennie YouTube, z którego korzysta 92% użytkowników social media. Drugie miejsce zajmuje Facebook (89%), a podium zamyka Facebook Messenger (72%). Na czwartym miejscu uplasowaÅ‚ siÄ™ Instagram, przyciÄ…gajÄ…cy 55% wszystkich użytkowników mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych w Polsce, a dalej WhatsApp (45%), Twitter (35%), Skype (31%) oraz Snapchat (29%). Z LinkedIn korzysta 26% użytkowników, a z Pinterest 25% odwiedzajÄ…cych media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe. PozostaÅ‚e platformy zanotowaÅ‚y wyniki poniżej 20%.

Pomimo dużej różnorodnoÅ›ci aplikacji spoÅ‚ecznoÅ›ciowych znajdujÄ…cych siÄ™ w czołówce platform popularnych w Polsce, przeciÄ™tny użytkownik spÄ™dza dziennie okoÅ‚o 2 godzin korzystajÄ…c aktywnie z  wybranych przez siebie platform. 85% użytkowników przyznaÅ‚o siÄ™ do aktywnego korzystania z mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych (np. komentowania, publikowania treÅ›ci) w ostatnim miesiÄ…cu, deklarujÄ…c posiadanie łącznie 8,1 kont w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych na jednego użytkownika. Aż 32% wszystkich użytkowników social media w Polsce korzysta z nich na potrzeby pracy.

Digital marketing a zachowania użytkowników Facebooka

DecydujÄ…c siÄ™ na korzystanie z opcji reklamowych Facebooka, reklamodawcy majÄ… szansÄ™ dotrzeć nawet do 16 milionów użytkowników platformy, z czego 53,4% stanowiÄ… kobiety, a 46,6% mężczyźni. Typowy użytkownik polubi Å›rednio jednÄ… stronÄ™ na Facebooku w przeciÄ…gu wszystkich lat obecnoÅ›ci na platformie, ale każdego miesiÄ…ca polubi nawet 11 postów (kobiety Å›rednio 15 postów, mężczyźni 8), zostawi 3 komentarze (kobiety 5, mężczyźni 2), udostÄ™pni 1 wpis, podajÄ…c go dalej na swojej tablicy, a kliknie w nawet 19 reklam (23 kobiety, 15 mężczyźni). Åšrednie zaangażowanie użytkowników przy dowolnych wpisach na Facebooku wynosi 2,26%, ale na plikach video już 3,67%. Dobre jak na ten poziom wyniki (stosunek wyÅ›wietleÅ„ do faktycznego zaangażowania) dajÄ… zdjÄ™cia z wynikiem 3,18%, natomiast znacznie sÅ‚abszy linki do stron i zmiany statusu (odpowiednio 1,13% i 1,11%).

JeÅ›li prowadzisz profil firmowy na Facebooku, korzystaj w pierwszej kolejnoÅ›ci z postów w formie zdjęć i video, które majÄ… szansÄ™ na najwiÄ™ksze zaangażowanie ze strony odbiorców i grupy docelowej.

Jak na tle Facebooka prezentuje siÄ™ Instagram? Jak podajÄ… twórcy platformy, reklamy mogÄ… dotrzeć tu do 7,30 milionów użytkowników, wÅ›ród których 58,3% stanowiÄ… kobiety, a 41,7% mężczyźni.

E-commerce w Polsce – przeglÄ…d raportu Hootsuite

Możliwość dostÄ™pu do sieci z poziomu smartfonów zdecydowanie podoba siÄ™ coraz szerszemu gronu użytkowników Internetu, co doskonale wykazaÅ‚ prezentowany raport. ZgłębiajÄ…c siÄ™ w aplikacje, z jakich użytkownicy urzÄ…dzeÅ„ mobilnych korzystajÄ… najczęściej, zdecydowanie najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ aplikacje spoÅ‚ecznoÅ›ciowe z wynikiem 93%, a tuż za nimi aplikacje czatowe (np. messenger) – 88% i aplikacje w kategorii video i rozrywka, 81%. 79% użytkowników mobilnych korzysta z aplikacji zakupowych, 77% z map, 52% z aplikacji banków, 56% z aplikacji muzycznych, 45% z gier, a 31% z kategorii health and fitness. Statystyki te majÄ… szansÄ™ zmienić siÄ™ w raporcie za rok 2020, biorÄ…c pod uwagÄ™ jak wiele osób z uwagi na pandemiÄ™ przerzuciÅ‚o siÄ™ do sieci zaÅ‚atwiajÄ…c sprawy urzÄ™dowe i bankowe czy wykonujÄ…c codzienne zakupy.

TeoriÄ™ dalszego wzrostu zainteresowania możliwoÅ›ciami aplikacji mobilnych oraz popularnoÅ›ci e-commerce zdaje siÄ™ potwierdzać statystyka ze stycznia bieżącego roku, wedÅ‚ug której już wtedy 95% użytkowników przyznawaÅ‚o, że odwiedza strony sklepów internetowych, a 82% użytkowników dokonaÅ‚o choć raz zakupu produktu online. 42% z powyższych kupuje z pomocÄ… urzÄ…dzeÅ„ mobilnych.

Co kupujemy? Ubrania, elektronikÄ™, meble i sprzÄ™ty, żywność, zabawki. Spory udziaÅ‚ w rynku e-commerce ma także branża turystyczna, której wynik prawdopodobnie spadnie w roku 2020 ze wzglÄ™du na pandemiÄ™. O jej popularnoÅ›ci nie można jednak zapominać – ludzie spragnieni podróżowania, wyjazdów i wypoczynku poza miejscem zamieszkania z pewnoÅ›ciÄ… wrócÄ… do stron internetowych hoteli, biur podróży czy poradników turystycznych i skupienie siÄ™ na ich wzmocnieniu jest jednym z ważniejszych celów dla branży turystycznej na nadchodzÄ…ce lata.

Jak odkrywamy nowe marki?

Ciekawym dodatkiem w tegorocznym raporcie Hootsuite, dajÄ…cym nowÄ… perspektywÄ™ na digital marketing i podejmowane dziaÅ‚ania reklamowe w sieci jest przeglÄ…d źródeÅ‚, dziÄ™ki którym użytkownicy Internetu odkrywajÄ… nowe marki. Obecnie nie sÄ… to już wyłącznie polecenia od znajomych czy tradycyjne materiaÅ‚y reklamowe – pierwsze miejsce w rankingu zajęły wyszukiwarki, a zaraz po nich porównywarki produktów, co pozwala wnioskować że dla części użytkowników poczÄ…tkowo liczy siÄ™ nie marka, a konkretny produkt. Indywidualne strony internetowe marek uplasowaÅ‚y siÄ™ dopiero na 5 miejscu w zestawieniu, a ich media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe na miejscu 9. JeÅ›li mielibyÅ›my wyciÄ…gnąć z powyższego jeden wniosek, musimy zauważyć że przy takim rozkÅ‚adzie siÅ‚ SEO jest w dalszym ciÄ…gu najważniejszym dziaÅ‚aniem marketingowym w sieci, w jaki powinniÅ›my inwestować.

Podsumowanie – jakie wnioski wyciÄ…gniemy z raportu Digital Marketing ze stycznia 2020 roku?

ZauważajÄ…c duże wzrosty zainteresowania i aktywnoÅ›ci użytkowników w sieci pod koniec 2019 i na poczÄ…tku 2020 roku, pierwszym wnioskiem jaki nasuwa siÄ™ po zaprezentowanym raporcie jest konieczność poÅ‚ożenia jeszcze wiÄ™kszego nacisku na rozwój digital marketingu. Konsumenci coraz chÄ™tniej przenoszÄ… siÄ™ do sieci, poszukujÄ…c nie tylko treÅ›ci rozrywkowych i informacyjnych, ale i konkretnych produktów. Marki majÄ… coraz wiÄ™cej szans na dotarcie do swojej grupy docelowej z reklamÄ…, tworzÄ…c jÄ… nie tylko pod wyszukiwarki, ale i wÅ‚asne profile w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych oraz prowadzenie aktywnej kampanii na wielu platformach jednoczeÅ›nie.

W zakresie e-commerce musimy przygotować siÄ™, że to wÅ‚aÅ›nie w stronÄ™ sprzedaży internetowej, w szczególnoÅ›ci mobilnej, bÄ™dziemy kierować siÄ™ w kolejnych latach. Podsumowanie za rok 2020 bÄ™dzie z pewnoÅ›ciÄ… peÅ‚ne ciekawych statystyk, ale do tego czasu możemy z powodzeniem bazować na wynikach za ostatni kwartaÅ‚ 2019 roku i korzystać z faktu, że dotarcie do odbiorcy z pomocÄ… Internetu staje siÄ™ obecnie coraz Å‚atwiejsze, nawet przy umacniajÄ…cej siÄ™ konkurencji.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

3 przemyÅ›lenia nt. „Digital marketing w Polsce w 2020 roku

  1. Ciekawe, twarde dane. Wyszukiwanie to jednak ciÄ…gle dominator i tak bÄ™dzie przez dÅ‚ugi czas. Nie zmieni siÄ™ to zbyt prÄ™dko. To samo z mobile i transformacjÄ… na wyszukiwanie mobilne. Technologia postÄ™puje wykÅ‚adniczo..

  2. Dane potwierdzajÄ… czÄ™sto sÅ‚yszaÅ‚em ostatnio stwierdzenie nie ma CiÄ™ w internecie – nie istniejesz. Wiele w tym prawdy szczególnie w odniesieniu do przedsiÄ™biorców. OsobiÅ›cie obserwuje wielkÄ… migracjÄ™ biznesów do internetu co spowodowane jest oczywiÅ›cie pandemia i obostrzeniami.

    1. My tak samo przyglÄ…damy siÄ™ bacznie migracji biznesów do internetu. Lecz wielu siÄ™ trzyma twardo, jak np. Primark, gdzie nie majÄ… nawet swojego sklepu online.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *