Digital marketing w Polsce w 2020 roku

Analiza raportu Hootsuite

Digital marketing w Polsce w 2020 roku

Analizujemy raport Hootsuite obejmujący statystyki, trendy i spostrzeżenia dotyczące korzystania z internetu, social media i platform e-commerce w Polsce.  Raport Hootsuite obejmuje dane na styczeń 2020, więc w dużej mierze skupia się na wynikach za 4 kwartał 2019 roku. Bazując na zebranych danych można jednak wyciągnąć wnioski o tempie i kierunku rozwoju Internetu także w 2020 roku. Na precyzyjny raport za początek nowej dekady trzeba będzie jeszcze poczekać, podsumowując wyniki z 2019 roku wyciągnęliśmy pewne wnioski na temat ogólnej sytuacji Internetu w Polsce.

Ogólny przegląd populacji w Polsce

Spośród 37,87 miliona osób w Polsce, 81% populacji korzysta z Internetu, a 50% z mediów społecznościowych. To odpowiednio o 2,3% więcej użytkowników Internetu i aż 7,8% użytkowników mediów społecznościowych więcej, niż wykazano w raporcie ze stycznia 2019 roku. Choć populacja kraju zmalała o 37 tysięcy osób, mamy ponad 680 tysięcy użytkowników Internetu i 1,4 miliona użytkowników mediów społecznościowych więcej, niż przed rokiem. W raporcie sporządzanym w styczniu 2021 roku liczby te z pewnością wzrosną jeszcze bardziej – z uwagi na pandemię, po pomoc Internetu sięga obecnie coraz więcej osób.

Ciekawą statystyką w powyższym zestawieniu jest dostęp do usług komórkowych. W styczniu 2020 aktywnych było ponad 51,84 milionów numerów, co w teorii oznacza, że przeciętny Polak posiada więcej niż jeden telefon. W praktyce 97% osób w przedziale wiekowym od 16 do 64 lat (badana grupa odbiorców) korzysta z urządzeń mobilnych, przy czym 95% posiada smartfon, 12% telefon komórkowy nie będący smartfonem, 89% laptop lub komputer stacjonarny, 52% tablet, 35% konsolę do gier, 7,7% urządzenia typu smart home, 19% smart zegarek lub opaskę, a 2,8% badanych urządzenia VR.

Jak często korzystamy z mediów? Według danych zebranych przez Hootsuite, przeciętny Polak w grupie wiekowej 16-64 lata spędza w Internecie nawet 6,5 godziny dziennie, w tym 2 godziny poświęcając na korzystanie z mediów społecznościowych. 3 godziny i 18 minut to średni czas spędzany w Polsce każdego dnia przed telewizorem, 1 godzina i 13 minut na słuchaniu muzyki, a 43 minuty na korzystaniu z konsoli do gier.

Internet w Polsce – jak korzystamy i czego poszukujemy?

Przechodząc do bardziej szczegółowego raportu użytkowników Internetu w Polsce, z sieci korzysta obecnie nawet 30,63 milionaów użytkowników, co daje 81% ogólnej populacji kraju. Przeciętnie spędzamy w sieci nawet 6 godzin i 26 minut dziennie. Jak wykorzystujemy ten czas?

Internet w urządzeniach mobilnych

Z mobilnego Internetu korzysta w Polsce 28,55 miliona użytkowników, co daje aż 93% wszystkich użytkowników sieci w Polsce. Z takiej formy dostępu korzystamy średnio przez 2 godziny i 51 minut dziennie, co w porównaniu do 6 godzin i 26 minut spędzonych w Internecie ogółem daje dość ciekawy wynik i sugeruje, że pomimo ogromnej popularności urządzeń mobilnych, wielu użytkowników w dalszym ciągu spędza dużo czasu w sieci z pomocą komputera, laptopa, tabletu lub innych urządzeń. Raport Hootsuite zbadał tą zależność pod kątem udziału urządzeń w ruchu sieciowym, wskazując że 56,5% ruchu pochodzi z telefonów komórkowych i smartfonów, 42,4% z laptopów i komputerów stacjonarnych, 1,1% z tabletów, a zaledwie 0,04% z innych urządzeń, w tym konsoli i telewizorów z połączeniem internetowym.

Najczęściej odwiedzane strony internetowe

Ranking stron, z jakich Polacy korzystają w sieci najczęściej pozostaje od wielu lat dość podobny – w czołówce, podobnie jak w latach poprzednich, znalazły się m.in. Google, Facebook, YouTube, portale informacyjne wp.pl, onet.pl i interia.pl, portale aukcyjne allegro.pl i olx.pl oraz wikipedia.org. W wyszukiwarkach najczęściej wpisujemy hasła: pogoda, Facebook, WP, Onet, OLX, Google, YouTube, Allegro i Interia, co pokrywa się z listą najczęściej odwiedzanych stron, a w pierwszej 20 znalazło się także miejsce dla tłumacza, elektronicznego dziennika librus, CDA, poczty WP, Instagrama, poczty Onet, mapy oraz PKP.

Najpopularniejsze treści polskiego Internetu

Treści, po jakie sięgamy przeglądając Internet mogą powiedzieć dużo w kontekście planowania kampanii marketingowych i reklam z perspektywy twórców. Wśród przebadanych użytkowników, 95% z nich sięga regularnie po treści video, 41% ogląda vlogi, 55% słucha muzyki z pomocą serwisów streamingowych, 51% korzysta ze stacji radiowych online, a 34% słucha podcastów.

Z perspektywy reklamodawców, umieszczanie materiałów promocyjnych i współpraca z twórcami video, vlogów czy podcastów może więc przynieść naprawdę dobre rezultaty, rozszerzając zasięg prowadzonych kampanii.

Media społecznościowe w polskim Internecie

Ważną rolę w digital marketingu odgrywają od kilku lat media społecznościowe, które, stworzone jako platformy ułatwiające komunikację i publikację różnego rodzaju treści, dość szybko zaczęły odgrywać rolę doskonałej przestrzeni reklamowej. Dotarcie do grup docelowych korzystających z mediów społecznościowych jest jednym z największych i najważniejszych wyzwań dla specjalistów marketingu online – marki powinny być nie tylko obecne w social media, ale i aktywne na platformach takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn, by przykuwać uwagę swoich potencjalnych odbiorców.

W ogólnym przeglądzie, w Polsce jest obecnie około 19 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, do daje ponad 7,8% wzrost w stosunku do roku poprzedniego. 97% tych użytkowników korzysta z mediów społecznościowych przy pomocy urządzeń mobilnych, w tym głównie smartfonów.

Reklamy w mediach społecznościowych – odbiorcy

Wykorzystując reklamę w mediach społecznościowych warto zdawać sobie sprawę z tego, do kogo reklama taka ma największe szanse dotarcia. Według analizowanego raportu Hootsuite ze stycznia 2020 roku, największy odsetek odbiorców reklamy w social media stanowi grupa 25-34 lata (27,7%), 35-44 lata (21,2%), 18-24 lata (21,2%), a najmniejszą grupę odbiorców stanowią osoby po 65 roku życia. W związku z powyższym, marki celujące w grupy docelowe w przedziałach od 18 do 44 lat skorzystają na marketingu w mediach społecznościowych zdecydowanie najwięcej.

Jak korzystamy z mediów społecznościowych?

Najpopularniejszą w Polsce platformą społecznościową pozostaje niezmiennie YouTube, z którego korzysta 92% użytkowników social media. Drugie miejsce zajmuje Facebook (89%), a podium zamyka Facebook Messenger (72%). Na czwartym miejscu uplasował się Instagram, przyciągający 55% wszystkich użytkowników mediów społecznościowych w Polsce, a dalej WhatsApp (45%), Twitter (35%), Skype (31%) oraz Snapchat (29%). Z LinkedIn korzysta 26% użytkowników, a z Pinterest 25% odwiedzających media społecznościowe. Pozostałe platformy zanotowały wyniki poniżej 20%.

Pomimo dużej różnorodności aplikacji społecznościowych znajdujących się w czołówce platform popularnych w Polsce, przeciętny użytkownik spędza dziennie około 2 godzin korzystając aktywnie z  wybranych przez siebie platform. 85% użytkowników przyznało się do aktywnego korzystania z mediów społecznościowych (np. komentowania, publikowania treści) w ostatnim miesiącu, deklarując posiadanie łącznie 8,1 kont w mediach społecznościowych na jednego użytkownika. Aż 32% wszystkich użytkowników social media w Polsce korzysta z nich na potrzeby pracy.

Digital marketing a zachowania użytkowników Facebooka

Decydując się na korzystanie z opcji reklamowych Facebooka, reklamodawcy mają szansę dotrzeć nawet do 16 milionów użytkowników platformy, z czego 53,4% stanowią kobiety, a 46,6% mężczyźni. Typowy użytkownik polubi średnio jedną stronę na Facebooku w przeciągu wszystkich lat obecności na platformie, ale każdego miesiąca polubi nawet 11 postów (kobiety średnio 15 postów, mężczyźni 8), zostawi 3 komentarze (kobiety 5, mężczyźni 2), udostępni 1 wpis, podając go dalej na swojej tablicy, a kliknie w nawet 19 reklam (23 kobiety, 15 mężczyźni). Średnie zaangażowanie użytkowników przy dowolnych wpisach na Facebooku wynosi 2,26%, ale na plikach video już 3,67%. Dobre jak na ten poziom wyniki (stosunek wyświetleń do faktycznego zaangażowania) dają zdjęcia z wynikiem 3,18%, natomiast znacznie słabszy linki do stron i zmiany statusu (odpowiednio 1,13% i 1,11%).

Jeśli prowadzisz profil firmowy na Facebooku, korzystaj w pierwszej kolejności z postów w formie zdjęć i video, które mają szansę na największe zaangażowanie ze strony odbiorców i grupy docelowej.

Jak na tle Facebooka prezentuje się Instagram? Jak podają twórcy platformy, reklamy mogą dotrzeć tu do 7,30 milionów użytkowników, wśród których 58,3% stanowią kobiety, a 41,7% mężczyźni.

E-commerce w Polsce – przegląd raportu Hootsuite

Możliwość dostępu do sieci z poziomu smartfonów zdecydowanie podoba się coraz szerszemu gronu użytkowników Internetu, co doskonale wykazał prezentowany raport. Zgłębiając się w aplikacje, z jakich użytkownicy urządzeń mobilnych korzystają najczęściej, zdecydowanie największą popularnością cieszą się aplikacje społecznościowe z wynikiem 93%, a tuż za nimi aplikacje czatowe (np. messenger) – 88% i aplikacje w kategorii video i rozrywka, 81%. 79% użytkowników mobilnych korzysta z aplikacji zakupowych, 77% z map, 52% z aplikacji banków, 56% z aplikacji muzycznych, 45% z gier, a 31% z kategorii health and fitness. Statystyki te mają szansę zmienić się w raporcie za rok 2020, biorąc pod uwagę jak wiele osób z uwagi na pandemię przerzuciło się do sieci załatwiając sprawy urzędowe i bankowe czy wykonując codzienne zakupy.

Teorię dalszego wzrostu zainteresowania możliwościami aplikacji mobilnych oraz popularności e-commerce zdaje się potwierdzać statystyka ze stycznia bieżącego roku, według której już wtedy 95% użytkowników przyznawało, że odwiedza strony sklepów internetowych, a 82% użytkowników dokonało choć raz zakupu produktu online. 42% z powyższych kupuje z pomocą urządzeń mobilnych.

Co kupujemy? Ubrania, elektronikę, meble i sprzęty, żywność, zabawki. Spory udział w rynku e-commerce ma także branża turystyczna, której wynik prawdopodobnie spadnie w roku 2020 ze względu na pandemię. O jej popularności nie można jednak zapominać – ludzie spragnieni podróżowania, wyjazdów i wypoczynku poza miejscem zamieszkania z pewnością wrócą do stron internetowych hoteli, biur podróży czy poradników turystycznych i skupienie się na ich wzmocnieniu jest jednym z ważniejszych celów dla branży turystycznej na nadchodzące lata.

Jak odkrywamy nowe marki?

Ciekawym dodatkiem w tegorocznym raporcie Hootsuite, dającym nową perspektywę na digital marketing i podejmowane działania reklamowe w sieci jest przegląd źródeł, dzięki którym użytkownicy Internetu odkrywają nowe marki. Obecnie nie są to już wyłącznie polecenia od znajomych czy tradycyjne materiały reklamowe – pierwsze miejsce w rankingu zajęły wyszukiwarki, a zaraz po nich porównywarki produktów, co pozwala wnioskować że dla części użytkowników początkowo liczy się nie marka, a konkretny produkt. Indywidualne strony internetowe marek uplasowały się dopiero na 5 miejscu w zestawieniu, a ich media społecznościowe na miejscu 9. Jeśli mielibyśmy wyciągnąć z powyższego jeden wniosek, musimy zauważyć że przy takim rozkładzie sił SEO jest w dalszym ciągu najważniejszym działaniem marketingowym w sieci, w jaki powinniśmy inwestować.

Skonsultuj możliwości remarketingu dla Twojej marki – napisz do nas!

Podsumowanie – jakie wnioski wyciągniemy z raportu Digital Marketing ze stycznia 2020 roku?

Zauważając duże wzrosty zainteresowania i aktywności użytkowników w sieci pod koniec 2019 i na początku 2020 roku, pierwszym wnioskiem jaki nasuwa się po zaprezentowanym raporcie jest konieczność położenia jeszcze większego nacisku na rozwój digital marketingu. Konsumenci coraz chętniej przenoszą się do sieci, poszukując nie tylko treści rozrywkowych i informacyjnych, ale i konkretnych produktów. Marki mają coraz więcej szans na dotarcie do swojej grupy docelowej z reklamą, tworząc ją nie tylko pod wyszukiwarki, ale i własne profile w mediach społecznościowych oraz prowadzenie aktywnej kampanii na wielu platformach jednocześnie.

W zakresie e-commerce musimy przygotować się, że to właśnie w stronę sprzedaży internetowej, w szczególności mobilnej, będziemy kierować się w kolejnych latach. Podsumowanie za rok 2020 będzie z pewnością pełne ciekawych statystyk, ale do tego czasu możemy z powodzeniem bazować na wynikach za ostatni kwartał 2019 roku i korzystać z faktu, że dotarcie do odbiorcy z pomocą Internetu staje się obecnie coraz łatwiejsze, nawet przy umacniającej się konkurencji.

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2020-poland

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB