Jak skutecznie docierać z reklamą do użytkowników Internetu w Norwegii? Na 5,40 miliona mieszkańców, aż 5,29 miliona posiada tam dostęp do Internetu i korzysta z niego aktywnie każdego dnia. Facebook, Instagram, media społecznościowe i portale streamingowe – dowiedz się gdzie reklamować się w sieci dzięki analizie raportu Digital 2020 dla Norwegii przygotowanego przez Hootsuite.
Analizując dane dotyczące digital marketingu w poszczególnych krajach, warto zawsze zwrócić uwagę na demografię kraju i grupy, które z Internetu korzystają tam najczęściej. Według aktualnego raportu Hootsuite[1] – Digital 2020, w styczniu 2020 odnotowano w Norwegii 5,29 miliona użytkowników Internetu (z 5,40 miliona ogólnej populacji kraju). Nawet 98% mieszkańców kraju ma dostęp do sieci, co w porównaniu z danymi światowymi daje wyjątkowo wysoki wynik – globalnie, na 7,75 miliarda ludzi na świecie jedynie 4,54 miliarda ma dostęp do sieci (59% wszystkich mieszkańców). Z dalszych danych raportu wynika, że liczba użytkowników Internetu w Norwegii wzrosła w ciągu ostatniego roku o 41 tysięcy, a więc 0,8% w stosunku do stycznia 2019.
Już sama liczba użytkowników aktywnych w sieci pokazuje, że działając na rynku norweskim, otwieramy się na bardzo rozbudowany rynek usług internetowych i nowych potencjalnych odbiorców zarówno dla klientów działających wyłącznie w Norwegii, jak i tych chcących wejść ze swoimi usługami na rynek międzynarodowy.
Spośród całej populacji Norwegii i użytkowników posiadających tam dostęp do Internetu, 70% populacji (3,80 miliona ludzi) korzysta aktywnie z mediów społecznościowych. Dla marketingu internetowego jest to dość znaczące, bo wyraźnie pokazuje, jak Norwegowie korzystają z sieci i w jaki sposób najłatwiej dotrzeć do nimi z tworzonym na potrzeby kampanii przekazem.
Analizując listę najczęściej odwiedzanych w Norwegii stron internetowych, prym wiedzie Google.com będący jednocześnie najczęściej wykorzystywaną w kraju przeglądarką. Znaczący ruch odnotowują także każdego miesiąca platfomy streamingowe, w tym YouTube in Netflix pojawiające się odpowiednio na 2 i 7 miejscu zestawienia. Pozostałe strony to głównie newsy i media – jeśli Norwegowie korzystają z przeglądarki, prawdopodobnie szukają najświeższych informacji z kraju i ze świata.
Ciekawe dane przedstawia też grafika odnosząca się do urządzeń wykorzystywanych przez Norwegów w ramach dostępu do Internetu. Podział pomiędzy urządzenia mobilne (smartfony i telefony komórkowe) a laptopy i komputery stacjonarne jest tu niemalże równy, odpowiednio 45% i 49,7%. Zaledwie 5,3% użytkowników korzysta z Internetu z pomocą tabletów i 0,04% wykorzystując inne urządzenia smart. We wszystkich powyższych kategoriach jedynie urządzenia mobilne zanotowały wzrost popularności o 24%, co pozwala twierdzić, że projektując kampanie internetowe i strony internetowe w 2020 roku warto skupić się szczególnie na responsywności stron i przystosowaniu reklam do formatu różnych urządzeń mobilnych, nie tylko wyszukiwarek desktopowych.
Najwięcej danych i ciekawostek w świecie digital media można wyczytać z raportu właśnie w sekcji mediów społecznościowych. Spośród nieco ponad 5 milionów użytkowników sieci, aż 3,8 miliona korzysta aktywnie z mediów społecznościowych, używając w tym celu przede wszystkim aplikacji mobilnych (98% użytkowników).
Z perspektywy tworzenia reklam warto pamiętać więc o responsywności stron internetowych i tworzeniu promocji bezpośrednio pod mobilne aplikacje mediów społecznościowych.
Zgodnie z danymi raportu, Facebook szacuje zasięg reklam w Norwegii na 3,40 miliona użytkowników, co daje aż 74% ogólnej populacji powyżej 13 roku życia. Podział pomiędzy odbiorców płci żeńskiej i męskiej jest tu równo 50/50. Spośród obecnych na platformie użytkowników, 97,9% osób będzie miało dostęp do aplikacji mobilnej Facebooka i aż 48,8% z nich będzie korzystało wyłącznie z aplikacji mobilnej.
Dla publikowanych na Facebooku postów, użytkownicy z Norwegii są najbardziej skłonni do polubienia i komentowania postów oraz klikania w reklamy pojawiające się na stronie i wyraźnie oznaczone jako płatna promocja. Z perspektywy marketingu internetowego, informacja ta jest niezwykle cenna – przeciętny użytkownik kliknie w ciągu miesiąca nawet w 20 wyświetlonych reklam).
Użytkownicy Instagrama w Norwegii są nieco mniej liczną grupą – reklamy na platformie mogą sięgać 2,30 miliona użytkowników powyżej 13 roku życia, z czego 57,3% stanowią kobiety i 42,7% mężczyźni. Nieco lepsze zasięgi mogą osiągnąć reklamodawcy wybierający Snapchat (2,95 miliona użytkowników). Najmniej opłacalną w tej chwili platformą w Norwegii jest Twitter dający szansę na zasięgi reklamy w granicach 832 tysięcy użytkowników.
Sprzedaż online cieszy się w Norwegii dużą popularnością – 89% użytkowników sieci przyznaje, że dokonuje zakupów w Internecie bądź płaci rachunki z wykorzystaniem płatności internetowych. Szacunkowa wartość rynku e-commerce w Norwegii na styczeń 2020 to ponad $14,30 miliarda dolarów. Ludzie wydali w ubiegłym roku o 15% więcej, niż w roku poprzednim – średnia łączna kwota zakupów online na osobę to w przeliczeniu $3,408 dolarów amerykańskich. Aż 57% transakcji internetowych w Norwegii dokonywanych jest z użyciem urządzeń mobilnych.
Zgłębiając temat e-commerce, ważną informacją podczas tworzenia sklepów online będzie udostępnienie użytkownikom właściwych metod płatności za zakupy w sieci. Jak pokazał raport #Digital2020, 50% transakcji w Internecie opłacanych jest kartą kredytową bądź debetową, 18% przelewem bankowym, 14% e-portfelem, a zaledwie 3% gotówką (najczęściej w formie płatności przy odbiorze). Tworząc sklep internetowy zawsze warto pozostawić użytkownikowi możliwość wyboru najbardziej dogodnej dla siebie formy zapłaty.
Doświadczenie LTB w ramach usług digital marketingu już od kilku lat wykracza poza obszar rynku polskiego. Nieustannie staramy się docierać do nowych klientów zagranicznych i tych działających za granicą, zapewniając im kompleksową obsługę SEO, Google Ads, marketingu w social mediach czy budowanie wizerunku w sieci. Obserwacja aktualnych trendów i dopasowywanie się do nich zależnie od kraju działania daje nam największe szanse na osiągnięcie założonych celów.
[1] https://datareportal.com/reports/digital-2020-norway
B2B Sales Manager
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.