Content marketing opiera się na przyciąganiu uwagi odbiorcy interesującą, wartościową i inspirującą treścią. Tworzenie tego typu tekstów potrafi być jednak nie tylko czasochłonne, ale i wymagające na polu kreatywnym – zachowanie oryginalności, gdy oferujemy jeden rodzaj produktu lub usługi i powiedzieliśmy już o nim właściwie wszystko, może okazać się bardzo trudne. Jedną z metod, która zdaje się dawać niepowtarzalną szansę na docieranie do nowych odbiorców bez tworzenia całkowicie nowego i innowacyjnego contentu jest recykling treści. Dlaczego warto przetwarzać i wykorzystywać ponownie stare treści, na czym to polega i w jaki sposób nie dopuścić, by recykling stał się leniwym podejściem do content marketingu?

Content marketing bez tworzenia nowych treści: jak działa recykling materiałów?

Podstawą działań w ramach recyklingu treści jest najczęściej przekształcanie przygotowanych już wcześniej materiałów na potrzeby innych kanałów komunikacji (tzw. channel repurposing). Chcąc zbudować solidne zasięgi marki i zdobywać zaangażowanie ze strony odbiorców nie możemy ograniczać się wyłącznie do jednego kanału – własnej strony internetowej, jednego kanału społecznościowego, publikacji na serwisach zewnętrznych czy działań w mediach tradycyjnych. Zróżnicowanie źródeł, przez które docieramy do odbiorcy pozwala znacząco zwiększyć szanse na sukces danej kampanii, zwiększyć świadomość marki na rynku, wzmocnić jej pozycję, a także wykorzystać raz przygotowane materiały do więcej, niż jednego celu.

Nawet w obrębie jednej grupy docelowej znajdą się mniejsze grupy osób, które w zupełnie inny od siebie sposób konsumują treści w sieci. Gdy jedni będą szukali informacji i śledzili ulubione marki z pomocą Facebooka, inni skorzystają ze stron www i  chętnie przeczytają każdy artykuł, jaki pojawi się na firmowym blogu. Poza wykorzystywaniem różnych platform do przekierowywania odbiorcy do konkretnych treści (np. na stronie firmowej) warto zadbać o to, by te same tematy były realizowane w różnych formach przystosowanych pod wymagania konkretnego odbiorcy.

Korzystając z recyklingu treści nie musisz obawiać się, że użytkownik niemający czasu na czytanie artykułu blogowego nie dowie się o nowych projektach Twojej firmy – przedstaw je w formie krótkiego video z napisami opublikowanego na firmowym Facebooku, tak by mógł zapoznać się szybko z ofertą podczas podróży tramwajem!

Jakie treści warto wykorzystać na potrzeby recyklingu?

Jeśli rozpoczynasz dopiero działania w tematyce content marketingu bez tworzenia nowych treści, dobrym miejscem startowym będą materiały, które już przyniosły marce sukces i zdołały poszerzyć zasięgi kampanii. Działania mogą opierać się tutaj o odświeżenie starszego, poruszanego wcześniej tematu lub przetworzenie go na inny format, którym mogą zainteresować się zupełnie nowe osoby. Przykładowo, jeśli poruszany na firmowym blogu temat wzbudził spore zainteresowanie odbiorców i pozostawił miejsce na dalsze zgłębienie tematu, ciekawym sposobem na recykling treści może być przedstawienie treści bloga w formie podcastu lub video. Z uwagi na samą zmianę formy, treść będzie wymagała tu pracy i lekkiego przetworzenia: recykling treści nie polega na tym, by utworzony wcześniej blog odczytać na nagraniu video i puścić w świat. Jeśli wykorzystasz dobrze możliwości video lub audio masz szansę dotrzeć do zupełnie nowego grona odbiorców i wzbudzić ponownie dyskusję w temacie, który już wcześniej przynosił dobre rezultaty.

Drugą kategorią treści, które można i warto odświeżać w formie recyklingu są te, które początkowo nie przyniosły oczekiwanego sukcesu, nie przyciągnęły uwagi odbiorców i okazały się zwyczajnie słabe. Każdy popełnia początkowo pewne błędy i po latach zauważa, że pewne tematy można zrealizować o wiele lepiej, dokładniej, a przede wszystkim atrakcyjniej z perspektywy odbiorców. Dlaczego więc marnować ich potencjał?

Przykłady recyklingu treści, jakie warto wykorzystać w content marketingu

Podany wyżej przypadek przekształcenia tematu blogowego w treści video lub temat do podcastu to jeden z wielu przykładów na skuteczne odgrzewanie tego, co raz już zostało stworzone. Skoro w realizację tematu blogowego włożyliśmy tyle energii i czasu, a sam temat odnosił sukces wśród odbiorców, dlaczego nie wykorzystać go ponownie. Aby nie tracić potencjału raz stworzonych już treści możesz:

1. Wykorzystać zrealizowany wcześniej dłuższy artykuł do przygotowania serii wpisów do mediów społecznościowych.

Taka forma pomoże z jednej strony zgłębić temat w nieco innej formie i z innej perspektywy, z drugiej stanie się dobrym sposobem na przekierowanie zainteresowanych odbiorców do oryginalnego artykułu. Treść można przetworzyć też na formę video pod media społecznościowe – Instagram Stories, historie na Facebooku, a nawet live stream w formie webinaru zgłębiającego tematykę.

2. Stworzyć podsumowanie treści artykułu w formie krótkiego video lub prezentacji PowerPoint.

Materiał taki możesz potraktować jako element dodatkowy przyciągający uwagę odbiorców i wprowadzający do tematu realizowanego w dłuższych artykułach. Podobnie jak seria w mediach społecznościowych, krótkie video może być dobrym sposobem na zdobywanie ruchu na stronie i przekierowanie odbiorcy do oryginalnej treści.

3. Przekształcić artykuł na nowy, bardziej wnikliwy artykuł lub serię.

To szczególnie użyteczne w przypadku recyklingu treści słabych, które nie oddają w pełni tego, co chcieliśmy przekazać odbiorcy. Może zdarzyć się oczywiście, że content nie zadziałał w formie, w jakiej został przedstawiony, ale często recykling złych treści opiera się zwyczajnie o naprawianie błędów i niedociągnięć poprzednich kampanii, by stworzyć coś, co faktycznie zainteresuje odbiorców marki.

Recykling treści na przykładzie Lack Protect

Przykład rozszerzenia treści na stronie lackprotect.pl. Dodane zostały elementy User Generated Content oraz FAQ wyjaśniający proces współpracy.

Dlaczego recykling treści powinien być częścią strategii content marketingowej?

Świeże i oryginalne treści powinny być zawsze głównym punktem skupienia w content marketingu, ale polegając wyłącznie na nich można dość łatwo zamknąć się na pewne grupy odbiorców lub, co zdarza się w wielu przypadkach, szybko wyczerpać najbardziej atrakcyjne dla odbiorców tematy i stracić na wartości publikowanych przez markę treści. Polecamy od czasu do czasu zajrzeć do danych analitycznych strony i mediów społecznościowych. Sprawdzić, które z opublikowanych treści cieszyły się popularnością, a które nie przyciągnęły spodziewanej reakcji i mogłyby skorzystać z solidnego odświeżenia.

Recykling treści na potrzeby content marketingu nie jest rozwiązaniem leniwym – przeprojektowanie istniejących już tematów wymaga pracy, choć jest zdecydowanie mniej czasochłonne niż tworzenie contentu zupełnie od zera. Warto dać mu szansę, podchodząc mądrze do kwestii budowania sukcesu na treściach, które już wcześniej okazały się być doceniane wśród odbiorców. O ile nie potraktujesz recyklingu jako przyzwolenia na duplikację treści, a zaczniesz skutecznie wykorzystywać go w parze z nowym, oryginalnym contentem, masz szansę zwiększyć nie tylko ilość, ale i jakość treści budujących wizerunek Twojej marki w sieci.

Zapytaj o strategię content marketingową dla Twojej firmy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *