Marketing dla kliniki, gabinetu lekarskiego

Jak promować markę medyczną?

Anatomia marketingu medycznego

Prowadzenie przychodni, czy prywatnego gabinetu lekarskiego w dzisiejszych realiach jest równie konkurencyjne, jak działanie w jakiejkolwiek innej branży. Lekarze i dyrektorzy klinik muszą coraz częściej zastanawiać się nad tym jak dotrzeć ze swoimi usługami do potencjalnych pacjentów i jak wyróżnić się, nie łamiąc przy tym prawa zabraniającego reklamowania praktyk lekarskich. Marketing medyczny skupia się więc na przekazywaniu informacji dotyczących świadczonych przez gabinet usług w sposób przyciągający uwagę, ale nie stanowiący bezpośredniej reklamy. Co można osiągnąć dzięki wdrożeniu strategii marketingu medycznego, jakie są jego najważniejsze elementy i na co warto uważać promując gabinet lekarski w sieci?

Dlaczego warto wdrożyć marketing medyczny?

Zanim przejdziemy do konkretnych działań, jakie można prowadzić w zakresie marketingu medycznego, warto skupić się na powodach dla których działania tego typu są dziś opłacalne. Właściwie każda branża doświadcza obecnie dynamicznych zmian w obrębie promocji i docierania do nowych klientów, głównie za sprawą szybkiego rozwoju i wzrostu znaczenia Internetu. Co jednak marketing internetowy może wnieść w branży medycznej, która nie może stosować bezpośrednich reklam?

Napisz do nas – przygotujemy strategię dla Twojej marki!

1. Wzrost zainteresowania placówką medyczną

Niezależnie od tego, czy skupiamy się na promocji gabinetu dentystycznego, kliniki okulistycznej czy medycynie estetycznej, wykorzystanie marketingu medycznego do pokazania zalet danej placówki ułatwia dotarcie do potencjalnych pacjentów i zwiększenie zainteresowania usługami gabinetu. Współczesny pacjent spędza sporo czasu w sieci i według statystyk 72% internautów stwierdziło, iż szukało informacji medycznych w internecie. Marketing medyczny umożliwia szerzenie świadomości profilaktyki zdrowotnej, a jednocześnie pokazuje gdzie pacjenci mogą szukać pomocy wykwalifikowanych specjalistów.

Marketing medyczny - podpowiedzi Google

2. Budowanie zaufania pacjentów i tworzenie wizerunku

Dzięki wykorzystaniu marketingu medycznego możemy wypracować dla placówki wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Przedstawiając fakty w postaci kompetencji zawodowych poszczególnych specjalistów, ale też ich profile ukazujące specjalistę jako człowieka słuchającego i wiarygodnego możemy wzbudzić w pacjentach poczucie zaufania, które procentuje. Ważną podporą budowanego wizerunku są tu także opinie innych pacjentów, stąd nacisk na budowanie relacji, a nie jedynie jednostronny przekaz informacji.

Marketing internetowy oddaje możliwość pracy nad wizerunkiem bezpośrednio w ręce marki. Jasno określona misja placówki, wyszczególnienie wartości i korzyści, jakich może spodziewać się Pacjent, czy pokazanie podstaw do zaufania specjalistom dla niej działających będą więc kluczowe na stronie internetowej. Na wizerunek wpłyną także opinie na temat gabinetu publikowane w sieci, które warto często dodać na swojej stronie www w formie widgetu w zakładce „opinie pacjentów” czy „referencje”.

Opinie w Google - marketing medyczny

Zadbajmy nie tylko prezentację opinii na stronie, lecz także o oceny w wynikach wyszukiwania w ramach profilu Google Moja Firma.

Najważniejsze elementy marketingu medycznego

Budując obecność w sieci dla naszych Klientów z branży medycznej zawsze skupiamy się na kliku kluczowych elementach, dbając o to by każda stosowana forma docierania do pacjentów nie była reklamą zabronioną w świetle prawa. W marketingu medycznym stawiamy więc przede wszystkim na:

1. Skuteczną i efektywną stronę www

Właściwie każdy, kto interesuje się zagadnieniami z zakresu marketingu internetowego wie, że jeśli firmy nie ma dziś w sieci, firma właściwie nie istnieje. Nie inaczej dzieje się w branży medycznej – pacjenci poszukują dziś gabinetów specjalistycznych, przychodni czy konkretnych lekarzy przez Internet, bo tak jest im łatwiej.

Co powinna zawierać strona www kliniki bądź gabinetu?

Przede wszystkim kluczowe informacje o jej działalności i oferowanych usługach, informacje o przyjmujących specjalistach, opis działalności kliniki oraz zakładkę ułatwiającą kontakt. Należy oczywiście dopilnować, by strona była estetyczna, funkcjonalna i profesjonalna – to ona będzie najważniejszą wizytówką Twojej kliniki.

Blog medyczny

Blog na stronie internetowej placówki medycznej daje szansę na przygotowanie specjalistycznych treści związanych bezpośrednio z działalnością gabinetu, ale też porad dla pacjentów poszukujących informacji medycznych w sieci. Na bloga mogą trafiać informacje o przebiegu oferowanych zabiegów, porady dotyczące zdrowego stylu życia czy wypowiedzi eksperckie na określone tematy związane z branżą medyczną i działalnością Twojej placówki. Content marketing pozwala wzmocnić profesjonalny wizerunek firmy, buduje dobrą relację z pacjentem, a ponadto służy jako doskonałe narzędzie do pozycjonowania.

Blog dla strony medycznej

Wysokiej jakości treści poradnikowe mogą być także źródłem cennego ruchu organicznego. Przykład wdrożenia sekcji blogowej na stronie onedayclinic.pl

Wizualne elementy strony www budujące wizerunek marki

Działając na polu marketingu medycznego musimy wykorzystywać promocję w sposób nieoczywisty, nigdy nie wybierając bezpośredniej formy reklamy, a jednocześnie pokazując potencjalnemu pacjentowi zalety i korzyści płynące z wyboru danego gabinetu. Z tego też względu ważne dla marketingu medycznego będą wszelkie elementy wizualne i treści o charakterze informacyjnym. Z naszego doświadczenia dobrze sprawdzają się między innymi:

  • zdjęcia lekarzy,
  • wirtualny spacer po placówce,
  • dokładny opis oferty, usług i zabiegów.
Wirtualny spacer na stronie kliniki stomatologicznej

Wdrożenie wirtualnego spaceru na stronie perfect-dentalclinic.com.

Wszystkie elementy tekstowe  powinny być oczywiście dobrze zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych, przyciągając uwagę osób poszukujących w sieci informacji pod konkretnymi słowami kluczowymi.

Wśród wizualnych elementów wpływających na wizerunek marki i poprawiających skuteczność marketingu medycznego nie możemy zapomnieć o interaktywnym charakterze stron www. Korzystnie w oczach pacjentów wypadają wszelkie rozwiązania uławiające kontakt pacjenta z placówką, a więc czat na stronie, klikalne numery telefonów czy wspomniana wcześniej zakładka „kontakt” umożliwiająca kontakt z kliniką, rezerwację terminu czy wyszczególniająca godziny działania placówki.

Według statystyk, nawet 88% wszystkich rezerwacji wizyt u specjalistów odbywa się dziś telefonicznie – pacjenci mają poczucie, że rozmowa taka jest bardziej osobista i prywatna, a jednocześnie mają większą pewność że rezerwacja została z pewnością zakończona sukcesem [1].

2. Skuteczne landing page dla kampanii PPC

Reklamy Google Ads mają sens tylko wtedy, gdy strona na którą przekierowują jest dla pacjenta czytelna i zachęca go do podjęcia konkretnych działań, na których nam zależy. Z tego też powodu zamiast korzystania wyłącznie ze strony głównej, w ramach marketingu medycznego przygotowujemy zawsze landing page tworzone docelowo pod kampanię PPC, nakierowane na określone cele.

Landing page - marketing medyczny

Prosty, rzucający się w oczy formularz oraz podstawowe informacje o badaniu mogą utworzyć skuteczny landing page bez naruszania zasad o zakazie reklamowania usług medycznych.

4. Social media marketing

Zarówno sama obecność w social media, a więc stworzenie profili gabinetu medycznego na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, jak i wykorzystanie ich w celach płatnej promocji jest praktykowane przez coraz większe grono specjalistów działających w branży medycznej. Profile w social mediach trzeba oczywiście mądrze prowadzić, dopasowując je do budowanego w sieci profesjonalnego wizerunku i stosując zasady promocji przez informację podobnie jak w przypadku strony www czy kampanii Google Ads.

5. Google Ads

Choć samo reklamowanie usług medycznych nie jest możliwe, wykorzystanie kampanii Google Ads jako elementu przekazywania informacji o gabinecie jest już jak najbardziej w porządku. Warto dopilnować, by Google wskazywało naszą placówkę jako tą spełniającą najlepiej oczekiwania pacjenta poszukującego specjalisty, ale nie tworzyć z płatnych linków bezpośredniej reklamy gabinetu. To trudne, ale jak najbardziej wykonalne!

Kampanie Google Ads w branży medycznej

Przykład wykorzystania rozszerzeń w reklamie Google Ads.

6. PR gabinetu medycznego

Starając się budować wizerunek marki z pomocą marketingu internetowego warto zadbać o to, by publikowane w sieci komentarze i opinie o gabinecie były zgodne z prawdą, ale i przekonywały o jakości oferowanych usług i zabiegów.

Jak pokazują statystyki Google, nawet 94% pacjentów korzysta z opinii internetowych by ocenić jakość gabinetu stomatologicznego, przychodni czy poradni specjalistycznej [2].

Dodatkowe elementy warte wykorzystania w ramach marketingu medycznego, dopuszczalne w świetle zakazu reklamy w branży medycznej to między innymi stworzenie i pozycjonowanie wizytówki w Google Moja Firma, wykorzystanie platformy YouTube jako dodatkowego sposobu wizualnej prezentacji specjalistów i budowy wizerunku eksperta, oraz SMS marketing.

Wykorzystanie YouTube w promocji kliniki medycznej

Przykład wykorzystania kanału na YouTube do promocji marki KCM Clinic.

Jak wykorzystać SEO w marketingu medycznym?

Optymalizacja pod wyszukiwarki odgrywa we współczesnym marketingu niemałą rolę i podkreślamy to przy każdej możliwej okazji nie bez powodu. Bez odpowiedniego pozycjonowania i optymalizacji treści na stronie www, żaden z wymienionych wcześniej elementów nie miałby większego sensu ani realnego wpływu na pozycję i widoczność strony w sieci. Budując więc na tym, co zostało już opisane, odpowiednie frazy kluczowe musimy wdrażać w treściach na wszystkich kluczowych podstronach, w reklamach Google Ads, na landing page i co najważniejsze, na blogu, który posłuży jako jedno z podstawowych miejsc wykorzystania nie tylko fraz krótkich, ale i fraz długiego ogona.

O sukcesie i możliwościach SEO w zakresie marketingu medycznego świadczą wyniki, jakie udało nam się osiągnąć na przestrzeni lat we współpracy z naszymi Klientami. Poniżej prezentujemy wykresy widoczności w Gogle dla dwóch różnych domen internetowych. Ich pozycję osiągnęliśmy bez naginania zasad i przekraczania zakazu reklamy w branży medycznej. To właśnie największa zaleta SEO – dzięki słowom kluczowym docieramy do nowych pacjentów bez obaw, że nasze treści zostaną potraktowane jako reklama.

Efekty SEO w branży medycznej

Kampanię SEO dla https://perfect-dentalclinic.com rozpoczęliśmy pod koniec 2018 roku. Odnotować możemy stały wzrost widoczności w Google.

SEO - marketing medyczny

Z https://www.onedayclinic.pl pracujemy długofalowo, na bieżąco poszerzając zakres działań w obrębie SEO i tworząc nowe treści poprawiające widoczność naszego Klienta zarówno w TOP 10, jak i TOP 3 wyników wyszukiwania.

Sprawdź nasze pozostałe case study!

Ograniczenia prawne marketingu medycznego

Zakańczając temat marketingu medycznego musimy poruszyć jeszcze kwestię legalności takich działań. Zgodnie z art. 14. pkt. 1. ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, podmiot wykonujący działalność leczniczą może podać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, pod warunkiem, że treść i forma tych informacji nie noszą cech reklamy. W efekcie więc placówka medyczna (lub reprezentująca ją agencja marketingowa) nie może w bezpośredni sposób zachęcać pacjentów do skorzystania z jej usług oraz reklamować oferowanych zabiegów, ale ustawowo lekarze, w ramach prowadzonej działalności, mogą rozpowszechniać informacje o zachowaniach prozdrowotnych, profilaktyce chorób czy konkretnych zabiegach wykonywanych w ramach działania placówki.

Rolą marketingu medycznego jest znalezienie złotego środka pomiędzy bezpośrednią reklamą zabronioną w branży medycznej, a skutecznym przekazywaniem informacji zdolnym do przyciągnięcia uwagi nowych pacjentów. Patrząc w stronę trendów w marketingu medycznym na 2020 rok możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania jeszcze skuteczniejszymi taktykami SEO i reklamą PPC. Pacjenci coraz chętniej korzystają z Internetu w poszukiwaniu specjalistów i jeśli chcemy do nich dotrzeć, to właśnie w sieci musimy być najbardziej aktywni.

[1] Źródło: Sequence

[2] Źródło: Software Advice

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB