7 elementów landing page

Skuteczny landing page

7 elementów skutecznego landing page

Skuteczny landing page potrafi zadecydować o sukcesie lub porażce kampanii reklamowej i coraz częściej, wraz z rosnącym znaczeniem  digital marketingu, stanowi jeden z najważniejszych elementów wymagających przygotowania i wdrożenia. Choć z pozoru landing page to nic innego jak strona internetowa, do której będziemy kierować ruch, jej poszczególne elementy są niezwykle istotne w tworzeniu efektownej i efektywnej kampanii. Jakie elementy powinny się znaleźć na dobrym landing page?

Czym właściwie jest landing page i dlaczego jest tak ważna?

Dosłownie tłumacząc, landing page jest stroną docelową, na którą kierowany jest użytkownik po kliknięciu w link w bannerze, tekście promocyjnym czy jakiejkolwiek innej formie przekazu internetowego. To tu umieścimy formularz do zapisu na newsletter, zaproponujemy zakup najnowszego produktu, zaprosimy do utworzenia konta w portalu czy zachęcimy do udziału w organizowanym wydarzeniu. Z zasady jednak landing page nie musi być stroną typowo reklamową – wiele z nich stanowi stały element firmowej witryny internetowej, wpływając na jej pozycję w sieci dla konkretnych fraz, przy okazji jedynie stanowiąc punkt docelowy dla użytkowników odwiedzających stronę z linków zewnętrznych.

Zależnie od celu, w jakim landing page ma być wykorzystany, informacje i elementy na niej umieszczone mogą mieć różny wydźwięk, bo w końcu inną będą też spełniać rolę. I tak strona docelowa może być typowo informacyjną stroną o produkcie lub świadczonej usłudze, ale też stroną typu one-page zachęcającą do podjęcia konkretnej akcji. Ważne jest tu jedynie to, by użytkownik mógł dokonać oczekiwanego od niego działania na stronie, na którą trafił – skuteczny landing page nie będzie zachęcał do skorzystania z formularza zgłoszeniowego na innej podstronie witryny, ale umożliwi to tu, pod linkiem, na który klient trafił poprzez reklamę czy przekierowanie z artykułu. Nie wyklucza to oczywiście umieszczenia w obrębie strony docelowej innych linków – poza konwersją dla samego landing page będzie nas przecież interesowało zwiększanie ruchu na całej witrynie.

Jak to zrobić?

Oto 7 elementów, które według naszych specjalistów powinny stać się głównym punktem skupienia.

Najważniejsze elementy skutecznego landing page

1.Nagłówek landing page

Pierwszy widoczny element strony internetowej i kwestia, która jest zaskakująco często niedopracowywana przez twórców stron internetowych. Projektując landing page zawsze skupiamy się na stworzeniu zachęcającego nagłówka, który zwróci uwagę internauty i poinformuje o korzyściach, które ten zyska po skorzystaniu z przygotowanej przez nas oferty.

Przykład landing page wykonanego przez LTB – http://certyfikacja-dnvgl.com/

Przykłady?

Jeśli strona ma zachęcać do kontaktu z firmą, nagłówek „Certyfikuj się z DNV GL – Wejdź na wyższy poziom jakości” będzie znacznie skuteczniejszy niż zwyczajne „napisz do nas” i przekaże dokładnie wartości, jakie użytkownik zyska po wypełnieniu formularza.

Nagłówek wspierający

Skuteczny nagłówek nie powinien być długim akapitem, a krótkim, chwytliwym stwierdzeniem. Jak więc ująć w jednym zdaniu wszystkie korzyści, jakie mają przekonać klienta do naszej firmy? Nagłówek wspierający na landing page będzie do tego doskonałym narzędziem. Metodyki działania są tu dwie:

  • Nagłówek wspierający jest naturalnym, bezpośrednim dokończeniem zdania z nagłówka podstawowego,
  • Nagłówek wspierający dodaje wagi do głównego punktu sprzedażowego, pogłębiając jego przekaz i wzmacniając zachętę do skorzystania z oferty

2. CTA

Skuteczne call to action jest bezpośrednim wezwaniem użytkownika do działania, a więc i czynnikiem wpływającym na konwersję. Jeśli strona docelowa ma zachęcać do zakupu usługi, CTA musi znaleźć się w zasięgu wzroku klienta tuż po otworzeniu się strony. Mówimy wtedy o tzw. CTA above the fold, czyli ponad linią załamania strony, lub w tym przypadku, na pierwszym planie, bez konieczności scrollowania.

CTA above the fold dla https://glassaugermieten.de/

Jak to może wyglądać? Przykładów na skuteczne CTA jest wiele, a konkretne formy zależą w dużej mierze od celu strony. Dla landing page nakierowanych na wypełnienie formularza kontaktowego czy zapis do newslettera i listy stałych klientów, wezwaniem do działania będzie zarówno przycisk „wyślij” zakańczający formularz, jak i otwierające go zdanie „Napisz do nas – odpowiemy”.

CTA ma zachęcać do i umożliwiać interakcję klienta ze stroną. Jeśli więc będzie zbyt minimalistyczne, np. w formie przycisku „kliknij tutaj” czy „wyślij”, z pewnością nie przyniesie tak dobrych rezultatów jak „Zapisz się i odbierz darmowy e-book” czy „Skorzystaj z naszej promocji i zapisz się do newslettera”.

3. Formularz

Choć nie musi być częścią każdego landing page, coraz więcej stron docelowych korzysta z niego jako skutecznej metody na pozyskiwanie nowych klientów. Formularze internetowe mogą zachęcać do zapisania się do newslettera, skorzystania z darmowej subskrypcji usługi, kontaktu z firmą w celu uzyskania dokładniejszych informacji czy wpisania się na listę oczekujących, by jako jedna z pierwszych osób uzyskać dostęp do nowego produktu.

Formularze są ważne bo niezależnie od swojej formy, formularze budują już na wstępie pewien poziom komunikacji pomiędzy firmą a klientem i przywiązują uwagę użytkownika do strony na dłużej, niż kilkanaście sekund. Każde wypełnienie formularza wiążę się z pozyskaniem danych użytkownika, czy to do wysyłki newslettera czy odpowiedzi na zadane pytanie, a to z kolei umożliwia nawiązanie ponownego kontaktu i zwrócenie uwagi na naszą markę z pomocą skutecznie dopracowanych działań marketingowych.

4. Logo

Czym jest logo dla marki reklamującej się w sieci? Często jedynym elementem jej wizerunku, który potencjalni klienci odwiedzający stronę są w stanie zapamiętać. Logo jest twarzą marki, jej symbolem, elementem rozpoznawalnym nawet poza stronami stworzonymi bezpośrednio przez naszą firmę.

Dlaczego logo musi znaleźć się na landing page?

Bo nawet najprostszy formularz zachęcający do zapisania się do newslettera ma zbudować skojarzenie go z konkretną marką. Klient musi wiedzieć, że nie wypełnia w sieci przypadkowego formularza, ale nawiązuje kontakt z bardzo konkretną firmą. Co więcej, często właśnie na podstawie logo wyrabiamy sobie pierwszą opinię o całej marce. Warto, by ta była jak najbardziej pozytywna.

5. USP – Unique seiling points i korzyści dla klienta

Tzw. Unikalny punkt sprzedażowy ma wyróżnić produkt Twojej firmy pomiędzy innymi ofertami podobnych artykułów czy usług. To na jego podstawie klient dokonuje często wyboru pomiędzy markami oferującymi niemalże identyczną ofertę, wybierając ostatecznie oferowaną przez Ciebie jakość ponad bonusy, jakie dorzuci konkurencja. Landing page, jako strona docelowa często generująca sprzedaż lub zaangażowanie musi skupić się na konkretnych zaletach Twojego produktu – nikt nie skorzysta przecież z nijakiej propozycji subskrypcji w zamian za nic.

Element ten można dość bezpośrednio połączyć z koncepcją wyszczególniania korzyści dla klienta. Wiele przykładów landing page to strony w bardzo okrojonej wersji, zawierające jedynie najważniejsze informacje wpływajace bezpośrednio na konwersję. Wypunktowanie korzyści będące naturalnym rozwinięciem chwytliwego USP zdecydowanie podwyższa szanse na zdobycie kolejnych klientów.

Gdy nagłówek i USP zdobyły już uwagę użytkownika strony, jego uwaga powędruje w stronę wszelkich wskaźników tego, co on wyniesie ze skorzystania z oferty Twojej firmy. Próba odpowiedzi na pytania “co zyskam dzięki zapisowi do newslettera”, „co otrzymam po wypełnieniu formularza kontaktowego” czy „czym produkt tej firmy przewyższa konkurencję” wydaje się najłatwiejszym sposobem na skonstruowanie konkretnego, precyzyjnego, ale zarazem chwytliwego landing page.

Na krótkim landing page wcale nie trzeba bać się dłuższych treści. Nie umieszczajmy ich po prostu w formie pełnych akapitów, a zwracającego uwagę wypunktowania najważniejszych cech naszego produktu.

6. Social Proof

Każdy klient choć raz dokonał wyboru zakupowego na podstawie tego, co o danej firmie mówią inni. Czy to kierując się opiniami znajomych, bliskich czy przypadkowych osób w sieci, fizyczne potwierdzenie jakości i wartości danej firmy jest bardziej wiarygodne, niż firma twierdząca w swoim CTA i UPS, że jest lepsza od konkurencji. Z tego też powodu umieszczenie tzw. social proof na Twoim landing page będzie kluczowe – nawet krótkie komentarze zaciągnięte z firmowego profilu w mediach społecznościowych czy opinii Google zadziałają na wyobraźnię lepiej niż większość zaprojektowanych przez firmę grafik i chwytliwych tekstów.

Jak może wyglądać social proof? Na stronach docelowych przygotowywanych przez naszych specjalistów pojawiają się zarówno bezpośrednie opinie klientów, jak i zwracające uwagę logotypy czy wiarygodne liczby potwierdzające zainteresowanie społeczności marką i jej produktem. Dobrym przykładem są tu też dedykowane podstrony z referencjami wystawianymi firmie przez jej klientów – nic tak nie przyciąga uwagi nowego użytkownika niż kilkanaście dobrych i wiarygodnych recenzji jego poprzedników.

7. Zdjęcia

Człowiek odbiera bodźce wizualne znacznie lepiej, niż jakikolwiek tekst który pojawi się na Twojej stronie. Nie bez powodu mówi się że obraz wyraża więcej, niż 1000 słów. Możesz więc bezskutecznie wypisywać akapity podkreślające korzyści swojego produktu i wciąż przegrywać z konkurentem, na którego landing page pojawiają się przyciągające uwagę zdjęcia.

Grafiki przyciągające uwagę, źródło: http://www.pizzaovngastro.no/

O co zadbać w kwestiach grafiki?

O wysoką jakość i rozdzielczość wykorzystanych zdjęć, ciekawą aranżację, zdjęcia sytuacyjne raczej niż typowo produktowe wyprodukowane w studio. Możliwości jest sporo, dlatego większość wykorzystywanych przez nas zabiegów dopasowujemy specyficznie do branży, z którą współpracujemy. Dla przykładu, projektowane przez nas landing page dla firmy świadczącej usługi certyfikacji zawierają grafiki w tle, podczas gdy dla studia tatuażu ważniejsze będzie wyeksponowanie ich na pierwszym planie.

8. Dane kontaktowe

W przypadku logo chcieliśmy, by klient zapamiętał markę, a teraz skupiamy się na tym, by powiązał jej wizerunek z fizyczną firmą. Widoczne dane kontaktowe umieszczone bezpośrednio na landing page, a nie w formie przekierowania na inną stronę będą wyraźną wskazówką dla klienta i ułatwią kontakt, jeśli taki będzie konieczny. Klient musi wiedzieć, jaki numer ma wybrać, jaki adres e-mail wpisać w polu odbiorcy czy jak znaleźć firmę w mediach społecznościowych bezpośrednio po pierwszym kontakcie z Twoją stroną. Nawet jeśli celem landing page nie jest kontak bezpośredni z firmą, a np. zakup produktu, umożliwienie dotarcia do przedstawicieli firmy musi pozostać priorytetem.

Dodatkowe istotne elementy landing page

Na zakończenie chcemy podkreślić wagę jeszcze dwóch kluczowych elementów, które pomijane są na landing page zdecydowanie zbyt często. Mowa tu o nagłówku utrzymującym uwagę, znajdującym się gdzieś obrębie całej strony docelowej, oraz nagłówku zamykającym, podsumowującym przygotowany przekaz. O ile nie mamy do czynienia z landing page w formie one-page, czyli nie wymagającej przewijania, warto pamiętać o tym by klient zawsze miał na uwadze główny przekaz strony docelowej. Nagłówki utrzymujące uwagę i zamykające stronę nie powinny być bezpośrednim powieleniem informacji z nagłówka wprowadzającego, ale zawsze muszą wzmacniać jego treść i podkreślać wiadomość, jaką chcemy przekazać potencjalnemu klientowi.

Zrób to – skontakuj się z nami!

Przygotujemy skuteczny landing page

W LTB zajmujemy się kompleksową obsługą marketingu internetowego, skupiając się nie tylko na projektowaniu stron www i przygotowywaniu ich pod kątem pozycjonowania, ale też na tworzeniu skutecznych landing page które wygenerują ruch i zainteresowanie dowolnym produktem. Skontaktuj się z nami i sprawdź, co możemy zrobić dla Twojego biznesu.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB