Intencje użytkowników w SEO

User intent – jak je zrozumieć i wykorzystać?

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • User intent – jak zrozumieć i wykorzystać intencje użytkowników w SEO?

User intent – jak zrozumieć i wykorzystać intencje użytkowników w SEO?

User intent jest istotnym czynnikiem optymalizacyjnym dla strony internetowej, która ma być nie tylko atrakcyjna, ale i użyteczna dla użytkowników sieci. Intencje użytkowników mają przede wszystkim cenną wartość informacyjną: wskazują, jakie są ich potrzeby i sugerują, jak je spełnić.

Zrozumienie, czym jest user intent, a także właściwa interpretacja oraz optymalizacja strony internetowej pod kątem potrzeb użytkownika sieci, pozwala poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania. W jaki sposób?

Zapytaj o nasze usługi

Czym jest User intent

User intent to intencje użytkownika wyrażane podczas wpisywania konkretnego zapytania w okno wyszukiwarki. Jest to zamiar, z jakim użytkownik rozpoczyna wyszukiwanie. Stanowi obecnie główny czynnik optymalizacji treści i wyszukiwarek.

Może to być dokonanie zakupów online, chęć skorzystania z konkretnej usługi, znalezienie informacji na dany temat, skontaktowanie się z firmą czy poznanie historii marki. Każde z tych określeń wskazuje jeden cel: natychmiastowe odnalezienie użytecznych informacji.

Search intent

Search intent to intencje wyszukiwania użytkownika. To powód lub cel, dla którego wpisuje on daną frazę, czy zapytanie w Google i szuka określonych danych na jej temat.

Google, starając się zrozumieć zamiary użytkownika, na szczycie listy wyszukiwania prezentuje mu strony, które najlepiej pasują do wyszukiwanego hasła i stojącego za nim celu do osiągnięcia.

Cała komunikacja i budowanie relacji opiera się na poznawaniu odbiorcy. Skuteczne działania SEO, związane z search intent, opierają się na bardzo dobrym zrozumieniu swojego potencjalnego klienta, czyli poznaniu i analizie persony marketingowej.

Jeśli strona będzie odpowiadać na jak największą ilość potencjalnych pytań, czy problemów użytkowników, istnieje spora szansa, że Google dopasuje ją do intencji wyszukiwania użytkownika.

W jaki sposób Google określa intencje użytkowania? Jakie rodzaje intencji istnieją?

Do-Know-Go to prosty model, który został zaproponowany przez Google. Słowa kluczowe zaklasyfikowane do „Do” oznaczają, że użytkownik wpisuje je, by podjąć konkretną akcję. Takim działaniem może być np. zakup.

user intnet

Odpowiedz Google na intencje usera związane z podjęciem decyzji przed zakupem

Z kolei frazy z kategorii „Know” używane są przez userów, którzy chcą zasięgnąć informacji na dany temat. Treści informacyjne generują ruch organiczny, który prowadzi użytkowników do okazji transakcyjnej. Działa to tak długo, jak długo treść, produkt i usługa są zgodne z intencjami użytkownika.

Zapytania typu „Go” – określane jako nawigacyjne – są najczęściej związane z wyszukiwaniem konkretnej strony, lokacji lub marki. Można spotkać się również z bardziej precyzyjnym podziałem kategorii „Go” na „Website”, czyli zapytania związane ze stronami internetowymi, oraz „Visit in person”, czyli lokalizacjami, które możemy odwiedzić.

search intent

Wynik wykukiwania w Google pod frazę parking podziemny 

O ile pożądani odbiorcy nie mają na myśli dokładnej witryny lub produktu podczas wykonywania zapytania, witryna prawdopodobnie nie będzie widoczna w wynikach SERP. W takim przypadku uzyskanie dobrej pozycji witryny często wymaga odpowiedniej treści informacyjnej.

Reasumując: im bardziej ogólne zapytanie, tym więcej możliwych interpretacji dla wyrażanej intencji.

Potrzeby i ich zrozumienie

Użytkownicy przeprowadzają wyszukiwania, aby znaleźć rozwiązania swoich problemów. Zaspokojenie ich potrzeb oznacza zrozumienie zwłaszcza tego, czego oczekują od treści.

Wymaga to wyjścia poza wskazówki techniczne często udzielane przez specjalistów SEO i zastanowienia się, jak sprostać intencji wyszukiwania i realizacji zadania wyszukiwarki. Warto pomyśleć o głównych powodach, dla których ktoś szukałby tematu związanego z witryną i zastanowić się, czego oczekuje czytelnik od interakcji z nią.

Dlaczego user intent jest ważne dla SEO?

Google stara się wyświetlać w wynikach wyszukiwania najbardziej odpowiednie informacje dla użytkownika.

Wyszukiwarki coraz częściej koncentrują się na poznaniu intencji użytkownika i poprawie wyszukiwania semantycznego: zamiast pojedynczego słowa kluczowego, wyszukiwarka sprawdza powiązanie między wszystkimi słowami wyszukiwanego terminu. Google może rozpoznać znaczenie semantyczne, kontekst i zamiar użytkownika zapytania.

Wysokiej jakości treści skoordynowane z oczekiwaniami użytkowników w wymierny sposób wpływają na czynniki rankingowe i pozwalają na dobrą pozycję w wynikach Google. Znajomość wymagań użytkowników jest podstawowym warunkiem dobrych treści, które Google uważa za istotne.

Firmy muszą zastanowić się, czy ich treści spełniają wymagania ich czytelników. Muszą zorientować swoje treści wokół słów kluczowych, które odpowiadają intencji użytkownika.

Optymalizacja techniczna musi być powiązana z odpowiednią treścią, która jest zorientowana na kontekst i na użytkownika.

Jak interpretować wyniki user intent i jak wykorzystać je w SEO?

Właściwie odczytany user intent ma wpływ na user experience, a zatem doświadczenie użytkownika, które powinno być jak najbardziej pozytywne. Stąd też content na stronie należy tworzyć w głównej mierze z myślą o odbiorcy: jego potrzebach, oczekiwaniach, przyzwyczajeniach związanych z surfowaniem po sieci.

Intencja użytkownika powinna być głównym priorytetem dla wszystkich twórców treści. Prowadzi to do znacznie wyższych rankingów i współczynników konwersji. Określa również, czy odwiedzający pozostają w pobliżu, aby przeczytać treści ze strony internetowej firmy, czy też klikają „wstecz” na stronę wyników wyszukiwania (SERP) w poszukiwaniu lepszej odpowiedzi.

Interpretacje przykładowych fraz

1. W przypadku prostych zapytań

Mogą to być pytania w formie:

“jak wysoki jest Barack Obama”.

Na przykład “wzrost Baracka Obamy” ma taką samą intencję użytkownika, jak “jak wysoki jest Barack Obama”, ale nie jest sformułowany w formie pytania.

2. W przypadku szerokich zapytań informacyjnych

Zapytanie o pogodę może wydawać się szerokim zapytaniem informacyjnym, ale większość użytkowników mobilnych ma prawdopodobnie dość prostą potrzebę informacyjną – chce znaleźć odpowiedź na temat aktualnej lub nadchodzącej temperatury. Mieć także szansę na wiadomość o pogodzie w mieście, w którym się znajduje.

Trzeba rozważyć więc szerzej zapytanie o pogodę i pomyśleć nad takimi kwestiami, jak:

  • “pogoda dzisiaj”,
  • “pogoda jutro”,
  • “pogoda w tym tygodniu”,

aby poznać dokładne potrzeby użytkowników i móc je potem zrealizować.

3. W przypadku zamiaru dokonania jakiejś czynności

Gdy użytkownicy chcą coś zrobić, dokonują zapytania w celu interakcji ze stroną internetową lub aplikacją na urządzeniu, z którego korzystają. Wpisując w wyszukiwarkę zapytanie: “test osobowości online” chcą zrobić taki test i przekonać się o jego rezultatach.

Wysyłanie tego typu zapytań może polegać na korzystaniu z telefonów w trybie głośnomówiącym, na przykład w samochodzie. Zapytanie dotyczące działania urządzenia zazwyczaj zawiera wyraźne słowo i intencję działania. Czasownik lub słowo działania często znajduje się na początku zapytania na przykład tak jak w przypadku intencji: “zadzwoń”.

Przykładowo, gdy użytkownik kieruje się intencją: “wyślij wiadomość”, planuje wysłać wiadomość do wybranego użytkownika: “wyślij SMS-a do Jana Kowalskiego”, “napisz do Jan Kowalski”, “sms Jan Kowalski”.

Jeżeli zrozumienie intencji użytkowania i dobór słów kluczowych jest Ci nadal obcy, skorzystaj z pomocy naszego doświadczonego zespołu!

Zrozumienie motywacji kreuje doświadczenie

Za każdym zapytaniem zawsze stoi konkretny zamiar użytkownika.

User intent dotyczy potrzeby uzyskania informacji, dokonania zakupu lub dotarcia na konkretną stronę internetową.

Zadaniem wyszukiwarki Google jest jak najtrafniejsze odczytanie zamiarów zawartych w zapytaniu. Istotną rolę odgrywa kontekst zapytania, a nie tylko fraza kluczowa. Za właściwe odczytanie intencji użytkownika w sieci odpowiedzialne są algorytmy Google m.in. Koliber, Gołąb czy RankBrain. 

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB