Trendy w projektowaniu i wyglądzie stron internetowych nie biorą się z przypadku, widzimisię kreatorów czy wirusowych pomysłów, które w przeciągu kilkunastu godzin rozchodzą się po sieci i równie szybko z niej znikają. Na pojawienie się nowego trendu, a przede wszystkim na to by wywarł efekt na metodach projektowania stron mają wpływ zmiany technologiczne oraz użytkownicy, którzy od czasu do czasu domagają się zmian i oczekują nowości, które przyciągną ich uwagę. Wchodząc nie tylko w nowy, 2020 rok, ale I nową dekadę postanowiliśmy sprawdzić jakie trendy mają szansę podbić sieć www w najbliższych latach i na które z nich, jako twórcy stron www, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.

Po pierwsze, gradienty

Minimalizm zdominował design produktów, w tym także stron internetowych już kilka lat temu i choć na przestrzeni lat pojawiały się trendy zmieniające nieco jego oblicze, w dalszym ciągu bazujemy w projektach stron www na prostym, czytelnym i łatwym do szybkiego przyswojenia designie.

Niestety, dążenie do minimalizmu doprowadziło do jednego, bardzo wyraźnego trendu – był moment, kiedy niemalże wszystkie strony www wyglądały tak samo: nadmierna ilość białego tła i niewykorzystanej przestrzeni z wyróżniającymi się na jej tle kluczowymi treściami i… na tym koniec. Użytkownicy początkowo kupili taki design, ale dziś coraz częściej wchodząc na kolejne strony nie wiedzą właściwie, czy stronę w ogóle zmienili. Marki, które chcą się wyróżnić zaczęły więc stosować kolory, a pośród nich gradienty, które zdecydowanie zdominują design stron www w 2020 roku.

Wykorzystanie gradientów przy realizacji www dla Master Wrocław. Wykonanie agencja LTB.

Dlaczego gradient? Bo w przeciwieństwie do solidnych, płaskich bloków kolorów dają wrażenie głębi i dynamiki strony, co oczywiście z automatu czyni ją bardziej interesującą. Gradienty to też doskonała okazja na wykorzystanie charakterystycznych, brandowych kolorów marki i stworzenie strony korespondującej bezpośrednio z wizerunkiem tworzonym przez markę przez lata.

W końcu niewiele marek na świecie posługuje się wyłącznie czarno-białym logo i materiałami promocyjnymi, dlaczego więc ich strony miałyby być czarno-białe i bez wyrazu?

Wprowadzając gradient na stronę trzeba oczywiście pamiętać o umiarze. Kolory mogą być stonowane, lub głośnie i wyraźne, ale nie mogą tworzyć poczucia chaosu i bałaganu na stronie lub odwracać uwagi od tego, co na niej najważniejsze – gradient może przyciągnąć uwagę klienta, ale to treść ma sprawić, że zostanie na stronie.

Zapytaj o stronę dla Twojej marki

Po drugie, czarny motyw

Podążając za wieloletnim nadmiarem bieli i pustej przestrzeni na stronach internetowych, warto skupić się na trendzie który już od co najmniej dwóch lat zdaje się interesować deweloperów stron internetowych coraz bardziej.

Nic tak nie męczy oczu jak przeglądanie stron, na których czarny tekst odznacza się na tle białej strony. Ilość niebieskiego światła docierającego do oczu jest w tych przypadkach tak duża, że nawet sami copywriterzy tworzący treści dla stron muszą odpoczywać dość regularnie, by być w stanie skupić się na tekstach. Jeśli nadmiar bieli pojawia się dosłownie w każdej aplikacji, nad którą ludzie spędzają dziennie po kilka godzin, zmęczenie oczu i problemy ze skupieniem wzroku są nieuniknione. Alternatywa? Czarny motyw.

Realizacja projektu www zrealizowanego przez agencję LTB, którego głównym motywem był kolor czarny.

Czarny motyw w aplikacjach i na stronach internetowych to nic innego, jak pozostawienie w rękach użytkownika możliwości zamiany kolorów i przeglądania stron z białym tekstem na czarnym tle. Rozwiązania takie dostępne są w różnych rozszerzeniach do przeglądarek, ale coraz więcej marek samodzielnie wprowadza do swoich aplikacji opcję zmiany ustawień. Decyzję taką podjął między innymi YouTubeMessenger, a ostatnio czarny motyw pojawił się również w ustawieniach Android 10, pozwalając na zmianę motywu w całym menu telefonu oraz aplikacjach współpracujących. Czarne strony internetowe? Jest na to spora szansa.

Po trzecie, abstrakcyjna grafika na stronach

Grafika od zawsze stanowi ważną część projektu strony internetowej i wydaje się, że w nadchodzących latach będziemy odsuwać się od realistycznych zdjęć i prostych grafik na rzecz abstrakcyjnej ilustracji, która jest na tyle unikalna, że w przeciwieństwie do treści, schematu kolorów czy typografii jest zwyczajnie nie do podrobienia. Nawet Google korzysta z tzw. Doodles tworząc specjalne edycje swojego logo, często interaktywne, przyciągając tym samym uwagę do ciekawego rozwiązania bez wykorzystywania banalnych grafik.

Po czwarte, design wzbudzający emocje

Odchodząc od elementów graficznych, strony internetowe mają szansę zmienić się także w kontekście ogólnie rozumianego designu. To on jest w końcu sposobem komunikacji pomiędzy marką i jej klientami i w 2020 roku jego podstawowym zadaniem będzie wzbudzanie emocji. Strona www ma być już nie tylko użyteczna i przedstawiać produkty w suchy, bezpośredni sposób, ale wywoływać także odpowiednią reakcję emocjonalną i wywierać wrażenie na odbiorcy.

Przykłady? Animacje na stronie, jak wspomniane wcześniej Google mogą wzbudzać radość, smutek, intrygować do zbadania danego zagadnienia i bez względu na to jakie emocje wywołują, zawsze sprawią ze zwrócimy na treść strony więcej uwagi, niż gdyby ta była prosta i bez wyrazu. W końcu samo kolorowe logo wyszukiwarki nie ma większego znaczenia dla użytkownika i choć jest rozpoznawalne, nie powoduje uśmiechu na twarzy czy tematu konwersacji.

Przykład strony www wzbudzającej emocje. Realizacja www – agencja LTB.

Po piąte, wizualizacja danych

Jeśli na Twojej stronie pojawiają się dane, przedstawienie ich w formie tekstu to jak proszenie się o to, by użytkownik w ogóle nie zwracał na nie uwagi. Nawet w naukowych tekstach opartych wyłącznie na danych, użycie grafik obrazujących treść znacząco ułatwia jej przyswajanie i przykuwa uwagę czytelnika do najważniejszych informacji. Człowiek jest z natury bardziej zainteresowany obrazem, niż słowem pisanym, a dane przedstawione w formie grafu, wykresu czy ciekawych, kolorowych słupków są znacznie bardziej czytelne, niż wypisane w długim zdaniu. Z tego też względu dynamiczne wykresy, interaktywne grafiki i wizualizacja danych będą ważnym trendem i elementem stron www w 2020.

Trendy w web designie w 2020 roku

O nowych trendach w projektowaniu stron www w 2020 roku moglibyśmy mówić wiele, bo właściwie każdego dnia dostrzegamy nowe pomysły z potencjałem zmiany tego, jak myślimy o designie stron internetowych. Wśród tych, które nie zmieściły się na naszej liście możemy wymienić choćby większe wykorzystanie treści wideo otwierających stronę www, rosnącą rolę designu 3D, czy skupienie na jeszcze lepszej personalizacji stron internetowych. Najbliższe miesiące i lata pokażą, czy wymienione trendy mają szansę się utrzymać, czy są tylko chwilową reakcją na nudę i stagnację w dotychczasowych projektach www.

Skontaktuj się z nami

 

Jedno przemyślenie nt. „Trendy w projektowaniu stron na 2020 rok

  1. Super pokazane i nawet poruszone ze UX i UI biorą coraz większa wagę przy tworzeniu stron. Nie patrzy się aby strona istniała i posiadała informacje, ale aby była w pełni dostosowana dla użytkownika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *