Media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w działaniach marketingowych. Wspierają komunikację z grupami odbiorczymi, zachęcając do interakcji pomiędzy klientem a marką. Ich rozbudowane zaplecze narzędzi wraz szerokim wyborem platform pozwala na wykorzystanie niemalże w każdej branży.

Ogromna część społeczeństwa zna Facebooka, Instagrama albo LinkedIn. Innym niezwykle popularnym medium jest TikTok, który szturmem zdobył serca internautów, zwłaszcza w trakcie ogólnoświatowego lockdownu. Świat marketingu podzielił się na dwa obozy. Przedstawicieli pierwszej grupy nie widzą tam miejsca dla każdej branży, a bardziej postrzegają to jako „aplikację dla dzieci i młodych”. Ich przeciwnicy odrzucają te zarzuty pokazując szerokie spektrum możliwości, które wystarczy dopasować do charakteru firmy. Jak dołączyć do grona entuzjastów TikToka?

Logo-TikTok

Logo platformy TikTok

Historia aplikacji w pigułce

Zacznijmy od najważniejszych informacji dotyczących aplikacji TikTok, który pochodzi z Chin. Tam w 2016 r. wystartował pod nazwą Douyin („wibrujące dźwięki), jako własność ByteDance. Założenia były identyczne i już rok od premiery przyniosły pierwsze sukcesy. Aplikacja osiągnęła wówczas 100 mln użytkowników oraz miliard wyświetleń materiałów video w ciągu dnia.

W efekcie postanowiono, aby wkroczyć na rynki kolejnych państw. Pierwsze było USA, gdzie w 2017 r. zadebiutował TikTok. W tym samym roku firma wykupiła konkurencyjny serwis Musical.ly. Stała się jednocześnie najpopularniejszą platformą do tworzenia różnorodnego contentu w formie video.

Co znajdziemy na TikToku?

Jak zostało już wspomniane, zawartość TikToka bazuje wyłącznie na krótkich filmikach. Wyświetlają się w pozycji wertykalnej a przeglądanie możliwe jest po przesunięciu kciuka w górę. Ten ruch jest na tyle prosty, że sprzyja on zwiększonemu czasowi, jaki poświęcają użytkownicy korzystając z aplikacji.

Statystyki wskazują, że czas użytkowników poświęcony na TikToka wynosi średnio 500 minut w ciągu miesiąca.

Z całego ogromu można wyróżnić kilka najczęściej powtarzających się rodzajów. Pierwszym z nich są challenge, które należy opatrzyć stosownym hasztagiem. Mogą być to aktualne trendy w aplikacji dotyczące danego dźwięku lub po prostu piosenki.

Na TikToku znajdziemy:

  • lip-sync, tańce,
  • poradniki DIY,
  • vlogi z podróży,
  • tutoriale makijażowe,
  • przepisy,
  • materiały, gdzie autor wypowiada się na jakiś temat,
  • opinie różnego zakresu oraz recenzje produktów, nawet profesjonalne porady dotyczące przepisów prawnych.

Nie ma żadnych ograniczeń, a im dłużej przeglądamy stronę główną, tym więcej interesującego contentu możemy odnaleźć.

Firmowy TikTok – ltbmarketing

Wszystko to staje się potwierdzeniem dla statystyk. Popularność TikToka polega głównie właśnie na różnorodności treści jakie znajdują się na platformie. Dodatkowym atutem jest automatyczne dopasowanie do preferencji użytkownika. Nie jest on skazany na poszukiwanie i wybór tego co chce oglądać. Nie traci na to czasu, a nawet jeżeli propozycja przedstawiona przez algorytm nie spodoba mu się może z łatwością przewinąć dalej. Sama aplikacja szybko się uczy, które treści najbardziej będą pasowały, a jak sami użytkownicy podkreślają

„Dobre TikToki trzeba sobie wyklikać”.

Ten wielobarwny kolaż od zabawnych filmików po bardziej ambitne treści jest bardzo przyjemny w przeglądaniu. Można stracić poczucie czasu, zwłaszcza, że jeden materiał trwa zazwyczaj od 15 do maksymalnie 60 sekund. Oprócz zalet z punktu widzenia użytkownika, TikTok posiada szereg korzyści dla twórców. Montaż oraz nagrywanie jest bardzo proste, tak aby realizować założenia marki. Stawia ona sobie misję, aby osoby korzystające z platformy mogły dzielić się wyobraźnią, wiedzą i przeżywać wspólne chwile bez względu na położenie geograficzne.

Sami TikTokerzy oprócz generowania nowych treści video mogą tworzyć transmisje live, gdzie następuje interakcja z ich obserwatorami. Mając szeroki zasięg możliwe jest także zyskanie współpracy biznesowej ze znaną marką np. poprzez udział w challengu. Przynosi to kolejną grupę, która może czerpać korzyści, dzięki aplikacji.

Wykorzystaj TikTok do swoich działań marketingowych

Pierwszą podstawą do zainwestowania w działania na TikToku jest cel dotarcia do grupy docelowej, zwłaszcza jeżeli to młodzież. Spędza ona najwięcej czasu na tej platformie, a potencjał viralowy materiałów może dodatkowo wpłynąć na efekt oddziaływania komunikatów promocyjnych. Aplikacja ta doskonale sprawdza się w branżach dotykających tematów lifestylowych. Jeżeli więc Twoja firma oferuje np. produkty beauty, wycieczki lub ubrania TikTok jest doskonałym narzędziem do budowania wizerunku w sieci. Nie dotyczy to dóbr luksusowych, których charakter nie pasuje do aplikacji.

Chociaż w głównej mierze content na TikToku jest rozrywkowy, każdy może znaleźć dla siebie swoją niszę. Również firmy z sektora usługowego odnajdą swoje miejsce na platformie. Oprócz pokazywania efektów swojej pracy lub szkoleń możesz wspierać kreację eksperta z danej dziedziny. Salon beauty może edukować o właściwej pielęgnacji, a szkoła językowa dzielić się cennymi wskazówkami dotyczącymi wymowy słów lub zwrotów przydatnych podczas podróży.

@wierzbickipracowniaDzisiejszy blond ✨👌🏻♬ Hit It – Yung Skrrt

 Filmik z branży beauty na profilu  wierzbickipracownia – TikTok

Wspomniane wsparcie influencerów jest niezwykle przydatne podczas kampanii marketingowej. Dzięki znanym TikTokerom ukazującym dany produkt na swoich kanałach w social mediach, można zwiększyć swoje zasięgi. Także istnieje wysokie prawdopodobieństwo przyciągnięcia nowych klientów. Potencjał jest ogromny, a kolejne aktualizacje aplikacji sprzyjają rozwojowi TikToka jako narzędzia marketingowego.

Nowości na platformie TikTok

Co kilka miesięcy platforma postanawia ulepszyć swoje działanie w ramach rozwoju świadczonych usług. Nowości dotyczą zarówno użytkowników, jak i twórców. Wybraliśmy kilka najciekawszych, które niewątpliwie stanowią wsparcie w digital marketingu.

Program partnerów marketingowych

Uruchomienie tego elementu ma na celu rozszerzenie potencjału reklamowego TikToka. Platforma przy wsparciu narzędzia zwiększa także zakres możliwości dla marek. Korzystanie z programu partnerów marketingowych polega na wyświetlaniu zatwierdzonych treści promujących usługę, markę lub produkty. Sporym wsparciem są narzędzia służące do kreacji ciekawych reklam, które dodatkowo mają charakter challengu i interakcji pomiędzy użytkownikami.

Marka Ziaja na platformie TikTok, oromująca swoje produkty

TikTok uruchomił także możliwość bezpośredniej sprzedaży z poziomu aplikacji. Wszystkie te działania opierają się o założenia aktualnego priorytetu marki czyli TikTok for Bussines uruchomionego dwa lata temu. Podobnym przykładem działań jest wprowadzenie procesu generowania leadów. Co to jest i jak można wykorzystać go do realizacji własnych celów digital marketingu?

Czym jest lead i jak go wykorzystać w digital marketingu

Lead to inaczej osoba lub firma, która należy do potencjalnej grupy zainteresowanych zakupem z danego asortymentu produktów lub usług. W kontekście digital marketingu odnosi się do osoby lub firmy, który dobrowolnie pozostawia swoje dane przy pomocy wypełnionego formularza.

Wyróżniamy trzy rodzaje leadów:

  • kontaktowy (osoby, których nie można na danym etapie sklasyfikować, jako potencjalni klienci);
  • marketingowy (występuje zainteresowanie samym produktem, ale nie widać chęci do zakupu);
  • sprzedażowy (najbardziej pożądany, ze względu na swój charakter; odnosi się do osób, które wyraziły zainteresowanie oraz są gotowe do podjęcia czynności finalizujących transakcję).

Generowanie leadów najprościej można wytłumaczyć jako pozyskiwanie potencjalnych klientów. Pozyskane informacje dają dane ukazujące jakie jest prawdopodobieństwo skorzystania z oferty i finalizacja zakupu.

Pod definicją kryje się szereg kolejnych czynności marketingowych mających na celu właśnie nowych odbiorców. Aby to osiągnąć należy uważnie przypatrzeć się danej grupie na podstawie persony. Pozwoli to na utworzenie odpowiedniej strategii wraz ze ścieżką konwersji. Należy także w tym zakresie wyznaczyć i zrozumieć przykładową drogę zakupową, czyli customer journey:

  • uświadomienie zapotrzebowania oraz zaistnienia problemu,
  • zdefiniowanie problemu oraz poszukiwanie rozwiązania,
  • znalezienie produktu lub usługi a następnie podjęcie decyzji zakupowej, która niweluje zdefiniowany problem.

Każdy z etapów wymaga użycia odrębnego medium do przesłania przekazu reklamowego. Decyzja musi zostać uważnie rozpatrzona, gdyż od tego zależy osiągnięcie wyznaczonych celów kampanii. Pozostając w temacie TikToka warto przytoczyć przykład, obrazujący wykorzystanie go w praktyce. Będzie on doskonałą platformą dla pierwszego kroku.

W tej fazie należy skupić się na dotarciu do potencjalnych odbiorców w jak największym zakresie. Ukazywanie oferty w sposób mający wzbudzić zainteresowanie przełoży się na odczucie braku danej rzeczy lub usługi w życiu użytkownika TikToka. Film wychwalający zalety można na samym wstępie odrzucić. Ukazanie zastosowania w codziennym życiu, efektów po skorzystaniu będzie lepszym sposobem na dotarcie do nowych klientów.

Generowanie leadów na TikToku

Kampania lead generation opiera się na pozyskaniu zainteresowania użytkownika, który wchodzi na dany profil w serwisie. Znajduje tam zachęcającą ofertę, czyli lead magnet. W tym przypadku jest to wartościowy materiał video.

Jak włączyć kampanie lead generation na Tiktok – instrujca YouTube

W kontekście TikToka sam proces rozpoczyna się wraz z wypełnienie formularza przez użytkownika. Dzięki zamieszczeniu danych osobowych daje sygnał o zainteresowaniu danym produktem lub usługą. Reklamodawcy korzystają z przesłanych leadów zintegrowanych z CRM firmy. Jest to ogromna szansa na pozyskanie nowej grupy odbiorców. Oprócz tego marka może przesyłać spersonalizowane komunikaty. Jest to wsparciem w budowaniu relacji pomiędzy nią a klientem, co stanowi istotny aspekt dla wielu konsumentów.

Wykorzystaj potencjał TikToka do swoich działań

TikTok jest idelaną platformą dla branży reklamowej. Dzięki szerokiemu doborowi narzędzi oraz różnorodności treści, jakie są tam publikowane, można dotrzeć niemalże do każdej grupy odbiorczej. Właściwie prowadzone działania oraz kampanie digital marketing w oparciu o tę platformę przynosi wiele korzyści. Wystarczy mieć pomysł na ciekawy content, który przyciągnie obserwatorów, a wraz z rozwojem kanału można poszerzać ich grono, podobnie jak klientów.

Napisz do nas, a zajmiemy się Twoimi profilami w social media

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *