Sytuacja na rynku pracy daje jednoznaczną odpowiedź – warto, a nawet trzeba dbać o markę pracodawcy. Employer branding, jeżeli jest autentyczny i zgodny z polityką firmy, stanowi niebywałą siłę, którą warto pokierować we właściwym kierunku.
Musimy wiedzieć, iż marka pracodawcy związana jest nie tylko z propozycjami dla samych kandydatów. Siłą nie jest już tylko promowanie pakietów socjalnych, medycznych, czy firmowych samochodów. Ważne jest także to, jak wygląda marka na zewnątrz, jakie ma wartości oraz które możliwości niematerialne może zaproponować.
W artykule przedstawiamy 10 punktów, które są niezwykle istotne z punktu widzenia skuteczności działań employer brandingowych.
Sprawdź, jak możemy Cię przygotować!
Każdy typ kampanii, niezależnie czy politycznej, sprzedażowej, czy rekrutacyjnej, powinniśmy realizować w oparciu o schemat lejka sprzedażowego. Zweryfikujmy cały proces rekrutacji – przeanalizujmy jak wygląda proces tworzenia oferty, publikacji w materiałach wewnętrznych i zewnętrznych, komunikacji z kandydatem i potwierdzania naszych mocnych stron. Działajmy w oparciu o model candidate journey i w odpowiednim momencie przekazujmy dedykowany komunikat marketingowy.
Pytania, dzięki którym możemy zastanowić się nad naszym procesem marketingowym:
Całość powinniśmy zakończyć strategią działań uwzględniającą przedstawione poniżej punkty.
Jeden z moich ulubionych elementów każdej kampanii. Social proof to po prostu psychologiczna koncepcja według której ludzie kierują się zachowaniami, opiniami i decyzjami innych osób.
W przypadku strategii employer brandingowej social proof ma na celu przekonanie potencjalnych klientów do podjęcia decyzji zakupowej na podstawie pozytywnych doświadczeń i opinii innych osób.
Jak to zrobić? Schemat jest prosty:
Schemat prosty, ale istotne jest właściwe zaprogramowanie całego procesu zgodnie z poszczególnymi etapami candidate journey.
Etap weryfikacji pracodawcy w wyszukiwarkach internetowych jest nieunikniony, najpewniej proces ten będzie sprawdzany przynajmniej dwukrotnie przez potencjalnego pracownika. Co jako marketingowcy musimy sprawdzić:
Na podstawie odpowiedzi na powyższe pytania i candidate journey zaplanujmy publikacje i wyniki, które chcemy przedstawić w Google. Mogą to być między innymi:
Opinie jako element social proof jest najistotniejszym elementem, który może wpływać na pierwszą reakcję na ogłoszenie o pracę. Doskonale wiemy, że użytkownicy, klienci, ale także pracownicy najchętniej dzielą się negatywnymi opiniami. Takie podejście jest groźne dla każdej firmy, dlatego też musimy zaplanować efektywną strategię.
Co należy zrobić?
Miałem styczność wieloma firmami o dobrej, lub bardzo dobrej opinii pracodawcy, które niestety wszystkie swoje zalety miały schowane w szafie. Często było tak, że dopiero w trakcie rozmów i spotkań managerowie i właściciele firm potrafili przedstawić zalety pracy w ich firmach.
Wielokrotnie uznawali zalety pracy w ich firmach jako standard, o którym nie powinno się nawet informować. W takim przypadku należy przeprowadzić consulting z osobami spoza organizacji, którzy będą mogli wskazać elementy PR-owo odpowiednie i pokazać jak małymi kwestiami można poprawić wybrane elementy i wykorzystać je marketingowo.
Employee Advocacy to strategia, w której pracownicy promują swoją organizację jako miejsce do pracy. W ramach strategii pracownicy wypowiadają się pozytywnie o swojej firmie, często przez media społecznościowe, ale również na różnych eventach, konferencjach czy spotkaniach networkingowych.
Tego typu elementy oczywiście należy wykorzystać w candidate journey.
Jak?
Przypiszmy naszej marce osobisty, ludzki element. Celem jest stworzenie bardziej osobistej i autentycznej korelacji z kandydatami. W poszczególnych elementach candidate journey pokazujmy jednego, wybranego członka zespołu firmy (manager, członek zarządu, prezes), który przejmie komunikację i będzie niejako reklamował firmę jako miejsce pracy.
Dzięki takiemu zabiegowi będziemy mogli stworzyć silniejszy związek emocjonalny z kandydatami już na początku kontaktu z marką oraz wyróżnimy firmę na tle bezosobowych spółek i korporacji.
Case study sugeruję wykorzystywać w zróżnicowanych kampaniach. Jest to idealny element do zaprezentowania marki jako miejsca właściwego na wybranych etapach kariery.
Co możemy przedstawić:
Możemy także przedstawić przykłady elastyczności w praktyce. Zaprezentujmy, jak pracownicy korzystają z elastycznych godzin pracy, możliwości pracy zdalnej i jak praca przyczynia się do zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.
Wizja i misja mają istotne znaczenie w strategii employer brandingowej, ponieważ stanowią fundament dla budowania marki pracodawcy i przyciągania odpowiednich pracowników. Wizja firmy powinna być inspirująca i atrakcyjna – zaplanujmy wielotorową kampanię informacyjną. W ramach tych działań możemy także zaprezentować storytelling. Pamiętajmy, by całość miała odzwierciedlenie w działaniach firmy.
Bądźmy konkretni w przekazach tekstowych, ale efektowni w działaniach kreatywnych. Nie działajmy szablonowo, postarajmy się wdrażać projekty graficzne trafiające w punkt i pozwalające na wyróżnienie się wśród konkurencji. Planując kreacje graficzne pamiętajmy o candidate journey i o tym, by we właściwych projektach pokazać odpowiednie zalety.
W dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy skuteczny employer branding jest kluczowym elementem w pozyskiwaniu i zatrzymywaniu najlepszych talentów. Omówiliśmy 10 głównych czynników, których zaplanowanie i wdrożenie może poprawić skuteczność działań rekrutacyjnych. Istotne jest dostosowanie poszczególnych elementów do candidate journey, o czym wiele firm niestety nie wie, bądź nie ma kompetencji do ich wdrożenia.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.