Przygotowanie kampanii SEO dla lokalnego ośrodka uzależnień wymaga nie tylko doskonałej znajomości zasad pozycjonowania, ale przede wszystkim pewnego zrozumienia branży. Dla naszego klienta, który już wcześniej współpracował z inną agencją marketingową, ważne było osiągnięcie realnych, widocznych efektów, poprawa pozycji w Google, ale też utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Jak poprowadziliśmy jego przypadek i osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego o 11 870,40%?

Charakterystyka klienta i projektu

Prace przygotowawcze do kampanii SEO dla Ośrodka Przebudzenie trwały od lipca 2018 roku. Nasz klient, prywatny ośrodek leczenia uzależnień pod Wrocławiem, zgłosił się do nas w trakcie rezygnowania ze współpracy z inną agencją marketingu internetowego, która nie spełniła jego oczekiwań w zakresie promocji w sieci. Stworzona przez agencję strona, jak i działania w zakresie SEO nie przełożyły się na dobrą widoczność w Google ani na efekt biznesowy, jakiego spodziewał się klient.

Zadanie stojące przed specjalistami LTB było utrudnione właśnie przez negatywne doświadczenia ze współpracy z agencją – musieliśmy osiągnąć widoczne i zadowalające efekty, ale jednocześnie podejmować decyzje tak by klient nie uznał ich za zbyt ryzykowne czy nieuzasadnione. Zawsze działamy jednak w sposób jasny odnośnie promocji – przeprowadziliśmy audyt SEO, przepracowaliśmy z klientem cele kampanii i wprowadzaliśmy zmiany krok po kroku, dążąc do poprawy widoczności strony w Google.

Cele kampanii – podstawowe założenia projektu

Mając w świadomości poprzednie doświadczenia naszego klienta skupiliśmy się na tym, by wyznaczyć cele jasne, zrozumiałe i osiągalne. To jedno z podstawowych założeń budowania skutecznej kampanii w marketingu internetowym – cele mają być realistyczne i do osiągnięcia dzięki wprowadzanym zmianom. Ostatecznie postawiliśmy na:

  • poprawę ruchu na stronie,
  • wzrost ruchu organicznego,
  • zwiększenie zaangażowania użytkowników na stronie,
  • wzrost widoczności marki,
  • osiągnięcie topowych pozycji na wybrane frazy kluczowe,

oraz, poprzez osiągnięcie celów marketingowych, cele biznesowe w postaci zdobycia pacjentów na wybrane usługi.

Jak wyglądała sytuacja przed rozpoczęciem pracy?

Punkt wyjściowy dla działań w stronę poprawy widoczności strony klienta w Google nie prezentował się najlepiej. Dla najważniejszych fraz kluczowych strona pojawiała się w TOP 3 tylko jeden raz, w TOP 10 – 19 razy, a w TOP 50 – 190 razy. To zdecydowanie za mało, by realnie wyróżnić się na tle konkurencji i zdobyć uwagę potencjalnych klientów. Ruch organiczny na stronie kształtował się na poziomie 52 użytkowników miesięcznie. Z biznesowego punktu widzenia to zdecydowanie za mało, by mówić w ogóle o sensie utrzymywania strony internetowej.

Dane dla osrodekprzebudzenie.org na podstawie raportu SENUTO z dnia 2.07.2018.

Brak domeny w TOP10 po najważniejszych frazach kluczowych nie daje szans przebicia się przez konkurencję i dotarcia do osób, które mogą być zainteresowane usługami ośrodka. Wyniki takie były jednak efektem niskiej jakości optymalizacji wprowadzonej na stronie – nasycenie tekstów przypadkowo wybranymi i nie do końca przemyślanymi frazami nie gwarantuje uzyskania żadnej dobrej pozycji, nie wspominając już o jej utrzymaniu.

Pracę nad stroną klienta potraktowaliśmy jak zupełnie nowy projekt nieoptymalizowanej wcześniej strony.

Najważniejsze działania w projekcie – realizacja założeń

Realizację projektu rozłożyliśmy na kilka najważniejszych etapów, skupiając się na analizie fraz kluczowych, audycie SEO, a później działaniach optymalizacyjnych na bazie zdobytych informacji. Efekty działań były na bieżąco monitorowane i dopracowywane, tak by osiągnąć pełną realizację celów.

Analiza fraz kluczowych

Znając wcześniejsze, słabe efekty optymalizacji strony przeprowadziliśmy pełną analizę fraz kluczowych w oparciu o brief i informacje uzyskane od klienta, analizę konkurencji oraz popularność fraz kluczowych. Korzystając z narzędzi Google, w tym planera słów kluczowych, byliśmy w stanie przybliżyć klientowi frazy mające największe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji oraz te, w które opłaca się inwestować czas i pracę.

Wybierając frazy kluczowe skupiliśmy się na głównych kategoriach usług ośrodka leczenia uzależnień (frazy związane z detoksem i odtruciami, nerwicą i depresją, leczeniem uzależnień) oraz frazach lokalnych, dzięki którym skierowaliśmy zainteresowanie stroną i ofertą do użytkowników zlokalizowanych we Wrocławiu i okolicach.

Audyt SEO

Audyt SEO przeprowadzony na stronie był jednym z najważniejszych punktów wyjściowych dla wprowadzania zmian i optymalizacji. Jego rezultaty pokazały, że:

  • kluczowe podstrony nie były odpowiednio zoptymalizowane na odpowiadające im frazy,
  • nie powstały dedykowane podstrony pod wybrane frazy kluczowe,
  • na wielu podstronach brakowało opisów meta title i description,
  • strony nie zostały zoptymalizowane na słowa kluczowe wysokiej wartości,
  • na witrynie pojawiały się łańcuchy przekierowań, ze stronami prowadzącymi do podstron przekierowujących na inne podstrony,
  • pliki robots.txt oraz mapa strony nie zostały prawidłowo ustawione,
  • na stronie brakowało treści wspierających optymalizację strony,
  • grafiki były zbyt duże i niewłaściwie przygotowane.

Praca z witryną – optymalizacja techniczna

Przed przystąpieniem do działania zespołu specjalistów SEO, optymalizację strony oddaliśmy w ręce działu technicznego, który skupił się na poprawie działania strony. W ramach optymalizacji technicznej przygotowaliśmy odpowiednią strukturę podstron, zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy nowe podstrony odpowiednie dla oferowanych usług, przygotowaliśmy stronę pod publikację treści blogowych oraz wprowadziliśmy zmiany UX na stronie poprawiające doświadczenia użytkownika stykającego się ze stroną ośrodka.

Optymalizacja pod kątem SEO

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu technicznemu strony, stworzeniu odpowiednich podstron i przygotowaniu treści mogliśmy zająć się optymalizacją SEO, w tym:

  • dostosowaniem struktury strony do promocji po wybranych frazach kluczowych,
  • stworzeniem nowych treści nasyconych frazami kluczowymi,
  • przygotowaniem i optymalizacją treści nagłówków, ustaleniem ich właściwej hierarchii,
  • wprowadzeniem linkowania wewnętrznego,
  • optymalizacją znaczników title, meta description, poprawiając w ten sposób CTR w SERPach (współczynnik klikalności w wynikach wyszukiwania),
  • optymalizacją tagów alt dla zdjęć i grafik,
  • usunięciem i poprawą duplikowanych tekstów,
  • instalacją certyfikatu SSL, ważnych z perspektywy użytkownika. Powiadomienia o braku SSL w przeglądarce mogą zwiększać współczynnik odrzuceń, obniżają konwersję, obniżają liczbę wypełnionych formularzy kontaktowych – nie każdy użytkownik chce korzystać ze stron bez certyfikatu. Jego instalacja nie wpływa bezpośrednio na ranking, ale na zachowania użytkownika, a wyższy współczynnik odrzuceń może spowodować spadki w rankingu.

LinkBuilding

Budowanie sieci linków przekierowujących do strony z zewnątrz wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Przygotowując się pod link building przeanalizowaliśmy profile linków przychodzących i stworzyliśmy odpowiednią strategię zakładającą zdobycie linków ze stron lokalnych i tematycznych. Im bardziej wartościowe źródła linków, tym lepiej wpływają na pozycję strony w SERP.

6. Efekty współpracy – wzrost ruchu o 11 870,40%

Mając wyjściowo zaledwie od 50 do 100 użytkowników na stronie miesięcznie, prawidłowa optymalizacja i poprawa widoczności strony miały szansę przynieść bardzo wyraźny wzrost ruchu na stronie i przełożyć się bezpośrednio na większe zainteresowanie ofertą ośrodka. Największym osiągnięciem kampanii był bez wątpienia wzrost ruchu organicznego o 11 870,40%, z poziomu 124 do 14 920 użytkowników miesięcznie. Z perspektywy realizacji postawionych początkowo celów kampanii, realizacja zwiększenia ruchu na stronie przekroczyła oczekiwania i pozytywnie zaskoczyła naszego klienta.

Dane Google Analytics.

Równie dobre wyniki udało nam się osiągnąć w kontekście poszczególnych fraz kluczowych. Osiągnięcie TOP10 dla tych najważniejszych i poprawienie ogólnych wyników dla fraz w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 sprawiły, że widoczność strony w sieci wzrasta na wykresie bardzo wyraźnie, a sama strona dociera do faktycznie zainteresowanych odbiorców. Liczba wyników w TOP 50 wzrosła 13-krotnie, a w TOP 10 37-krotnie. W 2018 roku strona pojawiała się w TOP 3 wyłącznie dla jednej frazy. Obecnie takich pozycji mamy 182.

Dane na podstawie raportu SENUTO z dnia 22.06.2020.

Dobre wyniki potwierdzają się także przy analizie konkretnych fraz kluczowych. Jak widać na załączonym zrzucie ekranu domena dla fraz, po których obecnie pojawia się w TOP 3 i TOP 10, jeszcze w lipcu 2018 roku w ogóle nie pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Przedstawiony obraz to oczywiście tylko wycinek wszystkich wyników, z którymi udało nam się wejść do TOP 10. Przykłady mówią same za siebie.

Wykres widoczności – dane SENUTO.

Skuteczne działania SEO z LTB

Kampania pozycjonowania strony internetowej może być przeprowadzona dobrze, z zamysłem i w oparciu o realne cele albo przypadkowo, jak miało to miejsce u naszego klienta przed zgłoszeniem się o pomoc do LTB. Optymalizację strony zawsze warto zlecić doświadczonym specjalistom marketingu internetowego, skupiającym się na indywidualnym podejściu do każdego klienta, a nie ogólnikowych założeniach. Sprawdź, co LTB może zrobić dla Twojej strony internetowej i wizerunku marki w sieci.

Skontaktuj się z nami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *