Algorytmy wyszukiwarek są nieustannie udoskonalane, tak aby odpowiedzi zasugerowane użytkownikowi były jak najbliższe jego domniemanym oczekiwaniom. Jak się to ma do reklamy?
Reklama w wyszukiwarce internetowej rządzi się określonymi prawami, a jej działanie opiera się na mechanizmie działania samej wyszukiwarki: użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę interesujące go hasło, a wyszukiwarka, na podstawie algorytmów, dopasowuje wyniki do wpisanego hasła.
Wykorzystując ten mechanizm działania wyszukiwarek można wyciągnąć korzyści dla swojego biznesu na dwa sposoby:
- Poprzez pozycjonowanie stron internetowych, kiedy to wykonuje się rożne działania mające na celu poprawić pozycję naszej domeny w naturalnych wynikach wyszukiwarki
- Poprzez Google Ads, czyli płatne wyniki w wyszukiwarce (umieszczane nad wynikami organicznymi).
wyniki płatne, oznaczone jako „reklama”
wyniki organiczne, naturalne, uporządkowane wg trafności, aktualności i atrakcyjności ocenionych przez algorytmy wyszukiwarki
Choć wyniki organiczne nazywane są także wynikami naturalnymi, można na nie wpływać przez techniki SEO. Ostateczne uporządkowanie stron zależy jednak od algorytmów. Natomiast wyniki płatne, choć również podlegają uporządkowaniu na podstawie trafności, zgodności z normami Google itp., zależą także od stawki, jaką reklamodawca jest gotów zapłacić za jedno kliknięcie w jego reklamę.
Kluczowe znaczenie słów kluczowych
Skoro już wiemy, czym różnią się wyniki Google Ads od wyników organicznych, idźmy dalej. Jak łatwo się domyślić, ogromne znaczenie odgrywa to, jakie hasło użytkownik wpisze w wyszukiwarkę. W obu przypadkach wyniki zależą bowiem od wpisanego słowa. Dlatego jeśli planujesz kampanię Ads lub pozycjonowanie swojej witryny, jednym z pierwszych kroków, od którego będzie zależeć efekt podejmowanych działań, jest wybór słów kluczowych.
Można zapytać – skąd mam wiedzieć, jakie słowa kluczowe ludzie wpisują w wyszukiwarkę, jeśli chcą znaleźć dany rodzaj usług? Warto w tym przypadku kierować się najpierw własną intuicją – co ja sam mogę wpisać, by znaleźć to, czego oczekuję?
Oczywiście nie wystarczy polegać tylko na własnym przekonaniu, ponieważ zapytania użytkowników bywają zaskakujące. Ponadto użytkownik czy odbiorca danych usług nieco inaczej formułuje swoje zapytania, jako osoba nieznająca się na branży tak dobrze jak usługodawca. Dlatego warto korzystać z narzędzi do planowania słów kluczowych. Narzędzia takie pozwalają sprawdzić, czy wybrane przez nas słowa kluczowe są popularne, a także jakich podobnych zapytań używają klienci poszukując określonych informacji.
Google Keyword Planner
Jednym z popularniejszych i do tego dostępnym za darmo narzędziem jest Google Keyword Planner – to własne narzędzie Google, służące przede wszystkim do planowania kampanii Google Ads, jednak z powodzeniem można z niego korzystać również po to, by sprawdzić trafność i efektywność fraz pod pozycjonowanie.
Aby z niego skorzystać, wystarczy zalogować się na ads.google.com, używając danych logowania do zwykłego konta Google. W menu możemy wybrać opcję Narzędzia -> Planer słów kluczowych:
Zależnie od potrzeb, możesz wybrać jedno z zastosowań planera:
Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii – w tej opcji możesz wprowadzić w odpowiednie pole listę słów kluczowych (w słupku, bez przecinków!), możesz także podać stronę internetową, dla której chcesz znaleźć najtrafniejsze słowa kluczowe oraz określić kategorię tematyczną. Warto określić, czy twoje słowa kluczowe mają być ogólnopolskie czy też związane z konkretną lokalizacją.
Planer sprawdzi przygotowane słowa kluczowe pod względem średniej miesięcznej liczby wyszukiwań i określi konkurencję. Jeśli twoje słowa kluczowe są wyszukiwane miesięcznie kilkadziesiąt tysięcy razy, mogą okazać się zbyt konkurencyjne i trudne do wypozycjonowania, o ile nie posiadasz na ten cel bardzo dużego budżetu. Jeśli liczba wyszukiwań jest bardzo niska, istnieje nikłe prawdopodobieństwo, że jakiś użytkownik użyje danej frazy, aby znaleźć twoje usługi, więc wykorzystanie takiej frazy nie przyniesie oczekiwanego efektu.
Planer zaproponuje jednak sugerowane słowa kluczowe na podstawie wprowadzonej przez ciebie listy czy podanej witryny. Warto przejrzeć te sugestie, ponieważ mogą tam znaleźć się frazy, których się nie spodziewamy, a które pozwolą wygenerować większy ruch na naszej witrynie.
Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach – tu podobnie, możemy wpisać listę słów kluczowych, wybrać zasięg i sprawdzić, jak wyglądają statystyki dla zaproponowanych fraz. W przypadku kampanii Ads planer podaje od razu sugerowaną stawkę za kliknięcie, co pozwala wstępnie oszacować budżet.
Planer słów kluczowych w Google ma wiele opcji dodatkowych – pozwala mnożyć listy słów kluczowych, wprowadzać słowa wykluczające (czyli niechciane frazy – jeśli nie chcesz, aby klienci szukający danej usługi, której nie oferujesz, trafiali na twoją stronę, generując większy ruch, ale obniżając konwersję), a przede wszystkim oszacować skuteczność doboru fraz.
Jakie inne planery warto znać? Zapraszamy do drugiej części artykułu.