Marketing usług prawniczych jest dość trudnym zagadnieniem łączącym w sobie zarówno aspekty zgodności z zasadami white hat SEO, jak i zastosowania etyki prawniczej ograniczającej możliwości reklamy.

Z jednej strony nie można mówić dziś o całkowitym zakazie reklamy kancelarii prawnych, z drugiej jednak stwierdzenia takie jak „najlepsza kancelaria adwokacka w mieście” czy „z nami wygrasz każdą sprawę” zakrawają już o reklamowe przekłamanie niezgodne z etyką zawodu. W rękach specjalistów SEO i marketingu internetowego leży więc znalezienie najlepszych metod reklamy dla prawników. Jak zbudować prawidłowo wizerunek kancelarii prawnej, adwokata czy radcy w sieci?

Marketing usług prawniczych w Internecie – najważniejsze elementy budowania wizerunku kancelarii w sieci

Jak stworzyć stronę internetową kancelarii prawnej?

Stworzenie dobrej strony internetowej to podstawa budowania wizerunku kancelarii w sieci i jedno z głównych narzędzi marketingu tam, gdzie na bezpośrednią reklamę nie ma miejsca. To właśnie profesjonalna, merytoryczna i ponad wszystko prosta strona internetowa będzie stanowiła wirtualną wizytówkę kancelarii, adwokata, czy radcy prawnego i to ona z dużym prawdopodobieństwem będzie pierwszym miejscem kontaktu potencjalnego klienta z prezentowaną ofertą. To, jakie zrobi wrażenie może zadecydować o sukcesie całej kancelarii.

Dobra strona internetowa kancelarii prawnej powinna angażować czytelnika już od pierwszego kontaktu. Nowo odwiedzające ją osoby powinny już na wstępie odnaleźć informacje o:

  • działających w kancelarii prawnikach,
  • oferowanych usługach,
  • metodzie kontaktu
  • czy referencjach kancelarii wyróżniających ją na tle konkurencji.

Jednym z podstawowych, niezbędnych elementów strony internetowej będzie zrozumiałe, proste i intuicyjne menu ułatwiające poruszanie się po kolejnych podstronach i pozwalające dotrzeć do niezbędnych informacji szybko i efektywnie. Łatwość dostępu do informacji nie oznacza umieszczania wszystkiego na stronie głównej – im lepiej zaprojektowana funkcjonalność strony, tym większe szanse na dłuższe zaangażowanie uwagi potencjalnego klienta.

Dobre logo kancelarii – o jakich elementach należy pamiętać?

Pracę nad marketingiem dla prawników należy rozpocząć od stworzenia spójnego wizerunku marki, a więc przede wszystkim rozpoznawalnego logo i identyfikacji wizualnej. To one, zarówno na stronie internetowej, oficjalnych wizytówkach, drzwiach kancelarii, jak i w innych materiałach, z którymi klienci będą mieli styczność stanowią podstawowy znak rozpoznawalny prawnika. Logo opracowane z myślą o wysokiej jakości, użyteczności, profesjonalizmie i unikalności gwarantującej rozpoznawalność na tle konkurencji może zbudować lub pogrzebać odbiór marki kancelarii w sieci.

Dobre logo kancelarii w kontekście marketingu prawniczego to przede wszystkim logo zapadające w pamięć klienta, ale też kojarzące się bezpośrednio z osobą prawnika, jego specjalizacją, profesjonalnym podejściem do każdej sprawy czy zaufaniem, jakim klienci mogą obdarzyć kancelarię.

Należy pamiętać, że pojawi się ono właściwie wszędzie i od początku będzie utożsamiane z marką jako jej symbol. Nie można więc podejść do kwestii jego projektowania pobieżnie – nawet najprostsze, najbardziej minimalistyczne logo przemyślane pod kątem uniwersalności i użyteczności sprawdzi się lepiej, niż skomplikowana i nic nie znacząca symbolika.

Profesjonalne logo w marketingu dla adwokatów nie istnieje bez dokładnie opracowanej księgi znaków. To zawarte w niej informacje o stosowanej w logo kolorystyce, typografii, polu ochronnym czy proporcjach będą służyły podczas projektowania elementów identyfikacji wizualnej, a także całej strategii marketingowej. Już na początku należy zadbać o przygotowanie zdobionych logo wizytówek, papieru kancelaryjnego, firmowych kopert, teczek ofertowych, folderów kancelarii, broszur informacyjnych, stopek e-mail czy szablonów prezentacji. Wizerunek marki powinien być spójny na każdym poziomie, bo tylko tak można zadbać o pełen profesjonalizm i właściwy odbiór kancelarii w oczach klientów. Niezależnie od tego, czy przygotowanie kampanii w sieci zostanie zlecone firmie projektującej logo, czy zupełnie innej agencji marketingowej, dzięki księdze znaków możliwe będzie zachowanie spójności wizerunkowej kancelarii na przestrzeni wszystkich mediów.

Content marketing dla prawników

Dlaczego warto prowadzić firmowego bloga?

Marketing prawniczy opiera się przede wszystkim na budowaniu profesjonalnego wizerunku kancelarii i tworzenia wśród potencjalnych klientów świadomości, że określone zagadnienia prawne nie są dla adwokata obce. Z tego tez powodu jednym z ważniejszych elementów strony powinien być blog, który można wykorzystać w kontekście budowania pozycji w Google, ale przede wszystkim zastosować jako źródło wiedzy i informacji dla czytelnika strony. Na blogu takim można opisywać aktualne tematy i zmiany prawne, prezentować przykłady przeprowadzonych spraw w charakterze „case study” i oswajać pewne zagadnienia trudne zarówno pod kątem obowiązujących przepisów, jak i nasycenia emocjonalnego sprawy. Doskonałym przykładem dobrego wykorzystania bloga jest załączony poniżej fragment publikacji jednej z kancelarii na temat praw dziadków względem wnuków po rozwodzie rodziców.

Wykorzystanie contentu blogowego na przykładzie strony https://www.umocowana.pl

Wpisy gościnne – dlaczego artykuły sponsorowane są tak ważne?

Równie ważną rolę w marketingu dla adwokatów stanowią publikowane w serwisach zewnętrznych wpisy gościnne. Dobrym miejscem na takie publikacje są portale typu Infor.pl, Bankier itp. wykorzystywane przez wielu czytelników jako sprawdzone źródło wiedzy prawnej. Jeśli w tekstach takich zostanie załączony link przekierowujący na stronę kancelarii, zyskujemy cenne linkowanie zewnętrzne, ale przede wszystkim budujemy wizerunek adwokata na zaufanych portalach branżowych z których wielu klientów kancelarii chętnie korzysta. To tam można skupić się na tworzeniu treści pozycjonujących domenę w wyszukiwarkach na bardziej złożone i popularne zapytania. Wpisy gościnne skupiają się na udzieleniu odpowiedzi na zadane pytanie, a nie jedynie zaprezentowaniu oferty konkretnej kancelarii.

Wideo jako sposób na ciekawą prezentację marki

Chcąc przyciągnąć uwagę do kancelarii i wyróżnić się na tle konkurencji nie możemy dziś korzystać jedynie z form tekstowych – dominacja treści wizualnych, w tym również wideo jest coraz bardziej zauważalna także wśród profesjonalistów. W ramach prowadzenia profilu na Facebooku, dodatkowych materiałów na stronę, a nawet własnego kanału na YouTube, można przygotowywać krótkie reportaże, wywiady, wypowiedzi eksperckie czy case study prezentujące działalność kancelarii. Krótkie formy wideo zwrócą uwagę użytkownika, odpowiedzą na zapytania tych, którzy nie chcą spędzać czasu na czytaniu i posłużą do zróżnicowania treści na stronie, która stanie się w ten sposób nieco bardziej przystępna i „ludzka”.

Przykład budowy marki personalnej prawnika na serwisie YouTube.com

Pozycjonowanie i SEO – skuteczny marketing prawniczy w sieci

Pozycjonowanie w sieci to bez wątpienia jeden z podstawowych elementów marketingu prawniczego wpływający bezpośrednio na wizerunek i widoczność kancelarii. Według statystyk publikowanych przez Visualcapitalist.com, wyszukiwarka Google jest odpowiedzialna za 94% całkowitego ruchu organicznego w sieci. Z punktu widzenia SEO znacznie ważniejszy wydaje się być jednak fakt, aż 75% użytkowników korzystających z wyszukiwarki podczas przeglądania rezultatów nie przechodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania, 80% całkowicie ignoruje wyświetlające się na górze płatne reklamy Google, a czołowa 5 rezultatów dla danego hasła kluczowego zbiera nawet 70% wszystkich kliknięć. Jak pokazuje przykład jednego ze współpracujących z nami Klientów, dążenie do osiągnięcia najwyższych pozycji w wyszukiwarce dla wielu ważnych słów kluczowych jest drogą do sukcesu marketingu dla prawników.

Pozycjonowanie po frazach specjalistycznych dla kancelarii prawnej.

Kancelaria, dla której prowadziliśmy działania marketingowe działa, podobnie jak znaczna większość prawników, głównie na rynku lokalnym. W związku z tym znaczna część pozycjonowania musi opierać się tutaj o wykorzystanie fraz lokalnych, np. „adwokat gwiazd Wrocław”.

Podawane przez Google statystyki wskazują, że nawet 72% usług wyszukiwanych przez użytkowników zawiera doprecyzowaną lokalizację, a znaczna część tego ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych.

Wykorzystanie geolokalizacji i pozycjonowanie na frazy long tail określające obszar działania kancelarii mają szansę przyciągnięcia uwagi klientów z największym potencjałem na skorzystanie z jej usług.

Google Moja Firma – jak wykorzystać potencjał lokalizacji w marketingu?

Usługa Google Moja Firma, połączona ściśle z mapami Google i budowaniem widoczności w sieci w oparciu o lokalizację firmy, zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu. Samo stworzenie profilu oczywiście nie będzie tu wystarczające – jako specjaliści SEO wiemy, że należy zadbać o dokładne uzupełnienie wszystkich danych, wstawienie zdjęć, czy umożliwienie klientom kancelarii dodawania opinii. Tak stworzony profil daje niepowtarzalną możliwość zaprezentowania firmy potencjalnym klientom nawet wtedy, gdy samo pozycjonowanie strony nie jest jeszcze rozbudowane na tyle, by przynosiło sukces i pozycjonowało ją na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Docelowy klient kancelarii nie będzie gotowy podróżować daleko w poszukiwaniu usługi, którą może znaleźć u innego prawnika bliżej siebie – jeśli widzi kancelarię na mapie w swojej okolicy, prawdopodobnie to ją sprawdzi jako pierwszą w poszukiwaniu rozwiązania dla siebie.

Google Ads i płatne reklamy, a etyka zawodu

Przytoczone wcześniej statystyki pokazywały, że nawet 80% użytkowników ignoruje sponsorowane wyniki wyszukiwania, czyli jedną z głównych funkcjonalności Google Ads. Nie oznacza to jednak, że należy z nich całkowicie rezygnować, a wręcz przeciwnie – wykupienie reklam na odpowiednie frazy kluczowe znacząco podniesie widoczność kancelarii w sieci i zwiększy szanse na przyciągnięcie odpowiednich klientów. Konkurencja jest jednak duża, dlatego tworząc dobrą reklamę w Google Ads należy nie tylko być, ale wyróżnić się na tle innych kancelarii. Dobre call-to-action zachęca do odwiedzenia strony bardziej niż stwierdzenie „wygramy dla Ciebie każdą sprawę”. Podkreślmy w reklamie dlaczego jesteśmy najlepsi w tym, co robimy, pokazując swoje zalety w zgodny z etyką prawniczą sposób i odpowiadając na zapytania dla frazy, na którą pozycjonujemy reklamę. Takie pozycje przyciągną uwagę nawet tych, którzy ignorują płatne wyniki wyszukiwania.

Wysoka konkurencja w Google Ads dla wyników lokalnych

Jak zaplanować działania marketingowe dla prawników w social media

Media społecznościowe są obecnie nieodłączną częścią codzienności wielu użytkowników Internetu, dlatego niewykorzystanie ich w marketingu dla prawników byłoby zwyczajnie utratą okazji na prezentację osiągnięć i profilu kancelarii w sposób bardziej przystępny dla użytkownika. W jakie profile warto zainwestować swój czas? Przede wszystkim LinkedIn, który stanie się profilem firmowym, a jednocześnie wizytówką samego adwokata i sposobem na prezentację go w jak najlepszym świetle. Drugim ważnym kanałem działania w social media będzie Facebook, który wbrew pozorom może stanowić naprawdę doskonałą platformę marketingową nawet dla prawnika.

Na firmowym profilu Facebook możemy przedstawiać aktualne wiadomości, przykłady spraw, case study, czy codzienne informacje o życiu kancelarii łagodzące nieco jej wizerunek i pokazujące, że adwokat jest również zwykłym człowiekiem. Aby profil taki miał jednak sens i działał korzystnie z perspektywy marketingowej, należy odpowiednio go zoptymalizować.

Powinniśmy skupić się na przygotowaniu:

  • zdjęcia w tle,
  • sloganu przyciągającego uwagę użytkowników,
  • optymalizacji adresu URL,
  • przemyślanej treści w zakładce „O Nas”,

oraz regularnym aktualizowaniu informacji firmowych. Cały wizerunek musi być oczywiście stworzony w oparciu o opracowaną wcześniej księgę znaku i tworzyć spójną całość ze stroną internetową.

Pracując przy profilach społecznościowych warto przygotować jasną strategię komunikacji marki i już na początku ustalić sobie jednolity szablon graficzny postów, które będą na profilu publikowane. Taka spójność wizerunkowa zbuduje wrażenie profesjonalizmu i od początku skojarzy się z kancelarią godną zaufania i uwagi. Jako specjaliści marketingu prawniczego możemy zaproponować Państwu przygotowanie dokumentu dla pracowników kancelarii w celu optymalizacji ich własnych profili osobowych, w których powinno znaleźć się tło powiązane graficznie z tłem marki, profesjonalny nagłówek, opis stanowiska pracy, czy prezentacja osiągnięć. Warto, by profile takie były powiązane z kontem firmowym, dając użytkownikom szanse na zapoznanie się z dokładnym profilem każdego adwokata.

PR i e-PR w budowaniu wizerunku kancelarii prawnej

Wizerunek to nie tylko to, co firma mówi sama o sobie, ale i to, co mówią o niej inni. Nie można więc starać się budować reputacji kancelarii prawniczej wyłącznie na właściwym pozycjonowaniu strony internetowej, zdobywaniu wpisów gościnnych czy publikacjach w mediach społecznościowych. Ogromną rolę w pozyskiwaniu ruchu na stronie i nowych klientów odegrają opinie wyrażane przede wszystkim przez tych, którzy już z kancelarią współpracowali.

Opinie w Google Moja Firma

Użytkownicy mają obecnie możliwość dzielenia się swoim zdaniem na temat danej firmy za pomocą opinii w Google, wyświetlających się zaraz po kliknięciu w jej profil na mapie w wyszukiwarce. Przygotowując skuteczne działania marketingowe musimy uwzględnić pojawiające się tam opinie, załączając je w postaci wtyczki na stronie głównej kancelarii, ale też prosząc klientów o dzielenie się opiniami np. w Google Moja Firma czy na Facebooku. Wielu użytkowników poszukuje wręcz informacji o kancelariach wpisując frazy „nazwa kancelarii + opinie”. Trzeba więc na nie uważać, kontrolować wizerunek kancelarii i odpowiadać na opinie nieprzychylne – 5 gwiazdek i wyłącznie pozytywne reakcje mogą sugerować manipulację opiniami i odrzucać tak samo, jak wynik 1-gwiazdkowy.

W ramach e-PR warto zorganizować na stronie internetowej osobną zakładkę z referencjami, na której pojawią się zarówno zsynchronizowane z Google opinie klientów kancelarii, jak i informacje o zdobytych dyplomach, certyfikatach i sukcesach w głośnych sprawach sądowych.

Marketing dla prawników w dużej mierze opiera się dziś o działania w sieci, jednak nie można zapominać że w dalszym ciągu warto jest działać także w bardziej tradycyjnych mediach. Dobrym pomysłem są tu np. wypowiedzi publikowane w prasie, które w naturalny sposób zwiększają zasięg marki kancelarii i trafiają do klientów, którzy mogą nie poszukiwać konkretnych informacji prawnych, ale przypadkiem poznać naszą markę i zapamiętać ją na przyszłość.

Marketing dla prawników – znajdź swoją niszę i działaj

Wiele kancelarii prawnych działa w stosunkowo niszowych obszarach prawa, oferując usługi niespotykane na co dzień u konkurencji. Zamiast więc wykorzystywać do pozycjonowania wyłącznie frazy ogólne i lokalne, warto skupić się na swojej niszy i wykorzystać ją na własną korzyść. Zgodnie z prawem brandingu, jeśli nie możesz być pierwszy w danej kategorii, stwórz własną kategorię i wypromuj się w niej jako pierwszy. Najlepszym przykładem mogą być tu kancelarie wykorzystujące wspominaną już frazę „adwokat gwiazd”, „prawnik osób publicznych”, „adwokat celebrytów”, czy „rozwody gwiazd adwokat”. Nie są to być może frazy wyszukiwane przez bardzo szerokie grono klientów, ale jeśli już ktoś szuka obsługi prawnej w tym zakresie, z dużym prawdopodobieństwem trafi na kancelarię naszą, a nie konkurencji, która o takiej działalności w ogóle nie informuje.

W LTB wiemy doskonale, jak skutecznie wykorzystać niszę i zróżnicowane frazy kluczowe, by osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarkach i zbudować spójny wizerunek marki w sieci. Wśród naszych klientów pojawiają się także kancelarie prawne, z którymi odnieśliśmy już wiele sukcesów i dzięki którym nasi specjaliści na bieżąco poprawiają stosowane techniki tak, by działać zgodnie z etyką zawodu, a jednocześnie maksymalnie wykorzystywać potencjał marketingowy kancelarii i prawników.

Zdecyduj się na profesjonalną obsługę marketingową – Napisz do nas!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *