Marketing na godziny to pojęcie, które stosowane jest nie tylko do rozliczenia z klientem według liczby przepracowanych godzin, ale również szansa na to, by dość swobodnie operować używanymi kanałami i sposobami promocji marki.
Marketing na godziny może szybciej celować w źródło problemu, a w sytuacji jego rozwiązania szybko przerzucać się w inne miejsce. W odróżnieniu od wielu relatywnie sztywnych umów o prowadzenie działań marketingu (zwykle online), takich jak umowa SEO, umowa social media, umowa Google Ads, umowa o PR internetowy czy content marketing, marketing na godziny obejmuje zarówno sferę online, jak i offline pozwalając na często dobieranie kanałów do naszych potrzeb.
Tego typu umowa z klientem agencji pozwala pracować zwinnie oraz szybciej badać efekty, szanse i zagrożenia. Marketing na godziny określa lub przynajmniej może określać ramowe widełki godzinowe prac marketingowych w miesiącu. To jak zostaną zagospodarowane, to decyzja zleceniobiorcy.
Napisz do nas – zrelizujemy dla Ciebie marketing na godziny!
Usługę marketingu na godziny warto stosować tam, gdzie nie mamy pewności co do intencji odbiorców podmiotu promowanego, ani pewności co do tego co dany kanał faktycznie nam da. Zwykle marketing na godziny sprawdzi się w przypadku średnich i większych firm, które główne kontrakty i zlecenia pozyskują drogą relacji, a marketing (czy to digital, czy klasyczny offline) jest tylko formą wsparcia, np. budowaniem widoczności brandu w internecie.
Firmy, które traktują marketing jako dodatek wspierający całość biznesu i jego nośność, lepiej zrozumieją możliwości marketingu na godziny, w odróżnieniu od tych biznesów, które dobry marketing traktują jako być lub nie być ich marki. Omawianym rodzajem podejścia do marketingu mogą zainteresować się np.:
Wszystkie, które są promocją marki. Wymieńmy przykłady:
Powyższe przykłady bardziej obrazowo prezentują, z czym mierzymy się myśląc o marketingu na godziny. To forma pracy, która pozwala rotować kanały i narzędzia praktycznie z miesiąca na miesiąc, a nawet tygodnia na tydzień. Gdy agencja dostrzega brak efektywności danego sposobu promocji, może szybko przerzucić się na inny, ponieważ ma zbudowany background, posiada wiedzę, a także pracuje w modelu agile, by niemal natychmiast dopasować się do aktualnych potrzeb.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, jednym z kluczowych aspektów jest rotowanie prac marketingowych. Oznacza to, że działania w danych kanałach w kolejnych tygodniach i miesiącach realizowane są w zmiennych proporcjach. W sytuacji braku potrzeby wykorzystywania danego kanału w pewnym okresie, ciężar przełożyć można na coś innego. Dla przykładu, gdy promowana firma przygotowuje się do ważnych targów, podczas których szansa pozyskania klienta jest kilkukrotnie większa niż w innych kanałach, w okresie przygotowywań stawia się na działania dotyczące tychże targów, redukując zakres prac „standardowych”.
Aby być transparentnym w stosunku do zleceniodawcy, w marketingu na godziny istotną kwestią jest zdolność do mierzenia czasu pracy nad zadaniem i miesięcznie podliczenie czasu. W zależności od stopnia zaangażowania danego specjalisty, samo rozpoczęcie danego zadania może być już sklasyfikowane jako jedna godziny pracy. Pracownicy agencji muszą pamiętać, że liczenie czasu dla zadań jest bardzo istotne, podobnie jak ewidencjonowanie przebiegu prac. Ze względu na specyfikę marketingu na godziny, standardowe (rutynowe wręcz) raportowanie z działań danego kanału może nie mieć sensu, dlatego szczegółowa ewidencja sama w sobie stanowi formę raportu.
Agencja marketingowa rozliczająca się za godziny to zespół osób rozumiejących pojęcie pracy zwinnej – płynne przechodzenie z kanału do kanału, testowanie nowych narzędzi, uczenie się nowych rozwiązań to tutaj standard i konieczność. Musimy pamiętać, że każda firma ma swoje cykle i okresy, w których radzi sobie lepiej lub gorzej, marketing na godziny pomaga zatem zintensyfikować najlepiej konwertujące działania w danym okresie, aby ograniczyć te, które tymczasowo nie są dochodowe.
W pracy rozliczanej na godziny kolejnym ważnym aspektem jest budżetowanie. W przypadku umowy SEO czy o prowadzenie działań w social media, budżetowanie można zaplanować na wiele miesięcy wprzód, z różną dynamiką. Marketing na godziny w aspekcie budżetowania działa inaczej – można przyjąć formę szybkiego estymowania i potwierdzenia budżetów z tygodnia na tydzień lub z miesiąca na miesiąc; można przyjąć także widełki budżetu, w których należy się zmieścić do dowolnego wykorzystania dla agencji – finalnie to ona ma zdecydować, co bardziej się opłaca.
Zmienność rodzajów raportów może być problematyczna dla obu stron umowy o marketing na godziny. Rotacja kanałów i narzędzi powoduje brak systematyczności w comiesięcznych raportach danego kanału, ponieważ działania mogę nie być w ogóle prowadzone lub w mniejszej skali. Analiza miesiąc do miesiąca może zatem nastręczać trudności w wyciągnięciu wniosków. Należy zatem mieć na uwadze, że marketing na godziny lepiej sprawdzi się w tych biznesach, które szybko chcą osiągać cele, nie koncentrując się na zastosowanych metodach.
Comiesięczne dane w raportach mimo wszystko częściowo mogą się powtarzać, przede wszystkim raport w docelowych miejscach lądowania targetu: strona internetowa czy kanały social media. Pamiętamy bowiem, że finalnie zawsze kierujemy naszych odbiorców do jakiegoś miejsca.
Jeżeli pracujemy ze zmiennymi kanałami należy raportować te, które w danym miesiącu są używane. Dla przykładu tylko w jednym miesiącu roku wykorzystany zostanie landing page na nowej domenie, do którego ruch skierujemy z marketingu offline, na przykład zamieszczając adres www na billboardzie. Raport ten zatem musi przedstawić dane dotyczącego ruchu na tym landing page’u oraz konwersji zrealizowanych w jego obszarze.
Zapytaj o marketing dla Twojej marki!
Wybór powierzenia prac marketingowych w konkretnych ramach godzinowych w ujęciu miesięcznym z pewnością jest zupełnie inną formą prac niż tradycyjne wybory kanałów. Specjaliści mogą sami ukierunkować działania marki w sferze offline i online, sami mogą wybrać proporcje czasu pracy nad danym kanałem i gdy lepiej się on sprawdza niż pozostałe, stopniowo maksymalizować jego udział w całości projektu. Gdy dana forma promocji się nie sprawdzi, np. stałe publikacje prasowe, które pochłaniają sporą część budżetu, możemy spróbować z szybką i szeroko zakrojoną kampanią w Google Ads. Gdy zbyt długo czekamy na efekty SEO dla trudnych fraz, możemy wybrać pozycjonowanie long tailów, a trudne frazy reklamować innymi mechanizmami w social mediach czy w reklamach na YouTube. Marketing na godziny to większe możliwości zmian i chodzenia za odbiorcą, pozwala działać tam, gdzie działanie daje największą opłacalność i tam, gdzie faktycznie są klienci.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.