Przełom roku 2019/2020 był kluczowym momentem w historii. Już od listopada zaczęły pojawiać się doniesienia medialne o pojawiającym się nowym wariancie koronawirusa. W kolejnych krajach zaczęło dochodzić do zakażeń, nieznanym dotąd, wariantem wirusa. Wszystko doprowadziło do momentu, kiedy świat się zatrzymał. Lockdowny i związane z nimi zamknięcia restauracji, sklepów, szkół, ośrodków kultury, stały się synonimem pandemicznego roku 2020. Globalna epidemia wymusiła na nas, abyśmy pozostali w domach, zadbali o zdrowie swoje oraz najbliższych.

Świat wirtualnej reklamy

Także firmy, dotknięte skutkami kolejno wprowadzanych obostrzeń, musiały wykazać się dodatkową kreatywnością. Efektem tego są różnorodne kampanie społeczne, a także reklamowe, które miały na celu utrzymanie pozytywnego wizerunku oraz zniwelowania strat finansowych. Jak poradzili sobie przedsiębiorcy? Wielu z nich przeniosła się do sieci. Dostrzeżono bowiem szansę, kryjąca się za digital marketingiem. Ludzie, znudzeni w czterech ścianach, zaczęli chętniej udzielać się w sieci, na co wskazują raporty m.in.: Hootsuite. W samej Polsce średni czas korzystania z Internetu to 6 godzin i 26 minut.

Efektem dostrzeżenia trendu są kolejne kampanie, pojawiające się na platformach społecznościowych. Ich twórcy prześcigali się w pomysłach na kreatywne ukazanie usług w dobie pandemii. Przedstawiamy krótki przegląd najciekawszych, naszym zdaniem, reklam, które rozbawiają do łez, ale także wzruszają.

Kampanie reklamowe z pandemią w tle

Czas pandemii ze względu na szereg obostrzeń oraz lockdowny wprowadzane w kolejnych krajach, stał się głównym tematem w przestrzeni medialnej. Reakcja firm oraz marketingowców na bieżące wydarzenia była natychmiastowa. Reklamy zostały dopasowane do sytuacji międzynarodowej jak i występującej w kraju.

 A St. Patrick’s Day Message From Guiness

15 marca każdego roku na całym świecie obchodzony jest dzień św. Patryka, narodowe święto Irlandii. Marka Guiness oferująca irlandzkie piwo, stworzyła reklamę video, w którym składa specjalne życzenia. Nawiązuje do międzynarodowej sytuacji i wskazuje, że nie musi to być powodem do rezygnacji z celebrowania. Podaje powody, za które można być wdzięcznym, podkreślając, że podziękowania należą się zwłaszcza służbom mundurowym, zdrowia itd., niosących nieustanną pomoc.

Źródło: YouTube 

Burger King — Stay Home of the Whopper

Hasło #zostańwdomu było odmieniane przez wszystkie przypadki, a także języki świata. Burger King wypuścił specjalne video, w którym zachęca do pozostania w domu (#stayhome), aby pracownicy służby zdrowia mogli spokojnie pracować. Wiąże się to z akcją społeczną, mającą na celu zbiórkę funduszy dla American Nurses Foundation. Pieniądze pochodzące ze sprzedaży flagowych kanapek Whopper oraz SMS-ów zasiliły konto fundacji.

Źródło: YouTube

Domino’s Pizza — Contactless Delivery Business

Przedsiębiorcy musieli dostosować swoje usługi do wszelkich wytycznych, które zostały stworzone w trosce o zdrowie pracowników oraz klientów. Jednym ze sposobów podzieliła się restauracja Domino’s. Wprowadziła opcję bezkontaktowej dostawy, informując o tym w zabawnym video.

Źródło: YouTube

Uber – Thank You For Not Riding

Chwytająca za serce reklama, została zmontowana z krótkich filmików, przedstawiających życie w czterech ścianach w dobie pandemii. Jednocześnie kierowane są podziękowania do klientów, którzy pozostają w domach, nie korzystając z usług kierowców. Wydaje się dość nietypowym sposobem na reklamę, ale jednak zdobyła ona przychylność widzów. Przedstawia się tutaj wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie, stawiającej dobro swoich pracowników oraz klientów ponad zysk finansowy.

Źródło: YouTube

Expedia  – Let’s take a trip

Pandemia odcisnęła swoje piętno także na branży turystycznej. Można wręcz stwierdzić, że ograniczenia w podróżowaniu, mocno uderzyły w wyniki finansowe. Marka Expedia, chcąc podtrzymać zainteresowanie swoich klientów, stworzyła specjalną reklamę. W filmie widzimy parę, która wspólnie marzy o wakacjach, które zorganizują, kiedy tylko będzie to znów możliwe. Klatka po klatce pokazane są sceny, na które składają się typowe aktywności, związane z podróżami. Przedmioty codziennego użytku zmieniają się w górskie szczyty, morskie fale, tropikalne plaże itp. Kreatywne obrazy nawiązują do hasła Imagine the places we’ll go. Together (Wyobraź sobie miejsca, które odwiedzimy. Wspólnie).

Źródło: YouTube

Nie tylko kreatywność, ale i budżet

Pandemia przyniosła nie tylko ciekawe akcje marketingowe, ale przede wszystkim wzrost znaczenia social media marketingu. Związane jest to także ze zwiększeniem budżetów, które są przeznaczane na reklamę w 2021 roku. Zadaniem, przed którym stoją wszystkie firmy, jest przywrócenie świadomości i wartości ich marki w przestrzeni publicznej. Głównym celem takiego działania jest odrobienie strat, które spowodował koronawirus.

Według prognoz, przedstawionych w raporcie agencji mediowej Zenith, przedstawia się wyraźny wzrost wydatków na reklamę. Zgodnie z tym na całym świecie mogą one wynieść 669 mld USD, czyli nawet o 40 mld USD więcej niż w roku poprzednim.

Podkreślana jest także zmiana modelu zakupowego, który został zdominowany przez e-commerce. Napędzany jest on przez kolejnego lidera tego rankingu, czyli media społecznościowe. Właśnie one, zwłaszcza platformy z materiałami video, wyprzedziły tradycyjne media oraz statyczną reklamę. Wartość reklamy cyfrowej ma wzrosnąć w 2021 r. o 19 %, a jej udział we wszystkich wydatkach działań marketingowych, osiągnie 58%.

Prognozy są jednoznaczne – digital marketing stanie się podstawą, a znajomość narzędzi to wiedza niezbędna. Kanały cyfrowe to przyszłość marketingu, w którą należy zainwestować, jeżeli chcemy otrzymywać wymierne zyski.

Skontaktuj się z nami, a wspólnie stworzymy kreatywną kampanię społeczną

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *