Kupując produkt, czy to osobiście, czy przez Internet, nawet 90% konsumentów zwraca w pierwszej kolejności uwagę na jego wygląd, estetykę i atrakcyjność, a dopiero później na funkcjonalność, cenę czy jakość. Według Digital Synopsis, aż 84,7% kupujących przyznaje, że to kolor jest pierwszym czynnikiem przyciągającym do danego produktu i decydującym o jego zakupie.[1] Trudno nie wnioskować na podstawie powyższego, że psychologia kolorów odgrywa w marketingu niemałe znaczenie, a właściwe dobranie barw w kampaniach marketingowych może całkowicie odmienić ich ostateczny efekt. Jakie kolory warto wykorzystywać w materiałach promocyjnych, logo firmy i działaniach brandingowych? Który kolor zwróci uwagę odbiorców, a który całkowicie zniechęci ich do zakupu i obniży zaufanie do marki?

Jak kolory wpływają na decyzje zakupowe?

Aby w ogóle rozmawiać o psychologii kolorów w marketingu i zastanawiać się jakie barwy warto wybierać planując rebranding marki, w pierwszej kolejności musimy skupić się na kilku podstawowych kolorach rozpoznawanych przez człowieka i mających określony wpływ na to, w jaki sposób odbieramy prezentowane nam obrazy.

1. Czerwony

CZERWONY to w marketingu kolor jedzenia. Pobudza apetyt, przez co często wykorzystywany jest przez sieci fast food, zarówno w logo i opakowaniach, jak i wystroju samych restauracji.

Czerwień wzbudza w nas poczucie pośpiechu i ponaglenia, stąd tak chętnie stosuje się ją przy okazji promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Zwykle kojarzy się z poczuciem energii, podekscytowaniem i pobudzeniem – w marketingu będzie mieć ogromne znaczenie, przyciągając uwagę klienta i pobudzając go do działania.

Przykład użycia koloru czerwonego w identyfikacji wizualnej marki AllRestaurants  – realizacja agencji LTB.

2. Niebieski

NIEBIESKI traktowany jest w marketingu jako kolor męski, promujący poczucie pewności, zaufania i spokoju. Kojarzony z wiarygodnością i rzetelnością, często wykorzystywany jest przez większe korporacje chcące wzbudzić zaufanie i podkreślić swoją dojrzałość. Niebieski to także doskonały kolor do biura – wzbudza produktywność, uspokaja umysł, a w przestrzeni spotkań z klientami działa kojąco i promuje wartościowe rozmowy.

3. Zielony

ZIELONY nie od dziś kojarzony jest z naturą, zdrowiem i ekologią. Dla marek, które stawiają na produkty bio, produkowane w zgodzie z naturą i z korzyścią dla środowiska, zieleń jest jednym z podstawowych kolorów w palecie barw. Na odbiorcę wpływa uspokajająco i kojąco, ale jednocześnie kojarzy się z pieniędzmi i bogactwem, co widać w przypadku wykorzystujących ten kolor banków.

4. Fioletowy

FIOLET jest jednym z kolorów królewskich, kojarzonych z bogactwem, szacunkiem i mądrością. Choć w marketingu często wykorzystywany jest przez marki kosmetyczne, szczególnie w produktach anti-aging, dla cery dojrzałej, z dużym powodzeniem sprawdza się także w sprzedaży usług, czego najlepszym przykładem jest sieć komórkowa Play. Fiolet może reprezentować kreatywność i wyobraźnię, przez co dobrze wypada w brandingu małych firm i startupów bazujących na swojej kreatywności i innowacyjności.

Wykorzystanie fioletu w identyfikacji wizualnej biura rachunkowego Accma z Wrocławia.

5. Pomarańczowy i żółty

POMARAŃCZ I ŻÓŁTY to barwy ciepłe, wesołe, wprawiające nas w dobre samopoczucie i radosny nastrój. Wykorzystane w marketingu mogą zarówno przyciągać uwagę klientów nieposzukujących niczego konkretnego, jak i zachęcać do większych zakupów oddziałując na potrzebę podejmowania bardziej impulsywnych, spontanicznych decyzji. Obok czerwieni to właśnie odcienie żółtego wybierane są przy sygnalizowaniu wyprzedaży i promocji, wzbudzając entuzjazm klientów.

6. Czarny

CZERŃ używana jako wiodący kolor w brandingu ma za zadanie symbolizować siłę, autorytet i stabilność firmy. Często wykorzystywana jest dla marek luksusowych, stawiających na minimalizm przekazu, a także w promocji produktów męskich oraz przez marki odzieżowe. Używana w nadmiarze może przytłaczać, ale w połączeniu z bielą i szarością zwykle prezentuje się dość elegancko i klasycznie.

7. Biały

BIEL symbolizuje czystość, bezpieczeństwo i elegancję. Jest kolorem neutralnym, w związku z czym w marketingu najczęściej wykorzystuje się ją jako tło dla innych, bardziej wyrazistych kolorów. Jednocześnie jednak skorzystanie w głównej mierze z bieli może trafiać w gusta klientów dojrzałych, eleganckich, wybierających prostotę i klasę oraz produkty luksusowe.

8. Szary

ODCIENIE SZAROŚCI są praktyczne i ponadczasowe, co w połączeniu z bielą chętnie wykorzystują marki luksusowe, m.in. Apple czy Samsung.

Nadmiar szarości może sprawić wrażenie niechęci do produktu czy marki, prezentując je jako nijakie, bez pomysłu na siebie i jakiejkolwiek wyrazistości, ale przy odpowiednim wyczuciu szarość może dać naprawdę pozytywny efekt.

Szary symbolizuje także dojrzałość i stabilizację – kolor ten uwielbiają i wykorzystują niemalże wszystkie marki samochodowe.

Planujesz rebranding? Kolory marki wybieraj rozważnie

Wraz z rozwojem Internetu, silniejszą potrzebą obecności biznesu w sieci i szerszym gronem odbiorców mogących oceniać poczynania marki, potrzebę rebrandingu i całkowitej zmiany swojego wizerunku odczuwa coraz więcej firm, zarówno tych małych, jak i o stabilnej pozycji rynkowej. Do zmian trafia zwykle logo marki, a wraz z nim cała oprawa estetyczna stosowana na stronie internetowej, w profilach społecznościowych, na wizytówkach, materiałach promocyjnych i w kampaniach marketingowych. Psychologia koloru odegra przy ich opracowywaniu niemałe znaczenie – jak zdążyliśmy zauważyć, niektóre barwy mogą wywoływać negatywne skojarzenia, podczas gdy inne przyciągać uwagę, z czasem stając się charakterystycznym symbolem danej marki. Przykładów skutecznego wykorzystania kolorów w marketingu marki można wymieniać wiele. Kolor intensywnie fioletowy chyba każdemu kojarzy się dziś z logo sieci komórkowej Play, a połączenie czerwieni i żółtego z burgerami i frytkami McDonald’s.

Kolorystyka zastosowana w brandingu firmy powinna zawsze odzwierciedlać jej strategię i charakter, wzmacniając wizerunek marki i nie stojąc w sprzeczności z tym, co oferuje w swoich produktach i usługach. Trzeba jednak pamiętać, by kolory były odpowiednio do siebie dopasowane i nie wykorzystywać wszystkich dostępnych barw i odcieni – 2 lub 3 uważane są obecnie za optymalne połączenie, przy czym zauważmy, że kolor tła liczy się tu tak samo, jak kolor czcionki czy grafiki w logo.

Dlaczego psychologia koloru ma znaczenie w marketingu?

Wybierając kolory reprezentujące markę możemy postawić na dowolność i liczyć na pozytywne odebranie jej przez grupę docelową lub postawić na sprawdzone i od wielu lat praktykowane strategie, które dla wielu marek okazały się prostą drogą do sukcesu. Bez względu na to, czy tworzysz zupełnie nową markę, czy decydujesz się na całkowity rebranding obecnej, pamiętaj by stworzony wizerunek miał szansę przetrwać próbę czasu i zostać z marką na lata.

Największe światowe firmy decydują się czasem na zmianę czcionki w logo, przeprojektowanie swojej strony internetowej czy lekkie odświeżenie i unowocześnienie wizerunku, ale ich kolory pozostają niezmienne. Dlaczego? A czy Coca-Cola byłaby tą samą Coca-Colą, gdyby jej logo nagle stało się niebieskie? Gdy konsument przyzwyczai się do danej kolorystyki i będzie podświadomie utożsamiać markę z cechami wynikającymi z psychologii danego koloru, każdą zmianę może potraktować jako narodziny nowej, niekoniecznie równie dobrej i sprawdzonej marki. Dla dobra zysków, sprzedaży i budowania trwałej relacji z konsumentem, żadna marka o stabilnej pozycji nie pozwoli sobie na takie rewolucje.

[1] https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *