Strategia w social media

Jak skutecznie ją stworzyć?

 

Jak stworzyć skuteczną strategię w social media

Jeszcze kilka lat temu opracowanie skutecznej strategii social media nie stanowiło większego problemu i opierało się przede wszystkim na obecności w sieci. Dziś wszyscy jesteśmy już tak przyzwyczajeni do Instagrama, Facebooka czy Twittera, że raczej trudno wyobrazić sobie czasy, gdy social media zwyczajnie nie istniały.

W rzeczywistości nie trzeba jednak cofać się daleko – Instagram powstał dopiero w 2010 roku, a Facebook, choć istnieje już od 2004, nie zawsze stanowił platformę reklamową dla firm. Dekada wystarczyła, by marketing internetowy zyskał na znaczeniu, a strategia marketingowa w social media stała się podstawą planowania działań marki. Jak wykorzystać media społecznościowe do realizacji celów organizacji i o co opierać się tworząc skuteczną strategię social media?

Obecność w social media

Chcąc docierać do swoich potencjalnych klientów za pomocą mediów społecznościowych i budować strategię social media w oparciu o obecność w sieci, warto wiedzieć jak kształtuje się dziś sama obraz użytkowników portali społecznościowych.

Ponad 30% użytkowników mediów społecznościowych aktywnie udziela się na profilach swoich ulubionych marek, wchodząc z nimi w bezpośredni dialog lub dzieląc się własnymi opiniami na ich temat. Im bardziej angażujące treści, tym większa szansa na zainteresowanie ze strony potencjalnych klientów.

Można z powodzeniem uznać, że marki nie zyskają dziś wiele poprzez samą obecność w popularnych mediach społecznościowych. Stworzenie profilu zajmuje kilka sekund, jednak bez odpowiedniej strategii i dobrze przemyślanych działań, nawet płatna reklama na Instagramie nie przyciągnie do niego właściwej publiczności. Marki muszą dziś stawiać na treści angażujące, zachęcające użytkowników do aktywności i wzbudzające zainteresowanie zupełnie nowych klientów.

Samodzielnie utrzymanie fanpage’a to zajęcie czasochłonne i  nie zawsze w pełni skuteczne. Na budowanie obrazu marki w sieci potrzeba czasu, znajomości technik i narzędzi komunikacji internetowej, czy wreszcie tajników budowania angażujących treści. W LTB wiemy, jak ważna jest skuteczna strategia social media, dlatego też prowadzenie profili społecznościowych naszych klientów zlecamy najlepszym specjalistom w tej dziedzinie.

Nie czekaj – przekaż kreowanie marki w social media specjalistom

Jak stworzyć strategię social media?

Pierwszym krokiem tworzenia jakiejkolwiek strategii marketingowej jest określenie tego, co chcemy przez swoje działania osiągnąć. Social media działają tu na podobnej zasadzie – nie ma tu mowy o pojawianiu się na portalu i sporadycznym publikowaniu treści. W strategii social media liczy się plan. Stwórz cele, które odzwierciedlają potrzeby twojej marki, ale stawiaj na te, które są możliwe do osiągnięcia. Wśród dobrych pomysłów, do jakich można wykorzystać dziś media społecznościowe pojawiają się przede wszystkim: zwiększenie świadomości marki, docieranie do nowych grup klientów, tworzenie zaangażowanej społeczności wokół marki, czy wreszcie podnoszenie jakości sprzedaży. Oczywiście, bez odpowiednich audytów i monitorowania statystyk, zweryfikowanie skuteczności działań może okazać się niemożliwe.

Kolejnym etapem tworzenia strategii social media jest research odbiorców popularnych platform. Rozwijaj jeden lub dwa profile jednocześnie i wybierz te, na których pojawiają się ludzie zainteresowani twoją ofertą. Nie ma powodu pojawiać się tam, gdzie ludzie zwyczajnie nie zaglądają i inwestować w profil, który nie wniesie do firmy niczego nowego. Przy identyfikacji demografii odbiorców kluczowe okazują się różnego rodzaju narzędzia zbierające informacje o aktywnych użytkownikach odwiedzających i angażujących się w dialog z marką. Dane te pozwalają na zestawienie własnego modelu klienta z tym, do kogo trafiają firmowe media społecznościowe i skuteczne opracowanie strategii dalszego działania.

Według danych amerykańskich agencji interaktywnych, popularność Facebooka w 2018 roku nie jest już tak wyraźna. Choć nawet 79% dorosłych posiada własny profil, nie wszyscy będą nastawieni tu na zaangażowanie. Najłatwiej dotrzeć tu dziś do osób po 25 roku życia. Młodsza publiczność przenosi się obecnie przede wszystkim na Instagram i Snapchat. Jeśli więc twoja marka ma trafiać przede wszystkim do młodych, to właśnie tam należy kierować swoją strategię social media.

Ważnym elementem strategii social media jest też ustalenie najważniejszych wskaźników aktywności. Liczba obserwatorów czy polubień daje dobry, ale bardzo podstawowy obraz skuteczności profilu marki w mediach społecznościowych. Z punktu widzenia skutecznej strategii social media znacznie ważniejsze będzie zaangażowanie i wskaźniki takie jak: zasięg, liczba kliknięć, sentyment, interakcje, czy nawet jakość i ilość utożsamianych z marką hashtagów.

Marka, która odpowiada na komentarze swoich klientów i umiejętnie korzysta z hashtagów z łatwością zdobywa zainteresowanie społeczności

Kolejnym etapem tworzenia skutecznej strategii social media jest oczywiście badanie konkurencji. Warto zainteresować się tym jakie działania podejmują inni przedstawiciele branży i sprawdzić, które z nich wydają się być skuteczne. Choć oczywiście nie może tu być mowy o podkradaniu pomysłów konkurencji, badanie rynku pozwoli choćby na oszacowanie tego z kim warto walczyć o klienta.

Rozpocznij budowę marki z LTB

Na koniec zostawiliśmy sobie kwestię planowania treści. Choć jest ona oczywiście bardzo ważnym elementem strategii social media, bez odpowiedniego przygotowania podstaw nie ma mowy o zdobywaniu zasięgu czy utrzymywaniu zaangażowania społeczności. Strategia content marketingu to całkowicie odrębna dziedzina, w której warto skupić się przede wszystkim na zgodności publikowanych treści z wizerunkiem marki, powiązywaniu wszystkich działań w sieci w jeden, spójny obraz, czy wreszcie znalezieniu równowagi pomiędzy promocją, a wartościową treścią.

Badania rynku potwierdzają, że nawet 50% osób rezygnuje z obserwowania profili społecznościowych marek, których przekaz skupia się wyłącznie na reklamie własnych produktów i namawianiu klienta do zakupu.

Media społecznościowe to platformy oparte przede wszystkim na dialogu. Nawet największe marki muszą pamiętać o tym, że ich obserwatorzy oczekują odpowiedzi na swoje pytania, reakcji na komentarze czy publikacji treści, które są zwyczajnie interesujące. Strategia social media nie może opierać się wyłącznie na zdobywaniu polubień czy reklamowaniu produktów – solidnie zbudowana społeczność to podstawa, dzięki której płatne reklamy na Instagramie czy Facebooku mają w ogóle szansę istnienia.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB