Prowadzenie firmowego profilu na Instagramie może przynieść wiele korzyści, wspomagając budowanie wizerunku, rozszerzanie zasięgów marki i budowanie relacji z odbiorcami. Nie wystarczy  jednak od czasu do czasu opublikować zdjęcie opatrzone przypadkowymi hasztagami – jeśli chcesz zdobyć zainteresowanie i dosięgać wielu użytkowników, wykorzystaj wszystkie możliwości, jakie daje platforma. Najpopularniejszą funkcją obok zdjęć są oczywiście stories – krótkie materiały video, zdjęcia lub grafiki, które znikają z profilu po 24 godzinach od publikacji. Jak skutecznie wykorzystywać Insta Stories do promocji marki i z jakich aplikacji do tworzenia stories warto korzystać?

Korzystasz z Insta Stories? Regularne publikacje to podstawa

Funkcja Instagram Stories została włączona już kilka lat temu w odpowiedzi na rosnącą popularność aplikacji Snapchat korzystającej z tej samej koncepcji – publikowania materiałów, które znikają z platformy po 24 godzinach.

Insta Stories umożliwia publikowanie krótkich video, zdjęć, a także różnego rodzaju grafik, kolaży oraz postów interaktywnych: ankiet, pytań i quizów. Wykorzystanie interaktywnych możliwości stories może okazać się dla marki doskonałym ruchem – zdobywając bierne zainteresowanie użytkowników przeglądających Twój profil masz szansę pobudzić ich do działania, nawet jeśli jedyną reakcją będzie wybór odpowiedzi „tak” lub „nie” w przygotowanej ankiecie.

Regularne publikowanie wpływa oczywiście na rozpoznawalność i widoczność marki na platformie. Biorąc pod uwagę algorytm Instagrama, który zdaje się promować użytkownikom treści, z którymi wchodzą w interakcje najczęściej, wykorzystując Insta Stories możesz pojawiać się na ekranach urządzeń swoich odbiorców jeszcze częściej.

Każde kolejne stories sprawi, że profil Twojej marki pojawi się w gronie pierwszych kilku profili wyświetlających się użytkownikowi na ekranie. Większość osób korzystających z Instagrama nie dociera poza pierwsze 3-5 stories zbyt regularnie. Im częściej publikujesz, tym większe szanse na to, że będziesz zauważony.

Do czego możesz wykorzystać funkcjonalność Insta Stories?

Nagrywanie krótkich relacji publikowanych w Insta Stories może przydać się marce jako forma urozmaicania publikowanych treściwzbudzania interakcji po stronie użytkowników, ale z perspektywy contentu może być także doskonałym narzędziem do tworzenia treści, które w formie tradycyjnych postów nie miałyby większego sensu. W zależności od przygotowanej strategii działania i formy prezentacji treści, marki wykorzystują stories promując własne produkty, tworząc przekierowania do swojej strony internetowej lub konkretnej kampanii (opcja swipe up jest dostępna wyłącznie dla profili biznesowych powyżej 10 tysięcy obserwatorów), pokazując backstage z tworzenia swoich produktów, a także angażując swoich odbiorców w tworzenie treści i ich udostępnianie.

Dobrze przygotowane stories potrafią zrobić wrażenie i przyzwyczaić użytkowników do takiego formatu publikacji na tyle, że treści przygotowywane w formie relacji będą znacznie bardziej wartościowe, niż główne posty pojawiające się w profilu.

Wykorzystując możliwość wyróżniania relacji i zapisywania ich na stałe w profilu masz szansę tworzenia treści, do których użytkownicy wracają po czasie. Poradniki, konkursy, video zza kulis, galerie obrazów czy stories produktowe mogą mieć własną zakładkę w „wyróżnionych”, przyciągając uwagę na długo po zakończeniu pierwszych 24 godzin ich publikacji.

Jakie wbudowane narzędzia Instagrama warto wykorzystywać na stories?

Zanim przejdziemy do aplikacji, które ułatwią tworzenie ciekawych i angażujących treści w relacjach na Instagramie, warto przyjrzeć się opcjom udostępnianym przez samą platformę. Każdy prosty post, zdjęcie czy krótkie video w stories mogą być wzbogacone o przyciągające uwagę elementy takie jak aktywne linki, ankiety, hashtagi, pytania, zagadki czy sklep.

Dzięki połączeniu konta na Instagramie z firmowym kontem na Facebooku możliwe jest oznaczanie w relacjach konkretnych produktów i linków do sklepu, w którym można je zdobyć.

Dodatkowo Instagram wprowadził w ostatnim czasie możliwość tworzenia reklam i promowania postów na stories. Stworzone do tego celu treści pojawią się użytkownikowi najczęściej po obejrzeniu relacji jednego lub kilku użytkowników, zarówno przy automatycznym przełączaniu się na kolejne stories, jak i przy przeklikiwaniu do kolejnych slajdów. To dobry sposób, by przyciągnąć uwagę do swojego profilu social media i zatrzymać użytkownika na dłużej.

Aplikacje do Insta Story – z czego warto korzystać tworząc relacje na Instagram?

Wszystkie narzędzia, jakich potrzebujesz do stworzenia prostych instagram stories są dostępne, w teorii, bezpośrednio w aplikacji Instagram. Klikając w opcję utworzenia nowej relacji otwiera się funkcja aparatu: możesz nagrać relację video, dodać zdjęcie, utworzyć relację na żywo, a także stworzyć post tesktowy, Boomerang, kolaż zdjęć (layout) lub skorzystać z ciekawych efektów video superzoom. Jeśli jednak chcesz zwiększyć zasięg swoich stories, poprawić ich wygląd, a przede wszystkim przygotować treści spójne z budowanym wizerunkiem marki, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie aplikacji zewnętrznych.

Funkcja tworzenia Stories bezpośrednio z aplikacji Instagram.

Aplikacje wymienione na naszej liście to w większości aplikacje darmowe (z możliwością wykupienia dostępu do treści premium) działające zarówno w systemie Android, jak i iOS.

Unfold to jedna z najważniejszych, najpopularniejszych i najwyżej ocenianych aplikacji służących do tworzenia, edytowania i przygotowywania treści na Instagram Stories. Korzystając z szablonów dostępnych w wersji darmowej lub premium możesz utworzyć kolarze, edytować zdjęcia pod format stories, przygotowywać relacje video, nakładać teksty i ciekawe efekty. Aplikacje tego typu pozwalają zachować wysoką estetykę i spójność wszystkich publikowanych stories, tak by wszystkie publikowane na Twoim profilu treści prezentowały się profesjonalnie.

Zrzut ekranu aplikacji unfold

Inshot to edytor video, dzięki któremu przytniesz, podzielisz lub scalisz ze sobą pliki niezbędne do stworzenia ciekawego i angażującego stories. Aplikacja oferuje wybór kilku różnych wariantów tła, filtrów i efektów specjalnych, pozwala na dodawanie muzyki i efektów dźwiękowych, kontrolowanie szybkości odtwarzania video, a także dodawanie tekstu do zdjęć i filmów przygotowywanych na potrzeby Insta Stories.

StoryArt, podobnie jak Unfold, jest w pierwszej kolejności aplikacja ułatwiającą tworzenie wyjątkowo pięknych, estetycznych i minimalistycznych stories dla zachowania pełnej spójności w publikowanych treściach. Twórcy udostępniają wiele szablonów, opcję dodawania tekstu w wielu różnych czcionkach i formatach, a także wykorzystywania efektów specjalnych i animowanych relacji.

Highlight Cover Maker przyda się, jeśli planujesz zapisywać swoje relacje w formie wyróżnionych i nie chcesz, by przypadkowo wybrany fragment jednej ze stories stał się okładką wyróżnionego folderu. Highlight Cover Maker pozwala na tworzenie różnego rodzaju okładek dla zapisanych relacji, bezpośrednio w dedykowanym formacie niewielkiego okręgu. Dodawaj ikony, napisy lub grafiki, aby wyróżnić swoje stories i zachęcić użytkowników do ich przeglądania.

Czy warto nakładać napisy na filmiki w Instagram Stories?

Na zakończenie musimy zwrócić jeszcze uwagę w stronę napisów w relacjach. Jeśli nagrywasz filmy video z backstage, opowiadasz o swoich produktach czy tworzysz reklamę z dźwiękiem, warto zadbać o wygodę przeglądania treści także dla tych użytkowników, którzy nie mogą przeglądać Twoich relacji z dźwiękiem. Tworząc relację możesz edytować każdy klip osobno, ręcznie dodając opis lub transkrypcję swojej wypowiedzi, ale możesz także skorzystać z aplikacji automatycznie dodających napisy do stories.  Najłatwiejszą w użyciu będzie Clipomatic, która automatycznie dodaje napisy do filmów. Co ważne, istnieje możliwość edycji zaproponowanych przez aplikację słów jeśli treść głosowa zostanie źle przetłumaczona. Jeśli dodajesz napisy samodzielnie, wspomniane wcześniej aplikacje takie jak Unfold czy StoryArt pozwolą na użycie wielu ciekawych czcionek i pól tekstowych, przez co unikniesz napisów w formie typowego białego pola z czarnym tekstem zasłaniającego znaczną część Twojego story.

Czy jako marka korzystasz z Insta Stories?

Jeśli nie, opcja ta jest zdecydowanie warta uwagi. Z roku na rok Instagram przyciąga coraz większe grono użytkowników, a wszystko wskazuje na to, że to właśnie stories będą jednym z największych i najważniejszych trendów na Instagramie w 2021 roku. O sposobie na ich wykorzystanie warto pomyśleć z wyprzedzeniem, zanim konkurencja zdobędzie większe zainteresowanie Twoich odbiorców.

Skontaktuj się – wesprzemy Cię w social media marketingu!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *