Czym jest i w czym pomaga strategia marketingowa nowym markom? Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje strategii marketingowe, przy których tworzeniu uwzględnić należy: cele działań marketingowych, grupę docelową, obecną sytuację firmy, działania podejmowane przez konkurencję, posiadany budżet oraz plan działania. Wyjaśniamy jak wybrać odpowiednie mierniki skuteczności pozwalające monitorować realizację celów przedsiębiorstwa.
Strategia marketingowa jest zespołem jasno kreślonych działań i zasad postępowania, jakie firma powinna spełnić w celu efektywnego prowadzenia działalności i osiągania maksymalnych możliwych zysków. Jej formułowanie polega na wskazywaniu najbardziej istotnych problemów i określaniu sposobów na ich rozwiązywanie. Strategia marketingowa stanowi klucz do zrozumienia firmy. Pozwala określić, jak dane przedsiębiorstwo powinno działać na różnych płaszczyznach marketingowych. Strategia marketingowa to ogólny opis przedsiębiorstwa z uwzględnieniem jego otoczenia biznesowego, klientów oraz planu pozwalającego realizować postawione cele.
Napisz do nas – przygotujemy odpowiednią strategię dla Twojej marki!
Właściwie przygotowana strategia marketingowa, która w jasny i zrozumiały sposób przekazuje niezbędne informacje osobom zaangażowanym w promocję danej firmy, posiada wiele zalet. Niezależnie od celu, który różni się w zależności od firmy, strategia marketingowa pomaga między innymi:
W obrębie strategii marketingowych wyodrębnić można różne jej rodzaje w zależności od tego, do jakiego działu i jakiego aspektu działalności firmy się odnoszą. Do trzech najczęściej występujących rodzajów strategii marketingowych zaliczają się strategia komunikacji marketingowej, strategia marketingowa produktu oraz sprzedażowa strategia marketingowa firmy.
Strategia komunikacji marketingowej odnosi się do sposobu, w jaki dana firma informuje użytkowników o cechach oferowanych przez nią produktów lub usług. Określa też kanały i środki wykorzystywane do komunikacji z odbiorcami nadawanych treści. Strategia komunikacji marketingowej powinna zawierać informację na temat języka wykorzystywanego do dialogu z konsumentem. Istotne jest jej dostosowanie do specyfiki różnych kanałów, zarówno w przestrzeni online, jak i offline.
Strategia marketingowa produktu odnosi się do konkretnego produktu z oferty marki. Nie ma przy tym znaczenia, czy produkt jest już dostępny na rynku, czy ma być dopiero na niego wprowadzony.
Strategia tego rodzaju zawiera informacje dotyczące:
Strategia marketingowa produktu może ponadto obejmować:
Sprzedażowa strategia marketingowa firmy odnosi się do kanałów dystrybucji i modelów sprzedażowych. Opisuje takie zagadnienia, jak:
Strategia tego typu powinna uwzględniać zmiany na rynku, sezonowość, a także nieprzewidziane wydarzenia. Określa również sposób kształtowania się cen produktów w związku z panującymi warunkami zewnętrznymi.
Przy tworzeniu strategii marketingowej dla marki konieczne jest uwzględnienie takich kwestii, jak cel działań marketingowych, grupa docelowa, obecna sytuacja firmy, sytuacja konkurencji, posiadany budżet oraz plan działania. Na końcu należy ponadto dokonać wyboru mierników skuteczności dla obranej strategii.
Pierwszą kwestią konieczną do uwzględnienia są cele marketingowe. Marka powinna ustalić, co chce osiągnąć, dokąd zmierza i jakie są jej cele zarówno krótko-, jak i długoterminowe. Celami tymi mogą być na przykład:
Cel działań marketingowych marki powinien być zgodny z jej planami biznesowymi oraz ogólną misją.
Do realizacji celów marketingowych marki niezbędne jest określenie grupy docelowej stanowiącej odbiorcę nadawanego komunikatu. Jej zdefiniowanie pozwala ustalić język przekazu, problemy do rozwiązania, a także tematy, jakie interesują klientów. Pozwoli to określić wątki, które warto poruszyć, by zwrócić uwagę odbiorcy i skłonić go do wejścia w interakcję. Ustalenie grupy docelowej umożliwia ponadto wybór miejsc, w jakich warto wyświetlać reklamy.
W planowaniu strategii trzeba zwrócić uwagę na dotychczas podejmowane działania marketingowe, uwzględniając przynoszone przez nie efekty. Warto odpowiedzieć na pytanie o skuteczność docierania do wybranej przez siebie grupy docelowej, mocne oraz słabe strony firmy, a także to, co wyróżnia ją na tle konkurencji.
W przygotowywaniu strategii marketingowej należy ustalić, kto stanowi konkurencję dla marki i przeprowadzić audyt uwzględniający podejmowane przez nią działania. Ważne jest określenie, w jakich kanałach się pojawia, w jaki sposób angażuje swoją społeczność i jak często komunikuje się ze swoimi odbiorcami. Audyt pozwoli określić słabe i mocne strony działań marketingowych podejmowanych przez konkurencję, co z kolei dostarczy dodatkowych informacji na temat potencjalnych klientów, a także inspiracji do tworzenia własnej strategii.
Kwestią, jaką koniecznie trzeba uwzględnić, planując strategię marketingową, jest posiadany budżet, rozumiany nie tylko jako zasoby finansowe, lecz także zasoby czasowe i ludzkie. W sytuacji, gdy zespół pracowników firmy nie jest w stanie samodzielnie wykonać wszystkich zadań, niezbędne jest wydzielenie środków umożliwiających pokrycie kosztów zlecenia prowadzenia marketingu marki firmie zewnętrznej.
W planowaniu strategii marketingowej dla marki należy stworzyć plan działania uwzględniający:
Na tym etapie kwestią konieczną do rozważenia jest również podział pracy w zespole i przydzielenie odpowiedzialności za konkretne projekty.
Ostatnią kwestią, jaką należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu strategii marketingowej, są mierniki skuteczności działań adekwatne do określonych celów. Na tym etapie planowania należy ustalić, co będzie mierzone, a także jakie będą odstępy pomiędzy kolejnymi pomiarami i analizowane ramy czasowe. Konieczny jest również wybór odpowiednich narzędzi i określenie, jakie wyniki stanowią o odniesieniu sukcesu strategii, a jakie oznaczają konieczność wprowadzenia zmian.
Zapytaj o najlepszą strategię marketingową dla Twojej marki!
Strategia marketingowa rozumiana jest jako zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, dzięki którym firma jest w stanie efektywnie prowadzić działalność, osiągając przy tym najwyższe możliwe zyski. Jej wykorzystanie ma wiele zalet. Pozwala między innymi konsekwentnie realizować cele strategiczne przedsiębiorstwa i utrzymać spójną wizję marki, eksponując równocześnie jej zalety. Pomaga również ulepszać oferowane produkty oraz usługi, a także skuteczniej docierać do nowych odbiorców.
B2B Sales Manager
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.