Instagram już od kilku lat plasuje się regularnie w pierwszej piątce najbardziej popularnych platform społecznościowych globalnie, podążając jedynie za Facebookiem, YouTube oraz komunikatorami takimi jak WhatsApp. Z perspektywy tworzenia contentu i promowania marek w sieci, Instagram jest bez wątpienia jednym z największych i najważniejszych narzędzi, w które warto inwestować w 2021 roku. Jeśli chcesz odnieść sukces i realnie wykorzystać możliwości Instagrama do budowania zasięgu swojej marki nie możesz jednak stawiać wyłącznie na proste i niewiele wnoszące posty – funkcje takie jak Instagram Stories, Instagram Live, IGTV czy Instakaruzele mają ogromną wartość i według statystyk przyciągają większą uwagę i zaangażowanie, niż tradycyjne posty w formie zdjęć. W tym artykule skupimy się na kwestii samych instakaruzeli – jak je tworzyć i wykorzystywać do promowania marki? Kiedy karuzela jest lepszym pomysłem niż pojedynczy post?

Czym właściwie są instakaruzele?

Podążając za koncepcją wprowadzoną m.in. w reklamach na Facebooku, Instakaruzele dają opcję opublikowania kilku zdjęć, grafik lub plików video w ramach jednego opublikowanego postu. Rozwiązanie takie pozwala przekazać więcej treści bez generowania kilku postów jednocześnie, ułatwia wprowadzenie pewnego kontekstu oraz buduje historię wokół powiązanych ze sobą zdjęć i filmów.

Z perspektywy zwykłego użytkownika, karuzele mogą być wykorzystywane do opublikowania kilku zdjęć z tego samego wyjazdu na wakacje – jeśli zdjęcia są do siebie zbyt podobne, publikowanie każdego z osobna mogłoby okazać się zbyt monotonne i stracić zainteresowanie odbiorców.

Jako marka możesz wykorzystać karuzele do promocji konkretnych produktów, budowania kampanii czy wprowadzania historii wokół marki.

Instakaruzela dopuszcza wybór do 10 zdjęć, video lub ich kombinacji i publikuje je w postaci jednego widocznego zdjęcia z opcją przesuwania pomiędzy kolejnymi slajdami. Jak się okazuje, rozwiązanie takie staje się wśród marek coraz bardziej popularne – nawet 19,44% postów na Instagramie to karuzele.

Garść statystyk: dlaczego karuzele zyskują popularność?

Przytaczając dane opublikowane przez Social Insider[1], karuzele stanowią obecnie nawet 20% wszystkich postów na Instagramie i spośród wszystkich dostępnych form osiągają największy wskaźnik zaangażowania – średnio 1,92% na post. Ci, którzy decydują się na publikację karuzel, najczęściej wykorzystują dwa lub trzy zdjęcia (odpowiednio 33%19,69% wszystkich publikowanych karuzel), a zaledwie 6,77% wszystkich tego typu postów korzysta z maksymalnej dopuszczalnej liczby 10 slajdów. Co jednak ciekawe, dla postów w formie instakaruzeli zawierających 10 slajdów, średnie zaangażowanie w postach przekracza poziom 2%.

Jednym z elementów, nad którymi zdaje się zastanawiać wielu twórców na Instagramie, jest możliwość mieszania zdjęć i video w ramach jednej karuzeli – różne formaty mogą zaciekawić odbiorców, ale zbyt różnorodny mix nie wygląda spójnie i ciekawie. Jak się jednak okazuje, statystycznie ponad 88% karuzel to posty z samymi zdjęciami, ale te w które zostały wplecione także pliki video zdobywają większe zaangażowanie, dając średni wynik powyżej 2.33%. Na zwiększenie zaangażowania na postach typu karuzela może wpływać umieszczenie w opisie informacji „swipe left” zachęcającej do przeglądania kolejnych slajdów. Użytkownik przeglądający na szybko swój feed na Instagramie może nie zauważyć w pierwszej chwili, że ma do czynienia z karuzelą.

Instakaruzele a zainteresowanie i zaangażowanie użytkowników

Rosnące zainteresowanie marek i twórców koncepcją postów z wieloma slajdami zdaje się wynikać bezpośrednio z faktu, że posty takie przyciągają więcej uwagi i zaangażowania ze strony użytkowników. Zasada ta sprawdza się szczególnie dobrze na profilach z mniejszym gronem obserwatorów (poniżej 5 tysięcy), co z perspektywy marek rozkręcających dopiero swoją działalność i profil na Instagramie będzie dość znaczące.

Karuzele zyskują lepsze wyniki niż zdjęcia i video, osiągając średnio zaangażowanie na poziomie 1,92% na post w porównaniu z 1,74% dla zdjęć i 1,45% dla filmów.

Skąd taki wzrost? Karuzele zawdzięczają swoją większą widoczność algorytmowi, który każdemu użytkownikowi pokazuje dany post tylko raz, niezależnie od tego czy zatrzyma się przy nim na dłużej, czy też bezwiednie go przescrolluje. W przypadku karuzel sprawa wygląda nieco inaczej – jeśli użytkownik zobaczy post-karuzelę bez reagowania na niego, Instagram może podsunąć post ponownie, pokazując kolejny slajd z karuzeli. Opcja taka daje podwójną szansę na ekspozycję i zdobycie zaangażowania użytkowników, choć oczywiście warto uważać – jeśli każdy Twój post będzie karuzelą i każdy będzie docierał do użytkownika dwukrotnie, łatwo o poczucie natłoku treści i zrażenie do siebie odbiorców.

Przykład publikacji karuzeli na Instagramie – link: https://www.instagram.com/p/CK3-MNhoRJX/

Kiedy warto korzystać z karuzeli na Instagramie?

Zaangażowanie użytkowników można śledzić na podstawie polubień każdego posta, ale znacznie bardziej wartościową reakcją są komentarze. To dzięki nim możesz nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcą i budować społeczność wokół swojej marki i produktów. Jak się okazuje, posty karuzelowe zyskują średnio więcej komentarzy niż pojedyncze zdjęcia (7,99 komentarza dla karuzeli w porównaniu z 5,7 dla zdjęcia), ale mniej niż video (11,1). Przeplatanie ze sobą różnych formatów postów zdaje się przynosić najlepsze efekty.

Kiedy zatem warto wybrać instakaruzelę, a nie pojedyncze zdjęcie czy video?

Format taki sprzyja przede wszystkim tworzeniu albumów zdjęć produktowych oraz ukazywaniu postępujących po sobie zdarzeń. Karuzela przyda się np. gdy chcesz pokazać działania krok po kroku, stworzyć fotorelację z wydarzenia, pokazać zwiastun prac zza kulis czy przygotować kampanię reklamową opartą o jeden, a nie kilka odrębnych postów.

Ciekawym pomysłem na zastosowanie instakaruzeli jest też skupienie na produkcie. Gdy pierwsze zdjęcie pokazuje model w całej okazałości, pozostałe slajdy mogą skupiać się na pięknych detalach, szczegółach montażu, instrukcjach dla użytkownika czy filmach video, na których pokazujemy produkt w użytku.

Dla klienta przyzwyczajonego do oglądania prostych i szablonowych zdjęć produktowych, karuzele są wartościowym urozmaiceniem treści.

Jak przygotować Instakaruzelę?

Dość teorii, czas na praktykę. W jaki sposób możesz przygotować post-karuzelę na profilu swojej marki? W kwestii technicznej nie ma tu żadnej filozofii – klikając w przycisk do tworzenia nowego postu, w prawym dolnym rogu podglądu wybranego zdjęcia zaznaczasz ikonę wielu zdjęć, a następnie wybierasz z galerii te, które chcesz umieścić w karuzeli.

Zwróć uwagę na kolejność, w jakiej zaznaczasz zdjęcia i filmy – Instagram nie daje możliwości, by później przestawiać je względem siebie czy usuwać pojedyncze slajdy z karuzeli.

Wszystkie zdjęcia i filmy w ramach jednej karuzeli muszą być w jednym formacie i kształcie, a sama platforma daje wybór pomiędzy krajobrazem (1080 x 566 px), portretem (1080 x 1350 px) lub kwadratem (1080 x 1080 px). Kształt wybrany dla pierwszego zdjęcia zostanie automatycznie zaaplikowany do wszystkich.

Jeśli dodajesz do karuzeli plik video, każdy może trwać od 3 do 60 sekund. Dla obrazów i video w ramach karuzeli możesz dodawać różne filtry dostępne na Instagramie, a także tworzyć opis tak, jak dla tradycyjnego postu w formie zdjęcia lub video.

Podpowiedź: Jeśli chcesz, aby Twoje karuzele wyglądały profesjonalnie, a wszystkie zdjęcia i video w ramach jednej karuzeli były ze sobą spójne, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie aplikacji takich jak Canva i wcześniejsze przygotowanie wszystkich plików z użyciem jednej czcionki, filtra czy szablonu. Na pierwsze zdjęcie w karuzeli wybieraj zawsze to, które najlepiej oddaje charakter całego postu i które przyciągnie uwagę użytkownika do Twojej marki nawet wtedy, gdy ten nie zdecyduje się na oglądanie wszystkich slajdów w karuzeli.

Skontaktuj się z nami – pomożemy przy firmowych social media

 

[1] https://www.socialinsider.io/blog/instagram-carousel-research/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *