Hasztagi na Instagramie

Jak skutecznie wykorzystać możliwości hasztagów?

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • Hasztagi na Instagramie – jak skutecznie wykorzystać ich możliwości

Hasztagi na Instagramie – jak skutecznie wykorzystać ich możliwości

Odpowiednio dobrane hasztagi umieszczone pod zdjęciem na Instagramie mogą wybić Twój profil ponad konkurencję lub całkowicie utopić post w morzu innych, celujących w tą samą publiczność, propozycji. Jako proste słowa poprzedzone znakiem #, hasztagi mają na Instagramie ogromną wagę i umiejętność posługiwania się nimi jest jedną z podstawowych kompetencji, jakie warto opanować, jeśli chcesz wykorzystać Instagram do promocji swojej marki. Jak używać hasztagów efektywnie, czego warto unikać i jak dobierać odpowiednie # do kolejnych zdjęć publikowanych na markowym profilu?

Zapytaj o nasze usługi

Czym są hasztagi na Instagramie?

Hasztag (od angielskiej nazwy symbolu #) to słowo lub zwrot, które przypisuje opublikowane na Instagramie zdjęcie do określonej kategorii lub grupy tematycznej. Hasztagi ułatwiają użytkownikom przeglądanie i obserwowanie treści, które ich interesują, a tym samym odkrywanie nowych twórców i marek starających się pojawiać wśród najpopularniejszych postów publikowanych pod danym hasztagiem.

Przykład CTA do obserwowania hasztagu.

Strategii ułatwiających odnajdowanie, wybieranie i przyporządkowywanie # do danego zdjęcia jest wiele – marki robią to z mniejszym bądź większym sukcesem, często testując skuteczność różnych kombinacji # na wielu postach przed dotarciem do kombinacji, która zadziała i wypchnie post wysoko w rankingu najpopularniejszych.

Hasztagi mogą opisywać ogólne koncepcje, odnosić się do treści przedstawianej przez zdjęcie (np. #kot, #podróże, #lunch), ale także opisywać styl zdjęcia, styl życia, brand czy emocje, jakie zdjęcie ma wzbudzać.

Użytkownicy Instagrama mogą śledzić konkretne #, pozwalając na to, aby publikowane pod nimi posty pojawiały się na ich feedzie, ale także przeglądać je poprzez wyszukanie konkretnego hasła i #.

Nie za dużo, nie za mało: limit hasztagów a popularność postów na Instagramie

Jednym z trudniejszych do przeskoczenia zadań dla marek rozpoczynających dopiero swoją przygodę na Instagramie jest limit #, który w chwili obecnej (grudzień 2020) wynosi 30 haseł na jeden post lub 10 hasztagów na jedno Insta Story. # mogą być umieszczane w opisie zdjęcia lub w jego komentarzu i jeśli twórca przekroczy ich dozwoloną ilość, post nie będzie możliwy do opublikowania.

Stworzenie limitu nie oznacza jednak, że oznaczanie każdego postu serią 30 hasztagów to dobry pomysł – taka liczba może przytłoczyć odbiorców, sprawić, że post wydaje się mniej atrakcyjny i profesjonalny, ale także zaalarmować algorytm i doprowadzić do ukarania profilu przez ucinanie jego zasięgów.

Optymalna liczba # pod postem zależy od treści, wartości i pomysłu na dany post. Przyjmuje się, że złotą liczbą hasztagów dopuszczalnych pod postem jest 11-15, choć wiele marek dopasowuje tę liczbę odpowiednio do danego postu – ci, którzy zdobyli szeroki zasięg (np. influencerzy) nie muszą publikować właściwie żadnych #, a i tak zdobywają mnóstwo serduszek pod każdym z publikowanych postów. W przypadku bardziej popularnych kont na Instagramie publikowanie pomiędzy 1-3 # pod postem wydaje się optymalnym wyborem.

Nasza rada?

Zawsze testuj to, co działa dla Twojego biznesu. Sprawdź, czy post z 15 # zdobędzie zasięg i zaangażowanie tak dobrze, jak post z zaledwie 5 hasztagami. Usuwaj te, które wydają się zbędne i staraj się nie przeciążać postów dużą ilością # dla samej chęci pojawienia się na ekranach przypadkowych użytkowników – jako marka chcesz dotrzeć do tych realnie zainteresowanych Twoją ofertą, a nie botów obserwujących konkretne # i dodających komentarze w ułamku sekundy po publikacji posta.

Jak dodawać hasztagi do postów: opis vs komentarz

Użytkowników Instagrama można podzielić na dwie kategorie: tych, którzy dodają wszystkie # w opisie zdjęcia oraz tych, którzy dodają je w komentarzu pod postem. Obydwie formy działają podobnie i przyciągają uwagę do postów zgodnie z założeniami algorytmu. Czym jednak wyróżniają się obie formy i z której warto korzystać?

Publikowanie hasztagów w komentarzu

Pomysł publikowania hasztagów w komentarzu wynika z chęci utrzymania czystego, estetycznego i profesjonalnego opisu zdjęcia. Zaśmiecanie sprawnie przygotowanego hasła reklamowego czy podpisu poprzez blok # na zakończenie posta nie wygląda najlepiej!

# można ukryć na kilka sposobów, m.in. przez oddzielenie głównej treści posta od #, tworzeniem pustych linijek tekstu (samo przejście do kolejnej linijki z pomocą enter nie wystarczy, konieczne jest wstawienie choćby znaku interpunkcyjnego) lub, co zaczyna praktykować znacznie większe grono użytkowników, przez publikowanie ich w komentarzu. Aby komentarz z # był skuteczny, musisz opublikować go od razu po publikacji posta, a żeby nie było widoczne, że są to #, warto rozpocząć komentarz od kilku kropek oddzielonych od siebie enterami (przejściem do kolejnej linijki). Przy takim układzie Instagram zmniejszy komentarz (z możliwością jego rozwinięcia), post będzie wyglądał czysto, a Ty wykorzystasz moc # do podbijania swojej widoczności.

Czy umieszczenie # w komentarzu nie obniży jednak zasięgów?

Jak pokazują badania Social Insider przeprowadzone w 2019 roku, chęć uniknięcia widoczności hasztagów w poście może się nie opłacić. Na podstawie wyników badań, nawet 37% kont z liczbą obserwatorów poniżej 5 tysięcy zaobserwowało większe zasięgi postów, dla których # były umieszczone bezpośrednio w opisie, a nie w komentarzach.

Choć wpływ na zaangażowanie użytkowników był już znacznie niższy, samo budowanie zasięgów na Instagramie ma już wystarczające znaczenie, by rozważać, czy # w komentarzach mają sens.

Jak dobierać hasztagi do postów i profilu marki?

Instagram dzieli # na dziewięć głównych kategorii, którymi warto kierować się dopasowując hasztagi do Twoich postów i publikowanych treści. Zasadniczo możesz wybierać spośród # produktowych (np. #handbag czy #accessories), niszowych (określających jak wpisujesz się w swoją branżę, np. #travelblogger), # społeczności w ramach danej branży (np. #photographersoninstagram), # wydarzeń specjalnych (np. Świąt czy organizowanych eventów), # lokalizacyjnych, codziennych (np. #mondayblues), akronimów (np. #tbt dla zdjęć wspominkowych publikowanych w czwartki), a także # brandowych (np. #ltb).

Przykład hasztagu produktowego – #handbag

Listę hasztagów warto dobierać pod tematykę posta, Twojej społeczności, a dopiero później całego profilu.

Jednocześnie jednak nie warto tworzyć jednej, stałej listy # które publikujesz pod każdym zdjęciem – Instagram może ukarać takie konto uznając je za profil publikujący powtarzające się treści, lub komentarze.

Używaj # tylko wtedy, gdy ma to sens, nie dlatego, że są popularne. Z perspektywy naszej marki, agencja marketingowa nie ma powodu, by publikować swoje posty pod #food – nasze treści nie mają zwykle nic wspólnego z jedzeniem ani społecznością gromadzącą się na Instagramie wokół osób publikujących ciekawe przepisy!

Hasztagi zabronione

Pozostając przy temacie wyboru odpowiednich # do zdjęć na Instagramie, jednym z ważnych aspektów budowania zasięgu profilu jest unikanie # zabronionych. Instagram może banować pewne hasztagi, jeśli publikowane w nich treści są nieodpowiednie.

Przykład hasztagu oznaczonego jako sprzeczny z zasadami Instagramu.

Jeśli użyjesz takiego typu zwrotu w swoim poście, Twoje zdjęcie nie zostanie usunięte czy zablokowane – jedynym widzialnym efektem blokowania hasztagów jest fakt, że odwiedzający go użytkownicy nie mają możliwości oglądania wszystkich postów publikowanych pod tym #, a wyłącznie zakładkę najpopularniejszych.

Używanie zbanowanych hasztagów może jednak przełożyć się na spadek zaangażowania użytkowników i zasięgów Twoich postów.

Potrzebujesz wsparcia w social media? Skontakuj się!

Jak stworzyć post, który stanie się najpopularniejszym dla wybranych hasztagów?

Zakładka „najpopularniejsze” widoczna dla każdego hasztagu wyszukanego w Instagramie to z perspektyw użytkownika prawdziwa kopalnia ciekawych i wartościowych treści w social media. To tutaj pojawiają się najpiękniejsze, ale i zbierające najwięcej zainteresowania zdjęcia oznaczone konkretnym # i jak się okazuje, dotarcie na szczyt nie należy do najłatwiejszych.

Im bardziej popularny #, tym trudniej wybić się do zakładki najpopularniejsze, a i ta zmienia się na bieżąco w zależności od ilości postów publikowanych pod określonym hasłem.

Jeśli chcesz wybić się ze swoim postem na najwyższe pozycje w zakładce „najpopularniejsze” dla określonych hasztagów, przyglądaj się uważnie działaniom swojej konkurencji, sprawdź które # przyciągają najwięcej uwagi u Twoich odbiorców, ale ponad wszystko twórz posty zachęcające do komentowania i zostawiania serduszek (wzbudzaj chęć do zaangażowania przez skuteczne CTA i buduj społeczność wokół swoich publikacji).

Algorytm Instagrama przyporządkowujący posty do kategorii najpopularniejszych bierze pod uwagę zaangażowanie odbiorców (polubienia i komentarze), popularność danego #, a także czas, w jakim post zdobywa zainteresowanie – im więcej użytkowników zauważy i polubi Twój post w krótkim czasie, tym lepiej!

 

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB