Cyfrowe czasy, w jakich aktualnie się znajdujemy, przynoszą nam szereg możliwości, a także wyzwań. Dotykają one również branżę marketingową, która nie tylko powinna poznać nowe narzędzia, ale i odbiorców, do których kieruje treści reklamowe.
Pokolenia Z oraz Milenialsów od najmłodszych lat są zaznajomieni z treściami w przestrzeni cyfrowej. Tworzą społeczeństwo sieci, które nie tylko doskonale posługuje się najnowszymi technologiami, ale również radzi sobie z ignorowaniem mało angażujących i bezwartościowych publikacji w przestrzeni medialnej. Dotyczy to także sztucznych postów, sponsorowanych artykułów i innych temu podobnych. To co, przyciąga współczesnych użytkowników sieci to autentyczność, szczerość oraz interesujące, praktyczne treści. Jak sobie z tym radzić w kampaniach marketingowych?
Inbound marketing po raz pierwszy został wykorzystany około 9 lat temu. Od tego czasu coraz częściej staje się narzędziem podczas tworzenia kampanii. W Polsce określeniem, które doskonale definiuje to pojęcie, jest „aktywny marketing przychodzący”. Polega to na budowaniu pozytywnych relacji z grupą odbiorczą. Ma to następnie wpłynąć na podjęcie decyzji konsumenckich oraz zbudowanie świadomości i dalszej, trwałej współpracy.
Głównym celem inbound marketingu jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, poprzez wiele punktów styczności z daną marką. Polega to na stworzeniu takiego contentu, który przede wszystkim jest przydatny, ale w nienachalny sposób realizuje założenia reklamowe. W tym przypadku interakcja inicjowana jest wyłącznie przez użytkownika. Wyraził on zgodę lub sam poszukiwał danych informacji, które zostają mu przedstawione poprzez strony firmowe.
Jest to odwrotne działanie, niż to zakładane przez outbound marketing, czyli wychodzący. Działania w jego ramach wychodzą od firmy. Polega to na generowaniu materiałów reklamowych, które są tradycyjnie pojmowanym rodzajem promocji usług oraz produktów. Są to wszystkie reklamy telewizyjne, banery na portalach społecznościowych, które narzucają odbiorcom zapoznanie się z nimi. Jednakże współczesne pokolenia nauczyły się ignorować wszelkie treści tego typu. Z pomocą przyszedł właśnie inbound marketing.
Chcąc tworzyć angażujące treści przy realizacji strategii inbound, należy pamiętać o podstawowych warunkach, do których należą:
Należy również pamiętać o tym, aby generowane treści nie były reklamą samą w sobie, a prezentowały coś więcej. W tym celu należy poprowadzić pełną strategię content marketingu, która opiera się na interesujących treściach np. w odpowiedzi na zapotrzebowanie społeczeństwa. Doskonałym przykładem jest stworzenie kanału na YouTube lub bloga, gdzie można udostępniać materiał o charakterze doradczym.
Osoba poszukująca odpowiedź na daną kwestię, może okazać się potencjalnym klientem, który oprócz fachowej porady, może zapoznać się z ofertą. Decyduje jednak o tym sama. Nam pozostaje starać się tworzyć zawartość, przyciągającą uwagę.
Najczęstszymi praktykami, które sprawdzają się w przypadku efektywnego inbound marketingu są:
Połączeniem wszystkich elementów, kluczowych do realizacji zadań inbound marketingu jest SEO, czyli działania optymalizujące pod silnik wyszukiwarki. Głównym celem jest doprowadzenie internautów do danej strony internetowej. Tym samym należy ściśle powiązać te dwa narzędzia marketingowe.
Przykładem najlepszej realizacji tych założeń jest strategia link building. Polega ona na pozostawieniu w różnych miejscach w Internecie, odnośników, informacji o ofercie danej firmy. Jednakże nie mogą one zachęcać do skorzystania, ani reklamować usług, przedstawiać zalet itp. Wrzucony w treść link, nie jest nazwą marki, ale frazą związaną z zakresem jej działalności. Ponownie wszystko zależy od interakcji użytkownika, który zaciekawiony daną tematyką, może przejść dalej. Znając najważniejsze zasady, można wdrażać metody, do swoich działań marketingowych.
Kampanie w Google Ads są opłacalną inwestycją, jednakże codzienne prowadzenie strategii marketingowej, można opierać np. na SEO. Daje to gwarancję wysokiej pozycji w wyszukiwaniach, niwelując tym samym koszty w budżecie. Interesujący artykuł może stać się pierwszym krokiem do zapoznania z ofertą firmy. Jak jednak tego dokonać?
Najpierw warto zastanowić się czego może poszukiwać nasz użytkownik. Treść, która zostanie mu przedstawiona, musi być wartościowa, czyli odpowiadać na jego oczekiwania, problemy. Postawienie się w jego roli pozwoli najlepiej to zrozumieć. Dzięki dogłębnej analizie, w pełni zrealizujesz swój cel i tym samym, otrzymasz pozycję eksperta. Wizerunek odbije się także na ofercie, która będzie postrzegana jako profesjonalna. Klient sam zdecyduje o podjęciu inicjatywy (np. skorzystania z oferty), a rolą marki jest skierowanie odpowiedniej zachęty.
Działania inbound marketingu mają głównie na celu pogłębienie kontaktu z klientem. Przyczyniają się one do zaangażowania użytkowników w zagłębienie się w treści publikowane przez firmę. Budują one wizerunek, ale również odpowiadają na problemy poprzez treści eksperckie. Oprócz tego na swojej stronie www można zastosować wyskakujące okno exit-pop up.
Oprócz ciekawej grafiki warto zawrzeć tam informację o potencjalnie interesujących treściach np. darmowy e-book lub poradnik, który łączy się z tematyką działalności firmy. Przyciągną wzrok oraz spowodują, że użytkownik pozostanie na stronie dłużej. Należy jednak pamiętać, aby nie było to zbyt nachalne. Stosuje się w tym zakresie zasadę, mówiącą, że takie okno nie powinno wyświetlać się częściej niż jeden raz podczas sesji w przeglądarce.
Wiele razy zostało już podkreślone, że w działaniach inbound marketingu, należy wsłuchać się w potrzeby oraz oczekiwania grupy odbiorczej. Jednym z przykładów na zastosowanie jest aktywne prowadzenie kanałów w social mediach. Fanpage w serwisach Facebook oraz Instagram to już powszechność. Nie można pomijać także Twittera i LinkedIna, gdzie także mogą poszukiwać nas użytkownicy sieci. Dobór platform powinien być nie tylko zależny od strategii tworzenia contentu, ale także, gdzie znajdziemy obecnych i potencjalnych klientów.
Warto kierować się nie tylko trendami, ale przede wszystkim sposobem na ukazanie oferty. Skupienie się na wybranych kanałach nie jest błędem, a rozsądnym planowaniem działań marketingowych. Użytkownicy poszukujący inspiracji np. wnętrzarskich częściej sięgają po Instagrama. Dzięki Facebookowi możliwe jest prowadzenie transmisji live, z czego skorzystają marki odzieżowe oraz sklepy, prowadzące sprzedaż poprzez ten kanał. Wszystko jest kwestią dostosowania się do oczekiwań oraz przedstawienia oferty w interesujący sposób.
Najważniejszym aspektem podczas prowadzenia profili w social mediach jest regularność, aktywność i zaangażowanie. Komunikacja z odbiorcami jest niezwykle ważna. Buduje więź, ale także w ciekawy sposób pokazuje wizerunek marki wraz z tym co oferuje – wartości, usługi i produkty. Przenikanie się tych wszystkich narzędzi pozwala na osiąganie najlepszych efektów, dlatego pamiętaj, aby się nie ograniczać.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych, Skontaktuj się z nami!
Znając podstawy teoretycznie, zacznij wdrażać je w życie. Najważniejsze jest zrozumienie, kim jest grupa odbiorcza, to co ją interesuje pomoże stworzyć wartościowy content, który skutecznie będzie przyciągał uwagę. W tym celu należy tworzyć jak najwięcej treści. Forma jest dowolna, ale należy pamiętać, aby zawartość była interesująca, przydatna, a także podana w funkcjonalny sposób (łatwy do zrozumienia). Na tej podstawie można zbudować pozycję nie tylko w wyszukiwarce, ale świadomości odbiorców, jako ekspert w danej dziedzinie. Ważna jest również regularność, która wraz ze stałym kontaktem z klientami, pozwoli na zbudowanie trwałych więzi.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.