Jak prowadzić skutecznie social media?

6 trendów w social media dla marki w 2022

6 trendów w social media dla marki w 2022

Trendy w kreowaniu marki i zwiększaniu sprzedaży oferowanych produktów lub usług w 2022 roku, m.in takie jak rolki czy działania w grupach na Facebooku, pozwalają skuteczniej wykorzystywać social media jako platformę e-commerce. Przedstawiamy wymogi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie promowania produktów i usług przez influencerów. Przybliżamy także kwestie automatyzacji odpowiedzi w komunikatorach na platformach społecznościowych oraz wyszukiwania i usuwania fake newsów.

1. Oznaczanie współpracy i reklam przez influencerów

W 2022 roku popularnością nadal cieszy się influencer marketing pozwalający dotrzeć bezpośrednio do odbiorców z treścią, która postrzegana jest jako bardziej rzetelna, wiarygodna i osobista od tradycyjnej reklamy. Nawiązanie współpracy z influencerami i wdrożenie tego rodzaju marketingu pozwala firmom stworzyć bliższą relację z klientem, zwiększając zainteresowanie oferowanymi produktami lub usługami.

Wymogi Urzędu Ochrony Konkurencji i Klientów

Od tego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Klientów zaostrzył kontrole influencerów, przykładając większą uwagę do publikowanych przez nich treści i monitorując, czy wszelkie posty sponsorowane są właściwie oznaczane. Zdaniem UOKiK sytuacja, w której influencer otrzymał wynagrodzenie za swój wpis, lecz sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest nieuczciwa w stosunku do konsumenta. Ponadto nieoznaczanie postów sponsorowanych narusza zakaz kryptoreklamy i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Konsekwencje braku właściwego oznaczenia postu sponsorowanego

Publikowanie postów zawierających treść sponsorowaną bez jej właściwego oznaczenia może skutkować nałożeniem na influencera grzywny w wysokości nawet dziesięciu procent rocznego obrotu wykazanego z prowadzonej działalności. Warto przy tym zaznaczyć, że aby oznaczenie spełniało wymogi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, musi być wyraźne i czytelne dla wszystkich odbiorców.

Przykładowo, hashtag „ad” dodany do postu na social mediach nie jest akceptowany jako forma oznaczenia treści sponsorowanej. Jest to spowodowane faktem, iż nie jest on wystarczająco widoczny, ponadto, zdaniem UOKiK, może być niezrozumiały dla polskiego internauty.

Napisz do nas – nauczymy Cię skutecznej promocji w social media!

2. Rolki – forma promowana przez algorytm

W 2022 roku formą  promowaną przez algorytm Instagrama są Instagram Reels, czyli tak zwane rolki, będące krótkimi, maksymalnie dziewięćdziesięciosekundowymi filmikami. Są one niezwykle łatwe w montażu i pozwalają budować zasięgi nawet przy niewielkiej liczbie obserwujących profil. Zaletą rolek jest fakt, iż przy ich pomocy można łatwiej dotrzeć do osób spoza stałej grupy odbiorców. Instagram Reels można łatwo zamieszczać również na swoim profilu na Facebooku, a także reuploadować na YouTube oraz TikTok.

Jak działa algorytm Instagrama w wypadku rolek?

Algorytm Instagrama jest w rzeczywistości kombinacją algorytmów, procesów i klasyfikatorów mających na celu personalizację treści wyświetlanych użytkownikowi. Współcześnie każda część aplikacji korzysta z osobnego algorytmu. W wypadku rolek Instagram skupia się przede wszystkim na ich funkcji rozrywkowej i wybiera dla użytkownika filmiki, jakie mogą go rozbawić i sprawią, że sam będzie chciał odtworzyć panujący trend. Instagram Reels nie są pokazywane użytkownikom tylko w oparciu o ich subskrypcje i zainteresowania, co sprawia, że przy ich pomocy łatwiej dotrzeć do szerszej grupy osób.

Jakie rolki są polecane przez algorytm Instagrama?

Rolki polecane użytkownikom przez algorytm Instagrama muszą przede wszystkim pełnić funkcję rozrywkową. Aplikacja unika przy tym promowania filmików o niskiej rozdzielczości, wyposażonych w znak wodny, a także poruszających kwestie polityczne.

Źródło: Przykład rolki pełniącą funkcje rozrywki – InpPost Instagram

3. Grupa na Facebooku – działania

W związku z ogłoszoną w 2018 roku przez Marka Zuckerberga zmianą kierunku Facebooka zakładającą, faworyzowanie treści od użytkownika względem treści publikowanych przez firmy, większego znaczenia nabrały grupy, będące rodzajem forum dyskusyjnego. Obecnie ponad 1,8 miliarda ludzi każdego miesiąca korzysta z grup na Facebooku, jest to więc doskonała przestrzeń do nawiązywania relacji z klientem. Założenie przez firmę grupy na Facebooku pozwala budować rozpoznawalność i zaufanie do marki. Wiąże się z niskimi kosztami, a równocześnie stanowi doskonały sposób na zaangażowanie zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Dużą zaletą prowadzenia grupy na Facebooku jest również możliwość dotarcia do sprecyzowanego targetu.

4. Social media jako platforma e-commerce

Social commerce, czyli handel w mediach społecznościowych, to wciąż rozwijający się trend w sprzedaży online. W sposób aktywny z mediów społecznościowych korzysta obecnie ponad 68% całej populacji Polski, czyli około 26 milionów osób, spędzając tam średnio dwie godziny dziennie. Raport The power of social & live commerce z zeszłego roku wykazał przy tym tendencję wzrostową dla e-commerce. Aż 27% użytkowników dokonuje zakupów, jako platformę handlową wykorzystując social media. Zaangażowanie w sprzedaż przez social media jest więc dla firm szansą na osiągnięcie wymiernych korzyści finansowych. Ta forma handlu pozwala:

  • skrócić ścieżkę zakupową, co jest korzystne zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego, zmniejsza bowiem ryzyko, iż potencjalny klient rozmyśli się przed sfinalizowaniem transakcji,
  • precyzyjnie określić grupę docelową, zmniejszając ryzyko, że przekaz trafi do osoby nienależącej do targetu marki, narażając firmę na dodatkowe koszty,
  • zaprezentować produkt w naturalny sposób, umożliwiając potencjalnemu klientowi sprawdzenie tego, jak dana rzecz sprawdza się w codziennym użytkowaniu.

W Polsce platformą społecznościową, która używana jest do robienia zakupów najczęściej, jest Facebook, za którego pośrednictwem zrobiło zakupy aż 82% badanych na potrzeby raportu The power of social & live commerce. Udział innych social mediów w e-commerce przedstawia się następująco:

  • Instagram – 19%,
  • Youtube – 16%,
  • TikTok – 7%,
  • LinkedIn – 6%.

Warto zauważyć, iż coraz większą popularnością konsumentów cieszy się sprzedaż podczas transmisji na żywo, stanowi bowiem doskonały sposób na zaangażowanie użytkowników i budowanie wzajemnej relacji na linii klient – marka.

 

Źródło: Przykładowy wygląd sklepu na Facebook i Instagram

 

5. Automatyzacja odpowiedzi na komunikatorach na platformach społecznościowych

Z uwagi na fakt, iż coraz więcej klientów komunikuje się za pośrednictwem komunikatorów na platformach społecznościowych, jednym z trendów dla marki w 2022 roku jest automatyzacja odpowiedzi na otrzymywane wiadomości. Dzięki ustawieniu automatycznej odpowiedzi można poinformować klienta o odebraniu informacji, dziękując za kontakt i obiecując odpowiedź najszybciej, jak to możliwe.

Przygotowanie automatycznie przesyłanego nadawcy wiadomości komunikatu jest szczególnie pożądane w sytuacji, gdy:

  • firma ma przerwę w działalności – z powodu urlopu,
  • chwilowego braku towaru,
  • braku wolnych terminów na wykonanie usługi.

Klient z pewnością doceni otrzymanie tego typu informacji zwrotnej, dzięki której nie musi czekać w niepewności. Każdy właściciel biznesu powinien jednak pamiętać, by nie automatyzować komunikacji w większym stopniu, gdyż nawet najlepszy bot nie posiada inteligencji emocjonalnej niezbędnej do kontaktu z klientem.

automatyzacja odpowiedzi

Źródło: Automatyzacja odpowiedzi – Hotel Jasek Wrocław

6. Wyszukiwanie i usuwanie fake newsów

Współcześnie, co wyraźnie pokazała sytuacja związana z pandemią koronawirusa oraz wojną na Ukrainie, niezwykle istotne jest wyszukiwanie i usuwanie fake newsów z prowadzonych przez siebie profili w social mediach.

Jak ocenić, czy dana informacja jest prawdziwa?

W celu oceny, czy dana informacja jest prawdziwa, należy przede wszystkim sprawdzić, z jakiego źródła pochodzi dany news. Za wiarygodną informacją zawsze powinien stać konkretny człowiek lub konkretna redakcja. Metodą „po nitce do kłębka” można dotrzeć do pierwotnego źródła, co pozwoli ustalić prawdziwość podanej informacji. W weryfikacji newsów istotne jest także sprawdzanie innych źródeł. Jeżeli informacja nie została podana w innych mediach lub wszystkie kanały powołują się na tę samą osobę lub instytucję, istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest to fake news.

Usuwanie fake newsów

By dbać o wizerunek swojej marki i utrzymać zaufanie klientów, konieczne jest dokładne sprawdzanie udostępnianych w social mediach informacji i usuwanie wszystkich postów mogących zawierać fake newsy. Dotyczy to zarówno postów umieszczanych przez samą firmę, jak i treści przekazywanych przez członków prowadzonych przez nią grup na Facebooku.

Zapytaj o audyt social media dla swojej marki!

Wśród największych trendów w social mediach dla marki w 2022 roku należy wymienić:

  • wykorzystanie rolek stanowiących formę przekazu promowaną przez algorytm Instagrama,
  • tworzenie i podejmowanie działań na grupach na Facebooku,
  • wykorzystanie social mediów jako platformy e-commerce, w tym przede wszystkim transmisji na żywo.

W bieżącym roku popularność zdobywa także automatyzacja odpowiedzi na komunikatorach na platformach społecznościowych. Firmy prowadzące swoje profile na social mediach muszą przykładać dużą wagę do publikowanych treści, sprawdzając ich prawdziwość i usuwając ewentualne fake newsy. Influencerzy powinni z kolei dokładnie oznaczać sponsorowane posty, by uniknąć kar nakładanych przez UOKiK, wynikających z naruszenia zakazu stosowania kryptoreklamy.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB