Świadomość konieczności korzystania z niektórych elementów marketingu staje się coraz bardziej zakorzeniona w świadomości polskich przedsiębiorców. Dzisiaj już nie wystarczy istnieć, trzeba zaznaczyć swoją obecność na większą skalę.

Tutaj internet jako narzędzie promocji sprawdza się doskonale ale tylko pod warunkiem, że jeśli skorzystamy z jego możliwości z głową. A cóż ma począć taki młody biznesmen dla którego nazwa SEO to czarna magia a który wymaga jedynie efektów? Z pewnością zgłosi się on po pomoc. Do „specjalisty oczywiście”. Tylko…

…którą agencję SEO wybrać?

W natłoku ofert różnych firm zajmujących się pozycjonowaniem czy szerzej – marketingiem internetowym coraz trudniej znaleźć kogoś rzetelnego. Niestety ale wydaje się, że „psucie” branży przez osoby niekompetentne czy też widzące tylko potencjalny zarobek w branży będzie tylko postępowało. Rynek co prawda weryfikuje tych słabszych ale na ich miejscu zaraz pojawiają się kolejni przedstawiciele z gatunku tych szukających łatwego sposobu na zrobienie biznesu. Nie można się temu dziwić – branża pozycjonowania to wciąż nie do końca rozparcelowany rynek, który z roku na rok dynamicznie rośnie. Z tego wzrostu chce korzystać wielu – od wielkich firm do freelancerów.

Na początku warto uzmysłowić sobie jedną rzecz: nie jesteśmy w stanie przewidzieć czy ze współpracy z tą czy inną firmą zajmującą się pozycjonowaniem będziemy w ostatecznym rozrachunku zadowoleni. Na pozycjonowanie składa się tak wiele czynników a wyniki zawsze pozostaje mniej lub bardziej niepewny. Dlatego też pierwszą rzeczą, która powinna zwrócić naszą uwagę to obiecywanie tak zwanych „złotych gór” czyli zaklinanie się, że dana strona znajdzie się na szczycie listy w wyszukiwarce po konkretnej frazie.

Tego typu obietnice powinny automatycznie wzbudzić naszą czujność. Nie można przecież zagwarantować na 100% wyniku kiedy cała pozycjonowanie a właściwie algorytmy wyszukiwarek nie zostały do końca poznane a co więcej – nieustannie się zmieniają.

Pokaż mi swoich klientów a powiem ci kim jesteś

To miło, że agencje szanują prywatność swoich klientów i nie rozgłaszają wszem i wobec, że współpracują z tą czy inną firmą. Tego wymaga nie tylko prawo ale i zwykła biznesowa przyzwoitość. Jednak górnolotne hasła tak ochoczo wypisywane na stronach wielu firm zajmujących się pozycjonowaniem w stylu „pracujemy dla największych firm w Polsce” bez żadnego pokrycia powinny zapalić nam żółte światło ostrzegawcze. W końcu pisać każdy może. Dlatego domagajmy się od agencji zaprezentowania chociaż części realizacji, portfolio czy czegokolwiek co może potwierdzić jej umiejętności w kwestii SEO. To zresztą tyczy się nie tylko pozycjonowania ale też tworzenia stron czy nawet kampanii marketingu szeptanego. Mamy prawo do rzetelnej informacji na temat tego co przemawia za daną agencją a zrealizowane projekty to najlepsze świadectwo skuteczności (bądź nie) w tej branży.

No dobra, wiemy już że firma ma się czym pochwalić więc co dalej? Kolejny krok jaki powinniśmy zrobić to zapoznać się ze szkicem umowy i warunkami jakie oferuje dana agencja.

Umowa prawdę ci powie

Na co zatem zwrócić szczególną uwagę przy zawieraniu umowy z agencją SEO? Naszą czujność powinny wzbudzić między innymi zapisy o nienaturalnie długim czasie trwania umowy przy opcji abonamentowej. O ile takie zapisy w przypadku rozliczania za efekt są naturalne to okres wypowiedzenia powyżej pół roku dla abonamentu jest co najmniej dyskusyjny chyba, że chodzi o nietypowe i pracochłonne projekty. Wszystkie kary umowne powinny być także dokładnie prześledzone – tutaj często agencje SEO zamieszczają „pułapki” na klientów. W umowie powinny się znaleźć także zapisy na temat tego za co odpowiada dana agencja. Warto także umieścić podpunkt o możliwości wcześniejszego rozwiązania umowy w przypadku braku efektów.

Klient mądry po szkodzie

Dobrze jest wybierać agencje z polecenia przy czym przez polecenie niekoniecznie rozumiemy pochwalny post na internetowym forum. Warto popytać znajomych albo partnerów biznesowych czy nie znają kogoś godnego zaufania z branży. Nie bójmy się pytać i drążyć interesujących nas tematów – ostatecznie chodzi nie tylko o potencjalne efekty ale także o bezpieczeństwo naszej witryny. Dodawanie odnośników do pozycjonowanej strony na stronach wątpliwej jakości jest wciąż w niektórych agencjach powszechną praktyką a to może narazić naszą stronę na otrzymanie kary od Google. Tym bardziej należy dokładnie przyjrzeć się pracy agencji zanim się na takową zdecydujemy – w końcu lepiej dmuchać na zimne.

Zanim wybierzesz…

Podsumowując: przy wyborze agencji należy się kierować w pierwszej kolejności zdrowym rozsądkiem. Dobre wrażenie to nie wszystko dlatego warto trochę bliżej przyjrzeć się dotychczasowym realizacjom danej firmy i sprawdzić jakie są opinie na jej temat. Nawet najmniejsze wątpliwości powinny być od razu wyjaśniane a jeśli dana firma nie jest w stanie odpowiedzieć nam satysfakcjonująco na stawiane przez nas pytania to być może po prostu ma coś do ukrycia.

4 przemyślenia nt. „Wybór agencji SEO

  1. Są też specjaliści SEO którzy nie muszą się reklamować, dostają roboty z polecenia tak zwaną pocztą pantoflową ale to niewielka grupka wybrańców

  2. Zdrowy rozsądek to niestety coś czego nam brakuje, nie tylko w przypadku usługi pozycjonowania. Często zapytania do agencji wysyłane są z automatu – do kilku na raz i działa to trochę na zasadzie kto pierwszy ten lepszy. Wystarczyłoby porównać kilka ofert ze sobą na spokojnie, żeby bez problemu odrzucić te najbardziej podejrzane. A nieczytanie umów i późniejsze pretensje to noma, a najlepsze jest to, że postępują tak osoby, które same świadczą usługi innym.

  3. Fakt, że niekiedy trudno zweryfikować wszystkie działania agencji zajmującej się pozycjonowaniem ale efekty powiedzą nam czy dobrze się tym zajmują. Druga sprawa, że właśnie te “wielkie agencje” coraz częściej lecą w kulki idąc na ilość nie jakość. Dlatego czasami lepiej skorzystać z mniejszej firmy, która zajmie się nami bardziej indywidualnie i po prostu lepiej

  4. Najważniejsza jest szczerość i zaufanie co do działań agencji. Poza działaniami stricte związanymi z pozycjonowaniem, musimy mieć również na uwadze performance, responsywność, UX a przede wszystkim treść strony. Inaczej działania są raczej połowiczne. Pozycjonowanie stron zaczyna się od porządnego audytu SEO, UX, SPEED, które przynoszą duże lub subtelne zmiany na stronach i to już przynosi wymierne korzyści w pozycjonowaniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo