Stworzenie, choć niewielkiego elementu kampanii, który podbije serca odbiorców to bez wątpienia marzenie każdego pracownika sfery marketingu. Treści, które szczególnie dobrze przyswojone zostaną przez użytkowników mediów, a następnie powielone przez nich to virale, tworzone zgodnie z zamysłem viral marketingu.

Jak stać się viralową marką i jakie korzyści daje stosowanie viral marketingu?

Viral

Viral to pojęcie, które stało się ostatnio bardzo popularne, szczególnie wśród użytkowników platformy TikTok, którzy dążą do tego, aby proponowane przez nich treści stały się trendem.

Najczęściej viralami nazywamy treści potocznie zwane „fajnymi”, ale jednocześnie chwytliwymi i godnymi powielenia, podzielenia się nimi ze znajomymi.

Co może stać się viralem?

Miliony osób na świecie przesyła sobie codziennie zabawne memy, świetnie wpisujące się w daną sytuacje filmiki czy kultowe teksty, będące jednocześnie sloganem z jakiejś znanej reklamy. Wszystkie te osoby uczestniczą w procesie powielania treści, czyli tworzeniu virali.

Viralami są zatem wszystkie treści, które stają się szybko popularne wśród szerokiego grona odbiorców. Najczęściej występują w formie filmików, natomiast mogą być nimi również zdjęcia czy wyżej wspomniane memy, teksty lub slogany marek.

Viral marketing

Pojęcie viralu nierozerwalnie związane jest z viral marketingiem, czyli taktyką działania, której celem jest szybkie rozpowszechnienie treści, służące osiąganiu dużych zasięgów w mediach społecznościowych, a jednocześnie budzenie pozytywnych skojarzeń z marką dystrybuującą treści.

Aby lepiej zrozumieć ideę viral marketingu, warto utożsamiać go z wytworzeniem jakiegoś kultowego materiału, budzącego olbrzymie zainteresowanie, co finalnie doprowadza do wizerunkowego zysku małym nakładem czasu oraz pieniędzy.

O tym, czy coś stanie się viralem decydują użytkownicy social mediów, łańcuszkowo przekazujący sobie intrygujące, zabawne lub inspirujące treści.

Co charakteryzuje viralowe treści?

Choć kontekst ten został już poruszony w poprzedniej części artykułu, to jednak warto przyjrzeć się mu bliżej i wskazać cechy, którymi zawsze powinien charakteryzować się viral. Oczywiste jest, że nigdzie nie znajdziemy „złotych porad” na stworzenie idealnego viralu, bo jak już wiadomo, o jego idealności decydują odbiorcy. Tworząc treści pretendujące do roli viralu, warto natomiast kierować się kilkoma najważniejszymi cechami.

1. Emocje

Zespół strategiczny i kreatywny powinien zawsze zdawać sobie sprawę, że virale muszą budzić emocje. Najlepiej dla marki, kiedy są one pozytywne. Kultowe filmy, memy czy „powiedzonka” powinny szokować, intrygować, zaciekawiać lub przynajmniej sprawiać, że odbiorca pomyśli „twórca tego materiału to geniusz”.

2. Oryginalność

Skuteczne działania powinny opierać się o błyskotliwość. Warto pamiętać, że oczywiste i statyczne kampanie nie zapadają w pamięć oraz nie są chętnie rozpowszechniane, ponieważ nie ma w nich cech wyróżniających się na tle innych.

3. Elastyczność

Należy pamiętać, że viralowe treści to nie tylko te zabawne i „memowe”, ale także te kontrowersyjne, wzruszające czy skłaniające do przemyśleń. Najważniejsze jest, aby charakter materiału został odpowiednio dopasowany do grona odbiorców.

4. Odbiorcy

Określenie grupy docelowej jest podstawą we wszystkich działaniach marketingowych. O ile treści viralowe z natury docierają do różnych odbiorców, o tyle zanim staną się trendem, muszą skierowane być do wcześniej określonej grupy, która rozpocznie proces powielania.

Real Time Marketing

Tworzenie angażujących treści w oparciu o RTM to dobra strategia, ponieważ skłania do reagowania na „świeży” i chwytliwy w danym momencie temat. To sprawia, że odbiorcy mogą szybciej utożsamić się z proponowanym materiałem.

Przykłady virali – TOP5 VIRALI

W Internecie na przestrzeni lat stworzono miliony virali, z których większość, z roku na rok odnotowuje coraz większe grono odbiorców. Na szczególną uwagę zasługuje kilka kultowych, ponadczasowych treści, które umieściliśmy w poniższym rankingu.

1. Dumb Ways to Die

Dumb Ways to Die to znany na całym świecie dżingiel, będący częścią kampanii australijskiego metra, chcącego promować bezpieczeństwo kolei, jednocześnie zwracającego uwagę na problematykę bezsensownych powodów śmierci.

Źródło: YouTube https://youtu.be/IJNR2EpS0jw

 

2. „English for beginners”

„English for beginners” to przykład viralu w formie spotu reklamowego, który zaskoczył odbiorców swoimi zabawnymi, a jednocześnie wzruszającymi scenami. Allegro słynie z wypuszczania w okresie Świąt Bożego Narodzenia reklam, które zdecydowanie chwytają za serce oraz skłaniają do przemyśleń, a jednocześnie podobają się użytkownikom, o czym świadczyć może duża ilość wyświetleń oraz „łapek w górę” pod filmami.

Źródło: YouTube https://youtu.be/tU5Rnd-HM6A

 

3. Ikea – Harry

W poniższym poście Ikea w świetny sposób wykorzystała RTM, promując produkt o nazwie Harry i nawiązując do utraty przez Księcia Harrego w 2021 roku patronatów oraz rang wojskowych.

Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/posts/10157468806102479

 

4. Harlem Shake

Kultowy rodzaj tańca Harlem Shake to internetowy mem, zapoczątkowany w 2013 roku przez vlogera Filthy Franka. Internauci masowo nagrywali 30-sekundowe filmiki, powielając trend, a jednocześnie angażując się w jego tworzenie.

Źródło: YouTube https://youtu.be/4hpEnLtqUDg

 

5. SOR Sieradz

Poniższy przykład to rodzaj viralu, przypadkowo stworzonego przez Wojewódzki Szpital w Sieradzu mema. Internauci szybko zwrócili uwagę, że logo SOR-u w kontrowersyjny sposób utożsamić można z wykresem rejestrującym zgon pacjenta korzystającego z oddziału ratunkowego. Jest to przykład viralu, który z pewnością wywołał duże emocje, tworząc zainteresowanie szpitalem, ale jednocześnie negatywnie wypływając na wizerunek tego miejsca.

Źródło: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,25270405,sor-w-sieradzu-zmieni-niefortunne-logo-rzeczniczka-ale-pacjenci.html

 

Jakie korzyści mogą czerpać marki z zastosowania viral marketingu?

Dobra kampania viral marketingowa daje markom wiele korzyści m.in. w postaci szerokich zasięgów i dużego zainteresowania. Chwytliwe trendy rozprzestrzeniają się w szybkim tempie i umożliwiają dotarcie do dotychczas nieosiągalnego grona odbiorców. Co więcej, wiąże się to również z niskim nakładem finansowym, ponieważ użytkownicy mediów sami udostępniają wartościowe według nich treści, jednocześnie pozytywnie wpływając na algorytmy platform.

Dzięki viralom marka zyskuje również wizerunkowo. Zaczyna być pozytywnie kojarzona oraz ma możliwość występowania w świadomości klientów przy okazji potencjalnych zdarzeń w przyszłości, np. zakupu danego towaru czy wyboru usługi.

Zapytaj o możliwości viral marketingu dla swojej marki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo