User-generated content to treści tworzone przez użytkowników, dla użytkowników. Jego ogromną zaletą jest brak stronniczości po stronie twórcy – odbiorca, który jest klientem marki i wypowiada się o niej w pozytywach jest bardziej wiarygodny, niż marka która z założenia będzie wyłącznie zachwalała swoje produkty. User generated content powstaje przy udziale fanów, stałych klientów, obserwatorów, ale też przypadkowych klientów, którzy jednorazowo skorzystali z oferty marki.

Jak można wykorzystać go w strategii marketingowej?

User-generated content – co to takiego?

User-generated content to wszelkie treści tworzone przez użytkowników w odniesieniu do danej marki, jej produktów, usług i wizerunku. Ich twórcami mogą być przypadkowi klienci, którzy skorzystali z oferty marki i chcą przekazać informację zwrotną na temat produktu dzieląc się nim w swoich mediach społecznościowych lub opiniach Google, ale także influencerzy, którzy współpracują z marką i pokazują jej produkty czy usługi oraz swoje doświadczenia.

Relacja pacjentów w formie nagrania – www.kcmclinic.pl

Rola user-generated content staje się z roku na rok coraz wyraźniejsza i coraz ważniejsza w marketingu internetowym – umiejętność wykorzystania treści tworzonych przez odbiorców na własną korzyść to szansa na budowanie świadomości marki, wzmacnianie jej komunikacji z klientem, a także stworzenie społeczności wokół oferowanych usług i produktów. Co jednak ciekawe, na chwilę obecną aż 86% firm w Stanach Zjednoczonych korzysta z możliwości user-generated content, ale tylko 16% włącza je świadomie do swojej strategii marketingowej. To niewiele, choć korzyści dla marki wydają się być wyraźne.

Dlaczego warto korzystać z treści tworzonych przez użytkowników?

Marki mogą korzystać z różnych rodzajów user-generated content, w zależności od swoich potrzeb, aby podeprzeć wiarygodność i zaufanie swojej firmy oraz budować pozycję na rynku w oparciu o autentyczne reakcje klientów.

Treściom tego typu przypisuje się obecnie dużą zasługę w poszerzaniu zasięgów małych marek – użytkownicy dzielący się swoimi niezależnymi opiniami i reakcjami na produkt czy usługę mogą promować markę w swoim otoczeniu, przekonując do jej produktów kolejne osoby całkowicie bez udziału samej marki.

User-generated content pozwala:

  • wykorzystać głos klientów w promocji marki,
  • budować zaufanie do marki w oparciu o autentyczne opinie,
  • tworzyć pozytywną relację pomiędzy marką a jej odbiorcami,
  • tworzyć atmosferę marki otwartej, przyjaznej i prowadzonej „przez ludzi, dla ludzi”,
  • odpowiadać na zapotrzebowania użytkowników i zbierać cenne informacje zwrotne,
  • napędzać sprzedaż i konwersję bez dużych nakładów marketingowych i promocyjnych.

Aby realnie korzystać z możliwości user-generated content należy oczywiście śledzić tworzone przez użytkowników treści i odpowiednio na nie reagować, choćby poprzez:

  • udostępnianie ich opinii, postów i zdjęć na własnych profilach,
  • tworzenie konkursów dla najbardziej zaangażowanych klientów,
  • nagradzanie za lojalne wsparcie marki (np. poprzez kody zniżkowe).

opinia klientki

Przestawienie opinii klientki w formie wyróżnienia (post z opinią) – Firmowy Facebook LTB

Korzyści z user generated content w liczbach

Wszystkie wymienione wyżej zalety, choć istotne dla budowania wizerunku i rozpoznawalności marki nie mają namacalnego odzwierciedlenia w liczbach i statystykach. Ostatecznie jednak to na nich zależało nam będzie najbardziej – dobrze jest poprawić relację z klientami, nawiązać stałą komunikację czy odpowiadać na zapotrzebowania odbiorców, ale ważniejsze jest czy przełoży się to realnie na konwersję i lepszą sprzedaż.

Co więc realnie zyskamy, inwestując czas i energię w user- generated content?

Reklamy oparte o user-generated content zyskują nawet 4-krotnie wyższy współczynnik klikalności (CTR) i są do 50% tańsze w przeliczeniu na kliknięcie (CPC) w stosunku do standardowych reklam. Co więcej, treści tworzone przez użytkowników często zyskują do 28% więcej zaangażowania i zainteresowania niż podobne posty tworzone przez marki. Statystyki te dowodzą tylko temu, że jako klienci i konsumenci poszukujemy treści autentycznych i nietworzonych pod wpływem chęci osiągnięcia korzyści sprzedażowych przez markę. Z perspektywy użytkownika, podzielenie się opinią na temat danego produktu przez innych użytkowników nie ma żadnych podtekstów zarobkowych.

W jakich kanałach wykorzystuje się user-generated content?

Chcąc oprzeć przynajmniej część swojej strategii marketingowej na współpracy i interakcji z użytkownikami oraz tworzonymi przez nich treściami należy w pierwszej kolejności skupić się na kanałach przekazu, w których forma taka zadziała najlepiej. Na myśl przychodzą przede wszystkim media społecznościowe, które stały się w pewnym sensie katalizatorem dla rosnącej popularności user-generated content.

Wielu użytkowników dopatruje się w działalności w social mediach szansy na zostanie mikro-influencerem, ale też korzysta ze swoich profili, by otwarcie dzielić się swoimi przeżyciami, doświadczeniami (także zakupowymi), lubianymi markami czy codziennością.

Ogromną nagrodą dla użytkowników jest szansa wyróżnienia przez markę – już sam fakt, że dana marka dostrzega swoich odbiorców i docenia ich wysiłki sprawia, że ci dzielą się treściami jeszcze chętniej.

Oprócz mediów społecznościowych, user-generated content może zostać wykorzystany na stronach www i w sklepach internetowych, np. w formie komentarzy pod publikacjami, opinii i recenzji produktów i usług, ankiet oraz artykułów tworzonych przez użytkowników i klientów.

Publikacja opinii klientów w treści strony www – Lackprotect.pl

Ważne jest, aby użytkownik czuł się wynagrodzony za tworzenie treści – dostrzeżenie swojej twórczości na stronie internetowej czy profilu marki jest dużym wyróżnieniem i buduje poczucie satysfakcji z osiągnięcia pozycji, w której Twój głos, głos klienta, ma znaczenie.

Najważniejsze sposoby na wzbudzenie zainteresowania użytkownika i pozyskanie user-generated content

Podstawową zasadą user-generated content jest jego niezależność i autentyczność. Jeśli marki płacą influencerom za promocję danego produktu, reklama taka jest od razu widoczna, nawet jeśli nie zostanie prawidłowo oznaczona.

Użytkownicy bacznie obserwujący rynek doskonale wiedzą, że dane treści powstają z autentycznego zainteresowania i zaangażowania ich twórców, często będąc z nimi w bliższej relacji lub obserwując ich od dawna.

Wzbudzenie Twoich odbiorców do tworzenia treści powinno być więc również jak najbardziej naturalne – budując lojalność i pozytywną relacje z użytkownikami wzmacniasz wizerunek przyjaznej marki, a jednocześnie korzystasz z mocy marketingowej user-generated content.

recenzja na blogu klienta

Recenzja produktu – wpis blogowy klientki – Surprisecandle.pl

Co sprawdzi się najlepiej?

  • Sharowanie i wyróżnianie zdjęć, relacji, postów i artykułów (pamiętajmy, że wiele osób tworzy własne blogi czy kanały, na których mogą pojawiać się recenzje i opinie o produktach),
  • Nagradzanie użytkowników za budowanie pozytywnych relacji z marką i tworzone treści (np. przez wyróżnianie treści, ale też przez bezpośrednie podziękowania, kody zniżkowe, rabaty na następne zakupy),
  • Realizowanie konkursów (stworzenie konkursu zachęca do skorzystania z oferty marki, stworzenia ciekawego zdjęcia z jej produktem, a przede wszystkim zdobywa dodatkowe zasięgi dla produktów i marki w sposób organiczny),
  • Lojalizowanie klientów (poprzez nagradzanie i regularne wyróżnianie użytkowników budujemy w nich poczucie lojalności wobec marki i otwieramy szansę na zyskanie dodatkowej, autentycznej treści promującej markę).

Jeśli chcesz skutecznie prowadzić swoje media społecznościowe i budować pozytywny wizerunek marki w sieci, user-generated content powinien być elementem wartym uwagi. W LTB możemy wspomóc Twoją markę w tworzeniu pozytywnych relacji z odbiorcami i rozpocząć pracę nad aktywnym wykorzystywaniem user-generated content w sklepach internetowych, na stronach www oraz w mediach społecznościowych. Sprawdź, jakie wyniki osiągniemy dla Twojej firmy.

Pozwól nam prowadzić profile swojej firmy w social media

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *