Treści niskiej jakości na stronie www

Co musisz wiedzieć o thin content zanim go użyjesz?

Thin content – czym jest i dlaczego warto go unikać?

Treści publikowane na stronie internetowej stanowią jeden z głównych czynników wpływających na ranking witryny. Jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania można uzyskać, publikując unikalne, dobrze zoptymalizowane i bogate pod względem merytorycznym teksty. Zamieszczanie treści bezużytecznych powoduje skutek wprost przeciwny – może obniżyć ranking strony i uczynić stronę niewidoczną dla użytkowników. Treści tego typu określane są mianem thin contentu, a ich stosowanie może utrudniać firmie zbudowanie pozycji na rynku i powstrzymywać ją przed osiągnięciem sukcesu. Jakie są konsekwencje stosowania thin contentu i jak się go wystrzegać?

Thin content – co to jest?

Thin content to ubogie treści, które nie przedstawiają sobą żadnej wartości dla użytkownika. Zaliczają się do nich teksty generowane automatycznie, nadmiernie nasycone słowami kluczowymi oraz artykuły z nieunikalnymi treściami.

Konsekwencje stosowania thin content

Niskiej wartości treść nie jest interesująca dla użytkowników, co sprawia, że klasyfikuje się ją jako nieatrakcyjną również przez roboty indeksujące. W praktyce oznacza to, iż stosowanie thin contentu wiąże się ze spadkiem oceny danej witryny internetowej w wyszukiwarce Google, przekładając się na jej niższą pozycję w wynikach wyszukiwania i wzrost współczynnika odrzuceń. Strona zawierająca thin content staje się niewidoczna dla odbiorców, którzy nie trafią na nią nawet w momencie wpisania w Google frazy bezpośrednio związanej z tematyką wiodącą tej witryny.

Napisz i poznaj nasze usługi!

Jak postępować, by ustrzec się konsekwencji stosowania treści niskiej jakości?

W celu upewnienia się, że stosowane na stronie treści nie wpisują się w kategorię thin contentu i witryna będzie widoczna w wynikach wyszukiwania Google, należy przede wszystkim wystrzegać się kopiowania treści z innych stron, upewnić się, że na witrynie nie ma ukrytej treści, odpowiednio zarządzać słowami i frazami kluczowymi, a także nie umieszczać treści na stronach typu doorway.

1. Wystrzeganie się kopiowania treści z innych stron

Pierwszą zasadą, której trzeba przestrzegać, by ustrzec się konsekwencji stosowania treści niskiej jakości, jest kopiowanie treści z innych stron. Mowa przy tym zarówno o plagiacie, który poza obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania może również wiązać się z problemami natury prawnej, jak i o powielaniu treści w obrębie różnych zakładek własnej witryny internetowej. W obu wypadkach skopiowany content został już wcześniej opublikowany, nie przedstawia więc sobą żadnej wartości dodanej, co jest bezbłędnie odczytywane przez algorytmy Google.

2. Zaniechanie ukrywania treści na stronie internetowej

Ukrywanie treści na stronie internetowej to strategia mająca na celu oszukanie algorytmów Google. Polega na wykorzystaniu różnego rodzaju stylów CSS lub zamieszczaniu na witrynie tekstów silnie nasyconych słowami i frazami kluczowymi, pisanych niewielką czcionką, najczęściej w kolorze prawie zlewającym się z tłem. Ten rodzaj thin contentu jest współcześnie szybko wykrywany przez algorytmy wyszukiwarki i może sprowadzić na witrynę kary w postaci różnorodnych ograniczeń. By tego uniknąć, właściciele stron internetowych powinni upewnić się, że nie występują na nich treści ukryte.

3. Odpowiednie zarządzanie słowami kluczowymi

Właściwie dobrane frazy kluczowe zapewniają wartościowy ruch na stronie internetowej, wpływając na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Ich umiejętne wykorzystanie pozwala docierać do potencjalnych klientów i interesariuszy, jest więc niezwykle istotnym elementem marketingu internetowego. Twórcy treści powinni jednak uważać, by nie używać fraz i słów kluczowych zbyt często, szczególnie w wypadku krótkich tekstów, gdyż mogą być one odczytane jako mało wartościowe i zostać zaklasyfikowane jako thin content.

4. Nieumieszczanie treści na stronach typu doorway

Sposobem na oszukanie algorytmów Google jest również umieszczanie sztucznie określonych fraz kluczowych na podstronach, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. W momencie kliknięcia na link użytkownik zostaje jednak przekierowany na inną, niemającą związku z wyszukiwaną frazę stronę. Każda uczciwa witryna internetowa, która nie chce zawieść zaufania użytkowników ani otrzymać od Google kary wymierzonej za treści thin content, musi powstrzymać się przed praktykami tego typu.

By właściciel lub zarządca danej witryny internetowej miał pewność, że publikowane na niej treści nie wpisują się w kategorię thin content, może sprawdzić stronę ręcznie lub przy pomocy specjalistycznych narzędzi.

5. Ręczne wyszukiwanie thin contentu

Ręczne wyszukiwanie think contentu sprawdza się przy stronach nierozbudowanych, z małą ilością zakładek i opublikowanej treści. Polega na sprawdzeniu jakości, długości oraz nasycenia słowami kluczowymi tekstów poprzez ich samodzielne przeczytanie.

6. Wyszukiwanie thin contentu przy pomocy specjalistycznych narzędzi

W wypadku rozbudowanych witryn internetowych z wieloma zakładkami i dużą ilością opublikowanych tekstów ręczne wyszukiwanie thin contentu to zadanie niezwykle czasochłonne. By je sobie ułatwić, można skorzystać z dostępnych specjalistycznych narzędzi, takich jak Google Search Console, które pozwala sprawdzić indeksowalność strony oraz dostępność podstron z poziomu wyszukiwarki, Screaming Frog, umożliwiające szybkie odnalezienie stron pustych i zawierających zduplikowane treści, a także Senuto oraz Google Analytics.

Co zrobić z thin contentem?

By zastąpić thin content na witrynie internetowej, konieczne jest przeredagowanie tekstów, które nie przedstawiają sobą żadnej wartości dla użytkownika, lub ich całkowita zmiana. Tworzone treści powinny zostać zoptymalizowane pod SEO, a więc być nasycone (nie przesycone!) odpowiednio dobranymi frazami kluczowymi. Thin content należy zastąpić tekstami o wysokiej wartości informacyjnej i edukacyjnej, które równocześnie są przyjazne dla użytkownika, czytelne i dające się łatwo zrozumieć. W celu usunięcia thin contentu warto również stosować linki kanoniczne, tag „noindex” oraz przekierowania 301.

1. Linki kanoniczne

Linki kanoniczne są zawartą w adresie witryny internetowej informacją skierowaną do robotów indeksujących. Wskazują algorytmom wyszukiwarki najbardziej reprezentatywną spośród zbioru duplikatów stron w danej witrynie.

2. Tag „noindex”

Tag „noindex” jest fragmentem kodu witryny internetowej wskazującym algorytmowi wyszukiwarki zakładkę, która ma zostać wyjęta z wyników wyszukiwania. Pozwala to poprawić pozycję podstrony, znosząc konkurencję z podobną stroną wyindeksowaną.

3. Przekierowanie 301

Przekierowanie 301 polega na przekierowaniu użytkownika z potencjalnie problematycznej podstrony na stronę wartościową, dzięki czemu uzyskuje on dostęp do związanej z zapytaniem, wyższej jakości treści.

Dlaczego warto unikać thin contentu?

Thin content prowadzi do zmniejszenia widoczności witryny internetowej w wynikach wyszukiwania, co znacząco ogranicza zasięgi i w efekcie wiąże się ze stratami finansowymi dla przedsiębiorstwa lub organizacji. Jego unikanie pozwala na właściwe pozycjonowanie strony i umożliwia dojście do szerszego grona użytkowników. Warto również zaznaczyć, iż thin content jest obecnie bezbłędnie identyfikowany nie tylko przez algorytmy wyszukiwarek, lecz także użytkowników sieci, którzy mogą odwrócić się od firmy stosującej tego typu praktyki.

Unikanie zamieszczania bezwartościowych treści i stawianie na treści informacyjne to krok w stronę budowania zaufania potencjalnych klientów i interesariuszy oraz możliwość stworzenia zaangażowanej społeczności konsumentów.

Zapytaj nas o content marketing!

Publikowanie wartościowych i właściwie zoptymalizowanych treści stanowi podstawę skutecznych działań marketingowych. Organizacje, które chcą pozyskać wierne grono zwolenników, muszą dbać o jakość zamieszczanych informacji, wystrzegając się przy tym thin contentu, który prowadzi zarówno do niechęci użytkowników, jak i utraty pozycji w wynikach wyszukiwań.

Treść bez wartości powinna być stosownie przeredagowana lub wymieniona na nową, oryginalną i bogatą w informacje. W celu upewnienia się, że dana witryna nie zawiera thin contentu, można sprawdzić opublikowane treści w sposób manualny bądź skorzystać ze specjalistycznych narzędzi.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB