SXO, czyli połączenie SEO i UX

Składniki Search Experience Optimization

SXO, czyli połączenie SEO i UX

Search Experience Optimization to zbiór technik, które mają na celu zoptymalizować doświadczenia użytkowników już na poziomie wyszukiwarki. To właśnie dzięki SEO użytkownik trafia na stronę z organicznych wyników wyszukiwania, a działania UX zapewniają mu pozytywne doświadczenie na stronie. Połączenie tych technik umożliwia nam realizację celów biznesowych. Pokazujemy jakie działania poprawią pozytywne doświadczenia użytkowników.

SEO koncentruje się na osiągnięciu wysokich pozycji, jednak same pozycje nie zagwarantują nam sukcesu. Dopiero w momencie, gdy zrozumiemy oczekiwania użytkowników oraz zapewnimy im dostęp do poszukiwanych informacji, będziemy w stanie zamienić pozyskany ruch z wyników wyszukiwania w ruch konwertujący.

Obecnie średni czas na przekonanie użytkownika, aby pozostał na naszej stronie oraz skorzystał z prezentowanej oferty to nie więcej niż 10 sekund. Chcąc zwiększyć stopień realizacji celów, powinniśmy wziąć pod uwagę czynniki, które wpływają na poprawę komfortu wyszukiwania.

Zapytaj o nasze usługi

Przede wszystkim należy ustalić:

  • Czy nasza strona jest użyteczna oraz spełnia oczekiwania użytkowników?
  • Czy treść na stronie odpowiada zapytaniom użytkowników oraz, czy jest dla nich przydatna?
  • Czy użytkownik ma zapewnioną prostą nawigację?
  • Czy strona działa poprawnie na komputerach jak i urządzeniach mobilnych?
  • Czy użytkownik jest zachęcany do podejmowania działań, które przyczynią się do realizacji naszych celów biznesowych?
  • Czy wszystkie podstrony są odpowiednio zoptymalizowane?
  • Czy użytkownik nie musi długo czekać na załadowanie ważnych zasobów strony?

Pamiętajmy, że roboty indeksujące również muszą odnaleźć stronę oraz odpowiednio dopasować wyświetlane wyniki do zapytań użytkowników.

Nie dostaniemy drugiej szansy, dlatego należy odpowiednio wykorzystać czas, który użytkownik poświęca na przeglądanie strony oraz udostępnić mu najlepiej dopasowane treści.

Strona zoptymalizowana zgodnie z założeniami SXO pozwoli nam zachęcić użytkownika do zapoznania się z ofertą oraz podjęcia akcji i realizacji założonych celów (np. dokonania zakupu, przesłania formularza czy zapisania do newslettera).

Jak poprawnie optymalizować poszczególne elementy?

Tag title

Tytuły są jednym z kluczowych elementów branych pod uwagę przez roboty indeksujące podczas oceny danej podstrony. Zawartość naszego tytułu wyświetla się na górze paska przeglądarek oraz w wynikach wyszukiwania. Należy zadbać, aby tytuł był odpowiednio zoptymalizowany i zawierał słowa kluczowe, które będą informowały roboty o tym, czego dotyczy dana podstrona. Pamiętajmy, że tag title powinien być unikalny w obrębie całej strony, dzięki czemu nie wystąpi kanibalizacja treści, a roboty indeksujące otrzymają jasny znak, która podstrona najlepiej jest dopasowana do zapytań użytkowników. Tag title powinien zawierać około 60 znaków i zawierać dokładną informację o danej podstronie.

Przede wszystkim tytuł powinien jednak zachęcić użytkownika do kliknięcia w link.

Przykładowy title strony blatyzkamienia.pl

Tag meta description

Jest to dodatkowy opis strony w wynikach wyszukiwania, który znajduje się bezpośrednio pod tytułem. Często jest pomijany przy optymalizacji, ponieważ nie jest czynnikiem branym pod uwagę przy ustalaniu pozycji przez roboty indeksujące. Jednak pamiętajmy o tym, że opis widoczny jest dla użytkownika. Nie zawsze użytkownicy decydują się na wybór strony zajmującej pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania. To właśnie opis może być czynnikiem, który przekona użytkowników do wybrania niższej pozycji.

Warto pamiętać, że również tutaj mamy do wykorzystania ograniczoną liczbę znaków (około 160).

Maksymalnie wykorzystajmy ten krótki opis. Nie należy podawać w nim zbędnych informacji. Starajmy się przewidzieć oczekiwania użytkownika i odpowiedzieć na jego pytania, przekonać go o wyjątkowości naszej oferty. Warto również zawrzeć w opisie call to action, które zachęcą użytkownika do podjęcia konkretnych działań (np. sprawdź, zadzwoń, kup teraz).

Pamiętajmy również o słowach kluczowych. Tak jak pisaliśmy – nie są istotne dla robotów indeksujących – jednak użytkownik podczas wyboru strony skoncentrowany jest na swoim zapytaniu i poszukuje na nie najlepszej odpowiedzi. Słowa zawarte w zapytaniu użytkownika w meta description zostaną pogrubione i mogą przyciągnąć uwagę użytkownika.

Przykładowy wynik wyszukiwania dla frazy: marketing internetowy wrocław

Dane uporządkowane

Są to specjalne znaczniki znajdujące się na stronach internetowych, które służą do opisywania zawartości witryny. Dzięki danym uporządkowanym roboty indeksujące będę w stanie lepiej rozpoznać rodzaj treści. To dzięki danym uporządkowanym możemy zawierać rozszerzone opisy w organicznych wynikach wyszukiwarki Google.

Na wyżej zamieszczonym zrzucie ekranu widzimy dane uporządkowane w postaci gwiazdek. Mogą to być również ceny produktów, zdjęcia, informacje o nadchodzących wydarzeniach oraz wiele więcej. Warto dodać dane uporządkowane do swojej strony, aby wyróżnić się na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania.

Przykładowe wykorzystanie danych uporządkowanych (sitelinks) przez AdattoAdatto.com.pl – drukarnię w Katowicach

Czas ładowania strony

Gdy już użytkownik zdecyduje się na wybór naszej strony w wynikach wyszukiwania – musimy zapewnić mu jak najlepsze wrażenia podczas sprawdzania oferty. W pierwszym etapie zadbajmy o czas ładowania strony. Zniecierpliwiony użytkownik, który nie otrzyma w krótkim czasie dostępu do informacji, wróci do wyników wyszukiwania i zdecyduje się na inną ofertę.

Analiza prędkości za pomocą gtmetrix.com

Dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych

Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Należy zweryfikować, czy nasza strona jest odpowiednio dostosowana oraz, czy użytkownik z łatwością może przeglądać zawartość całej witryny. Upewnijmy się również, czy użytkownik ma możliwość podjęcia niezbędnych działań do realizacji naszych celów biznesowych.

Treści na stronie

Przede wszystkim użytkownik musi odnaleźć informacje, których szukał w wyszukiwarce. Podczas planowania treści zastanówmy się, czego dokładnie oczekuje użytkownik wpisując daną frazę w wyszukiwarce internetowej oraz udostępnijmy mu te informacje. Jeśli nie znajdzie ich w krótkim czasie – przejdzie do innej strony. Zadbajmy o wysoką jakość naszych treści oraz przejrzystość informacji. Złożyliśmy obietnice w meta description bądź title? Koniecznie ich dotrzymajmy!

Na zrzucie prezentowana zgodność treści na stronie z title – meble-mdpf.pl

Layout oraz nawigacja

Strona internetowa musi być przejrzysta dla użytkownika oraz powinna zapewnić mu proste poruszanie się po stronie. Użytkownik, który nie będzie w stanie szybko odnaleźć interesującego go produktu bądź usługi, przejdzie do innej strony. Strona powinna być zaplanowana tak, aby użytkownik intuicyjnie potrafił dotrzeć do wszystkich interesujących go zasobów.

Przykład nawigacji w stopce – topkoszulki.pl

Zapytaj o nasze usługi!

SXO – doskonałe rozwiązanie na konwertujący ruch organiczny

Uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to tylko połowa sukcesu. Należy starannie przemyśleć oczekiwania użytkowników oraz zapewnić im jak najlepsze doświadczenia na stronie, aby skłonić ich do skorzystania z naszej oferty. Stosując techniki SXO, uwzględniamy jednocześnie potrzeby użytkowników, jak i algorytmów wyszukiwarek, dzięki czemu możemy maksymalnie wykorzystać ruch z wyników organicznych.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB