Social Proof to koncepcja, która w swojej podstawie zakłada, że klienci i odbiorcy usług są w stanie zaufać drugiemu człowiekowi bardziej, niż jakiejkolwiek marce. Sugerowanie się opiniami innych przy dokonywaniu zakupu daje poczucie, że zalety produktu nie są wykreowane przez markę, ale znajdują potwierdzenie w rzeczywistości lub, w przypadku negatywnych opinii, zupełnie odbiegają od oczekiwań klientów.

Social proof można wykorzystać w marketingu, włączając się w otwarty dialog z odbiorcami i dostarczając, choćby w formie referencji i publikacji opinii zamieszczonych w sieci, społeczny dowód słuszności dla swojej oferty.

Dlaczego social proof ma znaczenie?

Główną rolą social proof jest zwiększanie zaufania do marki i jej produktów przez publikowanie treści, opinii, recenzji i referencji osób korzystających z usług i oferty marki we własnym zakresie. Zaufanie można budować zarówno na opiniach klientów, jak i ekspertów w danej dziedzinie wypowiadających się pozytywnie o produkcie lub usłudze. Ci ostatni są szczególnie ważnym elementem budowania wizerunku marki zaufanej – ekspert czy celebryta, który staje się twarzą marki nie zechce reprezentować swoją osobą marek niesprawdzonych, działających nieetycznie czy oferujących wadliwe produkty, stąd gdy osoba taka pojawia się w przekazach marketingowych marki można liczyć na wzbudzenie zaufania wśród odbiorców i potencjalnych klientów.

Social Proof ma szczególne znaczenie w marketingu online, gdzie w przeciwieństwie do bezpośredniego kontaktu z marką i produktem nie możemy osobiście przekonać się o pewnych aspektach i cechach produktu czy podejścia marki do klienta.

W świecie online klient może polegać jedynie na treściach przekazywanych przez markę i opinii innych, którzy mieli już styczność z produktem i mogą ocenić jego faktyczne właściwości. Social proof jest kluczem do budowania zaufania i wizerunku produktu i marki w sieci. Choć więc jest stosowany także w marketingu tradycyjnym, to właśnie w marketingu online zyskuje coraz większe znaczenie.

Jak wskazują statystyki, w pokoleniu millenialsów nawet 91% odbiorców ufa recenzjom zamieszczonym w internecie tak, jak zaufaliby opiniom rodziny czy przyjaciół. Co więcej, aż 83% osób wierzy w recenzje bardziej, niż w reklamy, co tylko podkreśla, jak ważne jest wykorzystanie social proof w swojej strategii marketingowej. To, że marka będzie zachwalać swój produkt w stworzonej przez siebie reklamie nie dziwi nikogo i nie wzbudza zaufania, ale jeśli obca, niezwiązana z marką osoba wyraża się o produkcie pozytywnie i nic na tym nie zyskuje, dlaczego mielibyśmy jej nie zaufać.

Źródło: https://trustpulse.com/social-proof-statistics/

Najważniejsze zasady social proof

Wykorzystując opinie użytkowników, referencje klientów czy wizerunek ekspertów w przekazach marketingowych warto mieć na uwadze cztery główne zasady kierujące social proof. Na ich podstawie nie tylko łatwiej będzie opracować sposób prezentacji opinii i referencji, ale też zrozumieć, w jaki sposób koncepcja ta może zadziałać na korzyść naszej marki. Wspomniane zasady to:

  • Zasada niepewności (uncertainty), według której kierujemy się opiniami innych i obserwujemy reakcję innych ludzi gdy znajdziemy się w sytuacji, której sami nie jesteśmy pewni i nie mieliśmy z nią do czynienia.
  • Zasada podobieństwa (similarity) każe człowiekowi podążać za tłumem – jeśli osoby podobne do nas wybierają dany produkt, my też prawdopodobnie go polubimy.
  • Zasada ekspertyzy (expertise) odnosi się do tendencji do podążania za wiedzą i statusem ekspertów. Skoro ich zdaniem produkt jest dobry, nie mamy powodu, by im nie wierzyć.
  • Zasada ilości (number) po raz kolejny odnosi się do podążania za tłumem, tym razem jednak w rozumieniu ilościowym. Jeśli wiele osób uznaje jakiś produkt za godny zaufania, nie musimy tych osób znać czy nawet odnajdować w nich podobieństw do siebie – opinia 1000 zgodnych osób musi być prawdziwa.

Przyglądając się tym zasadom nie trudno zauważyć sposoby wykorzystania social proof przez współczesne marki. Proste umieszczenie gwiazdek przy produkcie wskazujących na ocenę klientów to już element social proof. Obok oceny (np. 4,7) zauważymy, że jest ona średnią ocen (500 użytkowników). W prostej, pozornie nieznaczącej grafice obok produktu realizujemy czwartą zasadę social proof – siła sprzedaży leży w liczbie zadowolonych klientów.

Jak włączyć social proof do swojej strategii marketingowej

Wykorzystanie social proof do zwiększenia sprzedaży, budowania pozytywnego wizerunku marki i wzmacniania więzi z klientem może odbywać się na wiele sposobów, a wykorzystanie konkretnych metod będzie zależało w dużej mierze od efektów, jakie chcemy osiągnąć i odbiorców, do których celujemy ze swoim przekazem i ofertą. Wśród ciekawszych elementów, jakie można ująć w swoich działaniach w ramach social proof, pojawiają się m.in.:

  • Opinie i referencje,
  • opinie influencerów,
  • logo firm i partnerów,
  • nagrody i wyróżnienia,
  • case studies,
  • filmy wywiady,
  • certyfikaty,
  • referencje,
  • liczby,
  • opinie social media,
  • User Generated Content.

Każdy z powyższych będzie odgrywał nieco inną rolę w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i produktu i dopasuje się do innego charakteru działalności firmy. Przykładowo, te wykonujące usługi dla dużych firm, przedsiębiorstw czy współpracujące z rozpoznawalnymi markami mogą załączyć na stronie logo firm i partnerów, z którymi, bądź dla których, pracowały w przeszłości. Taka metoda social proof sprawdzi się choćby w firmach IT oferujących oprogramowanie dla biznesu, ale już nie w sklepach online czy firmach skupionych na usługach dla klientów indywidualnych.

Social Proof w formie logo firm i partnerów, źródło: https://www.senuto.com/pl/.

Publikowanie na własnej stronie odnośników do opinii z social mediów to kolejna ciekawa forma zwrócenia uwagi klienta na pozytywne reakcje ze strony użytkowników produktu. Wykorzystanie mediów społecznościowych ma przy tym ciekawą przewagę nad opiniami publikowanymi choćby w Google – każdy, kto zdecyduje się opublikować tu opinię, reprezentuje ją własną osobą, własnym profilem, co dodaje wiarygodności wystawionej recenzji. Świetny przykład wykorzystania mediów społecznościowych obserwujemy m.in. u producenta kocich mebli, marki MyKotty, która regularnie publikuje na swojej stronie i swoich profilach społecznościowych pozytywne opinie, recenzje i reakcje użytkowników na swoje produkty.

Opinie połączone z przykładami produktu w użyciu, źródło: https://www.mykotty.pl.

Wsparcie od influencerów

Pozostając przy social media, do strategii social proof można włączyć także influencerów mających znaczenie dla naszej branży i stanowiących dla docelowej grupy odbiorców pewien autorytet. W przypadku wspomnianej wcześniej marki MyKotty influencerami będą konta kociarzy, a dla marek odzieżowych tzw. „szafiarki”, modeli czy osoby skupiające wokół siebie obserwatorów śledzących najnowsze trendy modowe. Nie każda branża będzie miała rozwinięte środowisko influencerów, ale jeśli ci mogą mieć znaczenie dla naszego odbiorcy, wykorzystanie ich w ramach promocji jest jedną z najczęściej stosowanych obecnie strategii marketingowej, szczególnie wśród młodych marek.

Filmy z opiniami klientów

Dobrą techniką wykorzystania social proof jako elementu swojego wizerunku będą filmy nagrane przez zadowolonych klientów, wywiady z nimi, a także wywiady z ekspertami czy osobami zatrudnionymi w firmie i opowiadającymi o jej osiągnięciach. Film jest formą dającą większe poczucie prawdziwości tego, co przekazuje wypowiadająca się osoba. Na taki wariant social proof postawiła klinika specjalizująca się w operowaniu zaćmy, OneDayClinic, na której stronie dostępne są opinie byłych pacjentów, wypowiedzi ekspertów, telewizyjne wywiady i wiele materiałów zrealizowanych jako element promocji zabiegu.

Przykład realizacji Social Proff w formie video, źródło: onedayclinic.pl.

Budując wizerunek marki w oparciu o pozytywne opinie klientów, użytkowników, pacjentów oraz branżowych ekspertów można wzbudzać zaufanie i wzmacniać swoją pozycję na rynku. Wykorzystując jedną, bądź kilka wymienionych technik i włączając social proof na stałe do swojej strategii marketingowej można mieć większą swobodę poruszania się w świecie marketingu internetowego i budowania wizerunku marki online.

Świat wirtualny staje się coraz ważniejszą przestrzenią dla marek i ich klientów – niewykorzystanie jego możliwości przy aktywnie działającej konkurencji może przekreślić szanse firmy na zdobycie przewagi rynkowej.

Sprawdź, jak specjaliści LTB mogą wspomóc Twoją markę w budowaniu pozytywnego wizerunku i wykorzystać Social Proof na Twoją korzyść.

Skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *