Link building od wielu lat pozostaje niezwykle istotnym czynnikiem, z którego Google korzysta w celu określenia pozycji danej strony internetowej. Odpowiednio zbudowane linki komunikują algorytmom Google, że witryna stanowi wartościowy zasób wart cytowania i udostępniania użytkownikom. W artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest link building oraz jakie są jego cele i założenia. Omawiamy linki wysokiej i niskiej jakości wraz z korzyściami płynącymi z ich stosowania. Odpowiemy na pytanie, czy liczy się jakość, czy ilość linków zwrotnych, oraz wskażemy miejsca, z których można linki pozyskiwać.

Czym jest link building?

Link building, nazywany również budowaniem linków, jest procesem pozyskiwania hiperłączy do swojej strony internetowej. Zakłada wykorzystanie różnorodnych technik mających na celu skłonienie użytkowników Internetu do linkowania konkretnej strony. Są to zarówno zabiegi socjotechniczne, jak i metody polegające na zautomatyzowaniu. Do pełnego zrozumienia, czym jest link building, konieczne jest zdefiniowanie pojęcia linku oraz scharakteryzowanie jego rodzajów.

Czym jest link?

Link, określany również mianem hiperłącza lub łącza, stanowi odnośnik, którego zadaniem jest ułatwienie użytkownikom Internetu przemieszczanie się po stronach zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz witryny. Linki są odnośnikami umieszczanymi w dokumentach elektronicznych, odwołującymi się do takich elementów, jak strony internetowe, filmy, zdjęcia oraz pliki innego rodzaju. Odsyłacze tego typu tworzone są dla serwisów internetowych z wykorzystaniem kodu HTML.

Rodzaje linków

Wyróżnić można cztery podstawowe rodzaje linków. Są to:

  • linki zewnętrzne, prowadzące do jednego serwisu do drugiego, które pozwalają na polepszenie pozycji w rankingach wyszukiwania strony cytowanej i w efekcie zdobycie nowych klientów,
  • linki wewnętrzne, ułatwiające poruszanie się użytkownika między poszczególnymi stronami w obrębie jednej witryny, które także mają wpływ na pozycjonowanie strony w rankingach wyszukiwania,
  • linki follow, posiadające wysoką wartość i mające ogromny wpływ na pozycję w rankingach wyszukiwania, dzięki którym strona linkująca przekazuje dodatkową moc stronie linkowanej,
  • linki nofollow, stosowane najczęściej na forach internetowych i komentarzach na blogach, które nie są brane bod uwagę w ocenie strony linkowanej, dokonywanej przez algorytm Google.

linki follow-nofollow

Przykład budowy linków follow i nofollow

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że z punktu widzenia link buildingu, choć linki nofollow są mniej wartościowe od linków follow, są one nadal warte pozyskania. Posiadanie przez stronę wyłącznie linków follow jest bowiem nienaturalne i może stanowić dla Google podłoże do nałożenia na witrynę kary.

Cele i założenia link buildingu

Link building to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia reklamy w internecie. Decyduje o pozycji strony w wynikach SERP i sprawia, że roboty Google są w stanie odkrywać nowe strony internetowe w obrębie danej witryny. Pozyskanie wysokiej jakości linków do strony przekłada się na jej pozycję w rankingach wyszukiwania, co pozwala zainteresować przekazywaną treścią większą ilość internautów. Umożliwia to budowanie świadomości marki zarówno wśród obecnych, jak i potencjalnych klientów. Celem link buildingu jest zwiększenie widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania poprzez dostosowanie się do reguł narzuconych przez algorytm Google. Zgodnie z jego założeniami jeden link wysokiej jakości jest więcej wart niż nawet sto linków niskiej jakości. Wpływ na pozycjonowanie witryny ma również to, kto ją linkuje – powinna być to strona z tej samej branży lub poruszająca podobną tematykę.

Linki wysokiej i niskiej jakości

Jak już wspomniano, nie wszystkie linki mają tę samą wartość. Algorytm Google zwraca uwagę nie tylko na liczbę linków przekierowujących do danej witryny, lecz także jakość stron, z których linki te pochodzą. Na skutek tych praktyk powstało rozróżnienie na linki wysokiej oraz niskiej jakości.

Czym są linki wysokiej jakości?

Linki wysokiej jakości to linki pochodzące ze stron cieszących się renomą, czyli takich, które:

  • oferują wartościowe treści,
  • posiadają względnie stałe wskaźniki ruchu na stronie i czytelnictwa treści,
  • publikują tylko treści poddane ocenie przez zespół wykwalifikowanych redaktorów,
  • znajdują się wysoko w rankingu pod kątem wartościowych słów kluczowych w branży reprezentowanej przez stronę linkowaną,
  • są uznawane w branży za autorytet i mają silną pozycję opiniotwórczą,
  • są powiązane z wiodącą tematyką linkowanej strony,
  • posiadają niski współczynnik spamu,
  • mają zdrowy profil linków zwrotnych.

Czym są linki niskiej jakości?

Linki niskiej jakości stanowią niejako przeciwieństwo linków wysokiej jakości. Pochodzą ze stron, które:

  • publikują niesprawdzone treści,
  • publikują treści ubogie pod względem merytorycznym i językowym,
  • mają złą reputację wśród użytkowników,
  • posiadają wysoki współczynnik spamu,
  • wstawiają linki w tekst w sposób nienaturalny.

Linki niskiej jakości mogą pochodzić z farm linków, które tworzą sieć słabej jakości witryn połączonych ze sobą siecią odsyłaczy, oraz innych zautomatyzowanych programów. Są to łącza nieprzyjazne użytkownikowi i niewłaściwie dobrane do strony. W tym miejscu warto zauważyć, że nawet link pochodzący ze strony cieszącej się wysoką pozycją może prezentować sobą niską jakość, jeżeli strona nie odpowiada tematyką witrynie linkowanej.

Korzyści ze stosowania linków wysokiej jakości

Korzystanie z linków wysokiej jakości poprawia pozycję w rankingu wyszukiwania, co pozwala uzyskać stały poziom czytelnictwa, daje ponadto realną szansę na stanie się liderem opinii w reprezentowanej dziedzinie. Umożliwia to zwiększenie ruchu na stronie, uzyskanie większej widoczności w sieci i zdobycie renomy w branży.

Czy istnieją korzyści ze stosowania linków niskiej jakości?

Korzystanie z wielu linków niskiej jakości, które noszą znamiona spamu, nie przynosi żadnych korzyści. Co więcej, może być także szkodliwe – istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google uzna to za stosowanie manipulacyjnych praktyk SEO i zablokuje stronę w wynikach wyszukiwania.

Ilość czy jakość?

Niespełna dziesięć lat temu ilość pozyskanych linków miała nadrzędne znaczenie. Nie było wtedy istotne, jakiej jakości są pozyskiwane hiperłącza. Sytuacja zmieniła się w 2013 roku, gdy do użytku dopuszczony został algorytm Pingwin, którego głównym zadaniem jest obniżanie wartości serwisów posiadających nienaturalny profil linków. Dzięki algorytmowi diametralnie zmienił się sposób postrzegania przez przeglądarki odnośników na stronę. Współcześnie w link buildingu liczy się jakość, a nie ilość linków, a posiadanie dużej ilości linków zwrotnych z niskiej jakości witryn może prowadzić do nałożenia kary na poszczególne podstrony lub cały serwis, a nawet powodować całkowite usunięcie strony z wyników wyszukiwania. link building - pozycjonowanie

Gdzie pozyskiwać linki?

Najpopularniejszymi i zarazem jednymi z najlepszych miejsc do pozyskiwania linków są:

  • artykuły sponsorowane publikowane na popularnych stronach wysokiej jakości,
  • wartościowy content na blogu firmowym pozwalający na naturalne wygenerowanie backlinków przez osoby polecające artykuły,
  • guest posting, czyli gościnne wpisy zamieszczane u specjalistów świadczących komplementarne usługi,
  • broken link building polegający na wyszukiwaniu niedziałających linków w serwisach o wysokiej renomie i proponowanie zastąpienia ich nowymi linkami odnoszącymi do własnej domeny.

Linki można pozyskać również dzięki śledzeniu wzmianek o marce i oferowanych przez nią produktach lub usługach. W sytuacji, gdy narzędzie monitorujące odnajdzie wzmiankę na stronie, na której warto umieścić link do serwisu, można poprosić o uzupełnienie odnośnika.

Link building polega na pozyskiwaniu hiperłączy do swojej strony internetowej. Pozwala na polepszenie jej pozycji w rankingach wyszukiwania, co przekłada się na wzrost zainteresowania przekazywaną treścią i w efekcie umożliwia budowanie świadomości marki oraz pozyskiwanie nowych klientów.

W link buildingu można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje linków: linki wysokiej jakości oraz linki niskiej jakości. Tylko linki wysokiej jakości pozwalają uzyskać wymierne korzyści dla strony internetowej. Korzystanie z linków niskiej jakości nie przynosi pożądanych rezultatów, może ponadto prowadzić do zablokowania witryny w wynikach wyszukiwania. W link buildingu liczy się przede wszystkim jakość linków, a nie ich ilość. Do ich pozyskiwania mogą służyć między innymi artykuły sponsorowane oraz guest posting.

ZADZWOŃ DO NAS – ZAPYTAJ O KONSULTACJĘ ze specjalistą SEO!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo