Logo to jeden z najważniejszych elementów identyfikacji wizualnej marki. To właśnie na jego podstawie znaczna część odbiorców rozpoznaje produkty i usługi marki napotkane w sieci czy na sklepowych półkach. Dobre logo powinno przykuwać uwagę, zapadać w pamięć, być unikalne, ale jednocześnie oddawać charakter marki i być reprezentatywne, nie tylko w marketingu, ale też relacjach biznesowych. Jakie są rodzaje logo i który wariant warto wybrać, tworząc logo marki?
Logo to niepowtarzalny znak graficzny stworzony na potrzeby marki, będący częścią jej identyfikacji wizualnej wykorzystywanej w komunikacji biznesowej i marketingowej.
Z założenia może przyjmować różnorodne kształty, rozmiary i formy – od prostej grafiki i abstrakcyjnego wzoru, przez maskotkę, symbole, skróty literowe czy kombinacje znaków.
Logo ma za zadanie oddawać osobowość marki i reprezentować ją w każdej przestrzeni, w jakiej pojawia się marka. Logo zostanie umieszczone na produktach oferowanych dla klientów, ale także w reklamach, na stronie internetowej, na uniformach pracowników, na materiałach biurowych i promocyjnych, w oficjalnej komunikacji, a nawet na fakturach.
Dobry pomysł na logo jest więc w pewnym sensie kluczem do uzyskania szerokiej rozpoznawalności marki.
Standardowo wyróżnia się 7 różnych rodzajów logo:
Wykorzystanie konkretnej formy powinno być przemyślane, spójne z identyfikacją wizualną marki i dopasowane do jej charakteru.
Jeśli logo, opracowane np. w formie maskotki, nie będzie miało nic wspólnego z działalnością marki i nie będzie się z nią kojarzyć, dla odbiorców pozostanie właściwie niezauważalne.
Istnieją oczywiście wyjątki od tej reguły – firma Apple nie ma nic wspólnego ze sprzedażą owoców. Sam projekt logo i sposób jego reklamowania sprawił, że z czasem symbol przyjął się naprawdę dobrze i trudno wyobrazić sobie dziś inną formę reprezentowania firmy na produktach Apple.
Logotypy są najprostszym rodzajem logo, jakie możemy wymyślić dla marki. Na projekt składa się tutaj wyłącznie nazwa firmy, bez wzorów graficznych, symboli czy emblematów. Koncepcja jest prosta, ale ma swoje cele – nic nie kojarzy się z marką silniej, niż jej nazwa.
Logotyp można przygotować przy tym w dość atrakcyjnej formie, czego dowodem jest choćby logo Google. Kolorowe, ale klasyczne. Rozpoznawalne, ale nie każące domyślać się „skąd znam ten symbol?”.
Logotypy są minimalistyczne, ale przy odrobinie kreatywności nie muszą być nudne i, co najważniejsze, mogą iść z duchem czasu (np. poprzez zmianę czcionki, wykorzystaną choćby przez odzieżową markę ZARA).
O ile w przypadku Google czy ZARA logotypy działają doskonale, o tyle w przypadku marek ze znacznie dłuższą lub trudniejszą nazwą logotyp może nie prezentować się wystarczająco dobrze. Alternatywą dla nich pozostają jednak w dalszym ciągu skróty, zawierające najczęściej pierwsze litery każdego słowa w nazwie marki.
Krótkie i zwięzłe skróty będą znacznie czytelniejsze dla użytkownika i odbiorcy, a z czasem staną się niemalże alternatywną nazwą marki. Za przykład wystarczy tutaj wziąć markę International Business Machines Corporation. Czy nazwa wydaje się znajoma? Prawdopodobnie dla niewielu. Kiedy jednak spojrzymy na logo marki – kolorowe, pasiaste IBM, sprawa od razu staje się oczywista.
Obok logotypów i skrótów, symbole i znaki graficzne są trzecią najczęściej wybieraną formą logo. Choć symbol nie zawsze związany jest bezpośrednio z działalnością marki (jak wspomniane wcześniej jabłuszko w logo Apple), ich unikalność i wypracowana przez lata rozpoznawalność nadają logo marki niepowtarzalnego charakteru.
Logo w postaci symbolu potrafi być bardzo szeroko kojarzone, nawet poza gronem bezpośrednich odbiorców marki. Widząc niebieskiego ptaszka myślimy od razu o Twitterze, a panda od razu kojarzy się z WWF.
Logo w postaci znaku graficznego, symbolu i abstrakcyjnego wzoru opierają się w gruncie rzeczy o tą samą koncepcję – niewielkiego rysunku, który będzie kojarzył się z marką i stanie się rozpoznawalny nawet wtedy, gdy nie będzie towarzyszyła mu nazwa marki.
Logo abstrakcyjne jest dobrym pomysłem tam, gdzie wykorzystanie symbolu lub znaku graficznego wydaje się za proste, a z pomocą logo chcemy pokazać oryginalność i charakter marki.
Dobrym przykładem projektów abstrakcyjnych są logo popularnych marek sportowych (np. Nike, Adidas), napojów słodzonych (Pepsi), wyszukiwarki (Google Chrome) czy stacji benzynowych (np. BP).
Zaletą abstrakcyjnych logo jest fakt, że dość łatwo stworzyć tu zarówno projekty kolorowe i nowoczesne, jak i bardziej klasyczne, stonowane i profesjonalne. W związku z tym logo będzie prezentowało się dobrze i na produktach, i w sieci, i na oficjalnych dokumentach firmowych.
Włączenie maskotki czy rysunkowej postaci do logo marki może mieć sens w bardzo specyficznych przypadkach i nie sprawdzi się np. w firmie prawniczej, czy przychodni specjalistycznej.
Jednocześnie jednak maskotka potrafi być bardzo rozpoznawalnym symbolem marki – pułkownik z logo KFC, maskotka marki Michelin i wąsacz w logo Pringles to tylko niektóre z przykładów postaci, które w logo marki wpasowały się idealnie.
Wykorzystanie maskotki lub postaci rysunkowej jako logo marki sprawdzi się w markach produktów dla dzieci, szkół, centrum rozrywki, a także marek ogólnodostępnych, mających kojarzyć się z rozrywką i dobrze spędzonym czasem.
Nieco poważniejszą alternatywą dla maskotki może być emblemat, który łączy w sobie koncepcję logo w formie symbolu graficznego lub abstrakcyjnego z logotypem, lub skrótem.
Emblematy wyglądają prosto, klasycznie, elegancko, ale jednocześnie dość łatwo powiązać je z konkretną marką.
Często wykorzystują je szkoły wyższe i uniwersytety, agencje państwowe, organizacje społeczne, marki obsługujące klientów biznesowych, ale też wiele rozpoznawalnych globalnie marek, dla których ciekawy emblemat był po prostu najlepszym wyborem.
Do przykładów dobrego wykorzystania możliwości emblematu zaliczymy choćby Starbucks.
Takie pytanie pojawia się często przy projektowaniu logo marki budującej swoją identyfikację wizualną. Dla wielu firm pomysł wykorzystania skrótu lub logotypu jest atrakcyjny, ale jednocześnie chcieliby stworzyć ciekawą grafikę komponującą się dobrze z nazwą marki i wykorzystywaną m.in. na stronie internetowej. Z pomocą przychodzi tutaj ostatni typ logo, czyli kombinacja znaków.
Przy projekcie wybieramy dowolną kombinację liter i obrazów, które mogą pojawiać się obok siebie, nad sobą lub nachodzić na siebie. To jak użycie dwóch różnych elementów identyfikacyjnych, z których każdy będzie rozpoznawalny także oddzielnie.
Przykładami mogą być w tym przypadku Lacoste, Burger King oraz Nestle.
Napisz do nas w sprawie projektu logo
Nie wiesz jakie logo pasuje do Twojej marki? W LTB zajmiemy się jego projektowaniem logo i przygotujemy propozycje dopasowane do unikalnej osobowości, charakteru i oferty marki.
Skontaktuj się z naszymi specjalistami – wspólnie opracujemy najlepszą identyfikację wizualną dla Twojego biznesu.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.