Reklama na Facebooku i Instagramie

Szyta na miarę… dzisiejszych czasów

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • Reklama na Facebooku i Instagramie szyta na miarę … dzisiejszych czasów

Reklama na Facebooku i Instagramie szyta na miarę … dzisiejszych czasów

Pamiętasz jeszcze te czasy, kiedy szukałeś butów w internecie i dokładnie takie same pokazywały Ci się na różnych stronach, a Ty myślałeś, że to magia? Pamiętasz, kiedy wydawało Ci się, że słowo influencer to nazwa jakiegoś lakieru do paznokci?

A może miałeś tak, że w materiale na YouTube autor pochwalił produkt danej firmy i od razu pojawiały się nieprzychylne komentarze w związku z podjęciem przez niego współpracy?

To czasy, kiedy influencer marketing oraz reklamy w social mediach nie były jeszcze tak popularne. Dziś już jesteśmy zalewani reklamami na każdym kroku.

Materiały sponsorowane na tablicy Facebooka pomiędzy zdjęciami znajomych z wakacji, reklamy podczas oglądania filmików na YouTube, reklamy na insta stories to codzienność, do której jesteśmy przyzwyczajeni. Często tak przyzwyczajeni, że nie zwracamy już na nie uwagi.

Zazwyczaj pewnie nawet nie pamiętasz, co te reklamy przedstawiały, ponieważ nie były dopasowane do Ciebie, Twoich preferencji i potrzeb.

Jak więc efektywnie tworzyć reklamy w social mediach? Koniecznie czytaj dalej.

Główna zasada brzmi: targetowanie, targetowanie i jeszcze raz kreacja!

Ale zacznijmy od początku. Czy każda branża może reklamować się na Facebooku i Instagramie?

Meta nakłada ograniczenia reklamowe m.in. na branże:

  • medyczną (głównie sprzedaż leków oraz wybrane suplementy diety),
  • alkoholową (w tym przypadku występuje częściowe ograniczenie, gdyż reklama nie może być wyświetlana osobom poniżej 18 roku życia),
  • fitness (w reklamach nie można promować negatywnego wizerunku osoby otyłej i pokazywać zdjęć porównawczych typu przed i po wizycie na siłowni),
  • tytoniową (dotyczy także e-papierosów),
  • hazardową,
  • związaną z produktami i usługami dla dorosłych,
  • związaną z produkcją lub sprzedażą broni palnej i materiałów wybuchowych (dotyczy również) fajerwerków.

Niektóre ograniczenia nakładane przez Metę są nieoczywiste, np. dietetyk, który chce się zareklamować w social mediach, musi unikać reklam promujących odchudzanie (np. zdjęcie osoby mierzącej swoją sylwetkę), ponieważ może to negatywnie wpływać na odbiorców.

Alternatywą zareklamowania swoich usług natomiast może okazać się wykorzystanie pozytywnych opinii osób, które skorzystały z planu dietetycznego.

Napisz do nas – wykonamy dla Ciebie kampanię reklamową!

Testuj targetowanie szerokie

Od 19 stycznia 2022 roku Meta wycofała niektóre opcje szczegółowego targetowania. Zostały usunięte m.in. opcje dotyczące zdrowia, pochodzenia etnicznego i rady, wyznawanej religii czy poglądów politycznych.

Facebook zachęca teraz do stosowania tzw. targetowania szerokiego, czyli nieokreślania zainteresowań grupy docelowej, tylko pozostawienia dopasowania algorytmowi.

Najlepiej stwórz dwa zestawy reklamowe – w jednym określ zainteresowania, w drugim zastosuj targetowanie szerokie. Śledź wyniki na bieżąco i sprawdź, które rozwiązanie lepiej sprawdza się w Twojej branży.

Wejdź w buty klienta i nie ograniczaj się do oczywistych zainteresowań

Najlepiej jeszcze przed stworzeniem reklamy, wykreuj personę, która będzie przedstawicielem wybranej przez Ciebie grupy docelowej. Opisz, czym ta osoba się zajmuje, ile ma lat, gdzie mieszka, co lubi, czym może się interesować. Łatwiej będzie Ci tworzyć reklamy, jeśli dokładnie wiesz, do kogo mają być skierowane. Najczęściej reklamy skierowane do wszystkich, nie trafiają do nikogo.

Twórz grupy podobnych odbiorców

Grupy podobnych odbiorców to jeden z rodzajów niestandardowych grup docelowych. Facebook w oparciu o kryteria obecnych użytkowników, szuka nowych o podobnych cechach. Do wyboru jest wielkość grupy od 1% do 10%. Najlepiej nie wybierać zbyt szerokiego przedziału, zaleca się do 2%. Z tego powodu nie zapraszaj do polubienia strony swoich znajomych, którzy nie są zainteresowani prezentowaną tematyką, ponieważ w reklamie algorytm dobierze podobne do nich osoby, a nie do tych, które mogą stać się klientami.

Podepnij Pixela Facebooka do swojej strony i stosuj zaawansowany remarketing

Pixel to fragment kodu JavaScript, który wklejony w witrynie lub sklepie internetowym pozwala monitorować zdarzenia oraz umożliwia dokładną optymalizację konwersji reklamy. To z kolei może dać pozytywny efekt oraz tańsze kliki. Pixel dostarcza także informacji, co odbiorca reklamy robi na stronie, kiedy już na nią przejdzie (dodanie produktu do koszyka, finalizacja transakcji, wysłanie formularza kontaktowego itd.). Dzięki temu można zebrać jeszcze więcej informacji. Np. reklama działa bardzo dobrze, generuje wiele przejść na stronę www, ale już na niej jest bardzo mało zakupów lub prawie wcale. Warto wówczas przejść przez ścieżkę zakupową klienta i sprawdzić, czy może jest coś, co zniechęca lub nawet uniemożliwia dokonanie zakupu na stronie.

Nawet perfekcyjne ustawienie reklam nie da satysfakcjonujących efektów, jeśli sama reklama nie przyciągnie uwagi odbiorcy, dlatego kluczem do sukcesu będzie więc interesująca kreacja!

Napisz interesujące copy reklamowe

Często w reklamach można przeczytać utarte stwierdzenia takie jak: ,,profesjonalna obsługa’’, ,,najwyższa jakość produktów’’, ,,wieloletnie doświadczenie’’ – to niestety pasuje do każdej branży i nic nie mówi o firmie i produkcie. Warto skupić się na potrzebach/ problemach odbiorcy i zastanowić się, w jaki sposób reklamowany produkt czy usługa zaspokaja tę potrzebę (lub jak rozwiązuje problem klienta).

Pamiętaj, że klient nie chce kupić gwoździa, chce po prostu powiesić obrazek.

Skorzystaj z tworzenia copy w trzech krokach:

  1. Przedstaw produkt lub usługę.
  2. Opisz krótko cechy produktu lub usługi i co one dają klientowi.
  3. Jakie korzyści ma klient z tego, co daje Twój produkt?

Stwórz grafikę, która przyciągnie wzrok

Barwy Facebooka to biały i niebieski, dlatego tworząc grafiki w tych odcieniach, ryzykujesz, że odbiorcy nie zwrócą na nie uwagi. Natomiast dobrze sprawdzą się żywe kolory i kontrasty. Kombinuj z wielkością i rodzajami fontów, stosuj ciekawe kształty (kwadratowe i prostokątne zdjęcia pojawiają się niemalże wszędzie, spróbuj to przełamać).

Stosuj odpowiednie umiejscowienia

Podczas tworzenia reklam w menadżerze możemy wybrać automatyczne lub ręczne umiejscowienia (miejsce, w którym ma zostać wyświetlana reklama). Opcje do wyboru są różne, m.in. aktualności oraz relacje i rolki. Należy pamiętać o różnych formatach tych umiejscowień. W przypadku aktualności dobrze sprawdzą się grafiki kwadratowe (1:1) i filmy pionowe (4:5), a w przypadku rolek i relacji zaleca się zdjęcia i filmiki w formacie pełnoekranowym pionowym (9:16). Warto tworzyć materiały pod konkretne umiejscowienia (np. na stories pionowe grafiki). W innym przypadku mogą zostać przycięte i prezentować się nieprofesjonalnie.

Wybierz najlepszy format reklamowy

Reklamy w formie jednej grafiki już opatrzyły się odbiorcom i nie są już tak skuteczne.

Treści w social mediach konsumowane są bardzo szybko, dlatego warto wykorzystywać ciekawsze formaty np. reklamy video, z katalogu (podpięcie katalogu produktów ze strony) lub reklamy karuzelowe, które są uznawane za skuteczne narzędzie reklamowe. Pozwalają na pokazanie do 10 produktów w angażującej, karuzelowej formie. Świetnie sprawdzi się właściwie w przypadku każdej branży.

Grafika 1. Przykład reklamy karuzelowej

Grafika 2. Przykład reklamy karuzelowej

Grafika 3. Przykład reklamy karuzelowej

Grafika 4. Kreatywne wykorzystanie reklamy karuzelowej

Pokazywanie asortymentu produktów i usług na poszczególnych kartach, nie wyczerpuje możliwości karuzeli. Można dzięki niej opowiadać historie, pokazywać pomysły użycia produktu, różne pozycje z menu, efekty skorzystania z usługi, proces tworzenia.

Grafika 5. Kreatywne wykorzystanie reklamy karuzelowej

Zapytaj o nasze usługi!

Podglądaj, co robi konkurencja

Zobacz, jak reklamują się inni z Twojej branży, szukaj inspiracji w Bibliotece Reklam: www.facebook.com/ads/library. Nawet jeśli już ktoś tworzy dobre reklamy, to zawsze można zrobić to lepiej!

Udanych kreacji!

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 71 333 38 89

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB