Firmy z branży fotowoltaicznej powinny skupić się na promowaniu swojej działalności w Internecie. W tym celu przede wszystkim należy stosować content marketing, właściwie pozycjonować swoją stronę internetową oraz umiejętnie wykorzystać internetowe kampanie reklamowe. Omawiamy najbardziej skuteczne kanały komunikacji z klientem, konieczny do sukcesu stopień zaangażowania w działania marketingowe oraz to, co ma znaczenie w trakcie opracowywania strategii marketingowej dla firm fotowoltaicznych.
Firmy fotowoltaiczne powinny zadbać o zaznaczenie swojej obecności w przestrzeni internetowej. Marketing internetowy stanowi bowiem gałąź sprzedaży, która posiada ogromny wpływ na proces pozyskiwania nowych klientów, znacząco zwiększając jego efektywność. W ramach działań marketingowych prowadzonych w sieci można wyróżnić:
Content marketing to strategia zakładająca prowadzenie promocji w sieci przy pomocy wartościowych treści, które zwracają uwagę potencjalnych klientów na działalność firmy oraz dostarczają im niezbędnej wiedzy w zakresie danego zagadnienia, w tym wypadku fotowoltaiki. Pozwala to zbudować pozycję eksperta i stworzyć profesjonalny, budzący zaufanie wizerunek. Skuteczne wykorzystanie content marketing umożliwia firmie pozyskanie klientów, którzy w poszukiwaniu informacji lub materiałów filmowych na temat fotowoltaiki trafili na treści przez nią publikowane.
Strategia marketingowa firmy fotowoltaicznej byłaby niepełna, gdyby nie uwzględniała kwestii pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. Właściwe pozycjonowanie jest procesem długim i wymagającym odpowiednich środków. Składa się na nie między innymi wybór najbardziej efektywnych słów kluczowych oraz budowa odnośników zewnętrznych. Właściwie przeprowadzone umożliwia osiągnięcie znacznego wzrostu liczby osób zainteresowanych ofertą firmy, która wyświetla się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, przez co jest najczęściej klikana i odwiedzana przez potencjalnych klientów.
W strategii marketingowej firmy fotowoltaicznej warto uwzględnić wykorzystanie reklam internetowych, przede wszystkim za pośrednictwem Google Ads. Ten reklamowy system Google pozwala na planowanie, uruchamianie i wyświetlanie reklam sponsorowanych dających możliwość dotarcia do potencjalnego klienta w każdym z obszarów Internetu. Google Ads umożliwia prowadzenie kampanii:
Wśród kanałów, jakie można wykorzystać do komunikacji z klientem, warto wymienić przede wszystkim media społecznościowe, blog oraz stronę internetową firmy.
Najskuteczniejszymi kanałami komunikacji z klientem w branży fotowoltaicznej są bez wątpienia platformy społecznościowe takie jak Facebook, Instagram, YouTube czy też Twitter. Obecność w tych mediach pozwala na regularne umieszczanie treści, które skłaniają potencjalnego klienta do interakcji. Umożliwia to zbudowanie więzi na linii klient – firma oraz danie poczucia znajomości produktu i bezpieczeństwa, co ostatecznie przekłada się na sprzedaż i prowadzi do uzyskania wymiernych korzyści finansowych. Publikując treści na social mediach, warto odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania klientów, udzielać im profesjonalnych porad, a także przedstawiać nowości z branży, jakie mogą zainteresować nie tylko aktualnych, lecz także potencjalnych odbiorców oferty firmy.
Publikacja wartościowych treści i dzielenie się fachową wiedzą są niezbędne przy budowie marki. Prowadzenie branżowego bloga, na którym umieszczane są wysokiej jakości merytoryczne teksty, to doskonały sposób na dotarcie do bardzo wielu klientów.
W kontakcie z klientem istotne jest posiadanie przejrzystej i atrakcyjnej pod względem graficznym firmowej witryny internetowej, która zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z oferowanych przez firmę usług, równocześnie odciągając ich od konkurencji. Na stronie zamieszczone powinny być fachowe informacje wzbogacone o materiały graficzne i filmy wideo prezentujące fakty na temat fotowoltaiki i wskazujące jej zalety, między innymi oszczędność, niezależność energetyczną oraz korzyści, jakie jej zainstalowanie przynosi środowisku naturalnemu.
W opracowywaniu strategii marketingowej dla firm fotowoltaicznych znaczenie ma kilka czynników. Są to przede wszystkim budowanie świadomości na temat produktu oraz dostosowanie treści przekazu do konkretnego odbiorcy.
W trakcie opracowywania strategii marketingowej dla firm fotowoltaicznych należy zwrócić uwagę na fakt, iż świadomość społeczna dotycząca szczegółów działania instalacji pozwalających na produkcję energii elektrycznej z promieni słonecznych jest stosunkowo niska. Temat jest znany ogólnie, szczegóły pracy fotowoltaiki, jej funkcje oraz aspekty techniczne procesu stanowią z kolei niewiadomą, którą w ramach strategii marketingowej warto potencjalnemu klientowi wyjaśnić. Działania promocyjne firmy zajmującej się sprzedażą instalacji tego typu powinny skupiać się wokół promowania fotowoltaiki w kontekście zarówno budownictwa mieszkalnego, jak i przemysłowego. Kampania reklamowa powinna wspierać edukację potencjalnych klientów, równocześnie budując świadomość produktu.
W trakcie opracowywania strategii marketingowej dla firm fotowoltaicznych należy zwrócić również uwagę na to, do jakiej grupy docelowej jest ona skierowana. Inny przekaz powinien być bowiem kierowany do klienta indywidualnego, a inny do właściciela zakładu produkcyjnego. Głównymi grupami docelowymi w branży fotowoltaicznej są:
W Polsce branża fotowoltaiczna jest najszybciej rozwijającym się sektorem Odnawialnych Źródeł Energii. Pod koniec ubiegłego roku odnotowano, że na przestrzeni ostatnich pięciu lat liczba prosumentów zwiększyła się ponad stukrotnie. Zainstalowana w fotowoltaice moc wynosiła u schyłku 2021 roku 7,6 GW, z czego przyrost nowych mocy wynosił ponad 3,7 GW. Tym samym Polska znalazła się na drugim miejscu za Niemcami pod względem przyrostu mocy zainstalowanej w fotowoltaice w Unii Europejski. Ponad 80% wszystkich instalacji tego typu została zamontowana w naszym kraju w gospodarstwach domowych. Oznacza to, że fotowoltaika ma w Polsce wciąż charakter prosumencki.
Z uwagi na wzrost popularności fotowoltaiki, w Polsce powstało wiele firm zajmujących się jej sprzedażą. Sprawiło to, iż obecnie w branży tej panuje duża konkurencja, co z kolei pociąga za sobą konieczność wyższego stopnia zaangażowania w reklamę wszystkich przedsiębiorstw, które chcą zaistnieć na tym rynku. Roznoszenie ulotek i rozwieszanie banerów reklamowych to dziś zdecydowanie za mało. Kluczem jest udowodnienie potencjalnemu klientowi, że reklamowana firma jest lepsza od pozostałych. W wypadku branży fotowoltaicznej rywalizacja cenowa nie jest wskazana, gdyż może nasuwać podejrzenia o stosowanie niższej jakości komponentów. Z uwagi na to, że montaż instalacji tego typu to decyzja na lata, której nikt nie podejmuje pod wpływem impulsu, reklama firmy fotowoltaicznej powinna się skupiać na profesjonalizmie, wysokiej klasy komponentach oraz dostępności oferowanych produktów i usług.
Najskuteczniejszymi kanałami komunikacji firm fotowoltaicznych z klientem są bez wątpienia platformy społecznościowe, a także blog branżowy oraz interesująca i bogata w merytoryczne treści strona internetowa. Opracowując strategię marketingową, firmy z branży fotowoltaicznej powinny budować świadomość na temat oferowanego przez siebie produktu, dostosowując treść przekazu do konkretnego odbiorcy. Popularność fotowoltaiki w Polsce stale rośnie – jest obecnie najszybciej rozwijającym się sektorem OZE w naszym kraju – a wraz z nią rośnie konkurencja na rynku. W związku z tym firmy zajmujące się sprzedażą tej technologii powinny zaangażować się w działania marketingowe, by ugruntować swoją pozycję w branży.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.