Projektowanie sklepu internetowego

Checklista nowej strony internetowej

Projektowanie sklepu internetowego – checklista

Przyjmując zlecenie wykonania sklepu internetowego zawsze staramy się uzyskać jak najwięcej informacji o danej marce, specjalizacjach firmy i planach na rozwijanie biznesu. Odpowiednie przygotowanie funkcjonalności i opcji sklepu już na początku jego wdrażania znacząco poprawi odbiór strony przez klientów, a jednocześnie ułatwi prowadzenie sprzedaży bez względu na to, czy dziennie pojawi się 5, 15 czy 50 transakcji. Jakie informacje warto przygotować przed pierwszą rozmową o tworzeniu sklepu internetowego z agencją LTB?

Tworzenie sklepu internetowego – BRIEF dla klientów

Przystępując do prac nad sklepem internetowym musimy poznać w pierwszej kolejności charakter Państwa działalności – pytamy o branżę, liczbę oferowanych produktów, a także specyfikę działalności. Sklep internetowy może być zintegrowany z istniejącą już stroną www Państwa firmy, ale też zbudowany zupełnie od zera. Co będzie nam potrzebne?

Zapytaj o nasze usługi

1. W jakiej branży będzie działał sklep?

Internetowe sklepy z odzieżą, akcesoriami czy bardziej rozbudowaną ofertą produktów budowane są nieco inaczej, niż małe sklepy rękodzielnika, sklepy internetowe firm usługowych czy sklepy dla branży przemysłowej. Różnicą będzie nie tylko sama estetyka wykonania i elementy wizualne mające zainteresować klienta i przyciągnąć uwagę do konkretnych obszarów sklepu, ale przede wszystkim funkcje, jakie zostaną wbudowane w sklep i układ prezentacji produktów, jaki w danej branży sprawdza się najlepiej.

2. Ile produktów będzie zawierał sklep?

Zbudowanie sklepu internetowego z szeroką listą produktów w ofercie wymaga znacznie lepszego opracowania układu menu i podstron tak, by odnalezienie się w produktach było dla potencjalnego klienta firmy najwygodniejsze. Ilość produktów wpływa także na wybór oprogramowania sklepu internetowego. Zawsze warto zastanowić się też jakie perspektywy na wprowadzanie nowych produktów pojawiają się w Państwa najbliższej przyszłości – przygotowanie sklepu na rozbudowę pozwoli uniknąć niechcianych przestojów i przerw technicznych.

3. Czy sprzedawane produkty będą zawierały specyficzne ustawienia cech i atrybutów?

Informacja, czy produkty dostępne w sklepie internetowym będą wymagały od klienta wyboru pewnych parametrów, cech i atrybutów produktu jest niezwykle ważna już w fazie projektowania sklepu. Przykładowo, sprzedaż drobnych gadżetów czy akcesoriów może prosić jedynie o wybór ilości danego produktu, jaka ma trafić do koszyka, podczas gdy dla ubrań konieczne będzie wybranie odpowiedniego rozmiaru, koloru czy kategorii damski/męski. Atrybuty takie mogą być wprowadzane także dla wybranych produktów w ofercie – jeśli ta jest zróżnicowana, nie wszystkie pola wyboru będą znajdowały zastosowanie dla każdego produktu.

Wybór atrybutu produktu na karcie produktowe, źródło: powerman.com.pl

4. W jakich jednostkach będą sprzedawane produkty?

W kwestii przygotowania sklepu internetowego na obsługę konkretnych kategorii produktów musimy dowiedzieć się, w jakich jednostkach planowane jest prowadzenie sprzedaży. Sklep może zostać przygotowany pod sprzedaż detaliczną i produkty oferowane na sztuki, ale także dla produktów sprzedawanych na wagę, w paczkach, a także hurtowo. Przy dużych produktach, np. w branży maszynowej oraz dla firm usługowych, wprowadzenie jednostek do wyboru po stronie klienta może nie mieć zastosowania.

Ustawienia sklepu internetowego i systemów płatności

Przygotowując sprzedaż internetową należy rozważyć kilka ważnych kwestii technicznych, które wpłyną bezpośrednio na komfort obsługi klienta oraz łatwość korzystania z zakupów online z perspektywy odbiorców danego sklepu.

5. Czy sklep będzie posiadał bloga?

Blog może być dobrym uzupełnieniem Państwa firmowej strony internetowej, narzędziem ułatwiającym pozycjonowanie sklepu internetowego, ale także poradnikiem dla klientów i miejscem, w którym marka jest kreowana na eksperta i lidera swojej branży. Chęć wdrożenia bloga oznacza konieczność przygotowania odrębnej podstrony blogowej, wdrożenia systemu CMS umożliwiającego tworzenie treści, a także (w ramach dodatkowej usługi) stworzenia i zoptymalizowania tekstów, które trafią na sklepowy blog.

6. Jakie są przewidziane systemy płatności?

Wdrażane w sklepie internetowym systemy płatności to prawdopodobnie najważniejsza dla sprzedaży kwestia, która przy rosnącym zainteresowaniu zakupami online ma dla klientów ogromną wartość. Sklep, który nie obsługuje płatności internetowych, wymaga samodzielnego wykonania przelewu, nie obsługuje płatności BLIK, kartą czy poprzez wirtualne portfele traci na tle konkurencji, u której finalizacja zakupów przebiega w kilku prostych krokach.

7. Czy sklep ma być zintegrowany z hurtownią?

Hurtownie produktów, z którymi może zostać zintegrowany sklep internetowy, znacząco ułatwiają wprowadzanie nowych produktów do oferty oraz przygotowywanie poszczególnych podstron produktowych – dzięki udostępnianym przez hurtownię plikom nie będzie konieczne ręczne wgrywanie zdjęć produktowych, opisów czy informacji o dostępności produktów.

Współpraca z hurtownią nie będzie oczywiście rozwiązaniem dla każdej firmy, ale jeśli zamierzają Państwo korzystać z takiego rozwiązania, musimy wiedzieć, z jaką hurtownią podejmują Państwo współpracę i jak wygląda dla niej plik wymiany danych niezbędny do wgrania w sklepie internetowym.

8. Jaki system dostawy towarów będzie funkcjonował w sklepie?

Podobnie jak w przypadku płatności, gdzie do wyboru jest obsługa przelewów oraz wprowadzanie zewnętrznych systemów płatności, w przypadku dostaw warto udostępnić swoim klientom kilka opcji wyboru. Wśród najpopularniejszych opcji, jakie możemy zastosować do wyboru w sklepie, jest odbiór osobisty (szczególnie polecany dla sklepów prowadzących działalność stacjonarną lub np. restauracji), dostawa kurierem, paczkomaty inPost oraz wysyłkę pocztą. Każdy z systemów warto odpowiednio wcześniej przemyśleć oraz zorientować się w cenach wysyłek z pomocą każdego kanału – z perspektywy wygody klienta konieczne jest wcześniejsze poinformowanie o kosztach dostawy przy każdej wybranej opcji, czasie dostawy i realizacji zamówienia, a w przypadku paczkomatów inPost także łatwy sposób wyboru punktu odbioru przesyłki.

Sprzedaż krajowa i zagraniczna w sklepie online

Ostatnią sekcję check listy, której przygotowanie jest niezbędne przed rozpoczęciem prac nad sklepem internetowym, stanowią informacje o możliwościach sprzedaży produktów w kraju i za granicą. Z uwagi na szeroką dostępność sklepów internetowych i możliwość docierania do klientów zagranicznych warto rozważyć, czy w przypadku chęci zamówienia produktów poza granice Polski możliwe są odpowiednie warunki dostawy i płatności za towary oraz, czy wszystko będzie realizowane zgodnie z obowiązującym w krajach docelowych prawem sprzedaży produktów przez internet.

Wdrożenie sklepu na rynek norweski – gastroline.no

9. W jakich walutach będą prezentowane produkty?

Prowadząc sprzedaż zagraniczną warto przemyśleć wdrożenie płatności w walucie innej niż polski złoty, ułatwiając w ten sposób zakupy dla zagranicznych klientów, ale też optymalizując warunki, na jakich przeliczana jest wpłata na  konto firmowe i w jaki sposób rozliczany jest podatek VAT od uzyskanego przychodu.

DrukParts.pl – sklep z automatycznym przeliczaniem ceny produktów.

10. W jakich językach będzie prowadzona sprzedaż?

Wybór języka jest opcją znacznie łatwiejszą do zorganizowania niż wprowadzenie kilku obsługiwanych walut, choć oczywiście wymaga pracy nad przygotowaniem sklepu w różnych wersjach językowych.

Na początek wprowadzenie języka angielskiego oraz dopasowanie pozostałych tłumaczeń do specyficznej grupy docelowej. Jeśli produkty są kierowane do klientów w krajach skandynawskich, udostępnienie języka szwedzkiego lub norweskiego będzie znacznie korzystniejsze, niż wprowadzenie sklepu w języku włoskim, francuskim czy niemieckim.

11. Na jakie kraje kierowany będzie sklep?

To pytanie ma na celu określenie zakresu prawnego i specyfiki sprzedaży produktów przez internet – w zależności od krajów, do jakich ma być realizowana sprzedaż i wysyłka, konieczne może być rozważenie kosztów ewentualnych opłat celnych oraz zapoznanie się z wymogami odnośnie sprzedaży określonych produktów.

Warto pamiętać, że nie każdy towar może być przesyłany drogą pocztową czy z pomocą kuriera poza Polską, szczególnie gdy w grę wchodzi konieczność realizowania transportu drogą lotniczą.

Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące sklepu internetowego

Uruchomienie sklepu internetowego – podstawowe kwestie

Wymienione na naszej check liście pytania to znaczna część informacji, które będą niezbędne dla naszych specjalistów zajmujących się przygotowywaniem sklepu internetowego. Dbamy o to, by już od początku współpracy każdy szczegół sklepu był odpowiednio przygotowany i zoptymalizowany, a dalszy rozwój działalności jak najłatwiejszy. W związku z powyższym im dokładniej i rzetelniej wypełniona będzie check lista, tym łatwiej będzie nam zadbać o zapewnienie jak najwyższej jakości realizacji usługi, bez potrzeby zasięgania po odpowiedzi na dodatkowe pytania i wątpliwości.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB