Prowadząc firmowego bloga oraz sklep online nieustannie poszukuje się sposobów na przyciągnięcie uwagi internautów. Wśród głównych celów stawiane są odwiedziny w witrynie, czy też osiągnięcie wysokiego współczynnika konwersji. Pozwala on ocenić skuteczność prowadzonych działań. Sporą pomocą może okazać się pozycjonowanie, jednak czy można skorzystać z tej strategii bez większych nakładów finansowych.
Oczywiście, że tak! Doskonałym elementem, które warto wdrożyć jest Long Taill (inaczej długi ogon), czyli bardziej zaawansowany rodzaj pozycjonowania. Opiera się on na rozbudowanych i szczegółowych frazach.
O co w tym dokładnie chodzi i jak można wykorzystać to w praktyce? Czy każda branża może wykorzystać to w swojej strategii?
Zapytaj o pozycjonowanie strony internetowej
Niezwykle ciekawym faktem jest pierwsze użycie koncepcji Long Tail. Autorstwo przypisywane jest Chrisowi Andersonowi, który na łamach czasopisma „Wired” przywołał zasady, jednak nie w kontekście procesu optymalizacji stron internetowych. Użył jej w odniesieniu do ekonomii. W tekście dotyczącym handlu detalicznego. Uważał bowiem, że lepszym wyborem jest sprzedaż konkretnych produktów, wychodzącymi naprzeciw potrzebom konsumentów. Ma przynieść to większe korzyści niż działanie w obrębie obowiązujących trendów w społeczeństwie.
Chociaż dzisiaj cała koncepcja opiera się na teorii Andersona, w praktyce wygląda zgoła inaczej. Przed przystąpieniem do wskazania porad, dotyczących wdrożenia zasad w swoje działania należy zgłębić definicję procesu Long Tail. Pozwoli to na efektywne wykorzystanie w pozycjonowaniu.
Strategia opiera się w głównej mierze na założeniu, że użytkownik sieci będzie poszukiwał konkretnego produktu, usługi. Wiedza ta pozwala na przygotowanie strategii, której zadaniem będzie zaprezentowanie potencjalnemu klientowi dokładnego wyniku wyszukiwania. Muszą one precyzyjnie odpowiadać na wpisane przez niego zapytanie, tak aby trafił na naszą podstronę. Proces ten może przypominać wejście w podświadomość internauty.
Właśnie temu służy Long Tail, definiowany jako szczegółowa fraza, składająca się z kilku słów. Spowodowane jest to ustalonym celem, czyli wspomnianym wcześniej, precyzyjnym wskazaniem odpowiedzi na wpisane przez użytkownika zapotrzebowanie w wyszukiwarce. Wydawać się to może dość skomplikowanym procesem, jednak działania prowadzone w ramach tej strategii, pozwala uzyskać wymierne korzyści. Jedną z nich jest, chociażby zwiększenie liczby i wartości konwersji na stronie.
Rozbudowane frazy są niczym innym, jak precyzyjną odpowiedzią na poszukiwane produkty i usługi. Tym samym, zamiast skupiać się w tekście na ogólnych parametrach, należy znaleźć cechy charakterystyczne. Mają one za zadanie umożliwić użytkownikowi dotrzeć w sposób bezproblemowy i sprawny dokładnie tam, gdzie może dokonać zakupu.
Long Tail znajduje najlepsze zastosowanie w rozbudowanych serwisach, wypełnionych wieloma treściami. Muszą one zawierać jednak wiele zależnych od siebie podstron. Wynika tym samym, że najlepiej strategia odnajduje się w branży e-commerce (sklepy internetowe każdej branży), katalogach on-line, firmowych blogach oraz portalach. Jak jednak wygląda to w praktyce?
Dobrym sposobem na efektywne działania w ramach strategii Long Tail jest wczucie się w danego użytkownika. Pomoże to w formułowaniu precyzyjnych fraz kluczowych, tak aby nie tracił czasu podczas przeglądania tysięcy produktów. Załóżmy więc, że tworzymy treści dla sklepu z zegarkami. Musimy odrzucić myślenie „biznesmena”, który chce „opchnąć swój towar”, a zacząć zastanawiać się kto może wyszukiwać naszych produktów i jakie frazy, doprowadzą go do naszej witryny. W tym celu dobrym sposobem jest, sprawdzenie jak to robi konkurencja i określić ścieżkę, prowadzącą użytkowników do jej strony.
Słowa „zegarek” i „zegarek damski” są precyzyjne i mają dużo wyszukiwań, jednak to pojedyncze frazy, standardowe dla działań w ramach SEO. Ludzie, wpisując je, nie wiedzą jeszcze, czego konkretnie szukają. Zetkną się z tysiącami wyników, nadal nie będąc pewnym, co chcą zakupić.
Co mogą zawierać frazy Long Tail:
np. „zegarek damski Ted Baker”
„zegarek damski Ted Baker Poppiey”
„zegarek damski Ted Baker mechanizm kwarcowy” lub „zegarek damski ze skórzanym paskiem”
„zegarek damski Ted Baker Poppiey BKPPO7902”
Wszystkie te elementy warto zawrzeć w treści, tak aby w jak największym stopniu móc doprowadzić użytkownika do naszej witryny.
Warto również pamiętać, że kilka dłuższych fraz będzie dobrym rozwiązaniem. Spowodowane jest charakterystycznym zachowaniem użytkowników sieci. W momencie, kiedy pierwsze wyszukiwanie nie przyniesie zakładanych przez niego efektów, doprecyzuje je o kolejne słowa, tworząc kolejną frazę.
Wielokrotnie podkreślaliśmy, że efektem pozycjonowania szerokiego ma być możliwość znalezienia przez użytkownika dokładnie tego, co go interesuje lub w jak największym stopniu zbliżonego. Założenie to opiera się o mechanizm działania wyszukiwarki Google. To co, zostanie w niej wpisane, jest wskazówką dla niej, jakie wyniki ma przedstawić.
Widząc tę zależność można wywnioskować, że właśnie metoda Long Tail przynosi największe efekty.
Wśród korzyści można wymienić wysokie pozycjonowanie, ale jednak jest coś o wiele lepszego. Główną zaletą jest bowiem wpływ na całościowy, organiczny ruch na stronie. Przekłada się on także na wzrost współczynnika konwersji. Lista profitów jest o wiele dłuższa.
Długie frazy są precyzyjnie określonymi, potrzebami użytkownika. Wpisując je w wyszukiwarkę, chce on znaleźć konkretny produkt lub usługę. Precyzja zastosowana w tekstach na stornie internetowej, pozwala na trafienie do konkretnej grupy odbiorców. Są oni najbardziej pożądanymi z punktu widzenia SEO i marketingu, ponieważ to osoby zdecydowane na dokonanie zakupu.
Strategia wyróżnia się także o wiele szybszym efektem i osiąganiem zauważalnych korzyści. Korzystanie wyłącznie z fraz ogólnych nie jest dobrym pomysłem, zwłaszcza w branżach ze sporą konkurencją. Ciężko bowiem wypromować daną frazę, jeżeli nie jest ona precyzyjnym wskazaniem potrzeb użytkownika.
Kolejną z zalet jest niski koszt, jaki generuje pozycjonowanie. Działanie w ramach SEO jest coraz częściej wykorzystywane, ale dopiero zastosowanie długiego ogona pozwala na zauważenie wyraźnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce. Będzie to najbardziej docenione przez branże wyróżniające się sporą konkurencją. Im na rynku jest więcej podmiotów, tym ciężej o uwagę internautów. Dzięki dobranym frazom nie trzeba ustalać osobnego budżetu, aby zawalczyć o nowych klientów.
Osiągnięcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania jest niezwykle pożądanym efektem. Zastosowanie metody Long Tail przynosi to nie tylko w krótszym czasie, ale dodatkowo utrzymuje wynik na długo. Pozycja strony będzie bowiem stabilna, właśnie dzięki prawidłowo obranym dłuższym frazom kluczowym.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku czasu, jaki użytkownicy będą spędzać na stronie. Zwiększenie go również należy do szeregu korzyści metody długiego ogona.
Najlepsze zastosowanie dla pozycjonowania szerokiego przypisuje się sklepom internetowym oraz wszystkim serwisom z branży e-commerce. Spowodowane jest sporą konkurencją oraz szerokiemu zakresowi asortymentu na ich stronach. Ogrom treści wraz ze sprecyzowanymi frazami, przynosi dużo większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient trafi właśnie na poszukiwany produkt lub usługę.
Przykład frazy Long Tail dla okulary przeciwsłoneczne
Chociaż na pierwszy rzut oka Long Tail może nie różnić się niczym od strategii SEO, należy poświęcić więcej czasu, na przyswojenie wiedzy z tego zakresu. Wdrożenie metody pozycjonowania szerokiego jest doskonałym sposobem na osiąganie wymiernych korzyści dla swojego biznesu. Zamiast skupiać na frazach w skali mikro, warto zastosować szerszą perspektywę dla wyszukiwania konkretnych produktów i usług.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.