Płatności w sklepie internetowym

Dlaczego warto wybrać kilka rozwiązań płatności

Płatności w sklepie internetowym

Jeśli sklep internetowy ma działać sprawnie i przynosić zyski jako uzupełnienie dla sklepu stacjonarnego lub samodzielny sklep online, oprócz wyboru domeny czy stworzenia solidnej strony internetowej ważny będzie też wybór systemu płatności. Możliwość bezgotówkowego opłacenia zamówienia, nie tylko w formie przelewu, ale też wygodniej –  kartą bankową czy blikiem to dla klienta spore ułatwienie. Jak to jednak zorganizować, jaki serwis płatności internetowych wybrać i który opłaca się najbardziej?

Zapytaj o nasze usługi

Możliwości płatności za zakupy przez internet – jakie mamy opcje?

Standardową i najbardziej popularną do niedawna metodą opłacania zamówień złożonych online był klasyczny przelew. Klient znajdował na stronie sklepu internetowego numer konta bankowego sklepu wraz ze wszystkimi danymi, składał zamówienie, przesyłał pieniądze w formie przelewu wraz z numerem zamówienia a sklep, po zaksięgowaniu wpłaty przygotowywał zakupy i wysyłał do klienta. Dzisiaj to jednak nie przelew, a znacznie wygodniejsze szybkie przelewy realizowane dzięki serwisom płatności są bardziej popularne. Jak wynika z raportów E-commerce w Polsce[1] publikowanych przez Gemius:

Spośród różnych dostępnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 66% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15–24 lata) są najbardziej otwarte na zróżnicowane formy płatności – od tradycyjnych, jak przelew, wysyłka za pobraniem czy płatność gotówką przy odbiorze, aż po płatność kartą przy składaniu zamówienia oraz płatności mobilne – zarówno Blik jak i kody QR.

Przelew wybiera obecnie ok. 46% kupujących, płatność gotówką u kuriera 47%, płatność kartą przy składaniu zamówienia 40%, płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie 28%, a formy takie jak płatności ratalne, kody QR czy płatność z odroczonym terminem poniżej 10% badanych. Dostępne opcje płatności internetowych w formie szybkich przelewów (strona przekierowuje do banku i pokazuje automatycznie wypełnione dane do przelewu), płatności kartą płatniczą czy płatności mobilne z kodem BLIK zyskały na popularności i wzbudzają coraz więcej zaufania, a co najważniejsze, są znacznie szybsze niż samodzielne wypełnianie przelewów.

W czasach epidemii koronawirusa, gdy płatności gotówką chcemy ograniczać do minimum, korzystanie z serwisów płatności z perspektywy sklepu może przekonać klienta do zrealizowania zakupów!

Najpopularniejsze serwisy płatności online – który wybrać?

Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej, jest PayU, który został wskazany przez aż 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności. Na drugim miejscu pojawiły się Przelewy24 (28%), Dotpay (6%), ePrzelewy (3%). Statystyki te powinny być dla sklepów jednym z pierwszych wyznaczników w trakcie poszukiwania rozwiązania dopasowanego do swojego sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że wielu klientów nie zwraca nadmiernej uwagi na to, z jakiego systemu płatności korzysta, a powyższe statystyki są poniekąd odzwierciedleniem tego, które z rozwiązań wybierają najczęściej duże sklepy internetowe.

Umożliwienie płatności przelewem czy przy odbiorze w sklepie stacjonarnym nie będą kosztowały sprzedawcy nic, pozostałe rozwiązania zawsze będą oznaczały dodatkowe opłaty i prowizje. Korzystając z systemów płatności internetowych, pieniądze, które trafiają na konto pośrednika, są wysyłane na bezpośrednie konto sprzedawcy w określonym terminie, nie zawsze od razu po zaksięgowaniu. W praktyce oznacza to, że zapłatę za zamówienie klienta możemy otrzymać od pośrednika po kilku godzinach, następnego dnia roboczego, raz w tygodniu, a nawet raz w miesiącu. Otrzymamy oczywiście potwierdzenie wpłynięcia pieniędzy, tak by możliwe było zrealizowanie zamówienia.

Porównanie systemów płatności online

PayPal

PayPal - płatności w sklepie internetowym

  • Formy płatności: PayPal to jedna z opcji płatniczych, dodawana jako alternatywa dla zwykłego przelewu bankowego czy płatności kartą. Klient dokonuje płatności bezpośrednio ze swojego konta PayPal, do którego może dodać swoją kartę kredytową lub debetową lub doładować je środkami z rachunku bankowego. Łatwe i bezpieczne, szczególnie w przypadku doładowania konta PayPal.
  • Koszty i prowizje: założenie i zamknięcie konta sprzedawcy w PayPal jest darmowe, a opłaty za transakcje naliczane są tylko od otrzymanych płatności. Wysokość prowizji jest uzależniona od miesięcznego obrotu sklepu przez system PayPal:

PayPal - koszty i prowizje płatności w sklepie internetowym

  • Dostęp do środków: Po przyjęciu płatności od klienta, środki wpływają na konto firmowe PayPal sprzedawcy w ciągu kilku minut. To sprzedawca decyduje, czy chce przelać je na swój rachunek bankowy, czy płacić nimi za zakupy jako użytkownik PayPal. Sprzedawca ma dostęp do panelu administracyjnego, historii transakcji i alertów e-mail o dokonanych transakcjach.

PayU

PayU - płatności w sklepie internetowym

  • Formy płatności: przelew elektroniczny, przelew tradycyjny, portfele elektroniczne (Apple Pay, Google Pay, Blik, Visa Checkout, Masterpass), karty płatnicze, PayU Raty, PayU MOTO (płatności kartą podczas rozmowy telefonicznej), płatności cykliczne, płatności odroczone, PayU Mobile, a także płatności wielowalutowe i marketplace dedykowany dla sklepów internetowych udostępniających oferty wielu sprzedawców.
  • Koszty i prowizje: jednorazowa opłata za rejestrację 199 zł, prowizja za przelewy online i PayU Płacę później 2,30% od transakcji, prowizja za karty płatnicze 2,30% + 0,20 zł od transakcji. Dla firm mających obrót powyżej 20 000 zł stawki ustalane są indywidualnie.
  • Dostęp do środków: brak odgórnych ograniczeń, sprzedawca wybiera pieniądze wtedy, kiedy chce, a kontrolę nad swoim kontem w serwisie sprawuje z panelu administracyjnego.

Przelewy24 (połączony z DotPay)

Przelewy24 - płatności w sklepie internetowym

Przelewy24 i DotPay połączyły siły, oferując teraz jeszcze bardziej rozbudowany, kompleksowy serwis płatności online.

  • Formy płatności: przelewy i przekazy bankowe, karty płatnicze, Visa Checkout, MasterPass, Apple Pay, Google Pay, płatności mobilne, portfele elektroniczne, e-raty, płatności walutowe, SMS premium, BLIK, płatności odroczone.
  • Koszty i prowizje: abonament 0 zł, podstawowa prowizja w wysokości 1,9 % za płatność wykonaną przez klienta przelewem bankowym, płatność BLIK lub e-przelew, 1,9% + 0,30 zł za płatność kartą płatniczą, 0% za raty online. Inne opłaty za usługi dodatkowe ustalane są indywidualnie.
  • Dostęp do środków: Pieniądze wpłacane przez klientów trafiają na konto sprzedawcy w systemie Przelewy24. Wszystkie wypłaty realizowane są w ciągu 24h od daty zlecenia, zgodnie z harmonogramem wypłat wybranym przez sprzedawcę (np. w trybie tygodniowym, kwotowym, na zamknięcie dnia lub na żądanie).

Tpay

Płatności dla sklepu internetowego tPay

  • Formy płatności: przelewy online, płatności mobilne (BLIK, QR, SMS Premium), portfele elektroniczne (Google Pay, Visa Checkout, MasterPass, PayPal), płatności kartą.
  • Koszty i prowizje: 1,59% +0,39 zł za transakcję, 0 zł za rejestrację, 0,90 zł za zwrot transakcji zapłaconej przelewem. Tpay ma oferty dla małych i średnich firm oraz rozwiązania korporacyjne Enterprise.
  • Dostęp do środków: kontrola środków z pomocą panelu transakcyjnego. Wszystkie wpłaty rejestrowane są na koncie Tpay, a sprzedawca może samodzielnie decydować o tym kiedy wypłaci je na swoje konto (przelew realizowany w terminie do 3 dni roboczych). Środki mogą być wypłacane ręcznie lub automatycznie, co ilość środków lub co ilość dni. Sposób wypłaty środków można ustalić i zmieniać w panelu transakcji.

Skontaktuj się z nami

Dlaczego warto wybrać kilka rozwiązań płatności w sklepie internetowym?

Śledzenie zachowań konsumenta dyktuje zachowania wielu sklepów, dlatego nawet przy wyborze sposobów płatności w sklepie internetowym warto zwrócić uwagę w stronę prowadzonych badań czy rozwiązań stosowanych przez konkurencję. Jednym z ważniejszych trendów jest obecnie oferowanie dużej różnorodności wśród sposobów płatności, tak by to klient mógł wybrać, która z form jest dla niego najbardziej odpowiednia. Jak pokazały przytoczone wcześniej badania Gemius, 22% ankietowanych zaznacza, że do zakupów w sklepie internetowym odwiedzanym po raz pierwszy przekonuje ich dostępność różnych form płatności (kartą, szybkich przelewów, Blikiem), a kolejne 34% możliwość płatności przy odbiorze. Brak takiej różnorodności, a więc np. ograniczenie się wyłącznie do płatności przelewem może zniechęcić do zakupów naprawdę duże grono potencjalnych odbiorców. Pamiętaj o tym podejmując decyzję o płatnościach podczas tworzenia swojego sklepu internetowego.

Prowadzisz sklep i chcesz wprowadzić opcję zakupów online? W LTB pomożemy Ci nie tylko z przygotowaniem strony internetowej i wprowadzeniem produktów do Twojej oferty online, ale też z wyborem i wdrożeniem rozbudowanego systemu płatności opartego o PayU i dającego Twoim klientom szansę na wybór preferowanej formy zapłaty. Zapraszamy do kontaktu.

[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB