Jeśli sklep internetowy ma działać sprawnie i przynosić zyski jako uzupełnienie dla sklepu stacjonarnego lub samodzielny sklep online, oprócz wyboru domeny czy stworzenia solidnej strony internetowej ważny będzie też wybór systemu płatności. Możliwość bezgotówkowego opłacenia zamówienia, nie tylko w formie przelewu, ale też wygodniej – kartą bankową czy blikiem to dla klienta spore ułatwienie. Jak to jednak zorganizować, jaki serwis płatności internetowych wybrać i który opłaca się najbardziej?
Standardową i najbardziej popularną do niedawna metodą opłacania zamówień złożonych online był klasyczny przelew. Klient znajdował na stronie sklepu internetowego numer konta bankowego sklepu wraz ze wszystkimi danymi, składał zamówienie, przesyłał pieniądze w formie przelewu wraz z numerem zamówienia a sklep, po zaksięgowaniu wpłaty przygotowywał zakupy i wysyłał do klienta. Dzisiaj to jednak nie przelew, a znacznie wygodniejsze szybkie przelewy realizowane dzięki serwisom płatności są bardziej popularne. Jak wynika z raportów E-commerce w Polsce[1] publikowanych przez Gemius:
Spośród różnych dostępnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 66% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15–24 lata) są najbardziej otwarte na zróżnicowane formy płatności – od tradycyjnych, jak przelew, wysyłka za pobraniem czy płatność gotówką przy odbiorze, aż po płatność kartą przy składaniu zamówienia oraz płatności mobilne – zarówno Blik jak i kody QR.
Przelew wybiera obecnie ok. 46% kupujących, płatność gotówką u kuriera 47%, płatność kartą przy składaniu zamówienia 40%, płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie 28%, a formy takie jak płatności ratalne, kody QR czy płatność z odroczonym terminem poniżej 10% badanych. Dostępne opcje płatności internetowych w formie szybkich przelewów (strona przekierowuje do banku i pokazuje automatycznie wypełnione dane do przelewu), płatności kartą płatniczą czy płatności mobilne z kodem BLIK zyskały na popularności i wzbudzają coraz więcej zaufania, a co najważniejsze, są znacznie szybsze niż samodzielne wypełnianie przelewów.
W czasach epidemii koronawirusa, gdy płatności gotówką chcemy ograniczać do minimum, korzystanie z serwisów płatności z perspektywy sklepu może przekonać klienta do zrealizowania zakupów!
Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej, jest PayU, który został wskazany przez aż 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności. Na drugim miejscu pojawiły się Przelewy24 (28%), Dotpay (6%), ePrzelewy (3%). Statystyki te powinny być dla sklepów jednym z pierwszych wyznaczników w trakcie poszukiwania rozwiązania dopasowanego do swojego sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że wielu klientów nie zwraca nadmiernej uwagi na to, z jakiego systemu płatności korzysta, a powyższe statystyki są poniekąd odzwierciedleniem tego, które z rozwiązań wybierają najczęściej duże sklepy internetowe.
Umożliwienie płatności przelewem czy przy odbiorze w sklepie stacjonarnym nie będą kosztowały sprzedawcy nic, pozostałe rozwiązania zawsze będą oznaczały dodatkowe opłaty i prowizje. Korzystając z systemów płatności internetowych, pieniądze, które trafiają na konto pośrednika, są wysyłane na bezpośrednie konto sprzedawcy w określonym terminie, nie zawsze od razu po zaksięgowaniu. W praktyce oznacza to, że zapłatę za zamówienie klienta możemy otrzymać od pośrednika po kilku godzinach, następnego dnia roboczego, raz w tygodniu, a nawet raz w miesiącu. Otrzymamy oczywiście potwierdzenie wpłynięcia pieniędzy, tak by możliwe było zrealizowanie zamówienia.
Przelewy24 i DotPay połączyły siły, oferując teraz jeszcze bardziej rozbudowany, kompleksowy serwis płatności online.
Śledzenie zachowań konsumenta dyktuje zachowania wielu sklepów, dlatego nawet przy wyborze sposobów płatności w sklepie internetowym warto zwrócić uwagę w stronę prowadzonych badań czy rozwiązań stosowanych przez konkurencję. Jednym z ważniejszych trendów jest obecnie oferowanie dużej różnorodności wśród sposobów płatności, tak by to klient mógł wybrać, która z form jest dla niego najbardziej odpowiednia. Jak pokazały przytoczone wcześniej badania Gemius, 22% ankietowanych zaznacza, że do zakupów w sklepie internetowym odwiedzanym po raz pierwszy przekonuje ich dostępność różnych form płatności (kartą, szybkich przelewów, Blikiem), a kolejne 34% możliwość płatności przy odbiorze. Brak takiej różnorodności, a więc np. ograniczenie się wyłącznie do płatności przelewem może zniechęcić do zakupów naprawdę duże grono potencjalnych odbiorców. Pamiętaj o tym podejmując decyzję o płatnościach podczas tworzenia swojego sklepu internetowego.
Prowadzisz sklep i chcesz wprowadzić opcję zakupów online? W LTB pomożemy Ci nie tylko z przygotowaniem strony internetowej i wprowadzeniem produktów do Twojej oferty online, ale też z wyborem i wdrożeniem rozbudowanego systemu płatności opartego o PayU i dającego Twoim klientom szansę na wybór preferowanej formy zapłaty. Zapraszamy do kontaktu.
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html
B2B Sales Manager
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.