Jak pisać, by przyciągać uwagę użytkownika, tworzyć wartościowe dla niego treści i jednocześnie sprostać wymaganiom SEO? Pojęcie UX Writing, czyli pisania z uwzględnieniem User Experience nie jest w środowisku marketingowym nowe, ale z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia.

Copywriterzy stoją przed trudnym wyzwaniem tworzenia treści pod wyszukiwarki, ale jednocześnie treści, które realnie zainteresują czytelnika. W jaki sposób formatować i konstruować teksty na stronie, by otwierały komunikację pomiędzy marką a klientem, wyglądały dobrze i pozostawały wartościowe w oczach odbiorcy i algorytmów wyszukiwarki?

Znaczenie UX Writing w marketingu online

UX Writing może dotyczyć zarówno treści głównych pojawiających się na stronie marki, jak i elementów UI (user interface), czyli technicznych elementów, których odbiorca używa w komunikacji z produktem. W praktyce termin UX Writing będziemy odnosić zarówno do treści promocyjnych, treści w social media, wkładów tekstowych na podstronach produktowych czy blogowych wpisów i artykułów eksperckich, jak i do elementów menu strony, jej nawigacji, instrukcji obsługi produktu czy wszelkich informacji odnośnie zasad realizacji usługi, regulaminów i formularzy.

UX writing to tworzenie treści przeznaczonych dla użytkownika, pisanych z myślą o jego wygodzie. Treści mają poprawiać intuicyjność strony bądź aplikacji i wzbudzać pozytywny odbiór marki, zarówno poprzez swoją merytoryczną zawartość jak i sposób formatowania.

UX Writing ma dziś coraz większe znaczenie, bo i oczekiwania użytkowników odnośnie stron i aplikacji stają się coraz wyższe. Strony internetowe firm, z których usług i produktów korzystamy, mają być profesjonalne, wzbudzać zaufanie i budować swój wizerunek w oparciu o wysokie standardy jakości. Wszystkie te elementy będą odzwierciedlone w publikowanych na stronie treściach i sposobie ich przygotowania – duże, nieczytelne bloki tekstowe, z których trudno wyciągnąć jakiekolwiek konkrety powodują, że odbiorca nawet nie wysila się na ich przeglądanie i w poszukiwaniu produktu czy usługi wybiera się do lepiej zorganizowanej konkurencji.

UX Writing to tworzenie treści z myślą o użytkowniku, dla jego wygody i swobody poruszania się po sieci. Według zasad obowiązujących w UX Writingu teksty mają być proste, zrozumiałe, przejrzyste i spójne merytorycznie.

Zamiast słownych ozdobników, zdań wielokrotnie złożonych i przysłowiowego „lania wody” stawiamy na proste komunikaty służące przekazaniu informacji. Treść ma ułatwić poruszanie się po stronie i dotarcie do interesujących informacji, a nie zmusić odbiorcę do czytania wypracowań.

Jak formatować teksty zgodnie z UX Writing?

Istnieje kilka elementów, o których każdy copywriter piszący w zgodzie z zasadami UX Writing powinien pamiętać i które realnie wpłyną na odbiór strony internetowej marki czy produktu.

1. Wypunktowania

Taka forma pozwala na przekazanie ważnych informacji krótko, zwięźle i na temat.

2. Podział wiersza

Tekst wygląda lepiej, gdy linijka kończy się pełnym wyrazem, kropką, przecinkiem lub w miejscu pozwalającym na gramatyczny podział wiersza, a nie przypadkowym „a”, „i” lub innym, dowolnym spójnikiem.

Przykład wdrożenia contentu z zachowanie zasad UX Writing – źródło: jaskot.pl

3. Pogrubienia

Pogrubienia pozwalają przyciągnąć uwagę do konkretnych słów w większym tekście. Wskazują na słowa kluczowe, których przeczytanie wystarczy, by zapoznać się z główną ideą całej treści.

3. Cytaty

Cytaty to nie tylko dobry sposób na dodanie tekstom wiarygodności i podłoża merytorycznego, ale też wyróżnienia najważniejszych informacji w tekście.

4. Dane liczbowe

Dane liczbowe to obok cytatów kolejny element przyciągający uwagę i podnoszący wartość tekstu. Liczby można wykorzystać w formie statystyk, ale warto korzystać z nich także przy konstruowaniu zdań z liczebnikami.

Przykład:

TAK: Kup teraz i korzystaj z usługi za darmo przez 14 dni.

NIE: Korzystając z oferty promocyjnej zyskasz czternastodniowy, darmowy okres próbny.

5. Nagłówki

Podział tekstu przez zastosowanie nagłówków jest najbardziej logiczną formą organizacji treści na stronie. Nagłówki H1, H2, H3 wpłyną pozytywnie na SEO strony, ale co ważniejsze, poinformują czytelnika o tym, co znajdzie w konkretnym akapicie i w którym miejscu może szukać interesujących go informacji. Nagłówki pozwalają też w naturalny sposób przełamać długie bloki tekstów, dlatego zaleca się ich stosowanie maksymalnie co dwa akapity.

6. „Nie” dla bloków tekstowych

Długie teksty nie zachęcają do czytania, szczególnie gdy użytkownik chce jedynie zapoznać się z podstawowymi funkcjami czy cechami produktu. Nie wydłużajmy tekstu tam, gdzie nie jest to konieczne.

7. Opisowe, ale zwięzłe CTA (call to action)

Zachęcając odbiorcę do skorzystania z oferty nie musimy pozostawać wyłącznie przy typowych przyciskach CTA z hasłem „kup teraz”, „sprawdź ofertę” czy „zadzwoń”. CTA wywiera lepsze wrażenie, gdy zastosujemy bardziej opisową formę, ale warto i tu trzymać się zasady zwięzłości. Nawet podany wcześniej przykład „Kup teraz i korzystaj z usługi za darmo przez 14 dni” będzie lepszy, niż samodzielny przycisk „Kup”. Dlaczego? Rozwinięte CTA informuje nie tylko o akcji, jakiej oczekujemy od odbiorcy, ale i korzyściach, jakie wynikają z jej wykonania.

UX Writing – Sprawmy by treści były efektywne

UX Writing kojarzony jest przede wszystkim z tzw. microcopy, czyli copywritingiem na potrzeby użyteczności i czytelności stron internetowych. Jego zasady należy stosować jednak we wszystkich treściach przygotowywanych na potrzeby komunikacji z klientem pamiętając, że spójność, czytelność, dobra organizacja i elegancka prezentacja treści wpływają bezpośrednio na wizerunek Twojej marki.

Bałagan na stronie internetowej można porównać do sklepu stacjonarnego, w którym klient musi doszukiwać się produktów pomiędzy rozstawionymi kartonami, zawieszonymi w każdym możliwym punkcie materiałami reklamowymi i grupą sprzedawców próbujących przekrzykiwać się w zachwalaniu marki. Nie na tym polega dobra sprzedaż.

Zgłoś się po pomoc przy UX writingu!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *