Optymalizacja kampanii PPC

W 5 prostych krokach

Optymalizacja kampanii PPC w 5 prostych krokach

Prowadzenie kampanii pay per click (PPC) jest jednym z najlepszych sposobów wypromowania firmy, jej produktów i usług na rynku. Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj promocji opiera się na zachęcaniu ludzi do klikania w reklamy wyświetlane w wyszukiwarce.

Reklamodawca płaci za każde jednorazowe kliknięcie. Każdorazowe kliknięcie przenosi potencjalnego klienta na stronę docelową, gdzie może nabyć określone usługi lub produkty. Jak pokazuje praktyka samo uruchomienie kampanii PPC nie wystarcza.

Zapytaj o nasze usługi

Kampania musi być przemyślanym i kontrolowanym procesem, by osiągnąć określony cel. Kampania, która nie jest odpowiednio optymalizowana może nie wygenerować zysków i zwrotu inwestycji.

Należy również zadbać o właściwą jej strukturę. Kampanie PPC muszą dzielić się na grupy reklamowe, każda reklama z określonej grupy musi opierać się na frazach kluczowych. Przed podjęciem działań optymalizacyjnych warto ustalić jaki cel ma kampania PPC.

Czy jest to rozwój biznesu, zwiększenie ruchu na stronie docelowej, zbudowanie świadomości marki? Ustalenie celów i ich hierarchia ułatwi przeprowadzanie działań optymalizacyjnych.

Frazy kluczowe

Frazy kluczowe wymagają regularnej optymalizacji. Powinny one prowadzić do pożądanej konwersji. Jeżeli po znacznej ilości wyświetleń reklamy określone frazy nie osiągnęły zadowalającego współczynnika klikalności (CTR) powinny zostać usunięte i zastąpione innymi frazami. W takim wypadku sugerujemy zmianę fraz już przy osiągnięciu pułapu 15-20% wyświetleń spośród początkowych założeń przy estymacji.

Niektóre frazy warto przenieść do innej grupy reklam. Bardzo ważnym elementem optymalizacji kampanii PPC jest zastosowanie wykluczających słów kluczowych. Zmniejszy to prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę bez konwersji. Im bardziej szczegółowe frazy kluczowe tym lepiej dla powodzenia reklamy i biznesu. Popularne frazy generują wyświetlenia w wyszukiwarce, lecz nie dają gwarancji opłacalności kosztu kliknięcia. Mniej popularne frazy mają wyższy współczynnik konwersji.

dobierz dobre słowa kluczowe

 

Właściwe przekierowanie

Często popełnianym błędem jest złe przekierowanie klienta. Użytkownik poszukuje konkretnego produktu, który dana firma posiada w swojej ofercie.

Reklama PPC w wyszukiwarce wzbudziła jego zainteresowanie i zachęciła do kliknięcia. Link przekierował na stronę główną firmy, gdzie klient musi szukać produktu, którym jest zainteresowany.

Najczęściej w takim przypadku klient zniechęca się i przechodzi do strony konkurencyjnej firmy. W efekcie reklamodawca musi ponieść koszty kliknięcia w reklamę bez żadnej konwersji. Prowadząc kampanię PPC należy zadbać, by linki sponsorowane przekierowywały na stronę, gdzie użytkownik otrzyma odpowiedzi na stawiane przez niego zapytanie.

odpowiednie przekierowanie

Call to action

Reklama bez zoptymalizowanej treści nie przyniesie dobrych efektów. Tekst reklamy musi mieć wysoką jakość, być użyteczny i merytoryczny dla potencjalnych klientów, a jednocześnie zachęcać do działania. Tekst reklamy musi zawierać frazy kluczowe po których reklama ma być wyświetlana. Tekst reklamy jest oceniany podobnie jak frazy kluczowe. Jeżeli współczynnik klikalności (CTR) po założonej uprzednio liczbie wyświetleń nie osiągnie zadowalającego efektu, treść reklamy powinna zostać zmieniona.

Czasami warto postawić na zwykłą zmianę CTA (call to action) lub wybrać bardziej przekonujące słowa bazujące na konkretach zamiast suchego języka pasującego do każdej branży.

właściwe teksty w reklamach AdWords

Testy i grupy reklam

Reklamodawcy, którzy prowadzą kampanię PPC chcą zobaczyć ostateczny wygląd reklamy, czy jest wyświetlana po wpisaniu ustalonych fraz kluczowych itp. Powszechną praktyką jest wpisywanie fraz kluczowych w wyszukiwarkę Google.

Reklama może wówczas nie zostać wyświetlona  z powodu ograniczeń budżetu, zbyt częstych wyszukiwań konkretnych fraz kluczowych lub innej lokalizacji niż ta ustalona w kampanii. Dlatego najlepiej sprawdzać efekty kampanii za pomocą narzędzia Google do poglądu i diagnostyki reklam.

testowanie reklam

Testowanie reklam jest również działaniem optymalizacyjnym. Pozwala usunąć lub zmodyfikować frazy kluczowe jeżeli jest to wymagane, zmienić czas wyświetlania linków sponsorowanych. Każda grupa reklam powinna posiadać 2 lub 3 warianty tekstu reklamy.

Analizując kampanię PPC reklamodawca odkryje, które frazy kluczowe są najlepsze, jak skutecznie grupować frazy, według motywów lub nisz. Podczas rozwijania słów kluczowych i witryn należy uważać, aby zatrzymać wyszukiwanie fraz kluczowych lub witryn w starych grupach reklam, aby uniknąć konkurencji z samym sobą.

Dostosowanie stawek za kliknięcie

Dostosowanie stawek może odbywać się na kilku poziomach. Tradycyjne dostosowanie stawek odbywa się na poziomie słów kluczowych.

Wpływ na wysokość stawki za klknięcie mają również godziny wyświetlania linków sponsorowanych, lokalizacja i wiele innych czynników.

Jeżeli kampania jest na wysokim poziomie i spełnia wszystkie wymogi jakościowe serwisu Google można sukcesywnie obniżać koszt za jedno kliknięcie. Wart zastanowić się nad wyłączeniem reklam w określonych porach dnia. Jeżeli grupą docelową są studenci lub osoby pracujące emitowanie reklam w godzinach zajęć lub pracy nie jest konieczne.

Grupa docelowa nie będzie dokonywać zakupów produktów, a reklamodawca obniży koszt konwersji. Można również obniżyć koszty konwersji poprzez ustalenie w jakiej lokalizacji reklama ma być wyświetlana w wyszukiwarce.

kalkulowanie kosztów reklamy AdWords

Optymalizacja jest procesem, który wymaga nieustannej uwagi i działań. Optymalizacja PPC opiera się na kilku punktach:

Stwórz > przetestuj > śledź > dostosuj > powtórz

Kroki te, zintegrowane z opisanymi wyżej krokami optymalizacji, wymagają znacznego nakładu czasu i wysiłku każdego miesiąca.

Jeśli nie masz czasu, cierpliwości lub doświadczenia, aby prawidłowo wykonać te kroki optymalizacji, warto zwrócić się do wyspecjalizowanej agencji o pomoc.

zlec reklame PPC agencji LTB

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB