W branży SEO nic nie trwa wiecznie, a każda zdobyta pozycja może zostać niestety szybko stracona, jeśli nie będziemy śledzić trendów wytyczanych przez zmiany w algorytmach Google. Wszystko za sprawą licznych aktualizacji, które nieustannie wdraża gigant z Mountain View. Czego można się spodziewać w najbliższych miesiącach? Zobacz nasze subiektywne zestawienie.

Google stawia na bezpieczeństwo

Rozwój cyberprzestępczości sprawił, że użytkownicy Internetu niemal każdego dnia spotykają się z różnymi próbami wyłudzenia ich danych. Problem ten jest na tyle powszechny, że głos w tej sprawie zdecydował się zabrać także gigant z Doliny Krzemowej, który otwarcie zapowiedział, że chce zapewnić bezpieczeństwo swoim użytkownikom. W tym celu oficjalnie podano do wiadomości, że wpływ na pozycje stron w ich wyszukiwarce będzie miało to, czy dany serwis posiada certyfikat SSL.

Niektórzy powiedzieliby, że w XXI wieku posiadanie tego protokołu to standard, który powinna spełniać każda strona www, jednak pracując na co dzień z projektami o różnej skali widzimy, że niekoniecznie tak jest. Właściciele (zazwyczaj małych serwisów) często nie zdają sobie sprawy z konieczności posiadania zabezpieczeń tego typu bądź nie mają pojęcia o ich istnieniu. Dlatego właśnie to wskazujemy jako pierwszy trend na 2022 rok, będący fundamentem działań w Internecie.

Jak wykorzystać?

  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich użytkowników, a zarówno oni, jak i Google, będą Ci wdzięczni!
  • Korzystaj z certyfikatów szyfrujących oraz wtyczek poprawiających bezpieczeństwo Twojej strony.
  • Informuj użytkowników, że mogą czuć się na Twojej stronie bezpiecznie, eksponując stosowane rozwiązania.

Wyszukiwanie głosowe

Popularność wyszukiwania głosowego na świecie stale rośnie i choć ten sposób przeszukiwania zasobów Google nie jest aktualnie szczególnie popularny w Polsce, to 2022 może być dobrym momentem do wyprzedzenia działań konkurencji w tym zakresie.

Według badań przeprowadzonych w USA – aż 40,2% obywateli tego kraju korzysta z wyszukiwania głosowego. Jednocześnie aż 71% konsumentów deklaruje, że woli używać wyszukiwania głosowego w celu wprowadzenia zapytania zamiast tradycyjnej metody, jaką jest pisanie.

Źródło: oberlo.com/blog/voice-search-statistics

Polacy coraz częściej zaczynają korzystać z asystentów głosowych zamontowanych w ich “inteligentnych” urządzeniach, tj. smartfonach czy smartwatchach. Coraz więcej osób decyduje się także na uczynienie smart swojego miejsca zamieszkania. Mamy już inteligentne głośniki, czajniki, telewizory, żarówki, a nawet zamki w drzwiach. Wraz z wprowadzeniem aktywacji głosowej na wszystkich urządzeniach w domu oraz pełnego wsparcia języka polskiego (który nie jest jeszcze standardem) wydaje się kwestią czasu, gdy to wyszukiwanie głosowe stanie się podstawową formą wyszukiwania informacji w Internecie.

Jak wykorzystać?

  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich użytkowników, a zarówno oni, jak i Google, będą Ci wdzięczni!
  • Korzystaj z certyfikatów szyfrujących oraz wtyczek poprawiających bezpieczeństwo Twojej strony.
  • Informuj użytkowników, że mogą czuć się na Twojej stronie bezpiecznie, eksponując stosowane rozwiązania.

Zorientowanie na intencje użytkownika

Kluczowe dla właścicieli przeglądarek internetowych jest to, aby użytkownicy, którzy z niej korzystają dostali dokładnie to, czego potrzebują i co mają aktualnie na myśli. W innym przypadku istnieje ryzyko, że się do niej zniechęcą i zaczną szukać konkurencyjnych rozwiązań. Właśnie dlatego Google od dłuższego czasu uwrażliwia administratorów serwisów internetowych, aby zadowolenie i wrażenia internautów stawiali na piedestale swoich działań. To dlatego jednym z ważniejszych trendów w 2022 roku będzie z pewnością tzw. intencja użytkownika.

Użytkownik po wejściu na naszą stronę musi zaspokoić swoją potrzebę wynikającą z danej chwili. Rolą właścicieli serwisów internetowych jest, aby zastanowić się, co myśli dana osoba i czego szuka, wpisując daną frazę w wyszukiwarkę – oczekuje ona oferty czy może informacji?

Jak wykorzystać?

  • Poznaj swoich odbiorców, wejdź w ich przysłowiowe buty i zastanów się, czego mogą potrzebować.
  • Tworząc strategię marketingową sprawdź, z jakich słów kluczowych będą prawdopodobnie korzystać Twoi klienci.
  • Analizuj SERP–y wcześniej wspomnianych fraz, pod kątem intencji, jakimi mogły kierować się osoby wpisujące je w przeglądarkę Google.

Treści tworzone z zasadą E-A-T

Ostatnie lata w marketingu internetowym serwisów www stoją pod znakiem marketingu treści, w efekcie czego Google (w samej Polsce) zalewane jest codziennie przez tysiące tekstów zazwyczaj wątpliwej jakości. Z tego powodu w 2022 należy przełożyć jakość nad ilość publikowanych w internecie treści i wyróżnić się spośród nijakiej konkurencji. Pomoże w tym kierowanie się zasadą E-A-T, składającą się z trzech czynników:

  • Ekspertyza (Expertise) – bądź ekspertem w danej dziedzinie, publikuj wysoko merytoryczne treści i odpowiadaj na potrzeby swoich odbiorców.
  • Autorytatywność (Authoritativeness) – stań się autorytetem w danej niszy.
  • Wiarygodność (Trustworthiness) – dbaj o to, aby ludzie ufali Tobie i Twojej marce. Posiadaj jasny regulamin i politykę prywatności. Jeśli masz wizytówkę GMF to zadbaj o to, aby opinie wystawiane na Twoim profilu były pozytywne.

Jak wykorzystać?

  • Opieraj się na fachowej wiedzy i zaufanych źródłach, które wzbudzą zaufanie użytkowników oraz samej wyszukiwarki. Nie bój się załączać do nich linków.
  • Posiadaj na stronie unikalne treści przygotowywane przez bądź ze wsparciem specjalistów w danej dziedzinie.
  • Aktualizuj treści na swojej stronie, aby ich zawartość zawsze była zgodna z prawdą.

Autorskie zdjęcia i obrazki

Jak prognozuje założyciel serwisu Search Engine Journal – Loren Baker (źródło: youtube.com/watch?v=I-WHSeq848E), w 2022 roku wyższe pozycje, zarówno w wynikach wyszukiwania, jak i w sekcji Grafika, mogą uzyskać strony internetowe posiadające własne, oryginalne zdjęcia na stronie. Ma to być odpowiedź giganta z Mountain View na wzrost liczby serwisów korzystających z baz zdjęć i znajdujących się tam grafik stockowych, które często powtarzają się na rywalizujących ze sobą stronach i są łatwe do rozpoznania dla młodych użytkowników Internetu.

Trend ten powinien być szczególnie istotny dla właścicieli serwisów zawierających recenzje produktów, którym John Mueller 4 lutego 2022 roku przekazał poniższą rekomendację podczas transmisji na żywo:

I think the guidelines that we have for reviews, or the recommendations that we have, should really be focused on unique photos that you create of these products, so not artificial review photos.

Jak wykorzystać?

  • Twórz autorskie zdjęcia wysokiej jakości.

Core Web Vitals i responsywność

2021 rok przyniósł wiele aktualizacji w przeglądarce Google, jednak jedna z nich zasługuje na szczególne wyróżnienie – jest nią wprowadzenie Core Web Vitals, czyli czynników rankingowych, które mierzą doświadczenia użytkownika ze stroną mobilną. Rozwiązanie to jest konsekwencją obranej lata temu przez twórców przeglądarki strategii wspierania internautów korzystających ze smartfonów i tabletów. Nie jest to oczywiście bezpodstawnie obrany kierunek, ponieważ jak prognozują specjaliści – już niebawem ponad 90% ruchu na stronach może pochodzić właśnie z tych kanałów.

Dlatego strona responsywna, która prawidłowo działa na urządzeniach mobilnych, to obowiązek w 2022 roku, a jej brak z pewnością odbije się zarówno na ilości konwersji, jak i na pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nie zapominaj także o jej czasie ładowania! Według badań Google aż 53% internautów opuszcza strony, które ładują się dłużej niż 3 sekundy.

Jak wykorzystać?

  • Zadbaj, aby Twoja strona internetowa była responsywna i dobrze funkcjonowała na urządzeniach mobilnych.
  • Korzystaj z narzędzi udostępnianych przez Google (GSC, PageSpeed Insight) do sprawdzania czasu ładowania strony i szukania potencjalnych błędów wydłużających ten proces.

Trendy SEO 2022 – podsumowanie

Powyżej zaprezentowaliśmy najważniejsze trendy, na które marketerzy oraz właściciele portali internetowych powinni zwrócić uwagę w 2022 roku. Nie oznacza to jednak oczywiście, że są to wszystkie zmiany, jakie będą miały wpływ na pozycjonowanie w przeglądarce Google w nadchodzących miesiącach.

Niektóre z trendów należy rozpatrywać w kilkuletniej perspektywie, bo właśnie tyle może zająć ich całkowite wdrożenie na polski rynek. Niemniej jednak warto znać je i zacząć wdrażać u siebie już dziś, aby być o krok przed konkurencją.

Algorytmy Google są z roku na rok coraz bardziej wymagające, a samo SEO stale się zmienia i musimy przyznać, że poniekąd za to skrycie je kochamy.

Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi ważnymi zmianami zachodzącymi w tym środowisku, to śledź koniecznie następne wydania naszego magazynu.

Poprowadzimy kampanię SEO dla domeny Twojej marki – zapytaj o darmowe konsultacje!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sprawdź DIGITAL MARKETING TOOLS & SOLUTIONS - nasz magazyn marketingowy!Pobierz za darmo