Outbound marketing (tzw. marketing wychodzący) jest jedną z najpopularniejszych form promocji, reklamy i budowania rozpoznawalności marki. Choć z perspektywy klientów outbound marketing często nazywany jest także marketingiem przeszkadzającym, dobrze przeprowadzony przyniesie oczekiwane korzyści i pomoże dotrzeć do grupy docelowej oraz osób, do których nie udałoby się dotrzeć metodami inbound marketingu. Na czym polega to w praktyce, jakie formy outbound marketingu są stosowane w ramach promocji w internecie i kiedy warto wykorzystać jego możliwości?

Czym jest outbound marketing?

Marketing wychodzący skupia się na wykorzystaniu działań, w których marka ma szansę zwrócić się bezpośrednio do klienta i zachęcić go do skorzystania ze swojej oferty. To właśnie marka jest inicjatorem procesu komunikacji z klientem – reklama ma dotrzeć do użytkownika nawet wtedy, gdy nie wyszukiwał informacji związanych z jej ofertą czy branżą działania.

Aby dotrzeć do odbiorcy, outbound marketing pozwala wykorzystywać różnorodne narzędzia nastawione na reklamowanie produktu. Promocja może być prowadzona w sieci, ale i poza nią – oprócz reklam płatnych PPC i PPV, mailingu i reklam on-site, do popularnych form stosowanych w outbound marketingu (nawet przed wzmocnieniem się znaczenia marketingu internetowego) należą reklamy ATL (np. reklamy telewizyjne i radiowe, billboardy czy reklamy w prasie), marketing bezpośredni (np. telemarketing) oraz reklamy w formie ulotek, katalogów czy folderów przedstawiających ofertę marki.

Niestety, z uwagi na wykorzystywane formy działania oraz ogólny charakter działań w ramach inbound marketingu, reklamy takie często postrzegane są przez odbiorców za niepożądane lub przeszkadzające. Skoro przekaz trafia do szerokiego grona odbiorców (np. wszystkich czytelników dużego portalu internetowego czy wszystkich słuchaczy radia), istnieje duże ryzyko zignorowania komunikatów reklamowych przekazywanych przez markę.

Outbound marketing nie jest odporny na zjawisko filtrowania treści – przy ogromnym nasyceniu sieci internetowej i wielu kanałów komunikacyjnych materiałami promocyjnymi różnych marek, odbiorcy podświadomie przestają zwracać na nie uwagę.

Outbound i inbound marketing: podobieństwa i różnice

W przeciwieństwie do outbound marketingu, metoda inbound skupia się na informacji przychodzącej i prowadzeniu komunikacji z konsumentem w taki sposób, by docierać wyłącznie do osób wyrażających zainteresowanie daną ofertą.

Z perspektywy współczesnego marketingu to właśnie ruch przychodzący jest bardziej pożądany – gdy trafiamy na klienta, który już od początku jest zainteresowany ofertą, istnieją znacznie większe szanse na konwersję i finalizację transakcji.

Outbound marketing jest działaniem na znacznie szerszą skalę, docierającym do dużego grona odbiorców, wśród których mogą znajdować się osoby z grupy docelowej marki.

Patrząc na to z perspektywy kosztów, outbound marketing może być droższy od działań inbound – aby przyniósł korzyści trzeba pojawić się w wielu kanałach i wykazać inicjatywę przez całą kampanię.

Nie można oczywiście przekreślać przy tym możliwości i zalet outbound marketingu. W szczególnych okolicznościach ma on w dalszym ciągu znaczącą przewagę nad ruchem przychodzącym i może skutkować znaczącym zwiększeniem zasięgu marki.

Najważniejsze zalety i możliwości outbound marketingu

Wiemy, że outbound marketing to działania skupiające się na komunikacie wychodzącym z inicjatywy marki. Nie trudno wywnioskować więc, że to właśnie marka ma w jego przypadku pełną kontrolę nad przebiegiem komunikacji.

Tworząc materiały reklamowe i strategie marketingowe eksponujemy markę na rynku i w różnorodnych kanałach komunikacyjnych, a następnie liczymy na reakcję i konkretne działania ze strony potencjalnych klientów.

Outbound marketing to przy tym działania zakrojone na szeroką skalę – mogą być kierowane do masowej publiczności, spośród której zaledwie kilka % osób zwróci uwagę na przekaz i zainteresuje się jego treścią. Nie jest to więc marketing targetowany, choć oczywiście możliwe jest, aby w pewnym stopniu nakierować działania na pewne grupy odbiorców (np. grupy demograficzne).

Z uwagi na sposób, w jaki prowadzone są działania outbound marketingowe i różnorodne kanały, jakimi można docierać do potencjalnych klientów, wykorzystując tę formę promocji możliwe jest dość szybkie uzyskanie widocznych efektów.

Opisywany wcześniej inbound marketing to w głównej mierze działania o charakterze długofalowym, skoncentrowanym na osiągnięciu konkretnych wyników i dotarciu do bardzo specyficznej grupy osób.

W outbound marketingu będzie liczyło się dotarcie do szerokiego grona odbiorców, z nadzieją zauważenia przez nich komunikatu reklamowego i zainteresowania się nim.

Outbound marketing w internecie

Pojęcie outbound marketingu znane jest w reklamie od dawna, zarówno w strefie offline jak i marketingu internetowym. Aby jednak skutecznie wykorzystywać taką formę promocji i nie traktować jej jedynie jako przestarzałej koncepcji (którą często określa się outbound marketing w porównaniu z działaniami inbound), warto dokładniej przyjrzeć się narzędziom wykorzystywanym w ramach outbound marketingu w internecie i możliwościom, jakie przedstawiają dla budowania wizerunku marki w sieci.

Najpopularniejszym i najczęściej wykorzystywanym obecnie przykładem outbound marketingu internetowego są reklamy płatne. Do grona tego można zaliczyć zarówno Google Ads, jak i reklamy w kanałach social media. Pomimo faktu, że dla reklam takich istnieje możliwość ustalenia grupy docelowej i targetowania przekazu, w praktyce reklamy pojawiające się w Google w formie wyników sponsorowanych, banerów promocyjnych czy reklamy wyświetlające się na bocznym panelu Facebooka są reklamami o charakterze outbound i swoim zasięgiem obejmują znacznie szersze grono odbiorców, niż faktyczna grupa docelowa marki.

Przykładem outbound marketingu w internecie może być także remarketing, wykorzystujący dane zachowane na stronach dzięki plikom cookies. Jeśli użytkownik choć raz wykazał zainteresowanie ofertą marki (nawet jeśli przeglądał ją przypadkowo lub zamknął od razu po uruchomieniu), reklamy typu outbound stworzone przez markę będą wyświetlały się użytkownikowi wielokrotnie w różnorodnych kanałach, starając się o ponowne przyciągnięcie jego uwagi.

Do outbound marketingu zaliczymy również mailingi oparte na zewnętrznych bazach danych (często traktowane jako spam).

Kiedy warto wykorzystać outbound marketing?

Marketing wychodzący ma swoje wady i zalety – zastosowany właściwie i w konkretnych okolicznościach może przynieść zadowalające efekty, ale może okazać się także zbędnym wydatkiem.

Aby uniknąć inwestycji w zbędne działania warto pamiętać, że nachalna komunikacja reklamowa nie jest dziś przez konsumentów pożądana i nawet outbound marketing musi zostać w pewien sposób stonowany.

Warto, by tworzone w tej formie reklamy posiadały pewne znamiona personalizacji, miały charakter doradzania, a nie przymuszania do zakupu, a poza tym trafiały do kanałów, które mają największe szanse dotarcia do właściwej grupy docelowej. Nie ma przecież sensu reklamowania na skalę ogólnokrajową lokalnego sklepu specjalistycznego.

Jeśli chcesz sprawdzić, w jaki sposób outbound marketing może zadziałać dla Twojej firmy, skontaktuj się ze specjalistami LTB – pomożemy dobrać najlepsze narzędzia i zbudować rozpoznawalność marki.

Wyślij do nas zapytanie

Jedno przemyślenie nt. „Możliwości outbound marketingu w internecie

  1. Mimo wszystko uważam, że połączenie obu form marketingu będzie najskuteczniejsze (z naciskiem na tą cyfrową formę)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *