Ścieżka klienta usług finansowych zaczyna się  w większości od wyszukiwarki internetowej. 90% klientów pożyczek i kredytów hipotecznych i 76% konsumentów przygotowujących zeznania podatkowe wykorzystuje jako pierwszy punkt styku z wiedzą i ofertą marek finansowych wyszukiwarki internetowe. Na tej podstawie rozpoczniemy analizę metod promocji brandów finansowych.

Branża finansowa może być z perspektywy promocji w sieci dość trudnym tematem. Z jednej strony w gronie odbiorców mamy osoby realnie zainteresowane finansami, zdolne zweryfikować jakość reklamy i oferty marki, z drugiej zupełnych laików, którzy muszą skorzystać z dostępnych na rynku usług finansowych i podczas wyboru kierują się przede wszystkim dobrą reklamą i rozpoznawalnością marki. Podstawowym celem marketingu internetowego dla usług finansowych będzie stworzenie treści, które dotrą do obydwu grup, będą zrozumiałe i atrakcyjne, a jednocześnie nienudne.

Digital marketing dla branży finansowej

W przypadku marketingu usług finansowych ważne jest, by na każdym etapie planowania, wdrażania i realizowania strategii dopilnować zgodności z obowiązującymi przepisami i zaleceniami UOKiK oraz Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie reklam produktów finansowych. Instytucje te dbają m.in. o to, by konsument był chroniony przed szkodliwymi praktykami nierzetelnych firm finansowych – dezinformacją na temat warunków udzielenia i spłaty kredytu, czasie obowiązywania umowy czy tzw. kruczkami w umowach skrzętnie zatajanymi w przekazach reklamowych. Zasady odnoszące się do transparentności oferty prezentowanej na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy reklamach odnoszą się do każdego kanału komunikacji z potencjalnym klientem.

Co oznacza to w praktyce i na jakich obszarach tworzenia treści marketingowych warto skupić się, reklamując usługi finansowe?

Ogromną rolę odegra tutaj wartościowy i rzeczowy content, dlatego też dobrą praktyką jest skupienie się w pierwszej kolejności na solidnym przygotowaniu zawartości strony internetowej. Niezależnie od tego, czy budujemy pełną witrynę dla firmy oferującej usługi finansowe, czy jednostronny landing page dla nowej kampanii, prezentowane treści powinny:

  • wyczerpywać temat,
  • budować wiarygodność marki
  • wzbudzać zaufanie oraz poczucie bezpieczeństwa.

Korzystanie z usług finansowych oznacza dla wielu osób podjęcie poważnych, ważących na życiu decyzji, więc z perspektywy firmy warto upewnić się, że klient jest świadomy warunków, na jakie się decyduje.

Kto powinien korzystać z możliwości marketingu online dla usług finansowych?

Do specyficznych warunków promocji i budowania strategii marketingowej w obrębie branży usług finansowych powinny dostosować się nie tylko firmy oferujące kredyty i pożyczki, ale także banki, firmy obsługujące transakcje online, a także firmy oferujące wirtualne konta (np. PayPal) czy inne usługi finansowe. Każdej z nich będzie zależało na nieco innych efektach działań marketingowych, ale wszystkie powinny wykorzystać kilka podstawowych zasad działania i dobrych praktyk prowadzenia marketingu online, by skuteczne dotrzeć do swoich klientów.

Skupiając się dokładniej na efektach marketingowych, jakich firmy z sektora usług finansowych mogą wymagać od skutecznej strategii promocji w internecie, do najczęściej wymienianych zaliczymy tutaj przede wszystkim:

  • zdobycie nowych leadów,
  • zdobycie przekierowań do strony (także sponsorowanych),
  • tworzenie kont przez klientów,
  • zaangażowanie i interakcja na stronie,
  • poszerzenie bazy danych osób zainteresowanych usługami.

Biorąc pod uwagę powyższe kryteria i oczekiwania, dobrym wyborem w ramach marketingu internetowego dla usług finansowych może być zarówno inbound, jak i outbound marketing.

Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednie dopasowanie przekazywanej treści do potencjalnego odbiorcy i właściwe przygotowanie strony internetowej tak, by stanowiła podstawową wizytówkę marki online.

Najważniejsze elementy strony internetowej dla firm w branży finansowej

Wiedząc, że content jest kluczowym czynnikiem pozwalającym na budowanie wizerunku i zaufania marki w sieci, a strona internetowa dla firm w branży usług finansowych stanowi podstawę działań marketingowych, warto przyjrzeć się elementom strony, na jakie musimy zwrócić w projekcie szczególną uwagę.

W głównej mierze skupimy się tutaj na poprawie UX (user experience) i przygotowaniu witryny w taki sposób, by korzystanie z niej było dla użytkownika równie przyjemne i intuicyjne, jak poruszanie się po stronach ze znacznie mniej wymagającą tematyką treści.

Strona startowa i landing page

Bez względu na to, czy budujemy stronę główną witryny internetowej, czy pojedynczy landing page dla kampanii promocyjnej, zawsze zwróćmy uwagę na kilka kluczowych elementów wpływających na UX. CTA powinno być tu bardzo wyraźne i znaleźć się above the fold, a więc być widoczne bez potrzeby przewijania strony.

Treści widoczne na pierwszy rzut oka warto tworzyć językiem korzyści, podkreślając zysk dla klientów korzystających z oferty marki. W ramach całej strony startowej dobrą praktyką jest korzystać z social proof, budując w ten sposób zaufanie do marki.

Strony produktowe

Podobnie jak w przypadku strony głównej, skupimy się tutaj na wyraźnym, opisowym CTA above the fold, a także czytelnej prezentacji treści w obrębie całej strony (z pomocą odpowiednich czcionek, dużych przycisków i nagłówków).

Dobrym pomysłem jest wykorzystanie wypunktowań oraz ikon ułatwiających szybkie przeglądanie strony i zrozumienie kontekstu bez czytania wszystkich tekstów, wpływające w szczególności na wartość strony w wersji mobilnej oraz jej ogólną czytelność w wersji desktopowej.

Menu i nawigacja

Najczęściej wykorzystywaną formą menu na stronach dla usług finansowych jest sticky menu, pozwalające przejść do innych podstron niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik.

Dobrze jest umieścić w menu podstronę kontaktową, a optymalnie także przycisk „zadzwoń teraz”, jeśli uzyskiwanie połączeń od zainteresowanych klientów jest jednym z celów marketingowych.

Przy większych stronach internetowych dobrym pomysłem będzie ikona wyszukiwania, dająca możliwość znalezienia dowolnych treści w obrębie strony bez ręcznego przeklikiwania całego menu.

Formularze

Jako jedna z ważniejszych form stosowanych do pozyskiwania leadów i nowych klientów, formularze powinny być przygotowane w sposób zachęcający do skorzystania z nich.

Polecanym rozwiązaniem jest wprowadzenie:

  • autouzupełniania,
  • potwierdzenia poprawności danych na poziomie linijki (zielony znaczek „tick” przy wypełnionych polach),
  • ograniczenie liczby pól do wypełnienia (w tym wyeliminowanie zbędnych pól opcjonalnych),
  • pozwolenie na wypełnianie pól, bez list wyboru (np. przy dacie urodzenia lub polach z większą ilością opcji).

Na stronie internetowej promującej usługi finansowe warto wprowadzić także elementy cennika lub porównywarki dostępnych ofert. Przygotowując niniejsze elementy, zadbajmy jednak, by użytkownik miał możliwość sortowania i filtrowania wyników w celu zawężenia dostępnych opcji do propozycji dopasowanych do siebie.

Warto pomyśleć o wprowadzeniu anchorów, które będą przekierowywały do konkretnych ofert i ich szerszego opisu, a także wbudowania na podstronach produktowych opcji dodawania oferty do porównania z innymi.

Z uwagi na współczesne wymogi użytkowników, każda strona internetowa dla usług finansowych powinna być w pełni responsywna i przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, nawet jeśli firma ma własną aplikację dla klientów i nowych użytkowników.

Jak zadbać o konwersję w marketingu internetowym dla usług finansowych?

Budując strategię promowania usług finansowych, warto od początku ustalić konkretne efekty i cele, jakie chcemy osiągnąć poprzez konkretną kampanię, ale i ogólne działania promocyjne, w tym także stronę www.

Powracając do opisanych wcześniej efektów, jakich firmy w sektorze finansowym mogą oczekiwać po marketingu internetowym, dla każdego z nich można określić przynajmniej kilka działań prowadzących do konwersji.

Ich odpowiednie przedstawienie w obrębie strony internetowej, ale i innych materiałów reklamowych będzie miało niemałe znaczenie.

Dobre praktyki w zakresie działań marketingowych obejmą m.in.:

  • korzystanie z zachęcających i widocznych przycisków CTA,
  • umieszczanie na podstronach klikalnych numerów telefonów oraz okien do kontaktu z konsultantem (np. przez chat),
  • budowanie wrażenia bezpieczeństwa i profesjonalizmu strony internetowej (większe zaufanie zachęca do pozostania na stronie),
  • wykorzystanie opisowych form CTA,
  • ograniczenie punktów wyjścia podczas konwersji poprzez skrócenie procedur (i konieczności przeklikiwania kolejnych okien) do minimum.

Nie istnieje oczywiście jeden, niezmienny przepis na zbudowanie całej strategii marketingu internetowego dla firm w branży usług finansowych.

Każda z istniejących na rynku marek musi zmagać się z konkurencją, wyróżniać się ze swoją ofertą oraz przedstawiać usługi atrakcyjne z perspektywy klienta nie tylko z powodu przyciągających uwagę działań marketingowych. Dla każdej trzeba będzie więc indywidualnie dostosować projekty działań i strony internetowej, stawiając na podkreślenie najważniejszych cech i zalet firmowej oferty.

Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach z zakresu marketingu internetowego w branży finansowej, wypełnij formularz i skonsultuj się ze specjalistami LTB w sprawie przygotowania indywidualnej oferty dla Twojej firmy.

Zapytaj o strategię działań marketingowych

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *