Ścieżka klienta usług finansowych zaczyna się w większości od wyszukiwarki internetowej. 90% klientów pożyczek i kredytów hipotecznych i 76% konsumentów przygotowujących zeznania podatkowe wykorzystuje jako pierwszy punkt styku z wiedzą i ofertą marek finansowych wyszukiwarki internetowe. Na tej podstawie rozpoczniemy analizę metod promocji brandów finansowych.
Branża finansowa może być z perspektywy promocji w sieci dość trudnym tematem. Z jednej strony w gronie odbiorców mamy osoby realnie zainteresowane finansami, zdolne zweryfikować jakość reklamy i oferty marki, z drugiej zupełnych laików, którzy muszą skorzystać z dostępnych na rynku usług finansowych i podczas wyboru kierują się przede wszystkim dobrą reklamą i rozpoznawalnością marki. Podstawowym celem marketingu internetowego dla usług finansowych będzie stworzenie treści, które dotrą do obydwu grup, będą zrozumiałe i atrakcyjne, a jednocześnie nienudne.
W przypadku marketingu usług finansowych ważne jest, by na każdym etapie planowania, wdrażania i realizowania strategii dopilnować zgodności z obowiązującymi przepisami i zaleceniami UOKiK oraz Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie reklam produktów finansowych. Instytucje te dbają m.in. o to, by konsument był chroniony przed szkodliwymi praktykami nierzetelnych firm finansowych – dezinformacją na temat warunków udzielenia i spłaty kredytu, czasie obowiązywania umowy czy tzw. kruczkami w umowach skrzętnie zatajanymi w przekazach reklamowych. Zasady odnoszące się do transparentności oferty prezentowanej na stronach internetowych, w mediach społecznościowych czy reklamach odnoszą się do każdego kanału komunikacji z potencjalnym klientem.
Co oznacza to w praktyce i na jakich obszarach tworzenia treści marketingowych warto skupić się, reklamując usługi finansowe?
Ogromną rolę odegra tutaj wartościowy i rzeczowy content, dlatego też dobrą praktyką jest skupienie się w pierwszej kolejności na solidnym przygotowaniu zawartości strony internetowej. Niezależnie od tego, czy budujemy pełną witrynę dla firmy oferującej usługi finansowe, czy jednostronny landing page dla nowej kampanii, prezentowane treści powinny:
Korzystanie z usług finansowych oznacza dla wielu osób podjęcie poważnych, ważących na życiu decyzji, więc z perspektywy firmy warto upewnić się, że klient jest świadomy warunków, na jakie się decyduje.
Do specyficznych warunków promocji i budowania strategii marketingowej w obrębie branży usług finansowych powinny dostosować się nie tylko firmy oferujące kredyty i pożyczki, ale także banki, firmy obsługujące transakcje online, a także firmy oferujące wirtualne konta (np. PayPal) czy inne usługi finansowe. Każdej z nich będzie zależało na nieco innych efektach działań marketingowych, ale wszystkie powinny wykorzystać kilka podstawowych zasad działania i dobrych praktyk prowadzenia marketingu online, by skuteczne dotrzeć do swoich klientów.
Skupiając się dokładniej na efektach marketingowych, jakich firmy z sektora usług finansowych mogą wymagać od skutecznej strategii promocji w internecie, do najczęściej wymienianych zaliczymy tutaj przede wszystkim:
Biorąc pod uwagę powyższe kryteria i oczekiwania, dobrym wyborem w ramach marketingu internetowego dla usług finansowych może być zarówno inbound, jak i outbound marketing.
Kluczem do sukcesu jest jednak odpowiednie dopasowanie przekazywanej treści do potencjalnego odbiorcy i właściwe przygotowanie strony internetowej tak, by stanowiła podstawową wizytówkę marki online.
Wiedząc, że content jest kluczowym czynnikiem pozwalającym na budowanie wizerunku i zaufania marki w sieci, a strona internetowa dla firm w branży usług finansowych stanowi podstawę działań marketingowych, warto przyjrzeć się elementom strony, na jakie musimy zwrócić w projekcie szczególną uwagę.
W głównej mierze skupimy się tutaj na poprawie UX (user experience) i przygotowaniu witryny w taki sposób, by korzystanie z niej było dla użytkownika równie przyjemne i intuicyjne, jak poruszanie się po stronach ze znacznie mniej wymagającą tematyką treści.
Bez względu na to, czy budujemy stronę główną witryny internetowej, czy pojedynczy landing page dla kampanii promocyjnej, zawsze zwróćmy uwagę na kilka kluczowych elementów wpływających na UX. CTA powinno być tu bardzo wyraźne i znaleźć się above the fold, a więc być widoczne bez potrzeby przewijania strony.
Treści widoczne na pierwszy rzut oka warto tworzyć językiem korzyści, podkreślając zysk dla klientów korzystających z oferty marki. W ramach całej strony startowej dobrą praktyką jest korzystać z social proof, budując w ten sposób zaufanie do marki.
Podobnie jak w przypadku strony głównej, skupimy się tutaj na wyraźnym, opisowym CTA above the fold, a także czytelnej prezentacji treści w obrębie całej strony (z pomocą odpowiednich czcionek, dużych przycisków i nagłówków).
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie wypunktowań oraz ikon ułatwiających szybkie przeglądanie strony i zrozumienie kontekstu bez czytania wszystkich tekstów, wpływające w szczególności na wartość strony w wersji mobilnej oraz jej ogólną czytelność w wersji desktopowej.
Najczęściej wykorzystywaną formą menu na stronach dla usług finansowych jest sticky menu, pozwalające przejść do innych podstron niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik.
Dobrze jest umieścić w menu podstronę kontaktową, a optymalnie także przycisk „zadzwoń teraz”, jeśli uzyskiwanie połączeń od zainteresowanych klientów jest jednym z celów marketingowych.
Przy większych stronach internetowych dobrym pomysłem będzie ikona wyszukiwania, dająca możliwość znalezienia dowolnych treści w obrębie strony bez ręcznego przeklikiwania całego menu.
Jako jedna z ważniejszych form stosowanych do pozyskiwania leadów i nowych klientów, formularze powinny być przygotowane w sposób zachęcający do skorzystania z nich.
Polecanym rozwiązaniem jest wprowadzenie:
Na stronie internetowej promującej usługi finansowe warto wprowadzić także elementy cennika lub porównywarki dostępnych ofert. Przygotowując niniejsze elementy, zadbajmy jednak, by użytkownik miał możliwość sortowania i filtrowania wyników w celu zawężenia dostępnych opcji do propozycji dopasowanych do siebie.
Warto pomyśleć o wprowadzeniu anchorów, które będą przekierowywały do konkretnych ofert i ich szerszego opisu, a także wbudowania na podstronach produktowych opcji dodawania oferty do porównania z innymi.
Z uwagi na współczesne wymogi użytkowników, każda strona internetowa dla usług finansowych powinna być w pełni responsywna i przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, nawet jeśli firma ma własną aplikację dla klientów i nowych użytkowników.
Budując strategię promowania usług finansowych, warto od początku ustalić konkretne efekty i cele, jakie chcemy osiągnąć poprzez konkretną kampanię, ale i ogólne działania promocyjne, w tym także stronę www.
Powracając do opisanych wcześniej efektów, jakich firmy w sektorze finansowym mogą oczekiwać po marketingu internetowym, dla każdego z nich można określić przynajmniej kilka działań prowadzących do konwersji.
Ich odpowiednie przedstawienie w obrębie strony internetowej, ale i innych materiałów reklamowych będzie miało niemałe znaczenie.
Zapytaj o strategię działań marketingowych
Nie istnieje oczywiście jeden, niezmienny przepis na zbudowanie całej strategii marketingu internetowego dla firm w branży usług finansowych.
Każda z istniejących na rynku marek musi zmagać się z konkurencją, wyróżniać się ze swoją ofertą oraz przedstawiać usługi atrakcyjne z perspektywy klienta nie tylko z powodu przyciągających uwagę działań marketingowych. Dla każdej trzeba będzie więc indywidualnie dostosować projekty działań i strony internetowej, stawiając na podkreślenie najważniejszych cech i zalet firmowej oferty.
Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach z zakresu marketingu internetowego w branży finansowej, wypełnij formularz i skonsultuj się ze specjalistami LTB w sprawie przygotowania indywidualnej oferty dla Twojej firmy.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.