Wybór i optymalizacja lejka sprzedażowego

Kreacja i treści dla poszczególnych etapów ścieżki klienta

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • Marketing
  • -
  • Lejek sprzedażowy – jak dopasować kreacje/content pod wybrane etapy ścieżki klienta?

Lejek sprzedażowy – jak dopasować kreacje/content pod wybrane etapy ścieżki klienta?

Dokładne targetowanie właściwego użytkownika w odpowiednim czasie, trafną kreacją, contentem jest sensem marketingu. Aby to zrealizować istotne jest przygotowanie procesu kampanii marketingowej uwzględniającego analizę konkurencji, grupy docelowej, buyer persony oraz lejka sprzedażowego. Skupmy się na tym ostatnim elemencie.

Idealna ścieżka klienta – czy taka istnieje?

Ścieżka użytkownika to droga jaką pokonuje użytkownik od pierwszego kontaktu z marką do końcowego etapu – konwersji, która może być określona jako zakup, realizacja jakiegoś celu.

Customer Journey jest ważną składową strategii marketingowej oraz poszczególnych działań marketingowych. Ścieżkę klienta możemy ustalić dla całości działań, jak i dla wybranych kampanii marketingowych (osobna ścieżka pod kampanię social media, SEO, PPC). Oczywiście poszczególne kreacje marketingowe i content mogą być wykorzystywane zamiennie, warto jednak odpowiednio zaplanować działania.

Skontaktuj się z nami!

 Wdrożenie ścieżki klienta daje same korzyści, możemy wyszczególnić:

  • lepsze dopasowanie contentu reklamowego pod wybranych użytkowników na danym etapie lejka sprzedażowego,
  • optymalizacja doświadczenia klienta z kontaktem z marką,
  • przejrzystość elementów styku,
  • zidentyfikowanie punktów bólu użytkowników dla każdego etapu kontaktu z marką,
  • budowanie obrazu marki zorientowanej na klienta,
  • uwzględnienie procesu sprzedażowego w kampaniach marketingowych,
  • uzyskanie mapy dotarcia do klienta. Uwzględniając powyższe możemy stwierdzić, iż strategia oparta o lejek sprzedażowy to konieczność, warto zatem zaplanować działania w oparciu o skuteczne założenia. Zidentyfikowanie punktów styku z marką, właściwe dopasowanie kreacji oraz optymalizacja każdego etapu pozwoli na zwiększanie konwersji. Należy to zrobić w oparciu o skuteczne modele zawierające poszczególne etapy lejka sprzedażowego.

Etapy lejka sprzedażowego – 2 modele warte uwagi

Opracowując ścieżkę klienta możemy brać pod uwagę różne modele lejka sprzedażowego. Dwa z nich będą najskuteczniejsze i najefektywniejsze:

  • AIDA+S+L
  • TOFU, MOFU i BOFU

AIDA

Model Aida określa reakcje klienta przy kontakcie z marką.

Litery składające się na akronim AIDA określają:

  • A – Attention (uwaga) – zwrócenie uwagi klienta na markę.
  • I – Interest (zainteresowanie) – wzbudzenie zainteresowania klienta korzyściami, warunkami współpracy z marką.
  • D – Desire (pożądanie) – wykreowania poczucia potrzeby u klienta.
  • A – Action (działanie) – przekonanie klienta do współpracy/zakupu.

Warto dodać kolejne litery do powyższego zestawienia. Możemy wkomponować literę S – Satisfaction (satysfakcja) – w wyniku kontaktu z marką wzbudzamy satysfakcję z dokonanego wyboru oraz literę L. Jestem zwolennikiem dodawania za każdym razem do tego modelu litery L, dzięki czemu uzyskujemy model AIDAL. L w tym akronimie oznacza Loyalty.

ToFu, MoFu, BoFu – zwężający się lejek sprzedażowy

Model ToFu, MoFu i BoFu i poszczególne akronimy odnoszą się do następujących po sobie etapów lejka sprzedażowego. Każde stadium musi zapewniać odpowiedni rodzaj działań marketingowych w celu zainteresowania w sposób naturalny potencjalnych klientów. Istotne w tym modelu jest przygotowanie contentu i kreacji marketingowej właściwej na danym etapie. Omówmy poszczególne etapy wraz z propozycjami działań.

1. ToFu nie tylko do jedzenia

ToFu, czyli Top of the funnel (dla nas będzie to oczywiście sales funnel). Górna część lejka sprzedażowego. Do tego etapu trafia najszersza i najbardziej ogólna grupa docelowa, która dopiero co identyfikuje problem do rozwiązania. W nawiązaniu do modelu AIDA możemy określić ten etap jako odpowiadający budowaniu świadomości.

Prezentowany content powinien być edukacyjny, nie musi być powiązany z naszym produktem lub marką. Ważne żeby etap ten był pierwszym elementem kontaktu klienta z firmą.

Przykłady contentu:

  • Infografiki.
  • Webinary.
  • Lookbooki.
  • Podcasty.
  • Ebook.
  • Przewodniki/Poradniki.
  • Artykuły natywne, blogowe.
  • Video.
  • Checklisty.
etap tofu lejka sprzedażowego

Wyniki w wyszukiwarce Google, które możemy skategoryzować w etapie ToFu lejka sprzedażowego.

2. MoFu, czyli druga szansa

MoFu, a więc Middle of the funnel jest środkową częścią lejka sprzedażowego. W etapie typ wzbudzamy zainteresowanie i pożądanie. Potencjalny klient spłynął z górnej części lejka sprzedażowego. Miał pierwszy kontakt z naszą marką. Możliwe, że wyrobił już sobie pierwsze zdanie na temat problemu, który ma. Identyfikuje możliwe rozwiązania. Powoli dojrzewa do decyzji.

Na tym etapie nie starajmy się realizować konwersji – poczekajmy, niech nasz klient zejdzie jeszcze niżej, do BoFu.

W niniejszym etapie powinniśmy dodać wszystkich użytkowników szukających właściwych produktów, usług. Użytkownik wyszukiwarek internetowych będzie stosował hasła precyzyjne, ale nie szczegółowe, np.: oferty wakacyjne 2023, ubezpieczenia na życie itp.

Content, który warto wdrażać:

  • Historie sukcesu, realizacji.
  • Opracowania, statystyki, raporty.
  • Poradniki produktowe.
  • Wpisy blogowe.
  • Podstrony ofertowe.

3. BoFu – last dance

BoFu – Bottom of the funnel stanowi najniższy etap lejka sprzedażowego. Efektem działań ma być wzbudzenie pożądania i w konsekwencji realizacji zakładanych konwersji (sprzedaż, podpisanie umowy itp.). Dodajmy mu bodźca, który pozwoli uzyskać naszej marce lub naszemu produktowi przewagę konkurencyjną.

Co powinniśmy prezentować:

  • Korzyści z nawiązania współpracy.
  • Bezpłatne tutoriale.
  • Kody promocyjne.
  • Darmowe akcesoria.
  • Wykresy porównawcze.
  • Kalkulatory/przeliczniki.
  • USP – unique seiling points.
  • Webinary celowane w poszczególne produkty, usługi.
  • Demo produktów, usług.
  • Dopasowane case study.

A gdzie lojalizacja?

Czy czegoś tutaj brakuje? Oczywiście! Mamy klienta – zakupił u nas produkt, zrealizowaliśmy dla niego usługę, może został naszym klientem abonamentowym. Super, ale powinniśmy wdrożyć ostatni etap lejka sprzedażowego, czyli lojalizację.

Wszystko po to, by ten klient został z nami na dłużej, dokonywał cyklicznych zakupów, stał się częścią społeczności naszej marki, a nawet przekształcił się w ambasadora marki.

Co możemy zrobić na tym etapie?

  • Uruchamiamy remarketing – Facebook Ads, Google Ads.
  • Zapewniamy wiedzę dotyczącą produktów i usług – nasi już obecni klienci oczekują wsparcia i pomocy.
  • Budujemy społeczność wokół marki – grupy społecznościowe.
  • Komunikujemy się cyklicznie z klientami – newsletter.

Napisz i poznaj nasze usługi!

Full-Funnel Marketing – marketing z uwzględnieniem lejka sprzedażowego

Marketing uwzględniający etapy ścieżki użytkownika pozwala na właściwy pod względem kreacji i contentu kontakt marki z grupą odbiorcza. Branie pod uwagę oczekiwań klientów w zależności od ich aktualnych potrzeb i wymagań pozwala na opracowanie punktów styku gwarantujących pozytywne doświadczenia z firmą.

Zaprezentowane przykłady pokazują, iż działania marketingowe należy zaplanować z precyzją i dokładną analizą. Przy każdej kreacji myślmy w kategoriach ToFU, MoFu i BoFu, dzięki czemu będziemy skoncentrowani na klientach i ich oczekiwaniach, a to jest już kluczem do sukcesu.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski
B2B Sales Manager
+48 577 100 210

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB