Dokładne targetowanie właściwego użytkownika w odpowiednim czasie, trafną kreacją, contentem jest sensem marketingu. Aby to zrealizować istotne jest przygotowanie procesu kampanii marketingowej uwzględniającego analizę konkurencji, grupy docelowej, buyer persony oraz lejka sprzedażowego. Skupmy się na tym ostatnim elemencie.
Ścieżka użytkownika to droga jaką pokonuje użytkownik od pierwszego kontaktu z marką do końcowego etapu – konwersji, która może być określona jako zakup, realizacja jakiegoś celu.
Customer Journey jest ważną składową strategii marketingowej oraz poszczególnych działań marketingowych. Ścieżkę klienta możemy ustalić dla całości działań, jak i dla wybranych kampanii marketingowych (osobna ścieżka pod kampanię social media, SEO, PPC). Oczywiście poszczególne kreacje marketingowe i content mogą być wykorzystywane zamiennie, warto jednak odpowiednio zaplanować działania.
Wdrożenie ścieżki klienta daje same korzyści, możemy wyszczególnić:
Opracowując ścieżkę klienta możemy brać pod uwagę różne modele lejka sprzedażowego. Dwa z nich będą najskuteczniejsze i najefektywniejsze:
Model Aida określa reakcje klienta przy kontakcie z marką.
Litery składające się na akronim AIDA określają:
Warto dodać kolejne litery do powyższego zestawienia. Możemy wkomponować literę S – Satisfaction (satysfakcja) – w wyniku kontaktu z marką wzbudzamy satysfakcję z dokonanego wyboru oraz literę L. Jestem zwolennikiem dodawania za każdym razem do tego modelu litery L, dzięki czemu uzyskujemy model AIDAL. L w tym akronimie oznacza Loyalty.
Model ToFu, MoFu i BoFu i poszczególne akronimy odnoszą się do następujących po sobie etapów lejka sprzedażowego. Każde stadium musi zapewniać odpowiedni rodzaj działań marketingowych w celu zainteresowania w sposób naturalny potencjalnych klientów. Istotne w tym modelu jest przygotowanie contentu i kreacji marketingowej właściwej na danym etapie. Omówmy poszczególne etapy wraz z propozycjami działań.
ToFu, czyli Top of the funnel (dla nas będzie to oczywiście sales funnel). Górna część lejka sprzedażowego. Do tego etapu trafia najszersza i najbardziej ogólna grupa docelowa, która dopiero co identyfikuje problem do rozwiązania. W nawiązaniu do modelu AIDA możemy określić ten etap jako odpowiadający budowaniu świadomości.
Prezentowany content powinien być edukacyjny, nie musi być powiązany z naszym produktem lub marką. Ważne żeby etap ten był pierwszym elementem kontaktu klienta z firmą.
Przykłady contentu:
MoFu, a więc Middle of the funnel jest środkową częścią lejka sprzedażowego. W etapie typ wzbudzamy zainteresowanie i pożądanie. Potencjalny klient spłynął z górnej części lejka sprzedażowego. Miał pierwszy kontakt z naszą marką. Możliwe, że wyrobił już sobie pierwsze zdanie na temat problemu, który ma. Identyfikuje możliwe rozwiązania. Powoli dojrzewa do decyzji.
Na tym etapie nie starajmy się realizować konwersji – poczekajmy, niech nasz klient zejdzie jeszcze niżej, do BoFu.
W niniejszym etapie powinniśmy dodać wszystkich użytkowników szukających właściwych produktów, usług. Użytkownik wyszukiwarek internetowych będzie stosował hasła precyzyjne, ale nie szczegółowe, np.: oferty wakacyjne 2023, ubezpieczenia na życie itp.
Content, który warto wdrażać:
BoFu – Bottom of the funnel stanowi najniższy etap lejka sprzedażowego. Efektem działań ma być wzbudzenie pożądania i w konsekwencji realizacji zakładanych konwersji (sprzedaż, podpisanie umowy itp.). Dodajmy mu bodźca, który pozwoli uzyskać naszej marce lub naszemu produktowi przewagę konkurencyjną.
Co powinniśmy prezentować:
Czy czegoś tutaj brakuje? Oczywiście! Mamy klienta – zakupił u nas produkt, zrealizowaliśmy dla niego usługę, może został naszym klientem abonamentowym. Super, ale powinniśmy wdrożyć ostatni etap lejka sprzedażowego, czyli lojalizację.
Wszystko po to, by ten klient został z nami na dłużej, dokonywał cyklicznych zakupów, stał się częścią społeczności naszej marki, a nawet przekształcił się w ambasadora marki.
Co możemy zrobić na tym etapie?
Marketing uwzględniający etapy ścieżki użytkownika pozwala na właściwy pod względem kreacji i contentu kontakt marki z grupą odbiorcza. Branie pod uwagę oczekiwań klientów w zależności od ich aktualnych potrzeb i wymagań pozwala na opracowanie punktów styku gwarantujących pozytywne doświadczenia z firmą.
Zaprezentowane przykłady pokazują, iż działania marketingowe należy zaplanować z precyzją i dokładną analizą. Przy każdej kreacji myślmy w kategoriach ToFU, MoFu i BoFu, dzięki czemu będziemy skoncentrowani na klientach i ich oczekiwaniach, a to jest już kluczem do sukcesu.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.