Kompromis między UX a SEO na stronie sklepu internetowego

UX z SEO przynosi wiele korzyści

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • SEO
  • -
  • Kompromis między UX a SEO na stronie sklepu internetowego

Kompromis między UX a SEO na stronie sklepu internetowego

Każdy, kto prowadzi sklep internetowy wie, że powodzenie biznesu zależy od widoczności w sieci. Serwis Google nieustannie rozwija algorytm wyszukiwania i zwiększa ilość czynników rankingowych. Google wspiera te strony, które najlepiej spełniają długą listę wymogów. Jednym ze sposobów bycia zauważonym przez serwis są ściśle określone działania SEO, drugim sposobem jest UX, który jest działaniem ulepszającym odbiór strony przez użytkownika.

Zacznijmy od definicji

SEO to działania dążące do poprawy pozycji określonej strony na liście wyników organicznych wyszukiwania. Działania w głównej mierze opierają się na dostosowaniu kodu strony zgodnie z aktualnym algorytmem wyszukiwarek. Z SEO nierozerwalnie związane są frazy kluczowe, które są używane przez internautów podczas wyszukiwania informacji w sieci. Pożądane efekty SEO widoczne są po kilku tygodniach lub miesiącach od wprowadzenia. UX to działanie dostosowania strony internetowej do jak najlepszej funkcjonalności i wygody internautów. Inaczej mówiąc SEO jest działaniem, które polega na dopasowaniu witryny do wymogów robotów, a UX polega na dopasowaniu witryny do wymogów ludzi. W wielu kwestiach działania UX i SEO mają ten sam cel, jak na przykład: szybkość ładowania strony lub responsywna wersja strony na urządzenia mobilne. Mimo wszystko czasami może wydawać się, że działania SEO i UX są sprzeczne i niemożliwy jest jakikolwiek kompromis.

Zapytaj o nasze usługi

Negatywny wpływ UX na SEO?

Jak wspomniano wcześniej, zadaniem UX jest uczynienie strony przyjaznej użytkownikom. Niestety, często takie działania negatywnie wpływają na pozycjonujące działania SEO. Najczęściej spotykanym działaniem UX w sklepie internetowym jest wprowadzenie „nieskończonego przewijania” (infinite scrolling). Klient sklepu internetowego może bez przeszkód przewijać listę produktów w ofercie bez konieczności przełączania nowych stron.

Dla każdego klienta jest to rozwiązanie niezwykle wygodne, lecz nie do końca dla robotów Google. Treści, które ładują się podczas przewijania mogą nie być widoczne dla botów wyszukiwarki. Sklepy internetowe korzystają również z możliwości ukrywania przed potencjalnymi klientami określonych treści. Dopiero gdy klient kliknie w rozwinięcie otrzyma rozszerzone treści. Takie działanie pozwala sklepom internetowym skupić uwagę klientów na wybranych elementach ich oferty. Takie działanie może mieć negatywny wpływ na SEO. Boty Google skupiają się na treściach widocznych bezpośrednio po wejściu na stronę. Ukryte treści, które nie są od razu widoczne w źródle strony mogą być traktowane przez wyszukiwarkę jako nieistotne. Jeżeli w rozwiniętym tekście znajdują się frazy, które wspierają pozycjonowanie, nie będą brane pod uwagę przez wyszukiwarkę. Większość sklepów korzysta z technologii AJAX, która służy do filtrowania produktów bez konieczności przeładowania strony. Dzięki aplikacjom AJAX użytkownik może otrzymać tylko te treści, które chce. Jest to niezwykle wygodne dla ludzi, lecz utrudnia pracę botom wyszukiwarki. Roboty Google nie mogą odczytywać treści na stronach, które zmieniają się bez przeładowania, bowiem kod strony nie ulega zmianie.

Najważniejszy jest kompromis

Obserwując ogólny trend można stwierdzić, że UX jest przyszłością. Wiadomo, że wszystkie nieznane wytyczne Google odpowiadające za pozycję strony są cały czas modyfikowane, lecz ogólny trend dąży by strony internetowe były wygodne w odbiorze dla użytkowników. Rosnące znaczenie UX w pozycjonowaniu zostało potwierdzone w 2015 roku przez Searchmetrics.

Po przeanalizowaniu kilkuset tysięcy stron internetowych potwierdzono, że user experience ma istotny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Najlepszym działaniem dla sklepów internetowych jest wykorzystanie takich rozwiązań UX, które nie będą miały negatywnego wpływu na pozycjonowanie. Na pewno pozytywny wpływ na działania SEO, będzie stworzenie odpowiedniej nawigacji sklepu (część information architecture). Struktura menu nie tylko ułatwia poruszanie się po witrynie użytkownikom, ale również pomaga robotom Google w indeksowaniu strony.

balans

Drugą istotną kwestią, która jest korzystna dla robotów i ludzi jest responsywność strony. Strona dopasowana do rozdzielczości ekranu sprawia, że użytkownik przez przeszkód poruszać się po niej. Właściwe RWD jest również istotnym czynnikiem rankingowym. Użytkownicy nie lubią czekać, kiedy przechodzą na kolejne strony witryny. Skracanie czasu ładowania strony jest ważne nie tylko w pozytywnym odbiorze strony przez użytkowników, ale również w ocenie wyszukiwarki Google. Długo ładujące się strony zwykle posiadają wysoki współczynnik odrzuceń. Najprostszym działaniem skracającym czas ładowania strony jest zmniejszenie rozmiarów zdjęć na witrynie. Pozytywne doświadczenia użytkownika ze stroną buduje również odpowiedni design. Wizualna poprawa sklepu internetowego nie ma negatywnego skutku na wynik pozycjonowania, a jest bardzo dobrze odbierana przez stałych i potencjalnych klientów.

Sprawdź naszą ofertę

Kompromisowe połączenie UX z SEO przynosi wiele korzyści przedsiębiorcom w e-commerce. User experience kompatybilny z działaniami SEO stworzy stronę sklepu, która będzie estetyczna, czytelna i przyjazna dla potencjalnych klientów. Działania SEO takie jak optymalizacja techniczna czy treści nasycone frazami pozwolą osiągnąć wysokie wyniki wyszukiwania. Google zachęcał by podczas tworzenia witryn skupić się w głównej mierze na internautach oraz tworzenia długofalowej strategii. Każdy przedsiębiorca musi pamiętać, że każda skrajność przynosi negatywny skutek. Nastawienie tylko na pozycjonowanie, indeksujące roboty Google i wartościowe linki nie będzie zachęcać potencjalnych klientów do zapoznania się z ofertą. Podobnie negatywne skutki przynoszą działania nastawione wyłącznie na klientów. Strona wygodna w użytkowaniu ale niezoptymalizowana będzie mniej niewidoczna w wyszukiwarce Google.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt

Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB