Jak powinna wyglądać struktura poruszania się po sklepie internetowym?

Wykorzystaj rozwiązania UX

  • Home
  • -
  • BLOG
  • -
  • SEO
  • -
  • Jak powinna wyglądać struktura poruszania się po sklepie internetowym?

Jak powinna wyglądać struktura poruszania się po sklepie internetowym?

Podstawą funkcjonowania sklepu internetowego jest właściwe pozycjonowanie i korzystanie z linków sponsorowanych Ads. Sklep będzie wówczas widoczny w wyszukiwarce Google, a tym samym będzie przynosił pożądany zysk. Jednakże samo pozycjonowanie czy Ads jest niewystarczające. Budowa sklepu musi być przejrzysta i funkcjonalna, by klienci mogli łatwo znaleźć poszukiwane produkty.

Nawigacja sklepu

Sklep powinien posiadać przejrzystą strukturę nagłówków.

Nowym klientom odpowiednia struktura pomoże w poszukiwaniach potrzebnych produktów, a wyszukiwarka Google wyszczególni najbardziej istotne elementy.

Nawigacja w sklepie

Zapytaj o nasze usługi

Nagłówki muszą posiadać właściwą hierarchię: od H1 poprzez H2, H3 i tak dalej. Częstymi przypadkami są niewłaściwe oznaczenia nagłówków, wprowadzane są nagłówki niskich rzędów, których nie poprzedzają nagłówki wyższe. Kolejnym ważnym elementem w strukturze sklepu jest mapa witryny. Mapa jest listą stron znajdujących się w sklepie. Sitemapa to kolejne ułatwienie dla klientów oraz informacja dla robotów Google o strukturze sklepu. Najczęściej stosuje się rozszerzenie XML jako mapę strony.

Format XML posiada listę adresów, ich znaczenie i preferowaną częstotliwością odwiedzin.

Każdy sklep powinien wykorzystywać narzędzia przekierowania, które ogranicza powielenie treści w obrębie sklepu. Każda ze stron musi posiadać unikatową treść i unikalne tytuły. Opisy fraz kluczowych i stron muszą zawsze odpowiadać treści. W przeciwnym wypadku roboty wyszukiwarki Google uznają podstronę za niedopasowaną do algorytmu i umieszczą sklep na dalekiej pozycji w wyszukiwarce.

Linkowanie wewnętrzne

Ułatwieniem dla klientów i robotów Google jest linkowanie wewnętrzne.

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne pozwala przemieszczać się po stronie w jak najkrótszym czasie.

linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne nadaje stronie logiczną i przejrzystą strukturę. W błyskawiczny sposób roboty Google i klienci przeniosą się ze strony głównej poprzez kategorię do konkretnych produktów. Często popełnianym błędem podczas linkowania wewnętrznego jest brak takich samych adresów URL. Jeżeli tak zbudowane jest linkowanie, roboty Google uznają sklep za dwie oddzielne strony i obniżą pozycję w wyszukiwarce.

Prawidłowy user experience

UX to zbiór doświadczeń klientów podczas wizyty w sklepie internetowym.

Obejmuje funkcjonalność sklepu i jego estetykę. UX jest niejako wizytówką platformy, odpowiada za cały proces zakupów, rejestrację klienta czy rodzaje płatności. Niedokładnie wykonany UX pozbawia przedsiębiorcę zarobku, ponieważ klienci nie będą zawierać transakcji.

Podczas pracy nad UX w pierwszej kolejności jest wybór odpowiedniej kolorystyki. Teoretycznie jest to błaha kwestia, w praktyce estetyka strony wywiera wpływ na sprzedaż.

Następną kwestią jest stosowanie adekwatnych grafik do zamieszczanych na stronie sklepu wartościowych i unikalnych treść. Odpowiednie grafiki dzięki sugerowanym środkom pomogą osiągnąć cel. Grafiki tak samo jak treść musi być unikalna. Korzystanie z grafik ze stron z darmowymi obrazami i zdjęciami jak stocki, wywołają w klientach wrażenie braku profesjonalizmu firmy. Podobnie jest ze zdjęciami oferowanych produktów. Muszą być wysokiej jakości i przedstawiać produkty z oferty na białym tle.

W wielu zagranicznych sklepach zdjęcia dają możliwość obejrzenia produktu ze wszystkich możliwych stron. Jest to ciekawe rozwiązanie warte zastosowania w polskich sklepach internetowych. Dla wielu użytkowników bardzo ważna jest możliwość powiększania zdjęć produktu. Różni przedsiębiorcy, którzy założyli sklep internetowy, lekceważą konieczność stosowania optymalnego UX.

Nie mają postawionego celu, nawigacja w sklepie jest nieprzejrzysta, a zbyt wiele reklam i wyskakujących okienek dekoncentruje klientów. Do zakupów w sklepie skutecznie odstrasza konieczność założenia konta, skomplikowane formularze, niepotrzebne pytania (np. stan cywilny, wiek, płeć).

Warto wymienić możliwości UX, które sprawią, że klienci będą chętnie wracać.

Sklep nastawiony na zadowolenie klienta powinien posiadać wyszukiwarkę. Najlepiej umieścić wyszukiwarkę na pasku menu w górnej części strony.

Niektóre wyszukiwarki mogą przesyłać klientom podpowiedzi dopasowane do wprowadzanych przez nich fraz. Warto umieszczać na stronie sklepu przyciski CTA. Odpowiednio umiejscowiony przycisk będzie zachęcał do działania, musi również przedstawiać korzyści z wciśnięcia go, na przykład: Wypróbuj za darmo, skorzystaj z promocji, złóż zamówienie teraz. Przycisk musi posiadać wyróżniającą go kolorystykę. Przyciski CTA na stronie zwiększają ilości sprzedanych produktów oraz zwiększają ilości zapytań o ofertę lub usługi.

Prawidłowy UX musi również rozwiązywać częste problemy takie jak brak konkretnych produktów, które klienci chcą kupić oraz przekierowania na podstrony o błędnym adresie URL. Najlepszym rozwiązaniem na braki towarów z oferty jest automatyczna propozycja zakupu podobnych produktów. Przedstawienie klientom alternatywnych produktów zachęci ich do dalszych zakupów w sklepie. Świetnie sprawdzają się również wspomniane przyciski CTA, umożliwią przesłanie pytania o dostępność produktu. Alternatywę powinien mieć również klient, który trafił na stronę o błędnym adresie. Rozwiązaniem, które przynosi efekty, jest zaprojektowanie strony 404 z bezpośrednimi odnośnikami do polecanych kategorii. Tego typu rozwiązania pomagają utrzymać klienta w naszym sklepie.

Sprawdź naszą ofertę

Odpowiednia nawigacja, budowanie linków wewnętrznych oraz prawidłowe UX mogą mieć ogromny wpływ na powodzenie biznesu e-commerce. Wykorzystując rozwiązania UX, wywieramy wpływ na zachowania klientów, a jednocześnie zaspokajamy wszystkie ich potrzeby i oczekiwania. Tworząc i rozwijając sklep internetowy, należy pamiętać, że wszystkie działania muszą być wykonywane z myślą o klientach.

Skontaktuj się w sprawie promocji swojej marki

Marketing - kontakt
Łukasz Jaworski

B2B Sales Manager

+48 71 333 38 89

Dodaj komentarz

Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.

Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.

Account manager agencja marketingowa LTB

Michał Szydlik, Account Manager

Nasi partnerzy

Wrocławska Akademia Biznesu - partner agencji marketingowej LTBDIG - partner agencji marketingowej LTBUniwersytet Ekonomiczny - partner agencji marketingowej LTBFirma Rodzinna - partner agencji marketingowej LTB