W tekście przybliżamy kwestię dotyczącą grafik wykorzystywanych w kampaniach e-mail marketingowych. Opisujemy, jak tworzyć grafiki tego typu i co jest najbardziej istotne w tej gałęzi marketingu. Skupiamy się przede wszystkim na tym, jakich grafik nie wykorzystywać w kampaniach e-mail marketingowych i tłumaczymy, dlaczego warto wystrzegać się popełniania opisanych przez nas błędów.
E-mail marketing stanowi formę marketingu bezpośredniego, która do komunikacji z klientem wykorzystuje pocztę elektroniczną. Służy tworzeniu oraz podtrzymywaniu relacji z klientami w celu zwiększenia sprzedaży towarów oraz usług. E-mail marketing pozwala na wysoką personalizację przekazu, generuje niewielkie koszty i daje możliwość mierzenia skuteczności. W planowaniu kampanii e-mail marketingowej należy pamiętać o kilku niezwykle istotnych elementach.
Rzeczą, o której trzeba koniecznie pamiętać w e-mail marketingu, jest zgoda klienta na otrzymywanie wiadomości. W wypadku braku zgody, wysłane mailingi zostaną potraktowane jako spam, do którego zgodnie z prawem europejskim zaliczane są wszelkie niezamawiane przez użytkownika oferty handlowe oraz wiadomości o charakterze reklamowym. Wysyłanie e-maili bez zgody jest nie tylko nieskuteczne, lecz także niezgodne z prawem, dlatego tak istotne jest zdobycie pozwolenia klienta na prowadzenie tego typu marketingu.
By kampania e-mail marketingowa odniosła zamierzony skutek, konieczne jest właściwe sformułowanie tematu wiadomości.
Temat powinien:
Temat musi odpowiadać treści wiadomości. Nie można dopuścić do sytuacji, gdy temat stanowi tak zwany „clickbait”, który nie ma nic wspólnego z właściwym przekazem e-maila. Odbiorca może bowiem poczuć się oszukany i utracić zaufanie do marki, rezygnując z zakupu jej towarów lub usług.
Szacuje się, że nadawca treści ma około osiem sekund, by zainteresować odbiorcę swoją ofertą. Z tego powodu treść wiadomości musi być zwięzła oraz w jasny i ciekawy sposób zachęcać klienta do przejścia na witrynę internetową marki.
Zachęta do działania, czyli call to action (CTA), to niezwykle ważny element e-mail marketingu. Ma na celu sprawić, by odbiorca przeszedł na stronę internetową marki w celu znalezienia większej ilości informacji. CTA przyjmuje zazwyczaj formę linku albo przycisku, na przykład „kup teraz”, „zarezerwuj”, „subskrybuj” i tym podobne.
W e-mail marketingu istotne jest również umiejętne posługiwanie się elementami wizualnymi. Ważny jest więc wybór odpowiedniej grafiki, która uzupełni treść wysłanej wiadomości i przykuje uwagę odbiorcy.
Grafika do e-mail marketingu powinna przykuwać uwagę i informować odbiorcę o tym, co stanowi przekaz wiadomości. Dobrze wykonana znacznie skuteczniej przekonuje klienta do skorzystania z oferty, niż nawet najlepiej skonstruowany tekst. W tworzeniu grafiki do e-mail marketingu należy kierować się wytycznymi określającymi jej idealne parametry – wielkość, format, kolorystykę, a także responsywność.
Grafikę wykorzystywaną w e-mail marketingu należy dostosować do szerokości mailingu, która nie powinna przekraczać 600–650 pikseli. Element graficzny musi ponadto posiadać odpowiednią, ograniczoną wielkość, by ostateczna waga wiadomości nie przekroczyła 400KB. Wszystkie obrazki wykorzystywane w e-mail marketingu powinny być dzielone na mniejsze części po linii poziomej, dzięki czemu nie ulegają zniekształceniu przy otwieraniu wiadomości na urządzeniu mobilnym i nie grozi im skompresowanie do gorszej jakości.
Grafika do kampanii e-mail marketingowej powinna być zapisana w formacie JPG, PNG lub GIF, co pozwala na jej łatwe otwieranie przez odbiorców mailingu.
W tworzeniu grafik na potrzeby kampanii e-mail marketingowych należy kierować się zasadami łączenia kolorów. Barwy można zestawiać uzupełniająco, analogicznie, z uwzględnieniem temperatury i nasycenia lub poprzez triadę kolorów.
Wielu użytkowników sieci przegląda otrzymaną korespondencję elektroniczną na urządzeniach mobilnych, dlatego, by kampania e-mail marketingowa odniosła skutek, wykorzystywane w niej grafiki muszą być responsywne, czyli automatycznie dostosowywać się do rozdzielczości ekranu smartfona lub tabletu.
Jakich grafik nie należy tworzyć na potrzeby e-mail marketingu? Prezentujemy listę elementów graficznych, których nie powinno się umieszczać w mailingach, by nie ograniczać skuteczności ich działania.
Na potrzeby e-mail marketingu nie należy tworzyć grafik o zbyt dużych rozmiarach. Duże obrazki sprawiają bowiem, że wiadomości dłużej się wczytują, co może prowadzić do irytacji użytkowników. Zwiększają również ryzyko przekierowania e-maila do folderu ze spamem lub jego całkowitego zablokowania przez programy pocztowe, co jest spowodowane specyfiką działania filtrów antyspamowych.
Na potrzeby kampanii e-mail marketingowych nie należy projektować grafik skupiających całą treść wiadomości. Choć tak skomponowany newsletter jest niewątpliwie atrakcyjny wizualnie, może on być nieczytelny dla odbiorcy ze względu na ustawienia programu pocztowego, który nie pobiera elementów graficznych w sposób zautomatyzowany.
W wysłanym mailingu nie należy umieszczać obrazków pod tekstem, uniemożliwia to bowiem zaznaczenie tekstu i jego kopiowanie. W wypadku odczytywania mailingu na urządzeniach mobilnych grafika w tle wiadomości może znacząco utrudnić zapoznanie się z treścią. Obrazek pod tekstem może ponadto uniemożliwić wczytanie całej wiadomości w sytuacji, gdy użytkownik korzysta ze skrzynki pocztowej niewspierającej grafik w tle.
W newsletterach nie powinno się wykorzystywać grafik wyrażających ważne elementy treści wiadomości. Z tego powodu należy unikać umieszczania przycisków CTA w formie graficznej, które, choć doskonale sprawdzają się na stronach internetowych, w e-mailach nie spełniają swojego zadania. Wynika to z faktu, iż załączone w wiadomościach elektronicznych grafiki nie wyświetlają się automatycznie. Istnieje więc duża szansa, że odbiorca nie zobaczy przycisku CTA i nie będzie w stanie znaleźć elementu, który powinien kliknąć w sytuacji, gdy jest zainteresowany prezentowaną ofertą.
Grafika w kampanii e-mail marketingowej ma na celu przykucie uwagi potencjalnego klienta. Z uwagi na wspomniany brak automatyzacji w otwieraniu elementów graficznych dołączonych do wiadomości elektronicznych, informacje z grafiki powinny zostać powtórzone w formie tekstowej, by były czytelne dla wszystkich użytkowników bez względu na to, czy otwierają oni grafiki w programie graficznym, czy też nie.
W kampaniach e-mail marketingowych nie należy wykorzystywać grafik przytłaczających wizualnie, posiadających zbyt wiele wyróżniających się elementów. Obrazki tego typu, rozpraszają uwagę odbiorcy wiadomości, nie pozwalając mu się skupić na jej przekazie. Posiadające zbyt wiele elementów grafiki odwracają więc uwagę odbiorcy od istotnych informacji, są ponadto mało estetyczne. Dodatkowym powodem, dla którego w kampaniach e-mail marketingowych należy unikać tego typu obrazków, jest fakt, iż mogą one być niejasne dla osób otwierających wiadomość za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Zapytaj o kampanię e-mail marketingową!
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego wykorzystująca pocztę elektroniczną. Wykorzystujące go marki muszą pamiętać, by uzyskać zgodę klienta na przesyłanie wiadomości. Aby e-marketing odniósł sukces, konieczne są:
Istotny element stanowi ponadto odpowiednio dostosowana grafika. Projektując grafikę do celów kampanii e-mail marketingowej, należy pamiętać, by nie była ona przytłaczająca wizualnie i nie skupiała na sobie całej treści wiadomości. Dołączone do mailingów elementy graficzne nie powinny przybierać zbyt dużych rozmiarów i służyć wyrażeniu ważnych elementów treści. Dobrą praktyką dotyczącą grafik wykorzystywanych w e-mail marketingu jest dołączanie do nich stosownego opisu.
Poinformuj nas o Twoich celach, oczekiwaniach i doświadczeniach. Przygotujemy indywidualnie dopasowaną strategię dla Twojej marki.
Napisz do nas – umówimy się na spotkanie online.